Bukefalos 28 år!

Färskfoder-djungeln

bollen__

Trådstartare
Funderar på att testa ett färskfoder till vovve.
Jag skulle vilja testa Bravo vilt men vad jag kan se finns inte det i Umeå.
Tror inte det finns i Övik heller..så det var hemskt trist.

Jag tror att de jag kan få tag på är:
Klass (tycker det luktar så äckligt så det vill jag inte ge)
VoH
Fodax
Priima

Det som gjorde mig sugen på Bravo är burgerformen samt att vilt borde han ju tåla..vet inte ännu vad han inte tål men där är det ju protein han aldrig ätit iallafall.

Tips el takar? Har aldrig läst något om priima, någon som har erfarenhet av det?
 
Sv: Färskfoder-djungeln

kan du inte beställa bravo vilt någonstans ifrån då?

Jag får numera hem VoH med lastbil till ett mycket, mycket lägre pris än det kostar i affären, det borde säkert gå att få tag i någon återförsäljare med en liknande lösning för dig? Så du åtminstone kan prova det.

Vet du vad det är han tål/inte tål?
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Har googlat som en tok men hittar inget..jag vill eg. ge VoH men vet inte om jag vågar testa den m. lax..är orolig att det är nöt han inte tål men vi vet ju inte än.
Skulle ju kunna ge den med kyckling kanske, han tål ju kokt kyckling iallafall.
Blev sugen på att testa bravo vilt för proteinet där i ska han ju aldrig ha ätit.

Är det norrfoder du köper från nu?

Vet du vad man ska tillsätta om man vill ge kyckling som helfoder?
 
Sv: Färskfoder-djungeln

VoH har ju ett rent kycklingfoder också, alltså den som heter kyckling, inte nr. 33. Men det är kanske den du menar? Nej, jag vet tyvärr inte vad man ska tillsätta, jag ger bara färdigt helfoder.

Nej, det är inte norrfoder. De är inte så mycket billigare än i butik, jag betalar numera 25 kronor kilot för fodret.
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Ja precis det är den jag menar! Får fråga i deras grupp, brukar väl vara snabba på svar där!

Aha! Vilket pris :D
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Vilket bra pris! Hur mycket köper du åt gången då?

Jag brukar köpa hem så jag klarar mig i lite mer än en månad, så 40 kilo får jag hem den här svängen.

Och ja, det är ett riktigt bra pris! Min hund äter närmare kilot/dag så jag är rätt nöjd :p
 
Sv: Färskfoder-djungeln

VoH har kommit med en sort som innehåller lamm och ris nu. Jag vet inte hur mycket ris det är i den, men det kan inte vara så svårt att kolla upp.
En del av deras foder finns som burgare också, men bara några sorter.
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Jag läste om det på deras facebook sida, att det inte var ett helfoder? Och att de inte kunde garantera tillgången, så då måste jag i vilket fall hitta ett alternativ till när man inte kan få tag på det..och då känns det lite som att man kan ge alternativet istället om det är lika bra!
Visste inte att de hade burgare också, det har jag missat!
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Vi ger VoH kyckling som grund till vår dalmatin.
Men det är inte bra att proteinet bara kommer från en källa, men hon ska inte äta för mycket nöt.
Hon får ben/färs av lamm och kanin också, och ibland en bit nötben.

Dalmatiner är känsliga för puriner som finns mer av i nötkött, och även i inälvor, så hon får väldigt lite inälvor och lever.

Men annars ska dom ju ha lite inälvor och lever i kosten också.

Och så får hon grönsaker och laxolja.





Det brukar inte vara något problem om sorten färskfoder man ger är slut någon gång eftersom man kan variera mellan olika foder utan problem. Men om hunden är känslig/allergisk är det såklart bra att bunkra upp med det man ger.
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Min hund tål inte bravo (fast han tål vilt). Om det är kornet eller att innehållet inte är vad de säger att det är låter jag vara osagt, men en kompis hittade korvslantar i en burgare så ...
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Jag ger VoH 100% kyckling till min allergihund. Tål din hund det så skulle jag prova det. Det är ett helfoder, men innehåller ju inget rött kött eller så mycket blod, så jag er blodmjöl och viltkött/ben som komplement :) man kan ge fiskolja också om man vill, och om hunden tål det.
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Jag ger VoH 100% kyckling till min allergihund. Tål din hund det så skulle jag prova det. Det är ett helfoder, men innehåller ju inget rött kött eller så mycket blod, så jag er blodmjöl och viltkött/ben som komplement :) man kan ge fiskolja också om man vill, och om hunden tål det.
Ja det låter ju helt klart som att jag ska prova det, han äter ju som sagt kokt kyckling nu och det går bra! Plus att det är lätt att köpa VoH här! Jag tror att det är svårt för mig att få tag på viltkött/ben tyvärr men blodmjöl det kan man köpa på vanliga djuraffärer eller?
Om jag får tag på ben från vilt ska han ha dem råa då? Och vilken slags ben borde han få?
Jag skäms lite men han har aldrig fått riktiga ben, jag är så rädd att jag ska göra fel!

Btw, så tror jag att det var du som svarade på facebook också? Tack!
 
Sv: Färskfoder-djungeln

För att veterinären sa att vi skulle sätta honom på hemlagad kokt ris&kyckling/fisk när vi var ner till Stockholm och gjorde gastroskopi. :)
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Det kanske jag gjorde ja :) du kan ge alla slags ben råa om hunden äter på ett vettigt sätt. Min undviker de hårdaste så då är det ingen risk att han förstör tänderna. Är hunden mer brutal så kan man låta bli att ge bärande ben. Men det mesta på rådjur är lättätet så du kan prova med vad som helst :) om du känner någon jägare så hör efter om du kan få spillet. Jag bruakr få ben och spillkött när de skjutit nåt, sånt ska ju ändå bara slängas :) nu är det ju inte jakt, men då och då får de ju avliva skadat vilt och då gäller det att passa på ;)
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Jag tror pappa känner jägare så jag ska be honom fråga! Hur förvarar du dem? I frysen? Jag tror att han skulle vara väldigt försiktig, han har ju aldrig fått riktiga ben men sånt där råhudsben(heter det så?) och tuggpinnar äter han väldigt försiktigt, de räcker länge.

Han kan inte reagera på vilt om han ej ätit det eller hur? Så då är det ok att ge ben nu?
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Ja, jag fryser lagom stora bitar så är det bara att ta fram och ge :)

Är din hund på eliminationsdiet just nu? Ja, har den inte ätit vilt innan är det ok att ge.
 
Sv: Färskfoder-djungeln

Jag får numera hem VoH med lastbil till ett mycket, mycket lägre pris än det kostar i affären, det borde säkert gå att få tag i någon återförsäljare med en liknande lösning för dig? Så du åtminstone kan prova det.

Hur bär man sig åt för att få det? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 710
Senast: isafore
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
6 759
Senast: Amk
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej kloka buke!! Jag har en kille på 8 månader som ätit VoH färskfoder sedan 1,5 månad tillbaka. Dock får jag nog inse (erkänna :o )...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp