Bukefalos 28 år!

fästingmedel/halsband m.m

tinissen

Trådstartare
ni med collie-raser vad har ni för fästinghalsband/droppar eller annat till era hundar?? alla medel är ju som känt inte lämpade för just collieraser, men är inte jättepåläst om vilka som är/inte är då jag inte använt det tidigare.
2009 verkar ju bli ett riktigt fästningår :confused:...
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

Jag har bärnstenshalsband till min hund, och det har funkat jättebra.
Det bildar en liten satisk elektrisitet i pälsen som varken vi eller hundarna känner, men fästingarna sätter sig inte.
Har bekanta som har det till bland annat cocker spaniel, tollare och sheltie, så det funkar bra på långhåriga hundar också.

Om du googlar bärnstenshalsband kommer en affär upp som säljer det.

Mitt kostade 4kr/centimetern
DSCN9725.jpg
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

hur lång är livslängden på ett sådant halsband och hur funkar det ihop med vatten??
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

Livslängden är tills alla stenarna fallit av, och då får man gratis skicka in det på "renovering"! Det vill säga, hur lång livslängd som helst :)
Det verkar inte när hunden är som blötast (av naturliga skäl) men man kan ha på det när de badar, och det börjar verka direkt då pälsen torkat något.
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

ni med collie-raser vad har ni för fästinghalsband/droppar eller annat till era hundar?? alla medel är ju som känt inte lämpade för just collieraser, men är inte jättepåläst om vilka som är/inte är då jag inte använt det tidigare.
2009 verkar ju bli ett riktigt fästningår :confused:...
Jag har haft ExSpot på mina 3 senaste BCs o en BC blandis, många fårägare har det o även Scalibour, aldrig hört att det skulle kunna vara farligt för enskilda raser, men naturligtvis tål inte alla hundindivider det.

mvh
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

jo det finns ämne i vissa medel mot ohyra som flera olika rasers individer reagerat mot men mest representerade är collieraserna,

hittade några ämnen collie och collie-relaterade raser är extra känsliga mot:
makrocykliska laktoner
(milbemycin oxim, ivermektin och selamektin)

någon som vet om dessa ämnen finns i fästingförebyggande medel??
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

jo det finns ämne i vissa medel mot ohyra som flera olika rasers individer reagerat mot men mest representerade är collieraserna,

hittade några ämnen collie och collie-relaterade raser är extra känsliga mot:
makrocykliska laktoner
(milbemycin oxim, ivermektin och selamektin)

någon som vet om dessa ämnen finns i fästingförebyggande medel??

Menar du MDR1 deffekten så är den inte speciellt kopplat till Collieraser.
Kopierat med Starcastles tillstånd:



"Det finns 8 (eller om det nu var 9) raser i världen som alla går tillbaks till en och samma tik som levde i England på 1800-talet.
Dessa raser bär på en defektgen, kallad MDR1, som kan spåras tillbaks till denna tik.

Defekten innebär att ivermectin och en lång rad andra substanser går igenom hjärnblodbarriären och orsakar kramper, koma och många gånger död.

Det har ingenting med nosform eller huvudform att göra, det handlar enbart om ifall hunden bär denna defektgen eller ej.

Man kan testa sin hund för $60 och få reda på om hunden har defektgenen i dubbel uppsättning (då tål inte hunden ivermectin m m) eller om den är bärare av en enkel uppsättning (hunden nedärver defekten och är känslig mot preparaten men överlever sannolikt) eller helt enkelt fri.

Testet görs här

http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/test.asp


Läs mer här
http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/

Problemet med MDR1-defekten är att dubbelbärare av defekten kan dö av så mycket mer än ivermectin. Ivermectin kan man ju undvika men hundar dör i onödan av andra preparat som dom får mot diverse sjukdomar bara för att ägarna inte känner till vare sig att hunden är bärare av defekten eller att preparaten kan vara farliga.

Ivermectin och substanser som är nära besläktade används till exempel i olika insektsmedel, bara genom att bespruta din trädgård med "fel" preparat kan du ge din hund stora problem om den är MDR1-bärare.

Tetracycliner som ges mot fästingburna sjukdomar kan döda en MDR1-bärare och är precis lika farligt som ivermectin för en sådan hund.
Det är bara betydligt mindre känt, men inte desto mindre farligt.

Det sorgliga är att trots att det nu finns ett test på marknaden som talar om vilka hundar som är bärare och inte, så använder inte uppfödarna av de drabbade raserna detta instrument i aveln.

Med undantag för Silken Windhounds, samtliga avelsdjur testas, dubbelbärare sätts ogärna i avel alls, enkelbärare paras bara med fria individer (ger statistiskt sett 50% fria valpar och 50% bärare) för att på så sätt till slut avla bort defekten helt och hållet. Dessvärre är defekten alltför utbredd inom rasen för att vi i ett slag ska kunna ta bort samtliga bärare ur aveln. Det måste avlas bort succesivt och under tiden så är det absolut viktigaste att inte avla 2 bärare med varanda vilket kan ge upphov till nya dubbelbärare.

Att medvetet föda upp dubbelbärare, vare sig det nu beror på att man inte bryr sig om att testa avelsdjuren eller att man inte bryr sig om föräldradjurens MDR1-status, är ytterst oansvarigt.

Det orskar lidande hos både drabbade hundar som deras ägare, lidande som helt kan undvikas om uppfödarna tar sitt ansvar.

Men när såg du sist i annonsen för t ex Collie- o Sheltievalpar att föräldradjuren är testade för MDR1 före parning, och när träffade du på en av dessa uppfödare som kan uppge MDR1-status hos valpen de säljer?

Skulle DU vilja köpa en valp som är dubbelbärare och inte veta om det och sen dör hunden vid en cortisonbehandling eller nåt?
Skulle inte DU i alla fall velat haft upplysningen från början att din hund är dubbelbärare och därmed i riskzonen? Eller att den är bärare och därför absolut inte borde paras med en annan bärare?

För mig är det obegripligt att inte uppfödarna i de drabbade raserna tar tag i det här, dom kan faktiskt från en dag till en annan omedelbart sluta föda upp dubbelbärare och i och med detta i ett enda slag sluta producera nya hundar som kan dö av ivermectin m m.

Jag vet inte om det är ren slöhet, okunnighet eller snålhet (testet kostar ca 500 svenska kronor per hund...) som är problemet.
Men det finns inte längre någon ursäkt att föda upp en enda valp till i världen som kan dö av ivermectin.

Antagligen måste valpköparna börja ställa krav, begära MDR1-status på valpen t ex, då skulle uppfödarna tvingas att testa



Här är listan på det man känner till så här långt, och som ni ser så lever MDR1-bärare långt mer farligare än de flesta känner till:

Antimicrobials:
Erythormycin
Grepafloxacin
Rifampicin
Tetrcycline drugs

Anticancer:
Etoposide
Doxirubricin
Mitoxantrone
Paclitaxel
Vincristine
Vinblastine

Immunosuppressants:
Cyclosporin A
Tacrolimus

Steroids:
Dexmethasone
Hydrocortisione

GI Drugs:
Ondansetron
Loperamide
Domperidone

Cardiac drugs:
Quinidine
Digoxin

Opioids:
Morphine

Anti-parasite:
Ivermectin
Selamectin
Milbemycin Oxime
Avermectin
Moxidectin

Anti-Fungal:
ketoconazole
Susann Stjernborg, Starcastle Hounds, Finspång"

http://www.windhound.com
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

nej ingen av artiklarna utan såg i bipacksedeln till ohyremedel jag fick utskrivet att vissa ämnen (i det fallet selamectin) att just collieraser är är överrepresenterade vid anmälningar om överkänslighet i förhållande till övriga raser. dock var detta medel noga testat på collie.
därför hör jag mig för om fästingmedel då jag inte använt förut,
eftersom fästingarna bara blir värre och värre.
scalibour blir inte aktuellt då vi har många småbarn som umgås med hundarna.
utan det får bli antinget ett preparat att droppa i nacke eller halsband som inte innehåller läkemedel.
helst ett så vattentåligt prepaprat som möjligt då hundarna är badälskare...
 
Sv: fästingmedel/halsband m.m

Jag använder ExSpot på mina, oxå badande jyckar. Ett dygn efter apliceringen är det fritt fram för kel o mys. Bärnstenshalsband funkar på en del hundar/raser, tyvärr inte alla.
Vad gäller handelns örthalsband så utreds en del av dem nu av kemikalieinspektionen då de innehåller förbjudna ämnen o förmodligen inte är så ofarliga som det påstås.
Kan inte ge dig någon källa till detta, hörde det på nyheterna häromveckan, kanske går att söka där för mer info.

mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 876
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 780
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp