Fästingtråden 2014

Äckliga, vidriga små kryp! Plockade nyss tre stycken och säkert lika många igår. Hunden är en rottweiler, så dom syns iaf ganska bra som tur är. Jag kör frontline spot-on för tillfället, men det funkar sådär trots att hunden inte är någon badtok. Vågar heller inte prova scalibor/seresto efter allt jag hört..
Började ge B-vitamin (shyfeeder) igår och funderar även på att testa bärnsten. Här finns gott om fästingar och hunden gillar buskar och snår, så det bör märkas en markant skillnad om något hjälper... Kan rapportera om vi upplever någon förbättring framöver.
 
Båda hundar varit helt fästingfria den månaden de fått pulvex (exspot-kopia). Efter exakt fyra veckor hittade jag fästingar på båda så de fick varsin ny kur och inga nya fästingar.

Man märker alltså tydligt när effekten går ur, från en dag till en annan.

Båda mina badar ute och schamponeras i tassar och skägg ofta men effekten har inte avtagit för det så jag är mycket nöjd!
 
Jag ska till Ullared i veckan, så jag köper nog på mig en stor förpackning med b-vitamin där också, i kombination med bärnstenshalsbandet. Så får vi se om det ger effekt helt enkelt :)

Spelar det någon roll om det är flytande eller pulver?

Jag tror inte att det spelar någon roll om det är i pulverform eller flytande form, däremot kan innehållet ändå variera mycket. Många sorter till häst tex är utblandade med socker, smakförstärkare och allt möjligt onödigt. Vissa sorter till hund är det också och jag har även sett någon sort med färgämnen och allt möjligt konstigt. Just det var anledningen till att jag letade runt lite för att hitta ett så "rent" tillskott som möjligt. Slutade med att jag köpte av märket Claver som går att köpa på tex Hööks. Det är i pulverform och kostar inte många öre per dag att ge, det är en 1L-burk och jag ger bara 1/4 matsked per dag.
 
@Red_Chili

Jag hittar inte något värde på b-vitaminen på hööks hemsida. Hur är den jämfört med t ex Emins som har:


Innehållsdeklaration

Beståndsdel Per 30 ml Per 1000 ml

Vitamin B1 65 mg 2166 mg

Vitamin B2 78 mg 2600 mg

Vitamin B6 54 mg 1800 mg

Vitamin B12 60 μg 2000 μg

Folinsyra 52 mg 1733 mg

Niacin 185 mg 6166 mg

Pantotensyra 90 mg 2920 mg
 
@AraSlei, jag kan kolla upp det senare, det var dock Emins som jag gav tidigare och nu när det gått ett tag så börjar jag ana att den från Claver fungerar bättre. Emins fungerade rätt bra på mina hundar (bättre än Frontline), men det syns färre fästingar nu. Kan ju däremot inte säga säkert att det är lika många fästingar ute i år som tidigare år, det vet man väl aldrig.
 
@AraSlei, hittade det här nu på Clavers hemsida:
info_b-vitamin_copy.jpg


Blir ju lite knepigt att jämföra när ena preparatet är i pulverform och det andra är i flytande form, och vad man egentligen ska jämföra vet jag inte riktigt eftersom ingen verkar veta vad för B-vitamin fästingar ogillar. Men ja, siffrorna har du nu i alla fall ;)
 
Jag köpte alovera naturligt spray . Man skulle spraya mycket på hunden varje dag i början . O sedan varannan dag . Men jag stod inte ut att ha mina två rottisa stinkandes inne . Hela huset luktade . Det blev bad . Nu har dom inget
 
Jag bytte till mig ett serresto-halsband i år. Kompisens hund tål inga fästingmedel alls så hon provade mitt gamla bärnsten, vilket fungerade bra på hennes hund :) Så vi bytte. Hittills har min fästingmagnet till hund fått ett par fästingar sedan jag satte på det förra veckan, så jag anser att det fungerar bra! Han har fått b-vitamin sedan mars också och tror det har lite verkan iaf.
 
Förra helgen plockade jag 3 fästingar på Corgin. :yuck:

Tänkte på vad vi hade rutiner förra sommaren mot i år, och kom fram till att han ställdes ut mer och således badade oftare förra sommaren. Så jag lurade ner honom i badkaret, till hans stora besvikelse, och badade honom med något schampo som innehåller örter. Har inte haft några fästingar sedan dess i alla fall.
 
Hur fungerar bärnstenshalsbanden? Alltså, vad är det med dom som gör att fästingarna inte sätter sig.

Jag har nu klippt ner min tik och köpte idag scalibor som hon nu har haft på sig i en halvtimme. Jag tänker låta henne ha halsbandet några timmar åt gången, när jag är hemma, första dagarna och sen hoppas jag att det ska räcka att ha det på under nätterna.
 
Ivan hade säsongspremiär med bärnstenshalsband i dag och fick sin första fästing. :banghead:
Billy hade däremot PROB Sommardeo och på honom fanns det inte en enda. :)
 
@Daff det sägs att bärnstenen gör att pälsen blir statisk och det ska väl göra att fästingarna inte är särskilt intresserade. Om det verkligen är så vet i tusan, men många har bra resultat.
 
Skulle precis lovorda mitt hemmasnickrade bärnstenshalsband. Har haft det fem i dagar och min fästingmagnet har inte haft en enda under den tiden! Tills idag... Plockade fem stycken nu i kväll. :banghead:
Ger B-vitamin sen i måndags och tänker fortsätta med det och se om det ger resultat. Imorgon blir det bad och sen en ny pipett med Frontline.
 
Vi har gått långpromenader i blöt, snårig skog och på fält med högt gräs nästan varje dag den här veckan. En krypande fästing plockades, that's it :)
 
Min hund har kräkts idag efter att ha haft halsbandet på sig ca 4 timmar igår och 4 timmar idag. Hon åt gräs när vi var ute och gick tidigare idag och det är det och galla som har kommit upp. Det händer att hon kräks ibland så det behöver inte bero på halsbandet men självklart blir jag lite orolig....

@lady_vip tack för svaret!
 
Jag vet faktiskt inte, läste det när jag kollade på en sida som gör bärnstenshalsband till hundar.

Nu har vi nyss varit ute och sprungit en runda i en riktig fästingskog, tog 2 krypande fästingar på den stora, ingen på den lilla. Antingen var det ingen bra fästingdag eller så hjälper halsbanden lite iaf. Jag brukar få plocka upp mot 20-30 fästingar när vi varit där.
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 948
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 808
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 375
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp