Fästingtråden 2014

Jag ser fortfarande spår av biverkningarna på mina, men fästingar får de då som om de vore obehandlade.

Aldrig mer gift :(
 
Det var ett Scalibor-halsband som utlöste min hunds allergi för några år sen, han kliade sig som tusan och veterinären sa "Av med halsbandet och duscha hunden med diskmedel". Aldrig mer gift säger jag också efter det. Jag kollar istället genom han varje dag och så har han ett bärnstenshalsband. Han har haft en fästing hittills i år, och det var när han varit hos hundvakten.
 
Det skiljer säkert mellan hundar. Effekt har det definitivt på Kiro, första fästingen sen han fick halsbandet, utan hade han säkert hunnit få ett tiotal.

Ila kanske badar mer än Camaro? Förra sommaren fick Kiro ett par fästingar trots scalibor under de perioder han badade ofta, annars fungerade det till 100%.
Japp hon badar mer. Dock tror jag att det är pälstypen som gör skillnaden!
 
@Migo Kan inte du lägga upp en bild på hur du fäster halsbandsbitar i resårband?

Jag har plockat så löjligt mycket fästingar på mina hundar senaste veckan, säkert 100 stycken. Något måste göras. Igår hade jag en själv, första gången ever.

Vet inte om jag ska testa bärnsten igen.
 
Du kan få mina halsband, de hänger bara här och är läskiga...

Det är en minst sagt enkel konstruktion med ett nylonband (del av ett spännband från Jula) som jag syr ihop till en lagom stor ring med en bit resår i skarven. Sen fäster jag den avklippta biten fästinghalsband på insidan med hjälp av några strategiskt placerade stygn.
 
Jag är så jäkla kluven i hur jag ska göra, det verkar vara ett riktigt fästingår här. Samtidigt tänker jag att mina hundar kanske har bra eget skydd efter alla år utan fästingmedel (flummig tanke, jepp).
 
Har använt Scalibor i en månad nu, fungerar utmärkt! Skönt att kunna gå längs ån utan att oroa sig för de äckliga krypen.
Hörde om någon tablett som kommit, och att iaf 2 dobbisägare redan provat & de verkade nöjda.
 
Mina hundar använder ingenting och får i princip inga fästingar. Skulle någon enstaka krypa på så syns de senast när man kommer hem, i regel ser jag dem med en gång de kryper på. Kortpälsade hundar är det lätt att hitta dem. Sen tror jag att krypen gillar vissa hundar mer än andra. Hur man än gör med fästingmedel så finns det inget 100%-igt och då måste man ha koll i alla fall.
 
Jag gjorde en helomvändning och köpte ett bärnstenshalsband till människa på Tradera, för 150 spänn. Så nu får sätta mig och knåpa ihop 2 hundhalsband av det där, kan ju inte vara allt för avancerat.
 
Scalibor på tiken och ingenting på hanen.

Tiken gav jag B-vitamin för någon sommar sedan, fungerade inte och hon dröp av fästingar. Efter det har jag haft både Frontline och Expot, vilket fungerat hyfsat. Scalibor är det som fungerat allra bäst därför har vi fortsatt på det. Nästa sommar tänkte jag dock testa Seresto.

Hanen rör sig på i princip samma ställen som tiken men fästingar verkar inte fästa på honom, använde inget förra året heller och då fick han en enda på hela sommaren. Dessutom lätt upptäckt eftersom han är korthårig.
 
Igår kväll plockade jag en fästing (levande) på min hund trots att han har ett Seresto halsband :meh:

Fästingen var visserligen i "andra änden" av hunden på bakbenet men jag tycker inte att den borde satt sig i alla fall. Han har haft halsbandet dygnet runt i flera veckor och inte badat. Jag hoppas att det var en engångshändelse och att han inte fick någon smitta från den här fästingen.

Min hane fick anaplasma trots att han gick med Seresto hela förra våren och sommaren.


Halvt kl, jag tror att jag ska prova med b-vitamin på våra i år. Får köpa en stor förpackning i Ullared, funkar det inte så är ju ingen större skada skedd.

Våra är relativt släta, så jag funderar på om man kanske skulle prova med ett bärnstenshalsband också.. Är inte alls sugen på att testa något giftigt :(

Hanen fungerar dock med Frontline, så fungerar inget får vi köra det på honom.
 
Billy har faktiskt fått tre fästingar hittills i år, vilket är typ vad han fått på en hel säsong förut. Jag tänker ändå inte använda gift, men i och med att vintern har varit såpass mild verkar det vara mycket fler fästingar än vanligt, har jag förstått. :(

Jag får leta fram bärnstenshalsbanden jag också.
 
Kanske kan man kolla på typ myrorna och andra second hand-butiker, jag har för mig att dom brukar ha bärnstenshalsband i sina smyckesdiskar?
Det borde ju inte vara så svårt att göra om till ett vettigt hundhalsband..
 
Jag har med lite blandade känslor (har heeler, kan vara känsliga för fästingmedel) använt Scalibor för första gången denna sommar och peppar, peppar så har det fungerat bra. Hon har dock bara på sig halsbandet nattetid, men det verkar räcka för inga fästingar alls förutom en när jag glömt halsbandet nästan en vecka (vet inte vad som hände med minnet där).
Den andra fick Frontline under våren, men nu då hon är dräktig så tvekar jag att använda medel över huvud taget och försöker inspektera noggrant när vi varit ute. Tyvärr fått några fästingar ändå, men dom har nyss bitit sig fast när jag hittat dom (hon visar ofta direkt när en fästing bitit - hon avskyr dom)
 
Kanske kan man kolla på typ myrorna och andra second hand-butiker, jag har för mig att dom brukar ha bärnstenshalsband i sina smyckesdiskar?
Det borde ju inte vara så svårt att göra om till ett vettigt hundhalsband..
Bärnstenen ska tydligen inte vara polerad, så undvik det. Men det finns rå på Tradera:up:
 
Nu har jag gett B-vitamin i ca 7 veckor. En fästing eller två har satt sig, men det var ganska mycket i början. För någon dag sedan när vi gick i naturreservatet efter att det regnat så kröp några fästingar i pälsen, men annars inget. Kort sagt är jag nöjd, men jag vet inte om jag vågat köra på bara B-vitamin om jag haft tex svarta hundar med mer päls. Det är ju tacksamt med ljusa, korthåriga hundar :p
 
Fortfarande nöjd med skydden av halsbanden på hundarna i år.
Plockat en fästing som satt fast på varje hund (och en på katten som är utan fästingskydd, men han fick knappt några förra året heller). Tagit en som kröp på labben. Det är allt efter att halsbanden kom på.
 
Nu har jag gett B-vitamin i ca 7 veckor. En fästing eller två har satt sig, men det var ganska mycket i början. För någon dag sedan när vi gick i naturreservatet efter att det regnat så kröp några fästingar i pälsen, men annars inget. Kort sagt är jag nöjd, men jag vet inte om jag vågat köra på bara B-vitamin om jag haft tex svarta hundar med mer päls. Det är ju tacksamt med ljusa, korthåriga hundar :p

Jag ska till Ullared i veckan, så jag köper nog på mig en stor förpackning med b-vitamin där också, i kombination med bärnstenshalsbandet. Så får vi se om det ger effekt helt enkelt :)

Spelar det någon roll om det är flytande eller pulver?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 806
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 372
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 744
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 176
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp