Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Om jag minns rätt är det till för travare springar bättre när huvudet "uppspänt". Varför det finns på vanliga selar vet jag faktist inte :o.

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Alltså att man spänner upp huvudet i den, eller hur menar du? Stuptygel?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Vad är uppkäk?

Uppkäk är detta som sitter på den här hästen. http://ponnytrav.ifokus.se/Sites/522aa7a0-174e-4cdc-ba5a-df1532562d5e/uk3.jpg
De remmarna som går under bettet fram på pannan o sen här på bilden är löskopplad, när hästen travas fort spänns uppkäken fast i mittenhaken på däckeln. Detta för att de inte ska sänka sig o få sämre andning. Detta är bara nåt för travhästar i snabba arbeten.

Jämförs lite med stuptygeln de hade mycket förr men det var mest en grej de använde för att de tyckte det var snyggt. Hästen kan inte bli lång o låg i den o det är ju inget vi eftersträvar idag...
http://www.nobynas.se/badex1.jpg
http://www.hbcstal.nl/images/immigranttuig.jpg
Här har hästarna stuptygel. Den är lite mer jämförbar med dagens grästygel vi ibland sätter på glupska ponnyer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för svaret! :idea::bow:
(så fick vi in ännu mer fakta om selar i tråden.. :D )
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag har tänkt köpa en rockard till min shettis.
Tycker att de begagnade man hittar på blocket är rätt dyra. Ca 3000:- för en relativt enkel vagn. Globus vagnen kostar ju 4-4500:- Är den värd att lägga de där extra tusenlappen/arna på istället? Eller ska man satsa på en enkel med bara träskivor att sitta på och ingen fjädring?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag skulle inte belala MER för en Globus än en annan enklare o stabilare o säkrare... Fjädring o så kan man ju ganska enkelt fixa till på vagnar i efterhand...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag skulle inte välja NÅN av de där... den första är inte tävlingsgodkänd o den andre är hemskt klen...

Här har du en som kan vara värd att bygga om lite i stället så den passar en ponny o har bättre komfort...
http://www.blocket.se/vi/17261191.htm?ca=7_s
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Men för mig spelar det ingen roll om den inte är godkänd för tävling. Ska bara ha vagnen till skogsturer.

Vill helst inte ha något projekt heller, utan vill köpa en färdig vagn som det bara är att spänna för sas.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ok ja då kan du ju köpa en Globus men den är ingen värstingvagn så du bör ha i åtanke att inte lasta på för feta:o medåkare:angel: o inte åka allt för mycket över stubb o sten...

Om du gillar typen på globus har http://www.jaboruder.se/ en som ser väldigt lik ut men som är stabilare... kolla under "till salu" så har de lite vagnar o så...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Håller Globusen för 2st 60-75 kgs personer?

Om det står mellan globusen och en vagn av den typen som jag länkade en bild till, ska man satsa på Globusen då?
Den andra kostade 2900:-
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag tycker inte den vagnen som var beg. är värd 2900 kr! Då är det bättre att köpa bole´s vagn. Antingen bole´s eller globus :).

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Nej, jag kände också det. Men är Globusen värd 4500:-?
Tycker det är mycket pengar för en vagn till hobbykörning.

Vart kan man hitta Boles?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

kl

Ikväll ska jag o pappa försöka svetsa på en svängel på min rockard. Men jag undrar lite över hur den ska sitta. Alla säger ju att det är bättre om den sitter så draglinorna lutar lika mycket som skacklarna eller vad man ska säga, men hur viktigt är det?

Finns inget bra ställe att sätta fast svängeln på längre ner än skacklarna. Men om det gör stor skillnad att svängeln är längre ner är det klart att vi fixar det.

Men hur viktigt är det egentligen?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Draglinjen bör pekar på fram axlen så därför bör ju svänglen sitta någonstans mellan axlen och draglinefästet. :)

Att draglinjen pekar på fram axlen är viktigare om man har en, en axlad vagn. För om du sätter den högre så blir det som ett vridmoment som trycker ner i skaklarna detta ger ökat tryck i däcklen samt att hästen måste dra mer. :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag och pappa har pratat lite nu. Det finns inget bra ställe att sätta svängel på längre ner, alternativet är att vi måste sätta den strax över skacklarna.

När jag väl hade lyckats förklara för pappa varför man måste ha en svängel föreslog han detta. Man tar och sätter två små hjul (4x4cm eller nått) och sätter i rockarden (ungefär där ändarna på svängeln skulle hamlat), mellan hjulen ska en lina kunna löpa. Sen sätter man fast den linan i dralinorna. Alltså så ist för en svängel som guppar fram o tillbaka så löper draglinorna genom hjul. Pappa tyckte att eftersom när Presto tar bak ena benet o fram det andra så borde det inte vara några problem? Hoppas ni fattar :angel:

Tror ni att det borde funka?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tror jag förstår hur du menar men rör sej inte draglinorna i sidled då?
Tänk bara på att svänlen ska klara av att hålla all vikt av allt du sätter bakom hästen :)

Kan du inte ta lite bilder och lägga up så att vi får se? :P
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ursprunligen satt man stuptygeln i den sen är den kvar som prydnad .Stuptygeln var en rem i bettringen som gick upp till en ögla ungefär där pannbandet sitter fast sen gick det bak till kroken ,man sträckte den så hårt att hästen tvingades att bära huvudet högt .När den sen fick gå så långa tider och samtidigt dra förstörde den ryggen, om jag minns rätt användes det ca 30 år innan man insåg idiotin. Stuptygeln omnämns i Black buty som väldigt otrevlig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 188
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 438
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 958
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp