Bukefalos 28 år!

Familjerätt m.m

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Familjerätt m.m

Absolut så finns det poänger i det du säger, jag tror absolut att det kan finnas en vinst i att båda parter är hemma med barnet, men när situationen såg ut som vår gjorde då kunde jag inte se något alternativ, och i det läget var jag glad att valfriheten fanns, annars tror jag faktiskt vi rasat samman ännu tidigare.

Är det med automatik så att kvinnorna ska vara de som "ska" ha alla dessa insikter och kunskape och därmed håla förhållanden, relationer, familjeliv m.m levande och igång. Saknar mannen helt ansvar?

Just vad det gäller M så har jag ändå känt att jag har uppmuntrat pappan till en god relation hela tiden, och från det att M slutade amma har vi pratat om hur vi skulle börja bytas av och att jag skulle jobba någon dag i veckan. Dock kom det hela tiden ursäkter i vägen, från båda håll tyvärr. Sen årskiftet har jag dock sökt extrajobb och jag fick ju tag i ett som jag haft sen februari, tanken var dock att han då skulle vara hemma med M de dagar jag jobbade. Detta är dock det val som vi själva diskuterat oss fram till. Enligt dina åsikter skulle det således vara för sent påtänkt?

Har läst länken och jag kan visst se vissa samband och klokheter, men jag har svårt att se absoluta sanningar i allt.
 
Sv: Familjerätt m.m

pigleton skrev:
Aha, det förklarar saken.

Sen kan jag bara säga att jag sällan känner att jag ryker ihop med någon på nätet, det är ju bara ett internetforum. Att folk har olika åsikter om saker och ting är för mig en självklar sak. Det är väl kanske därför jag inte minns det som du gör, vad vet jag.


:banana: vad du är duktig!!! jag är mycket imponerad, tänk om fler kunde tänka som du (inkl. mig själv.) Heja Piggis!

Javan
 
Sv: Familjerätt m.m

pigleton skrev:
Enligt dina åsikter skulle det således vara för sent påtänkt?
Litet kort, jag skall gå ut till hästarna.
Jag tar det där om ansvar sedan.

Inte för sent enligt min åsikt.
Men för sent för er, det kraschade ju tyvärr för er innan saker kom iordning.
 
Sv: Familjerätt m.m

Fortsättning efter hästarna.

pigleton skrev:
Är det med automatik så att kvinnorna ska vara de som "ska" ha alla dessa insikter och kunskape och därmed håla förhållanden, relationer, familjeliv m.m levande och igång. Saknar mannen helt ansvar?
Problemet blir ju när "Ingen" gör det.
"Någon" i förhållandet måste ju göra det, annars så går det ju åt skogen med det hela.
Vem som skall göra det är ju däremot inte självklart.
Men jag skulle ju gissa på att den med mest erfarenhet av förhållanden oftast kommer att kunna veta vad som ḃehöver göras.

T.ex. jag har ju ett långvarigt och under ganska så lång tid även lyckligt förhållande bakom mig.
Det har ju lärt mig en hel del som inte min sambo har övat förut.
Så jag ser ju till att inte göra om samma misstag igen, som jag gjorde då.
 
Sv: Familjerätt m.m

Och hade M's pappa varit van att ta hand om M, så hade han nog inte heller ställt den olycksaliga skålen med hett vatten på ett för M riskabelt ställe.



Det där tycker jag var både onödigt och elakt. :crazy:
 
Sv: Familjerätt m.m

Sluta att skuldbelägga Pigleton! Hennes man gick bakom ryggen på henne, friade till henne och hade en annan samtidigt. Nu sitter du här och påstår att det borde hon insett redan då. Likadant med olyckan. Om Pigleton låtit/tvingat sambon hålla på mer med barnet så hade han inte ställt skålen där. Sluta!

Det är jävligt lätt att se vad man skulle gjort i efterhand.
 
Sv: Familjerätt m.m

Då så har vi olika syn på just det.
Jag tror att det är bra att se vilka beslut och handlingar som man själv har gjort som sedan har lett fram till hur saker har blivit.
Och eftersom Pigleton redan i sitt inre anklagar M's pappa för olyckan, så tror jag att det är bra att fundera över hur det kunde bli som det blev.

M's pappa kunde inte förutse faran, för han var inte van vid att ta hand om M.
Vad var det som gjorde att han inte var van vid det?

Det är bra att bearbeta sådant som gör ont och som gnager en, det gör att man mår bättre senare.
Att låtsas som inget och sopa under mattan, det mår man bara sämre av.
 
Senast ändrad:
Sv: Familjerätt m.m

Jag har på olika vis lärt mig att det nästan aldrig är ens fel när två träter.
Och som vanligt så skulle jag gärna vilja höra den andra sidan också, men det kommer jag ju inte att få.
Dessutom så är ju inte pigleton längre en av två i den relationen.
Så hon måste leva med att bara kunna påverka sig själv hädanefter.

Det är lättare att samarbeta med sitt ex om man inte hyser allt för stora agg mot honom.
Och det är lättare att bli av med sina agg om man efteråt kan se vad som faktiskt gick snett.
Dessutom är det ju bra att åtminstpone efteråt kunna se vad man skulle ha gjort.
Tänk om man inte ens då kommer på vad som man gjorde fel/vad som gick fel, utan för evigt bara fortsätter att undra vad som egentligen hände?

Det är nyttigt och läkande att gå igenom traumatiska händelser i efterhand, det kallas De-briefing, och är något som proffsen sysslar med med gott resultat.
Och jag tror att en av orsakerna till att jag kan ha en bra relation med ett gott samarbete med mitt ex, är just att vi noga gjorde denna De-briefing.
Både tillsammans och var och för sig samt bitvis med olika hjälp av andra vissa av dessa proffs.
 
Sv: Familjerätt m.m

Inte_Ung skrev:
Både tillsammans och var och för sig samt bitvis med olika hjälp av andra vissa av dessa proffs.

Och du är inget proffs och detta är knappast rätt forum att ge sig på att analysera Pigleton i. Det är mycket möjligt att hon behöver prata och gå igenom allt som hänt, men det ska ju knappast pressas fram på internet genom att skuldbelägga henne.
 
Sv: Familjerätt m.m

Ok, dags för uppdatering.

Vi var till familjerätten igår och vi pratade en hel del. Vi kom väl lite närmre varandra även om vi inte komma helt överens. Jag kände mig ändå positiv när jag gick ifrån fam.rätten och tyckte att det här går ju framåt, det kommer att lösa sig. Dock blev det lite trassel när vi sen pratade på parkeringen och jag gick därifrån gråtandes och ledsen. Trots detta hade jag en positiv magkänsla när jag kom hem och under dagen kom jag fram till att jag kan tänka mig varannan vecka förutsatt att vi har umgänge minst en kväll i varandras veckor och att vi provar detta i ca 2 månader och sedan utvärderar. Kändes som en vettig kompromiss och även som något vi varit i närheten av att ha diskuterat uppe på fam.rätten.

När jag försökte få tag i M kommer ett sms från ex svärmor:
Nu kan jag inte vara tyst! Självklart har du rätt till dina känslor pigleton, men jag trodde på dig när vi pratade om sånt här. Man ska hålla barnen utanför sina besvikna känslor. Hur skulle du själv må om du behövde flytta fram o tillbaka var tredje dag? Snacka om galet!! Det om nåt river sönder all harmoni! Häls XXX

Jag kände hur jag bara rasade, rakt ner i tomma intet. tack och lov fick jag tag i far min som är ett av mina bästa bollplank. Han kom och pratade i flera timmar med mig under kvällen och hjälpte mig att vrida och vända på saker. Puss på honom för det.

Här har jag sagt att jag respekterar att han gör det han tror är bäst för M även om jag inte delar hans uppfattning, jag har även försökt för M:s skull sträcka ut en hand så vi har en chans att hamna i något bättre läge och kunna samarbeta. Jag vill verkligen att detta ska gå bra, för M:s skull. Jag känner att bråket som sådant gör mycket skada i hennes liv och jag vill inte fastna i denna onda cirkeln. Jag vill komma vidare och ha ett fungerande liv.
 
Sv: Familjerätt m.m

Jag undrar om du funderat över varför exsvärmors åsikter verkar vara så viktiga för dig, varför hon har så stark inverkan att du rasar.

/Jane
 
Sv: Familjerätt m.m

Jag tror att det handlar om att vi tidigare trots att vi inte varit överens om allt haft en rätt bra relation. Dvs vi har gillat varandra men då vi är väldigt lika i vissa lägen har vi kunnat vara rejält oense om vissa saker.

Jag har gillat och gillar fortfarande henne på ett sätt. Vår kontakt har varit något stormig men mycket speciell.

Jag känner mig kränkt i min roll och omsorg som mamma när jag blir så sågad för mina åsikter. För mig är det självklart att M:s pappa vill hennes bästa, trots att han inte tycker lika som mig och vi inte är överens om vad hennes bästa innebär så skulle det aldrig falla mig in att ifrågasätta hans omtanke om M.
 
Sv: Familjerätt m.m

Jag tycker att du kan ringa svärmor och och upplysa henne om vad de flesta experter anser är bra för så små barn och att du tycker det är kränkande att hon ifrågasätter din omtanke om barnet.
 
Sv: Familjerätt m.m

Förslag på svars-sms:

"Detta är mellan mig och M:s pappa. Vill du skicka sms till mig så får du respektera det. Jag har det jobbigt nog som det är och hoppas att vi kan ha en fungerande kontakt även i framtiden."

Cilla

- i utkanten av en annan soppa -
 
Sv: Familjerätt m.m

Just nu håller jag mig faktiskt ifrån att svara överhuvudtaget. har dock försökt ringa M:s pappa fö att höra hur han ställer sig till mitt förslag om varannan vecka med umgänge. Även om jag inte till 100% tror att det är det bästa för M så tror jag just nu bråkandet skadar mer, kan´ske inte henne utan mer hennes storebror.

Apropå hennes storebror, jag hade ju gått med på resan till Finland förutsatt att han skulle betala, nu igår på familjerätten frågade han om jag inte kunde betala rallypasset för 500 kr. Jag blev rätt ställd, nu står jag i ett rätt trist läge där också, visst kan jag kanske betala lite, men då blir det ju mindre aktiviteter för oss själva. Jag har skittaskig ekonomi just nu och det vet han mycket väl. Villkoret när jag lovade honom att ta med sig V var också att han skulle betala. Funderade nu på om man skulle fråga honom om han tänker skicka med M pengar på vår semester då eller? Det är ju inte riktigt samma sak men ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 245
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 603
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp