Sist jag firade födelsedag var när jag fyllde 20, så jag firat/firats färre födelsedagar än jag inte firat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snart dags igen. Jag orkar inte hålla kalas. Har haft psykisk ohälsa i 35 år så orken är inte på topp. Enda gångerna att träffa syskonet med familj och några andra inom släkten är på födelsedagar och jul. Men orkar inte ha hem folk som skiter i mig och mina regler. I och med att det är sommar skiter folk i att stänga ytterdörren trots att jag säger till pga att jag har innekatt. Jag får liksom inget nöje själv då jag får springa och ha koll så dörren blir stängd samt att ingen slänger till hunden smörgåstårta så den blir sjuk. Svägerskan kom och sa till mig en gång när jag serverade kaffe att nu hade minsann katten gått på pottan så du får ta upp det. Alltså jag har flera veckor innan att städa för att inte få pikar, ändå letar ofta svägerskan upp nåt att pika om. Hon har ofta gillat att ge mig en perenn växt eller träd med som hon kan fråga nästa år vart den blev planterad. Allt detta folk är 60-80 år. De yngre är inget problem.
Jag är trasig nu och har kraschat. Orken finns inte att tillfredställa andra nu.
Snart dags igen. Jag orkar inte hålla kalas. Har haft psykisk ohälsa i 35 år så orken är inte på topp. Enda gångerna att träffa syskonet med familj och några andra inom släkten är på födelsedagar och jul. Men orkar inte ha hem folk som skiter i mig och mina regler. I och med att det är sommar skiter folk i att stänga ytterdörren trots att jag säger till pga att jag har innekatt. Jag får liksom inget nöje själv då jag får springa och ha koll så dörren blir stängd samt att ingen slänger till hunden smörgåstårta så den blir sjuk. Svägerskan kom och sa till mig en gång när jag serverade kaffe att nu hade minsann katten gått på pottan så du får ta upp det. Alltså jag har flera veckor innan att städa för att inte få pikar, ändå letar ofta svägerskan upp nåt att pika om. Hon har ofta gillat att ge mig en perenn växt eller träd med som hon kan fråga nästa år vart den blev planterad. Allt detta folk är 60-80 år. De yngre är inget problem.
Jag är trasig nu och har kraschat. Orken finns inte att tillfredställa andra nu.
Jag kan lägga till att det i min familj och nära släkt är vanligt att även vuxna bjuder in till födelsedagsfirande. Mina föräldrar gör det varje år och båda mina mostrar gör det också. Vi ”barn” i släkten höll alla i födelsedagsfiranden en bit in i vuxen ålder, det var liksom bara så vi var vana vid att göra. Det var lite ovant när jag för första gången bestämde mig för att skippa födelsedagsfirande, men ingen blev sur och sen ganska många år tillbaka är det ingen av oss ”barn” som bjuder in längreEn till här som inte bjudit in till födelsedagsfirande på många år. Mina föräldrar vill gärna få fira mig men de brukar istället bjuda ut mig på restaurang (jag får välja dag och tid). Övriga skickar bara grattishälsning typ via sms eller facebook![]()
Du måste ju verkligen inte fira din födelsedag om du inte vill. Det är vanligt att vuxna inte firar sin födelsedag med att bjuda hem folk. Det finns inget som säger att man måste bjuda sin släkt på födelsedagskalas. Bara låt bli helt enkelt eller fira den som du vill. Skit i vad andra tycker.Snart dags igen. Jag orkar inte hålla kalas. Har haft psykisk ohälsa i 35 år så orken är inte på topp. Enda gångerna att träffa syskonet med familj och några andra inom släkten är på födelsedagar och jul. Men orkar inte ha hem folk som skiter i mig och mina regler. I och med att det är sommar skiter folk i att stänga ytterdörren trots att jag säger till pga att jag har innekatt. Jag får liksom inget nöje själv då jag får springa och ha koll så dörren blir stängd samt att ingen slänger till hunden smörgåstårta så den blir sjuk. Svägerskan kom och sa till mig en gång när jag serverade kaffe att nu hade minsann katten gått på pottan så du får ta upp det. Alltså jag har flera veckor innan att städa för att inte få pikar, ändå letar ofta svägerskan upp nåt att pika om. Hon har ofta gillat att ge mig en perenn växt eller träd med som hon kan fråga nästa år vart den blev planterad. Allt detta folk är 60-80 år. De yngre är inget problem.
Helt OT, de har en fantastisk botanisk trädgård jag skulle vilja besöka någon gång. https://www.tripadvisor.se/Attracti...tanicus-Amsterdam_North_Holland_Province.htmlJag fyller 40 år i sommar, det firar jag genom att dra till Amsterdam med kompisar
Äta god mat, dricka bubbel och gå på kattmuseum
Tänker absolut inte ha något kalas när jag kommer hem heller![]()
Vill man fira något men inte ha besväret att ta hem folk kan man mötas utanför hemmet. Jag har firat både i parker och på fik.
Att ha det som du beskriver ts är djupt respektlöst, förstår att du inte vill ha det så igen.
Jag tror det här har med facebook att göra. De är ju helt födelsedags hysteriska och ska tvinga alla till att gratta och bli grattade. Innan facebook var det aldrig någon som brydde sig mer än mina föräldrar, när jag skaffat ett konto där så fick man ju födelsedagsgratulationer från allt och alla. Det inkluderar folk jag knappt kände med av typen "grattis på DIIIIIIIN dag" ofta med tillägg om att de önskar mig att göra något speciellt då. Skittramsigt enligt mig och efter några få år dolde jag min födelsedag och nej jag skickar aldrig gratulationer till någon annan heller.Jag tycker det är fascinerande att just firande av födelsedag ska vara en så big deal. Framförallt om det blir några förväntningar på att man ska fira "på rätt sätt". Så länge den som fyller år är nöjd med hur dagen blev så är det väl fint och bra nog? Jag önskar iaf att alla kunde vara överens om det.
Jag grattar alla och blir genuint glad för alla som orkar lägga någon minut på att skriva grattis till mig på fb. Firar dock aldrig längre.Jag tror det här har med facebook att göra. De är ju helt födelsedags hysteriska och ska tvinga alla till att gratta och bli grattade. Innan facebook var det aldrig någon som brydde sig mer än mina föräldrar, när jag skaffat ett konto där så fick man ju födelsedagsgratulationer från allt och alla. Det inkluderar folk jag knappt kände med av typen "grattis på DIIIIIIIN dag" ofta med tillägg om att de önskar mig att göra något speciellt då. Skittramsigt enligt mig och efter några få år dolde jag min födelsedag och nej jag skickar aldrig gratulationer till någon annan heller.
Alltså jag hade nästan den bästa julen det året när alla var sjuka (utom jag) och jag satt själv hemma i min lägenhetNär jag var väldigt nere för några år sedan och bara ville vara ifred, insåg jag att en väldigt bra tid att få vara det är typ jul, nyår, midsommar... när ingen kommer att störa en för de har fullt upp med annat (bodde hemma just då).
Så i ett år avsade jag mig alla former av firande.
När mamma och pappa frågade lite förvånat varför, sa jag helt enkelt "Jag vill inte, jag behöver vara i fred"
Min mamma är knepig och jag var beredd på motstånd, men hon frågade inga följdfrågor eller något. Samma med pappa, han såg förvånad ut men sa bara "ok, om du ändrar dig så åker jag x dag!"
Det var mycket enklare än jag trodde. Det blev också en av den bästa julen, nyåret och midsommaren och jag kommer att minnas dem med värme länge.
Jag lärde mig nog i samma veva att man faktiskt får göra som man vill, och göra det man behöver. Det finns ingen poäng med att försöka se till att alla andra har det bra när man själv går sönder.
Hoppas du "skiter i" kalaset och firar med dig själv och katten i stället![]()