Fång?! Lille shettisen sjuk.

FÖREBYGG:

-Försiktiga foderbyten
-Håll hästen i lagom hull
-Håll tarmfloran i trim
-Vid frost, släpp ut senare, Fodra hö innan den går ut på betet (så den inte är så hungrig)

En häst som kommer att få fång snart

Har ofta lätt diarre en vecka innan
Lätt temphöjning
Digitalpuls
Stel, varm hov

:bump:
 
Stackars din lille shettis. Fång är ju förfärligt.
Jag har hört att man inte skall ge fruset hösilage, så det kan nog vara det som är boven.
Hoppas att han snart blir bättre.
/P
 
Laminator Supplement Pulver
| Hovvård & Hårrem | Laminator | Pulver

Beskrivning:
Fodertillskott mot fång
Ett fodertillskott för hästar och ponnys med fång.
Laminator innehåller en hög nivå Hesperidin, en bio-flavanoid, och Askorbinsyra
(C-Vitamin) för att öka blodtillförseln.
Dåligt blodflöde i hoven är i stor utsträckning erkänt som huvudorsak till angrepp av fång. Laminator hjälper att öka diametern av de små kapillärerna och därigenom låta nödvändigt blod flöda in i vävnaden i hoven.
Laminator innehåller också hög nivå från en unik källa av Zink, bunden
till aminosyror (100 % upptagning), en beståndsdel av protein. Zink i rätt form är en viktig del i
produktionen för keratintillväxten i hoven.
Innehåller också en mycket hög nivå av Biotin (Vitamin H) vilket i kombination
med Zink ger en kraftig horntillväxt.
Finns i pulver eller pellets.

Produktblad: HTML


Finns i följande förpackningar:
Benämning Kvantitet Pris Köp
Laminator Supplement Pulver 3 kg 1 194 kr Ej inloggad


Innehållsförteckning:
Askorbinsyra (C-vitamin) 50,000 mg/kg Biotin 5000 mg/kg
Hesperadin 110,000 mg/kg Kobolt 20 mg/kg
Kolin 450 mg/kg Koppar 42 mg/kg
Lysin 150 mg/kg Metionin 150 mg/kg
MSM 6000 mg/kg Yea-sacc 10,000 mg/kg
Zink 150 mg/kg Zink Metionate 65,000 mg/kg




Övrig information:
Rekommenderad dosering: Om din häst har har lätt för att få fång, ge 1 mått per dag Vid tecken på fång, ge 2 mått per dag i fodret.

det här fick jag tips om idag faktiskt...detta SKALL tydligen hjälpa fånghästar, har iallafall hjälp ett flertal fånghästar som varit nära slakt....
 
Tack för svaret.
Det finns nágra svárigheter dock....
Att hálla en 1,5 árig shettis i lagom hull är svárt när man redan háller foder niván pá lägsta möjliga... Motionsmöjligheterna är ju inte sá mánga...

Att ge hö innan bete är bara att ge ännu mera mat, eftersom hon ändá bara kommer att fortsätta äta i hagen. ;)

Tarmfloran är i trim och foderbytena är jag alltid försiktig med.

Hästarna gár ute frán 7 pá morgonen till 22-23 pá kvällen, vid bra väderlek, sá frosten (när det finns här) är svár att undvika....

Funderar pá att ha henne i samma hage hela sommaren, en liten utan mycket gräs, men dá fár hon vara ensam (ser de andra) och det är ju inte sá kul för en tvááring....
Ja, det är inte alltid lätt..... :crazy:
 
Fång kan även orsakas påfrestningar på sulan (t.ex. galopp på hårt underlag).
Jag är skeptisk över att det skulle vara rasrelaterat... men det är min uppfattning.
Diarré var nytt? Var kommer det ifrån?
 
Det kommer från våra föreläsningar på SLU för Göran Åkerström vet+chef för hovslagarskolan.
Du kanske har sett han på Tv, euro horse bla..
:smirk:
 
Pirayan
Man får göra så gått man kan, vet hur det är med tjocka ponnyer, har en tjock 1 1/2 åring själv också :)
Det kan ju funka på visa att ge hö innan dom går ut på gräset då är dom kanske inte lika hunriga!

Hur går det med ditt sto föresten? Börjar hon bli nå rund?
Min är rätt stor nu (Flemmingh).
 
Du kan även ge hagtorn, det fick min häst då han hade fång, och jag gav även hela den här sommaren. Hagtorn innehåller några spec ämnen (kommer ej i håg vad det het) som gör så att kapillärerna i hoven/nedre del av benen vidgas, dvs mer friskt blod kommer till lammelerna. Säkert mkt billigare än färdiga blandingar!

Hästar på bete som har fått fång, har ofta försökt att komma åt just hagtorn för att äta det. Så både forskning och erfarenheter visar att det faktisk hjälper!
 
Har du bytt användarnamn?
Jag dubbelkollade faktiskt igár att jag lagt in din adress i adressboken, eftersom jag raderade ditt e-mail.
Spännande med vára Flemminghbebisar.... min har allt lite mage. Kan skicka en bild senare.
Ság i ridsport att du är den enda som använt honom.
Hoppas att det blir nágot bra!
Vi hörs.
 
Har gett honom av hösilaget (inte fruset!) men, lite mer begränsad giva (fri tillgång förut). Halmen äter han nog om det kniper men, jag har inte sett det ännu. Han har en vattenhink och en saltsten hos sig också. Precis min åsikt, att han inte ska svälta. Vet, tyckte att han skulle få hö istället och hovis att det räckte med nästan bara halm. :smirk: Verkar lyckat att göra ett foderbyte nu...
 
Inser nu att du nog har haft samma användarnamn hela tiden....men jag trodde du hade mycket fler inlägg än 29, det var därför jag undrade....
M V H Lotta
 
Tack alla för alla tips och råd!

Shettisen är mycket bättre idag och gick runt i stallet medans jag mockade. Sen kom hovslagaren och tyckte att det inte såg så farligt ut. Han fångverkade honom fram och ska komma tillbaka om två veckor. Pållen har av vet blivit ordinerad att stå i box inne i två veckor och fenylbutason (stavning?) i 5-7 dagar. Vad tror ni om det? Ska jag ge honom i 5 eller 7 dagar? Hur sätter man igång honom sedan?

Tyvärr, så är det nog så att han är lite rund ändå betydligt smalare nu än i somras. Däremot så har han stått i nästan två månader och sattes igång igen runt nyår, skrittrundor. Sen står de mest still i hagen när det varit så fruset och knöligt i marken, så helt klart inaktiv. :(
 
Hagtorn!? Det lät intressant, var hittar jag det? Eller fungerar det med kvistar av busken?
 
Vi "var tvungna" att banta vår ponny pga fång. Det blev under en period en mindre högiva och i stället halm att äta. Inget kraftfoder under perioden då han återhämtade sig. Och det funkade, i dag äter han hö "som vanligt", motioneras ordenligt, får liten mängd havre och är smalare än tidigare.
 
Glömde föresten att säga att han hade en hålvägg på ena hoven bak. Jag hade upptäckt den innan men, då kretat med hovkrats och den var ca en halv centimeter djup. Hovlagaren kretade ur med en söm och den var betydligt djupare. Han trodde att det kanske var det som "hjälpt till att han fått fång eller att han kanske rört sig mindre pga hålväggen. Han ville inte klippa upp den idag utan skulle göra det nästa gång han kommer hit.
 
Det där pulvret lät också intressant! Ska försöka kolla in hemsidan, 3 kg lät som väldigt mycket (och dyrt). :eek: Det kanske finns i mindre förpackningar?
 

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: katja
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 970
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 090
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp