Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Var fjärde vecka ska vi åka in enligt kliniken. 1 timma och 40 minuters resa dit och 1 timma och 40 minuter hem.
Om vi har tur, vi måste ju genom hela stockholm och eventuella köer.

Min hemmaveterinär och hovslagare här hemma tycker att det är riktigt dumt att åka den sträckan med en
häst som har lika mycket rotation som min har. Men jag ska ringa och prata med kliniken nästa vecka.

Stella travade självmant redan när vi åkte in, hon var ju halt, men hon travade på sniskan, pigg som tusan. :o
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hade du slutat med buttan?

Om det var så allvarligt så kanske man ska skippa första ÅB. Å andra sidan vill man ogärna transportera hästen för att det KAN ge stress. om hästen är van att åka blir den ju inte stressad. Det är oxå mer i akut skede som man inte vill riskera större komplikationer.

Hur mkt rotation hade hon egentligen:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag hade låtit hemmavet+hovslagare överta behandlingen. Inte något att fundera på tycker jag, om du upplever att de har den kunskap och utrustning som behövs. Att ha en hovslagare som känner hästen väl är en fördel!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hon äter finadyne och ska äta det ända fram tills nästa återbesök. Billigt. Har skaffat lite magmedel så att jag kan hjälpa magen i alla fall.

Hovbenet är roterat så att det är någon mm från att punktera sulan.

Centaur, Jag tror att det får bli så. Ska diskutera med min hovslagare som kommer till fölet imorgon. Veterinären skulle försöka
hitta en tid som passade för provtagning för cushings, ska prata mer om behandling hemma då + ringa kliniken på måndag.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hon äter finadyne och ska äta det ända fram tills nästa återbesök. Billigt. Har skaffat lite magmedel så att jag kan hjälpa magen i alla fall.

Hovbenet är roterat så att det är någon mm från att punktera sulan.

Som jag förstår det är det en lätt överdrift att skriva att hovbenet är några mm från att punktera sulan.

Mag/tarm balans är aldrig fel att tillsätta.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har du sett röntgenbilderna? Har du hört vad veterinären sagt?

Till mig sa de "Hovbenet är några mm från att gå rakt ut genom sulan."

Jag undrar förövrigt fortfarande varför hoven - utöver det faktum att hovbenet är mycket kraftigt roterat - är i "deep shit".
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Du har väl AS som hemmaveterinär? Isf skulle jag inte tveka gällande åka till klinik eller ta ut A. Om Stella inte blir sämre så är han ett fullgott alternativ till klinik.

Vi har tagit ut honom många gånger och han är toppen. En mkt kunnig veterinär med det "lilla extra". Han kom ut för att hjälpa oss med en komplicerad rökning. Kruxet var att han hade stor påskmiddag hemma. Lite kuriosa bara.

Men han är toppen (vilket du säkert redan vet). OM det nu är A du har förstås ;)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

?? Komplicerad rökning?? Låter som en allvarlig häståkomma:D

Avslöjad.....mina hästar röker. Fast bara ute - rökförbud inne! ;)

Ny telefon och den lägger in de konstigaste ord ibland. Korrekturläsningen brukar ta ett tag! Uppenbarligen fungerar inte ögonen heller.
Röker gör inte stoet men fölar höll hon på med (fast det gick inte så bra det heller).
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hon äter finadyne och ska äta det ända fram tills nästa återbesök. Billigt. Har skaffat lite magmedel så att jag kan hjälpa magen i alla fall.

Hovbenet är roterat så att det är någon mm från att punktera sulan.
Jo men hur många grader eller uppdelat i lätt, måttlig eller grav? Sa de inte det?
Jag fick bilder på A4 papper där gradantantalet stog. Numera kan man få en CD med bilderna.. om man vill.

Du kanske inte är lika intresserad o jag respekterar det.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har inte frågat om gradantal, jag vet att hovbenet är gravt roterat.

Veterinären var inte på plats när jag hämtade hästen, han åkte utomlands, visserligen sa han att jag kunde ringa
och störa när han hade semester, men hur många grader hovbenet roterat kändes inte viktigt att veta exakt på sekunden
så jag väntar tills jag ska ringa honom på måndag.

Jag vet att man kan få cd-skivor på bilderna, jag har en samling hemma med alla bilder vi någonsin tagit på djuret. ;)
Förutom hovbilderna vi tog för några år sedan, av någon anledning. Ska nog ringa kliniken och fråga efter dom bilderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Javisst är det den veterinären. Det är han som sett till att den lilla saken har blivit tillverkad också. ;)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jo men hur många grader eller uppdelat i lätt, måttlig eller grav? Sa de inte det?
Jag fick bilder på A4 papper där gradantantalet stog. Numera kan man få en CD med bilderna.. om man vill.

Du kanske inte är lika intresserad o jag respekterar det.

Men ärligt talat, om veterinären säger att det är milimeter från att penetrera sulan så är det väl en grav/extremt allvarlig rotation/situation oavsett det exakta antalet grader?

Att man som hästägare inte efterfrågar det exakta antalet grader har väl oftast då mer med att göra att man inte har någon erfarenhet av just hovrotationer och liknande och inte av att man inte är intresserad?

Det räcker ju ganska bra med att veta "milimeter från att penetrera sulan" för att förstå allvaret.

*kl*

Jag vill fortfarande också gärna veta anledningen till "deep shit" uttalandet. Jag frågar för att jag är intresserad och vill veta och lära mig, och uppfattningen jag fick var att det hade med färgen på sulan att göra men det kanske hade med att göra att vissa tyckte det såg svullet ut, jag vet inte?
Men eftersom att det var så fantastiskt solklart hur det låg till enligt vissa så måste ju alternativet (dvs att det inte var plast i tån) vara något alldeles anmärkningsvärt med tanke på bilderna och reaktionen på dessa.
Jag vill väldigt gärna veta varför hoven är i deep shit utifrån bilderna som visades. Vad är det som tyder på vad i dom?

Själv tyckte jag inte alls att det var så solklart att det skulle vara plast i tån på bilderna.

Det enda svaret vi har fått ang den gula färgen hittills är från Forest Autumn tror jag (?) och det tackar jag för.

Till IronWill, jag hade nog inte kört henne till klinik med de förutsättningar du har beskrivit. Din hemmavet och hovslagare verkar ju ha koll och det måste ju vara lättare att skicka röntgenplåtar till kliniken för konsultation än att åka med Stella och fölis! Exakt VAD skulle dom kunna göra annorlunda tänker jag i denna situation på klinik? Om det krävs klinikbesök efterhand vid behov är det ju en annan sak tänker jag. Jag hade inte åkt var 4-e vecka.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har du sett röntgenbilderna? Har du hört vad veterinären sagt?

Till mig sa de "Hovbenet är några mm från att gå rakt ut genom sulan."

Jag undrar förövrigt fortfarande varför hoven - utöver det faktum att hovbenet är mycket kraftigt roterat - är i "deep shit".



Lägg ut dom två bilderna i tråden som du skickat till mig via PM så lovar jag att jag ska stilla både en å annan undran från både dig och andra som är undrande..
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Varför kan du inte svara på det i PM?

BTW. Min hovslagare var här idag och det är inte plast.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Till IronWill, jag hade nog inte kört henne till klinik med de förutsättningar du har beskrivit. Din hemmavet och hovslagare verkar ju ha koll och det måste ju vara lättare att skicka röntgenplåtar till kliniken för konsultation än att åka med Stella och fölis! Exakt VAD skulle dom kunna göra annorlunda tänker jag i denna situation på klinik? Om det krävs klinikbesök efterhand vid behov är det ju en annan sak tänker jag. Jag hade inte åkt var 4-e vecka.

Det får nog bli så.

Min hovslagare var här idag och han kunde göra samma beslag på plats, bara veterinären röntgat och sagt hur det skall göras. Min veterinär bor mycket nära och kan komma med allt annat som kan behövas, han ville bara se plåtarna vi tog före och efter beslag, samt plåtarna vi tog på hovarna för ett par år sedan när dom var friska.

Ska bara höra med kliniken. Men i det här läget så känns det mest skonsamt för hästen att slippa åka fram och tillbaka en gång i månaden.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Lägg ut dom två bilderna i tråden som du skickat till mig via PM så lovar jag att jag ska stilla både en å annan undran från både dig och andra som är undrande..

Fast Coari, nu tycker jag bara du är tramsig och försöker göra dig märkvärdig(?). Du skrev UTEFTER de bilder som FINNS i tråden att om det INTE var plast i tån är hoven in deep shit.

Nu är det verifierat att det INTE är plast i tån. Varför skulle IW behöva lägga ut fler bilder för att du ska utveckla ditt stensäkra påstående? (Iofs var du stensäker på att det var plast med, men...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 058
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 566
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp