Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag tycker att hon ser jättefin ut på den nedre bilden.

Fy vilken jobbig sits mest med tanke på fölis.

Jag är övertygad om att detta kommer att sluta väl:laugh:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Psst, jag tror att en viss liten fölkille är på väg till samma stall som där Stella bor - mimus, du vet vem...

Hursomhelst så håller jag tummar att Stella ska återhämta sig och att fölis kan leva vanligt fölungeliv. Och att IW kan andas ut och bara ha friska hästar i fortsättningen.

Nähä, är det sant?
Vad kul IW, då får du dit en fölis som gått hos mig i sommar. Då måste jag ju bara komma till er och hälsa på!!

Tillägg. Han är inte så liten längre, jag gissar på 135 cm typ.

IW minns du i våras när jag berättade om min vän som har sitt cob-sto som fölade? Fölet är efter Weltman, de har gått tillsammans på vår gård i sommar med det fölet som flyttar till er. Rörigt??
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ok ett seriöst svar.
Hö kan vara farligt för en IR häst om det innehåller för mkt socker.
Det är inte helt lätt att veta hur mkt socker ett hö innehåller.Tex är inte analyserna helt pålitliga alla ggr.

Detta med utfodring av hästar i riskzonen för fång är inte så lätt som man tror.

Har du själv haft en IR häst ngn gång?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja det PMet kommer jag ihåg men jag lyckades radera det innan jag hann svara och så kom jag inte ihåg vem det var som skickat PMet.
Vad roligt! Jag förstår precis vad du menar.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag tycker att hon ser jättefin ut på den nedre bilden.

Fy vilken jobbig sits mest med tanke på fölis.

Jag är övertygad om att detta kommer att sluta väl:laugh:

Fölis tar det hela mycket bättre än vad jag trodde att hon skulle!

Såhär glad ser man ut när man får gå ut. :love:
stormbringer_by_eldfuxen-d5e7gpe.jpg
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Maskrosor var väl det enda jag reflekterade över.

Ja hon är skadad (senskada) på benet som är drabbat.

Tycker allt är konstigt. Hursom så har jag fått tag på ett grovfoder med ännu mindre socker än det dom har nu och en kvot på 7,8.
Sen så har jag en säck potatisprotein som skall hämtas ut, digivande ston kräver ju enorma mängder protein.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vilken resning:bow:

Hon har fått en bättre hals än mamma. Vem var pappan?
Är mkt OT, men...
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jättefin lite fölunge!!!

Maskrosor kan säkert innehålla en hel del av både socker och fruktaner och är nog inte lämplig mat för en häst som lätt får fång. Men sedan beror det ju på hur mkt hon har ätit förstås, menar inte alls att det måste vara maskrosorna som har ställt till det.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det fanns en del maskrosor, men dom blev uppätna samtidigt som gräset i hagen, så de maskrosor som fanns kvar nu var inte speciellt många.
Men det är ju om hon reagerat på det tidigare i sommar. Med tanke på rotationen så lär inte anfallet ha kommit nu på hösten utan har säkert
hållt på ett tag, bara det att hon är så smärttålig att det inte märkts av.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Med tanke på rotationen så lär inte anfallet ha kommit nu på hösten utan har säkert
hållt på ett tag, bara det att hon är så smärttålig att det inte märkts av.

Här har vi ofta den springande punkten i att det många ggr gått så långt att det uppvisats en sk kroniskt fång (där rotation som är secundärt inträffat)
men att hästens naturliga överlevnadsinstinkt är att inte uppvisa utan till varje pris ljuga om sin nedsatta flycktinstinkt.

Att som yrkesutövare komma in i detta läge,, när skadan redan är mer eller mindre kronisk ställer naturligtvis stora krav på att bäde utreda själva traumat och individuella åtgärder..

Talar vi om fång som har sitt trauma i för många försvaras med det kära ämnet IR eller cursing så finns ingen behandling eller mekaniskt beslag som kan rädda denna indvid så länge inte den som föder denna invivid förstår att individen förmedlar att utfodraren behöver hjälp från bättre vetande i ämnet foderlära.

I ditt fall och i din tråd så tolkar jag det som ren okunskap eller ren generellt förmedlande i allmänhet när det handlar om fångtrådar att man skjuter med blindplugg och svarar att det är IR eller Cursing.

Detta kommer jag få skit för men det tar jag med ro,, Det viktiga för min del är att du ska slippa sitta här å "hisspa upp dig" när drevet med fångestarna går i gång.

Jag har verkligen försökt,, varit mer envis än en röd gris och kommer så alltid vara tills jag blir överbevisad. DÅ är jag den första att erkänna att jag hade fel eller misstog mig.

Jag kan inte släppa varför du delgav så bra bilder i ditt PM till mig men endå vägrar att delge samma bilder i tråden,, ändå be mig svara dig via PM..

Mitt kall är inte att sprida information eller kunskap till en person om det tydligt framgår att det finns så många flera som ställer sig undrande och inderekt mellan raderna förmedlar att dom mer än gärna säker djupare kunskap i ämnet.

Är det så att du vill ha mig för dig själv??:rofl:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det fanns en del maskrosor, men dom blev uppätna samtidigt som gräset i hagen, så de maskrosor som fanns kvar nu var inte speciellt många.



Brännässlor om man slår dom och torkar dom under ett dygn är väldigt bra för både mag/tarm funktion och övrig obalans.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har svårt att tolka ditt inlägg.

Menar du att jag är okunnig i foderlära och har fodrat hästen olämpligt? Eller menar du att jag har okunskap av IR och Cushings?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hon får två tillskott för mag och tarmfunktion rekommenderade av veterinären. :)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

I ditt fall och i din tråd så tolkar jag det som ren okunskap eller ren generellt förmedlande i allmänhet när det handlar om fångtrådar att man skjuter med blindplugg och svarar att det är IR eller Cursing.

Men ändå:

"Evidence now suggests that 9 out of 10 horses and ponies with laminitis have an endocrine disease (PPID or EMS) at the root of the problem and despite the common perception that Cushing’s disease is solely a condition of older horses and ponies, new data shows that up to one-third of laminitic 10- to 15-year-olds may be affected."
http://www.talkaboutlaminitis.co.uk/#
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har verkligen försökt,, varit mer envis än en röd gris och kommer så alltid vara tills jag blir överbevisad. DÅ är jag den första att erkänna att jag hade fel eller misstog mig.

Du menar alltså att IW (och Tuaphua) ljuger???
Eller att dom och IW's hovslagare inte kan se att det är plast i tån och du kan det utifrån bilderna?

Det är inte tillräckligt "bevis" för dig att två personer i tråden och en yrkesutövare har tittat på hoven och sagt att det inte är plast i tån, samt att veterinären inte har skrivit detta i journalen eller sagt det till ägaren???

:crazy:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har svårt att tolka ditt inlägg.

Ja, coaris inlägg är som vanligt halvt obegripligt, men jag TROR att han menar att de som föreslår att din häst kanske har någon slags ämnesomsättningsstörning har fel.

De må vara så, inte vet jag, men samtidigt ska man kanske komma ihåg att coari inte precis har visat något större intresse för (eller kanske ens kunskap i) ämnet förut.

Jag tycker, tvärtemot coari, att man ska hålla så många dörrar som möjligt öppna. Fång är komplicerat, och man kan behöva fundera på både det ena och det andra innan man (ev) löser gåtan.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja alltså även om om hon drabbats av fång pga cushings eller IR så kan man inte skita i att försöka rehabilitera hoven med hjälp
av lämpligt beslag och verkning. Utan man ger hästen lämpligt beslag och verkning samtidigt som man behandlar hästen för IR/Cushings etc.

Hon behandlas som om hon hade IR. Cushingsprov ska tas. Oavsett så är kronorna det kostar att ta ett cushingsprov en spottstyver i
sammanhanget, så varför inte öppna alla dörrar och leta igenom varje rum man kan efter svar? Även om just den dörren kanske inte innehåller något
så har man i alla fall uteslutit det om provet är negativt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 998
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 543
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp