Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Lägg ut dom två bilderna i tråden som du skickat till mig via PM så lovar jag att jag ska stilla både en å annan undran från både dig och andra som är undrande..

Nu tycker jag att du är fullständigt urtråkig.

Du ifrågasätter en klinik veterinärs bedömning av ts hästs hovbensförändringar och detta pga av bilder som du har sett. Men du kan inte diskutera detta utan att krångla till det.

Varför ska vi tro att du sitter inne med ngn absolut kunskap om detta?
Jag tror inte det förrän du kan bevisa motsatsen. Det enda detta leder till är antagligen en ökad oro hos ts.

Nej Coari - upp till bevis - vad menar du?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag såg ingen buktning alt. blödning där hovbensspetsen ligger. Det hade min som hade måttlig rotation 11 grader på ena hoven. De hade ju t o m filat en del där på stella.:confused:

Ang. den s.k "Djupa skiten" så ser man även lite av det gula på BM häst nere till hög vid bärranden/ sulan. Vet inte när den bilden är tagen i förhållande till konvalescensen:confused: Undrar om B M kommer ihåg om mer av sulan var gul i tidigare stadie?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ang. den s.k "Djupa skiten" så ser man även lite av det gula på BM häst nere till hög vid bärranden/ sulan. Vet inte när den bilden är tagen i förhållande till konvalescensen:confused: Undrar om B M kommer ihåg om mer av sulan var gul i tidigare stadie?

Om jag inte minns helt tokigt, och det tror jag inte att jag gör, så togs bilden i juli -09 och första klinikbesöket var i feb -09.

Tyvärr minns jag inte hur sulan såg ut från början.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

BTW. Min hovslagare var här idag och det är inte plast.

Jamen förklara då i stället vad det är och varför ser man strålspetsen "under" denna gula genomskinliga sula??

Det kan omöjligt vara hästens egen naturliga sula,, kan vi vara överens om det???
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det kan omöjligt vara hästens egen naturliga sula,, kan vi vara överens om det???

http://www.hooftrimmers.org/pdf/lib_lam_berry2.pdf

“Yellow, soft horn
Serum escapes from the damaged corium and incorporates into the
horn, producing a yellowish color. This damaged horn is softer and
often more friable than normal horn and is one of the primary signs
of chronic, subclinical laminitis.”

se också:

http://www.safergrass.org/pdf/AftertheCrash.pdf

Over time, the red, necrotic solar corium, beneath the displaced tip of the distal phalanx, will re-epithelialise; turning light yellow in colour as new horn cells colonize the damaged area.”

Kanske Pollitt som är författare till ovanstående också är “in deep shit”?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Fast är det verkligen strålspetsen du ser? Jag trodde att det var blåmärket i sulan som IronWill har beskrivit.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jamen förklara då i stället vad det är och varför ser man strålspetsen "under" denna gula genomskinliga sula??

Det kan omöjligt vara hästens egen naturliga sula,, kan vi vara överens om det???
Det var en envis en...

Det är hästens egna sula- punkt! Ring o fråga!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Kanske Pollitt som är författare till ovanstående också är “in deep shit”?

Jag tror den enda som är in deep shit är den som inte har argument att backa sitt tvärsäkra påstående och nu ålar som en mask på en krok för att klara sig ur det ;)

Det är snart popcorn-nivå på det..
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jamen förklara då i stället vad det är och varför ser man strålspetsen "under" denna gula genomskinliga sula??

Det kan omöjligt vara hästens egen naturliga sula,, kan vi vara överens om det???

Tro vad du vill, uppenbarligen så har du fel. När både klinik, Tua, Jag, min hovslagare säger att hästen inte har någon plast i hoven.

Bara för att du aldrig sett något liknande och inte kan förklara vad det är så betyder det inte att alla andra har fel och du har rätt.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag vet vad jag såg på röntgenbilderna och hur chockad veterinären som tog bilderna såg ut.

Veterinären i princip sa att chansen att hon skulle klara sig var mycket liten och
"Om vi ska kunna rädda hästens liv, så skulle dom behöva stå på klinik."

Så jo, hovbenet är mycket gravt roterat.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Bara för att du aldrig sett något liknande och inte kan förklara vad det är så betyder det inte att alla andra har fel och du har rätt.

Naturligtvis inte!!! Det enklaste vore väl att du la ut dom två bilderna du skickade i PM till mig här i tråden så slipper alla andra sitta här och gissa utan få en tjans att bilda sig en egen uppfattning.

Låter inte det som ett bra förslag??

Bäst av allt dom får se en väldigt bra helhetslösning på ett fångbeslag och skillnaden mellan mekaniskt bärande belastning och mekaniskt understödjande.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Fast om du inte ens kan svara på varför hoven är i "deep shit" utöver det faktum att hovbenet är gravt roterat över PM,
så förstår jag inte varför du skulle kunna svara bättre på frågan här i tråden?

Visst skulle jag kunna visa bilder på hovarna för att andra ska få se en bra lösning på ett fångbeslag, men det svarar fortfarande
inte på frågan du lovat att svara på.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vad är det vi ska bilda oss en egen uppfattning om och varför måste IW lägga ut fler bilder???

Du hade minst sagt bombsäkra åsikter om de bilder som lades ut (inga andra då icke existerande bilder). Hur ska nya bilder ändra på det faktumet oavsett vad dom visar eller inte visar??? Din reaktion var ju på bilderna i tråden.

Förklara varför du anser att hoven är i "deep shit" utifrån de bilder du och vi hade sett när du skrev så. Inga andra bilder spelar någon roll, de har inte med saken att göra.

VAD i de aktuella bilderna typer på deep shit och VARFÖR?

Jag vill fortfarande gärna veta.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Coari har redan fått bättre bilder på hoven via PM för ett par dagar sedan.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja men jag vill bara veta varför han ansåg att hoven var i deep shit utifrån de bilderna som ligger i tråden.
Han hade väl inte sett några andra bilder när han skrev det mer än de han kommenterade i tråden då?

Han kommenterade dom bilderna och nya bilder kan ju inte göra någon skillnad för hans kommentar om deep shit.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Nej han fick fler bilder efter sin "deep shit" kommentar. Eftersom att han tydligen behövde fler bilder för att kunna utveckla sitt svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 566
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp