Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Eeh. vi fick se just det. en öppentåheartbar med flytsula i bakre delen av hoven.

I W visade t o m en närbild på den gula EJ konstgjorda sulan.

Vad var det vi missade menar du:confused:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Coari har fått en ny bild på undersidan där man ser tån. (Det är dock fortfarande ett faktum att det inte finns någon plast.)

tumblr_m91c0lZmyx1qj9bpp.gif
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag hittade ingen smiley som utryckte mina känslor över plastens "vara eller icke vara, det är frågan?"
När det är fakta att det inte finns plast i hoven. Jag blir i alla fall trött och uppgiven.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag hittade ingen smiley som utryckte mina känslor över plastens "vara eller icke vara, det är frågan?"
När det är fakta att det inte finns plast i hoven. Jag blir i alla fall trött och uppgiven.


Har du något emot att jag i tråden lägger in dom bilderna du skickat till mig via PM??

Vad är det som gör att du så envist vägrar att själv lägga ut dom bilderna??
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag tycker hela debatten är smaklös - varför tjafsa om plast hit och dit? Det viktigaste är väl i alla fall att Stella är på bättringsvägen, att bakelsen växer och mår bra, och att allting går i rätt riktning?

Jag har inte sagt så mycket i den här tråden (vet ingenting om hovar och fång) men jag vill säga det här: om jag vore häst, hade jag gärna haft dig till ägare, IronWill! Om 25% av Buke hade haft en liknande inställning till djur och kunskap som du har, tror jag nästan att forumet hade försvunnit - i alla fall alla de hemska trådar som enbart visar på okunskap och dålig hästhållning.

:bow:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ptja, jag ser ingen anledning till varför du inte kan svara mig via PM.

Det är ju DU som säger att DU ska svara på min fråga ang. DITT uttalande. Då ser jag absolut ingen anledning till att
övriga medlemmar ska få se bilder på hovarna, hur hjälper det DIG att svara på frågan ang. DITT uttalande till mig personligen?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vad snäll du är.

Jag tror dock att forumet skulle varit fullt av skadade hästar om alla varit som mig. Uppenbarligen så gör jag något fel. :p
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Många av oss som är här på forumet, har skadade hästar emellanåt. Men det finns ju andledningar till varför alla inte är så öppna i sin hästs sjukdomsbild som du är.

Det har sitt pris på ett debattforum och till slut blir det som om man måste försvara "sin döda morsa" på något vis.

Jag följer tråden för jag är nyfiken på hur det går för Stella, och för att jag kämpat med svåra skador på min häst som mot alla odds klarade det.
Det är känslomässigt ytterst svårt att sväva på den där balansgången över att ta beslut om att avsluta livet på den käraste man har.

Går det lika bra med fölis?:love:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har ju massa hjälp hemma, men man kan ju alltid få tips här på buke - därav anledningen till att jag berättar utförligt. :)

Det är jättesvårt. Men jag har beslutat att om hon blir sämre så tar vi troligtvis bort henne. Nu hoppas jag verkligen på att hon
inte blir sämre. (Jag har inte bokat silage för 20 000 kr för intet. ;)) Men jag anser att det är djurplågeri att fortsätta med henne
om hon blir sämre än vad hon är i dagsläget.

Fölis mår bra. Hon är pigg som tusan, men går hyffsat snällt på våra små promenader. Hon är dock ett monster mot sin mamma.
Hoppar och stegrar på henne i boxen. :( Men nästa vecka så har jag hjälp så att jag kan sätta ihop henne med shetlandsponnyn.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Psst, jag tror att en viss liten fölkille är på väg till samma stall som där Stella bor - mimus, du vet vem...

Hursomhelst så håller jag tummar att Stella ska återhämta sig och att fölis kan leva vanligt fölungeliv. Och att IW kan andas ut och bara ha friska hästar i fortsättningen.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det behöver inte alls vara så att du gör ngt fel. Detta med fång är inte lätt!
De som hela tiden i alla trådar envisas med att det är hästägarens fel har inte insett problemet. De har antingen aldrig haft en häst i riskzonen eller också aldrig ansträngt sig med att lära sig.

Jag tycker att det verkar vara ett klokt beslut att ta bort henne om hon blir sämre. Jag tycker att din häst är jättefin och det skulle naturligtvis vara fasansfullt att tänka sig att vara tvungen att ge upp! Men om det nu skulle bli så, så har du ändå den lilla fölungen kvar.

När min ponny var sjuk tog jag en dag i sänder, gick som i en dimma och tänkte inte framåt över huvudtaget, planerade aldrig att kunna rida osv. Jag minns näst sista besöket på kliniken (ca 5 månader efter anfallet) när veterinären tyckte att hon hade blivit så mkt bättre. Då - insåg jag att hon kanske kanske blir bra igen.

Jag följer din tråd och hoppas verkligen att Stella blir bra igen!!

P.S. strunta i coari!! Han har säkert inget klokt att komma med, då skulle han ha gjort det för länge sedan. Han vill bara, än en gång, göra sig märkvärdig.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det bor en ny liten fölbebis här på gården redan + en stilig mammahäst, kan det vara dom?

Tack för dom fina orden!

Förvörigt så går Stella ner i vikt ganska fort nu. Visst kan dom gå ner i vikt på grund av smärta/stress?
Inte för att hon är smal, men det är stor skillnad från när vi körde in dom.

st-21.jpg


st2-16.jpg


st3-10.jpg
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det behöver inte alls vara så att du gör ngt fel. Detta med fång är inte lätt!
De som hela tiden i alla trådar envisas med att det är hästägarens fel har inte insett problemet. De har antingen aldrig haft en häst i riskzonen eller också aldrig ansträngt sig med att lära sig.

Jag tycker att det verkar vara ett klokt beslut att ta bort henne om hon blir sämre. Jag tycker att din häst är jättefin och det skulle naturligtvis vara fasansfullt att tänka sig att vara tvungen att ge upp! Men om det nu skulle bli så, så har du ändå den lilla fölungen kvar.

När min ponny var sjuk tog jag en dag i sänder, gick som i en dimma och tänkte inte framåt över huvudtaget, planerade aldrig att kunna rida osv. Jag minns näst sista besöket på kliniken (ca 5 månader efter anfallet) när veterinären tyckte att hon hade blivit så mkt bättre. Då - insåg jag att hon kanske kanske blir bra igen.

Jag följer din tråd och hoppas verkligen att Stella blir bra igen!!

P.S. strunta i coari!! Han har säkert inget klokt att komma med, då skulle han ha gjort det för länge sedan. Han vill bara, än en gång, göra sig märkvärdig.

Tack för ditt inlägg!

Jag vill inte behålla henne i livet på grund av egoistiska själ om hon lider allt för mycket. Veterinären håller med mig på den punkten.
Självklart är det hemskt att tänka på, men det är för hästens bästa.

Det känns bra att ha fölungen kvar om Stella inte skulle bli bra. Det var ju därför jag skaffade det lilla monstret. ;)

Det enda jag tänker på är att hon ska ha det drägligt, att hon ska få bra vård och foder. Något annat planerar jag inte för.
Ridning är i princip utesluten även om hon skulle bli frisk. Troligtvis så är hon utdömd som ridhäst på grund av sin senskada.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag tycker hon ser fin ut - det är nog bra för henne att tappa lite kilon och slippa den extra tyngden. Hoppas att de tappade kilona inte beror på stress och smärta.

Fölpojken som kommer till er ska vänjas av - han är svart och lite vit, mamma är svart och stilig :) Han är född så tidigt så han kommer nog att få gå med hingstflocken direkt
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag vill att hon ska gå ner mer i vikt, min fundering var mest över hur hon kan tappa vikt så fort. Hon har fri tillgång till hö dygnet om.

Den har jag hört talas om, då vet jag vem det är. Blandade ihop med ett föl+sto som nyss flyttade hit. :)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag vill att hon ska gå ner mer i vikt, min fundering var mest över hur hon kan tappa vikt så fort. Hon har fri tillgång till hö dygnet om.

Äter hon mkt hö?
Jag har nog tappat bort mig i din tråd lite.
Har du ngn socker analys på höet?
Jag har nog bara en ide förutom att hon äter mindre naturligtvis och det är att hon tidigare var IR som nu har gått tillbaka med mindre socker i fodret. Fast jag undrar egentligen hur mkt IR ett digivande sto kan vara. De borde göra av med all energin till mjölken.

Såvida hon inte har cushing förstås....
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hon äter väl 14 kg om dagen sedan hon kom hem.
Det är 7% socker i höet per kg TS, det är samma hö som dom har ätit innan + litet övervuxet gräs.
(Och givetvis inte samma mängd hö och inte fri tillgång.)

Funderar på om hon reagerat på det gräset som fanns i hagen, men det har knappt funnits något gräs i hagen
utom övervuxet gräs där hon har bajsat eller stampat lergolv och några fläckar med nedbetat gräs.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

ja den som visste....
Fanns det andra växter i hagen? En del ogräs är rena fångfällan eftersom ogräs kan innehålla mkt socker. de kan ju producera massor av energi. Det är därför de växer som ogräs.

Jag har förstått det som att hon har fått diagnosen fång även om jag har för mig att jag tyckte det var konstigt i början av din tråd (vill inte ta upp den diskussionen igen utan om hon har det så får du ju utgå från det).

Men det är ändå konstigt att hon går ner så mkt om hon inte äter betydligt mindre. Och kanske all ide att undra över , för att kanske lyckas förstå vad som har hänt. (om du nu orkar med det)

Ett annat alternativ är ju klart att det kan vara belastningsfång men jag har för mig att det var i fel hov i så fall.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Äter hon mkt hö?
Jag har nog tappat bort mig i din tråd lite.
Har du ngn socker analys på höet?
Jag har nog bara en ide förutom att hon äter mindre naturligtvis och det är att hon tidigare var IR som nu har gått tillbaka med mindre socker i fodret. Fast jag undrar egentligen hur mkt IR ett digivande sto kan vara. De borde göra av med all energin till mjölken.

Såvida hon inte har cushing förstås....

Ursäkta men hö är grovfoder och hästens huvudföda.

Har man bara ett bra grovfoder men analyserade värden som uppfyller hästens näringsbehov och stråfoderintag så.... Thats it..

Det som får bägaren att rinna över är när man tror sig göra sin individ en tjänst genom att tillföra massa extra kraftfoder,betfor eller övrigt i tron om att man utsätter individen för hård träning vilket kommer senare uppvisa sig i secundärart foderrelaterade problem och allmän fetma..

Precis som på människan,, ju mera socker ju större fetnacke,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp