Haukur

Trådstartare
En kompis häst fick fång för någon vecka sedan :(, detta satte igång lite funderingar i min skalle :confused:....
D sägs juh, en gång fånghäst, alltid fånghäst, alltså, en fånghäst kan aldrig mer gå på bete... Men varför? Blir d nån förändring i tarmarna eller vad? För hovarna är väl bara symtomen, inte "problemet"?

Beror fång "bara" på för snabba foderökningar/ändringar eller kan dom få fång av å få för mycket foder under lånt tid, även om dom blivit "vana" långsamt?

Hur mycket sjunker en "fånghäst" i värde, för mig är fång lika stort problem som eksem eller "utläkt" spatt = "värdelös häst"...

Hur rent praktiskt tar ni hand om era fånghästar, är d grushage som gäller och "offrar" ni någon annan häst å gå med fångpållen eller är fhästen förpassad till sommrar i ensamhet?

Hur stor (rent generellt) är ärligheten när man säljer en fånghäst, det måste juh vara rätt lätt å sälga den som "frisk" :devil:?

Kan fång eller snarare känslighet för att få fång vara ärftligt?

Ung. hur stor % är det som klarar sig = hur många får man ta bort? (beror självklart på när d upptäcks och sköts men ändå...)

Bonusfrågor:
Hur noga är ni utan fånghästar igentligen när ni släpper på bete, ja menar, en gångs slarv kan juh "gå åt helvete" :(...

Själv måste jag nog erkänna att jag slarvat :o spec. nu på hösten när man inte "räknar med" att gräset är särskilt proteinrikt... Men kompisens häst fick som sagt fång på hösten av långt gräs som växt hela sommaren :(...
 
Hej!

Jag tycker att du ska leta upp en bok och läsa om fång! Inte många vill ge dig svar på dina frågor här...

Jag kan ju försöka lite.

En häst som fått fång riskerar att få det igen. Men om man lär sig något av den "första vändan" ser man ju till att hästen får rätt foderstat mm. i fortsättningen.
En fånghäst kan gå på bete, men det ska vara magert och övergången ska ske långsamt.
Det som händer vid fång är att tarmrubbningen (orsakad av stora mängder kraftigt foder över kort tid) får bakteriegifter (histaminer) att bildas. När dessa tas upp i blodet sker en allmän allergisk reaktion. I hovarnas läderhud uppstår då störningar av blodcirkulationen, vilket i sin tur leder till att vävnaderna förstörs. Om vävnaderna förstörs finns det inget som håller hovbenet på plats, därför sker då en s k hovbensrotation eller en hovbenssänkning; hovbenet sjunker samtidigt som det roterar.
Alla fyra hovarna drabbas men hästen har största vikten på framhovarna och då blir smärtan vanligtvis högre där. Hästen försöker avlasta sig genom att stå med frambenen långt fram. Eftersom det råder hög smärta i hovarna står hästen stilla, med stort besvär får man den att röra sig.
Det gäller att ta ut en duktig veterinär som ger rätt medicin och övrig ordination (bl.a. smärtstillande, inflammationshämmande läkemedel, diet och lätt motion) då kan fånghästen bli symptomfri.
Hovarna bör ses över och verkas rätt.
Hästen bör stå på en mjuk (tjock) bädd.
Vissa hästar har lättare att få fång. Speciellt lättfödda hästar, ponnyer och kallblod. Fång är inte ärftligt, utan det beror på hästen och omgivningen.
Hästen sjunker generellt sett i värde men som många vet så finns det hästhandlare och dessa kan förvandla en dålig häst till en guldklimp med bara ord… Lättlurade människor står sedan där med en dålig häst och säljaren är borta med vinden…
Jag erkänner att jag har slarvat när det gäller bete. Man har en fet (eller på väg att bli fet) häst men släpper ut den på rikligt bete ändå. Så jag har tänkt i fortsättningen, att jag ska försöka motionera hästarna mer på sommaren. Givetvis sker tillvänjningen (bete-stall) långsamt vilket är oerhört viktigt!
Du kan gå in till apoteket där det finns små böcker, (fråga) eller bibliotek där det kanske finns någon bok som tar upp häst sjukdomar.

M. v. h. Lisa
 
Alla fyra hovarna drabbas men hästen har största vikten på framhovarna och då blir smärtan vanligtvis högre där. Hästen försöker avlasta sig genom att stå med frambenen långt fram. Eftersom det råder hög smärta i hovarna står hästen stilla, med stort besvär får man den att röra sig.

Detta är inte riktigt sant faktiskt. En häst kan få fång i en eller flera hovar. Fång kan visa som bara lite "knackighet", hästen behöver inte se ut som de flesta tror att fånghästar ser ut...
 
Hej!
Jag tycker du ska strunta i att läsa de svenska artiklarna :devil:!
Jag tycker du ska gå in på SAFEGRASS och läsa där.
Glöm histaminer, man har kommit fram till en hel del nytt som de flesta veterinärer inte är medvetna om, många hovslagare däremot....
Angående värdet på en fånghäst är det väldigt individuellt, jag skulle nog inte köpa en fång häst men nu när jag har en tycker jag det är helt ok (jag skulle aldrig sälja en fång häst däremot!!).
Jag tror alltför många resonerar att "detta händer inte mig", "jag har rätt ras, rätt bete, jag räknar foderstat" m.m.
Prognosen för en fånghäst är beroende på rotationen av hovbemet. Blir avståndet mellan hovväggen och benet för står minskar chanserna avsevärt. Equilife
Tyvärr är okunskap fånghästens värsta fiende, det finns vet som rekommenderar antihistaminer (5 st tabletter) och uttorkning än idag! FY!!
:mad:
 
Tack för svaren...
Intressant ämne... Men d kommer juh aldrig att drabba mina hästar *ironi* :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp