Fånghäst ska byta hage, bara springer... *långt*

95johsv

Trådstartare
Måste flytta min häst till en skogshage. Den går paralellt med en del av valackernas sommarhage. Han kan hela tiden se alla andra hästar i den hagen. Där han går nu kan han bara höra dem och se en häst. Dvs det borde vara bättre...

Det finns i princip inget att äta i den hagen och han åt lite hö första dagen, inget andra. Bröt sig ut tredje... Han har hö (fri tillgång) han har vatten. Det enda han inte har i denna hagen som han har i andra är tak (lösdrift i gamla hagen). Dock är det massor med träd bla en stor gran.

Han har aldrig haft ont att var själv i en hage innan. Han är väldigt stark i sig själv, tror att han inte är kastrerad :) Plus att han går själv i vinterhagen just nu.

Kan det vara flygfän? Han har lätt allergi, har exemtäcke på, samt smörjer in honom dagligen. Tar tom ren tjära på skapet pga alla sår (mellan såren givetvis)... Ska beställa Superbra Hästsalva grön nu. Får se vad den hjälper.

Det är också en ny häst i valackarna hage. Men när min häst rymde försökte han inte ta sig in till honom utan sprang till stallet och sin vinterhage. Det står en annan häst där (den han ser ifrån sin vinterhage) och två shettisar som höll honom sällskap i vinter. Shettisarna ser han inte dock. Saknar han dem? Den andra hästen kommer att gå i valackarnas hage om någon vecka. Shettisarna efter den 8/7.

Kan det vara flyfän han springer ifrån? Eller kan det vara att han vill vara med de andra? Han har puls varje dag jag flyttar tillbaka honom (jag kan inte flytta bort honom tyvärr, jobbar). Men den lugnar ner sig när han kommer in. Svullnader etc är helt borta när det var kallare igår. Pulsen känns normal inte digital.

Någon som har någon ide på vad jag kan göra? Njuter verkligen när jag kommer och tar in honom i stallet. Han sover i princip...

Han hade massor av bandmask och vi måste rensa vinterhagen ifrån träck. Därför kan han inte gå kvar där. Skogshagen han rymmer ur är enda hagen han kan få gå i. Alla andra är igenvuxna med gräs...

Fullt med funderingar...
/JS
 
Sv: Fånghäst ska byta hage, bara springer... *långt*

Kan du inte stängsla en mindre hage nära stallet där han känner sig trygg och låta de andra hästarna beta av den åt honom först? En liten hage tar ju inte lång tid att beta av för flera hästar. Sen kan du utöka den lite efter hand om din häst ska vänjas in på lite gräs (vet ju inte hur nyligen han haft fånganfall).
Jag har fått göra så, har en fånghäst och alla hagar är gräshagar, jag har inte en enda rasthage med grus.:( Jag fick stängsla en pyttehage, den betade de andra hästarna av på 2-3 dagar, sen fick fånghästen flytta dit. Sedan har jag flyttat staketet ("semesterstolpar") nån meter om dagen för att ge lite bete. Det har fungerat bra!
 
Sv: Fånghäst ska byta hage, bara springer... *långt*

Vid stallet kommer inte en enda häst att gå om någon vecka. Det är bara de två shettisarna kvar nu och de flyttar i början av juli. Dessutom är det väldigt högvärdigt gräs på alla de hagarna så att även om det betas ner av annan häst kommer tillräckligt att återväxa för att skaka om hans mage och fång bryta ut.

Provade dock att flytta honom under en natt och efter den natten verkade han trivas bättre där. Dessutom är det skitväder just nu, regn och åter regn. Dvs mindre flygfän. Han har nu gått där dygnet om i någon dag och han är fortfarande kvar i hagen :)

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 091
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp