Bukefalos 28 år!

Fantasyböcker

Joe Abercrombie (har jag inte läst så mycket av) men om du vill ha med kvinnor i böckerna så läs de senare. (vet inte vart jag fick det ifrån men han verkade komma på att han missade kvinnor i första böckerna, inte att han skrev dem dåligt utan att han lite glömde att ha med. Hört men inte sett det.) Best Served Cold! om du hittar den i hyllan! ooooh!
Den finns i hyllan ;):D
 
Läser mycket fantasy nu och förutom deverryserien som nämnts vill jag slå ett slag för An ember in the ashes, har dock inte kommit över andra boken än men den kan inte vara annat än bra.
 
Vet inte om det är tillräckligt fantasy för dig men Kelley Armstrongs böcker gillar jag väldigt. Tror serien som börjar med Bitten till och med heter Women of the Otherworld ;) Läs på engelska dock och ge böckerna en chans om du kikat på tvserien. Milsvid skillnad! klarar knappt att se första avsnittet själv :meh:
 
Vet inte om det är tillräckligt fantasy för dig men Kelley Armstrongs böcker gillar jag väldigt. Tror serien som börjar med Bitten till och med heter Women of the Otherworld ;) Läs på engelska dock och ge böckerna en chans om du kikat på tvserien. Milsvid skillnad! klarar knappt att se första avsnittet själv :meh:
Jag har inte kollat på serien, och läser alltid på engelska :) Ska kolla upp de böckerna!
 
Då bara måste du läsa Terry Pratchetts serie om the Discworld och då om Nanny Ogg, Weatherwax eller Tiffany i huvudrollen. Sanslösa böcker med så mkt humor, berättarglädje och händelser i!!! Och karaktärerna är då rakt inte mossiga, tvärt om. Mer självständighet går inte att få. Läs!
 
Jag gillade Aurian när jag läste den första gången för ett antal år sedan, men jag vet inte om den har åldrats särskilt väl och om jag fortfarande hade uppskattat den i dagsläget. Dock läste jag den i samma veva som ex Deverry-serien som jag tyckte var fantastisk - så helt fel ute kan jag inte ha varit :D
 
Instämmer med @Diskurs och @Badger samt lägger till Elora Danan-böckerna av Chris Claremont och George Lucas, Neil Gaiman, Riverside-serien av Ellen Kushner, Guy Gavriel Kay, Tir Alainn-böckerna av Anne Bishop, Mark Del Franco, Empire-böckerna av Raymond E Feist och Janny Wurtz samt givetvis Sir Terry Pratchett. Kolla på Katharine Kerrs SF också, inte bara fantasyn.

The Green Rider av Kristen Britain, började bra men har ballat ur lite men går att läsa.

Eddings och Jordan går helt bort pga skittråkiga böcker och kass kvinnosyn.

SF-bokhandeln har många bra tips och recensioner på sin hemsida.

Jag som fullständigt älskar Eddings böcker, har läst de flesta upp mot tio gånger och aldrig funderat på kass kvinnosyn :o
 
Noooooo! Inte den :p :D
Alltså, seriöst, den är så förbaskat dåligt skriven och är väl allt annat än vettig ur en kvinnosyns-synpunkt?

Men Cashore är himla bra!
Jag tycker att den har ett gäng starka kvinnliga karaktärer och även om Eragon har en patriarkal (och vad som närmast kan motsvara rasistisk) syn på saker och ting, så är det på många sätt präglat av hans uppväxt, och han får mer än en gång tänka om när någon upplyser honom om att han har fel.
Alverna har ett jämställt samhälle, dvärgarnas är väl lite inspirerat av vikingatiden men människornas är inte mycket att hurra för, med t ex. giftermål och sådant.
Vad är det du inte gillar med kvinnosynen i boken?
 
Det är inte "rena" kvinnohistorier jag söker, bara bra, vettig fantasy :)

Jag tyckte kvinnorna i wheel of time var såna tråkiga karaktärer, kändes mest som de var bihang till männen och att männen mest tyckte kvinnorna var jobbiga. Vet inte hur jag ska förklara men det var känslan jag fick :P
Hur långt hann du läsa i serien? Det är ju väldigt många böcker och med ett väldigt komplext innehåll att hålla reda på men jag har iaf inte reagerat negativt på kvinnosynen. Kan ju vara att karaktärerna var lite "tunnare" i början och att det mest handlade om huvudpersonen och hans närmaste vänner. Smaken är ju delad men jag har tyckt väldigt mycket om Sagan om drakens återkomst just för att den är så extremt detalj- och innehållsrik. Hoppas hur som helst att du hittar nåt du gillar,man behöver ju inte slösa tid på "dåliga" böcker☺.
 
Jag som fullständigt älskar Eddings böcker, har läst de flesta upp mot tio gånger och aldrig funderat på kass kvinnosyn :o

Kvinnoporträtten skavde i mig som ung tonåring trots att jag inte ens hade hört talas om genusperspektiv eller feminism (och jag kan säga att jag verkligen inte är någon som står på barrikaderna i det avseendet). Tyvärr fanns det inte så mycket fantasy på svenska för unga vuxna då så jag läste det som fanns. Jag har Belgariad på svenska och de andra på engelska med de bor inte i bokhyllan utan i en låda på vinden.

Vill du ha nya må bra-böcker rekommenderar jag Pratchett :up:
 
Vad är det du inte gillar med kvinnosynen i boken?
Kvinnorna är så himla platta som personligheter, de beskrivs mestadels bara som väna små varelser utan några andra känslor än så (med undantag för Saphira). Männen är däremot personligheter och inte bara utseende.

Jag tycker att boken liksom genomsyras av att kvinnor inte är riktiga personer utan mest bara sitt utseende.

Sen kanske jag är extremt petig här, vilket säkert kan bero på min aversion mot Eragon som helhet :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 384
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: pepp
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 697
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp