Bukefalos 28 år!

Fantasyböcker

Jag tycker att Maggie Furreys serie Magikerns saga är väldigt bra och med en stark kvinnlig huvudperson. Även Queen of the orcs är bra. Sedan beroende på vad du menar med typiska kvinnoroller så kan du även tycka om the empire serien.
 
Förstår inte hur tråden kan vara flera sidor lång utan att någon har vrålat "SARAH J MAAS!"

Alltså herregud jag blir ju liksom uppspelt bara av att tänka på det. Hon har två serier, Throne of glass och A court of thornes and roses.

Första boken skrev hon som sextonåring, så jag har lite att önska när det gäller språket i den - men i övrigt och på alla andra sätt är böckerna HELT JÄVLA OTROLIGA. Plus att det finns en fantastisk och mycket, mycket engagerad fandom. :love:

Starka kvinnliga karaktärer, fantastisk karaktärsutveckling, delikata sexscener, stridsscener jag blir svettig av och så sjukt spännande handling med perfekt plot twists. Feminism och girl power på många olika nivåer. Jag älskar allt.

(Annars är väl Mistborn också att rekommendera, även om jag har fått för mig att "alla" har läst den serien?)
Det är Throne of Glass serien jag precis läser nu, ska strax börja på sista boken :D Tyckte INTE om serien i början, kändes som den var skriven av en väldigt ung människa (jag hade då ingen aning om att hon var 16 år när hon skrev den... Det fick jag veta sen, och då vart jag istället ganska imponerad :o) Men nu är jag helt fast! Egentligen är det väl en serie för äldre tonår kanske, men jag gillar den :)

Mistborn står också i hyllan här hemma och rekommenderas starkt av sambon iaf! Har inte läst den serien än :)
 
Tack så jättemycket allihop för många bra tips! Fortsätt gärna tipsa, kan ju vara fler än jag som letar :) Jag har ett halvt bibliotek av fantasyböcker här hemma, kommer aldrig hinna läsa ikapp i den takt sambon köper böckerna! Det är därför jag vill ha lite tips från andra, så jag kan sålla i bokhyllan :rofl:
 
Ett "kul" experiment som tydliggör det här är ju att kolla vilken typ av adjektiv som används om de olika karaktärerna. Brukar göra mig illamående.
Eller göra ett hastigt könsbyte :D och fundera på om karaktären håller.

Charles de Lint tex tycker jag man märker skriver om människor inte om kvinnor och män. Även om han gärna har kvinnliga huvudpersoner.
Mercedes Lackey kan (även om det är gelehallonfantasy) ha med en stadsvakt i två sidor och sedan skriva hon när man trodde det var en han (eftersom man var 17 och luttrad, jag flög på moln den dagen :D). En kvinna som inte är ett värdelösa våp duger inte längre för mig, det får gärna vara en jämställd värld från början när det ändå är fantasy.

Ofta gör tidig fantasy en poäng -ooh titta här Ce'Nedra är en kvinna!!! och hon försöker låta bli att vara ett världelöst våp, hon försöker härma män! tsk tsk tyvärr misslyckas hon och riskerar goda mäns liv på kuppen. Men hon försökte i alla fall! Så jag gav en åt feministerna wohoo! Jag gör två till.
 
Senast ändrad:
Ja, alltså... jag älskar min man men inte sjutton kretsar mitt liv kring honom! Det har ju en tendens att bli så i böcker :cautious:

Där är ju Heris Serrano suverän (även om det inte är fantasy). Hon blir förälskad och agerar på det men det är inte det som driver henne eller är ens den primära motivationen.
Space opera, klart läsvärt även om man mest läser fantasy. Älskar det!
 
Förstår inte hur tråden kan vara flera sidor lång utan att någon har vrålat "SARAH J MAAS!"

Alltså herregud jag blir ju liksom uppspelt bara av att tänka på det. Hon har två serier, Throne of glass och A court of thornes and roses.

Första boken skrev hon som sextonåring, så jag har lite att önska när det gäller språket i den - men i övrigt och på alla andra sätt är böckerna HELT JÄVLA OTROLIGA. Plus att det finns en fantastisk och mycket, mycket engagerad fandom. :love:

Starka kvinnliga karaktärer, fantastisk karaktärsutveckling, delikata sexscener, stridsscener jag blir svettig av och så sjukt spännande handling med perfekt plot twists. Feminism och girl power på många olika nivåer. Jag älskar allt.

(Annars är väl Mistborn också att rekommendera, även om jag har fått för mig att "alla" har läst den serien?)
Hmm jag hade skrivit upp på köpa listan råkade läsa recensionerna och det verkade som att kvinnosynen inte fungerade för mig. Så jag har inte köpt. De sa att hon var väldens bästa mördare, direkt från en gruva, men klarade inte att gå upp på morgonen ens (som värsta prinsessan på ärten) och folk kunde smyga in och ge henne rosor (eller mörda henne) utan att hon märkte det. Och hon gör aldrig ngt aktivt egentligen, tex mördar någon. Fast jättemånga älskade böckerna och tycker hon är jättecool, uppfattade det dock som en tonårsromansflickbok. Tänkte att det var mest en kärleksroman om en åsna som hänger mellan två hötappar (eh flicka, män) igen, och jag hade tillfälligt tröttnat på det :p

Enligt recensionerna då :p så det kanske går att övertyga mig om att det är en cool mördarstory inte en flickromantik. ;)

Blandat enstjärniga och mångstjärniga resensioner
https://www.goodreads.com/book/show/7896527-throne-of-glass
En av de sämre säger om hjältinnan.
- Incapable of hitting a slow moving target with a flower pot

Men verkar vara en av de mest populära young adult just nu.
 
Senast ändrad:
Hmm jag läste recensionerna och det verkade som att kvinnosynen inte fungerade för mig. Så jag har inte köpt. De sa att hon var väldens bästa mördare, direkt från en gruva, men klarade inte att gå upp på morgonen ens (som värsta prinsessan på ärten) och folk kunde smyga in och ge henne rosor (eller mörda henne) utan att hon märkte det. Och hon gör aldrig ngt aktivt egentligen, tex mördar någon. Fast jättemånga älskade henne och tycker hon är jättecool, uppfattade det dock som en tonårsromansflickbok. Tänkte att det var mest en kärleksroman om en åsna som hänger mellan två hötappar (eh flicka, män) igen, och jag hade tillfälligt tröttnat på det :p

Enligt recensionerna då :p så det kanske går att övertyga mig om att det är en cool mördarstory inte en flickromantik. ;)

Jag gissar att det är ToG du pratar om.
Det hamnar ju i young adult-hyllan, så jag förstår att en kan bli skeptisk.

I den serien finns det en huvudkaraktär som är kvinna, men det finns många andra runt omkring också. I första boken får man lära känna en handfull personer. Celaena är huvudperson, är 18 år och boken börjar i en gruva där hon har varit slav under ett år, men blir hämtad för att vara utmanare i en tävling som kungen har utlyst. (Prinsen har valt henne för att jävlas med sin far). Innan dess var hon en ökänd assassin. Hon är ett vapen, och hon är iskall - hon gillar visserligen lyx (pga svinrik av lönnmördarpengar) men är ingen prinsessan på ärten. Hon är högfärdig, tycker själv att hon är grym och tar ingen skit = typiskt manlig attityd. Mycket stryk har hon fått, vill jag lova. Och jo, hon är aktiv. Hon mördar. Och äter. Och får diarre, bara en sån sak. Se första boken som trappan upp till farstun innan dörren öppnas. Inuti huset finns en helt wicked värld :D

Relationen mellan prinsen och the captain of the guard är fantastisk, ser väldigt mycket Merthur där och älskar när manliga karaktärer får ha känslor för varandra utan att för den delen vara lovers. :love:

Och Manon till exempel, som dyker upp i tredje boken. Ingen kvinna har någonsin blivit beskriven så i någon bok jag har läst. Det är henne jag ser mest fram emot att läsa mer om i nästa bok som kommer i början av september. Så oerhört, oerhört fascinerande karaktär.

A court of thornes and roses är mer mogen. Börja med den om du känner att du vill ge dig in i den här världen. (Emellanåt, utan förvarning kommer det en plot twist som ett knytnävsslag.)

Hinner inte skriva mer nu - men sök på tumblr om du vill ha mer info :)
 
Men hur, HUR hittar man Pratchett på svenska? Jag har ett BARN i umgängeskretsen jag skulle vilja ge skivvärlden i present, men de går ju inte att hitta!?!?:rage:
Hilfe!
 
Men hur, HUR hittar man Pratchett på svenska? Jag har ett BARN i umgängeskretsen jag skulle vilja ge skivvärlden i present, men de går ju inte att hitta!?!?:rage:
Hilfe!

Annars är ju Pratchett superbra böcker att introducera som engelskaläsning rätt tidigt tycker jag, om BARNET redan läser svenska på den nivån. =) Vissa poänger går säkert förlorade, men det gör de ju redan i översättningen och går att återupptäcka när man läser om dem igen....och igen... och igen.
 
Annars är ju Pratchett superbra böcker att introducera som engelskaläsning rätt tidigt tycker jag, om BARNET redan läser svenska på den nivån. =) Vissa poänger går säkert förlorade, men det gör de ju redan i översättningen och går att återupptäcka när man läser om dem igen....och igen... och igen.


Jag tänker dem som ett högläsningsprojekt till att börja med:)
 
Jag tror att ni redan har sagt alla mina favoriter ;) men jag vill slå ett slag för Patricia Briggs - Mercy Thompson series och Charlaine Harris - Harper Connolly series. Visligen en urban fantasy men ändå.. Sedan så tänker jag på Gail Carriger -Souless series.
 
Clive bakers Abarat serie, visst kanske den är mer riktad till en yngre målgrupp men bra skrivet och fantastiska illustrationer. Hjälten i boken är en ung tjej och skurken är bla Christofer kadaver :grin:

Annars vuxen nivå med väldigt mycket sex,våld och övernaturlig politik finns Laurell k Hamiltons böcker om Anita Blake som necromanser (zombie återupplivare/översättning löjlig eller löjligare), vampyrbödel, och övernaturlig expert hos rättsväsendet. Hon är lite av en antihjälte som slåss mot monster, älskar andra monster och brottas med sina inre demoner. I böckerna finns både starka och svaga män och kvinnor och hennes karaktärer går att känna igen sig i.
Läsvärda men en hel del sexscener speciellt i mittpartiet av bokserien, men de sidorna kan man hoppa över om man vill.
 
Som kund hos SF-bokhandeln får jag deras katalog 4 ggr/år. Där är korta notiser om alla nyutkomna böcker + bild på omslaget. Om någon (engelskspråkig) bok verkar intressant går jag in på Amazon och provläser. Det är ju inte alltid man kan läsa i de allra nyaste men ofta har författarna skrivit annat, så man får ett hum om stilen.

Ingen verkar ha nämnt Diana Wynne Jones, så då gör jag det! Hon har skrivit både YA- och vuxenböcker och är väl värd att kolla.

@Houdinie , Elizabeth Moon har skrivit en fortsättning på Paksenarrionböckerna. Fem böcker med flera olika personer från den tidigare serien som huvudpersoner. Inte Paks själv, hon dyker bara upp som biperson.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 114
Senast: cirkus
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp