Bukefalos 28 år!

Fantasyböcker

Avd ungdomsböcker som kan läsas av vuxna måste jag ju säga: Jonathan Stroud!! Både hans serie om djinnen Bartimaeus och hans pågående spökhistorie-serie Lockwood&co kan jag verkligen rekommendera. Huvudpersonerna är tonåringar av båda könen (utom Bart som är en flertusenårig djinn) och precis som sina "verkliga" motsvarigheter gör de dumheter, men utvecklas och växer.
 
Hans resan hem triologi om omtarna, vi far, vi flyr vi flyger finns på bokbörsen. Precis som många av hans andra verk.:)

Apropå den fantastiska Terry så måste du läsa goda omen ett samarbete med neil gaiman,, hejdlöst smart och rolig om jordens undergång och vad som händer om man råkar slarva bort antikrist:laugh:
 
Jag som egentligen inte förtjust i fantasy men i sådant fall föredrar urban fantasy är helt såld på "rivers of london" av ben aaronvich.
Den utspelas i nutida London. Huvudpersonen är en ung polis som upptäcker att det finns magi/magiska värld och blir värvad till polisavdelningen som hanterar detta.
Han är inte den typiska "machodeckarpolisen".
 
Annars vuxen nivå med väldigt mycket sex,våld och övernaturlig politik finns Laurell k Hamiltons böcker om Anita Blake som necromanser (zombie återupplivare/översättning löjlig eller löjligare), vampyrbödel, och övernaturlig expert hos rättsväsendet. Hon är lite av en antihjälte som slåss mot monster, älskar andra monster och brottas med sina inre demoner. I böckerna finns både starka och svaga män och kvinnor och hennes karaktärer går att känna igen sig i.
Läsvärda men en hel del sexscener speciellt i mittpartiet av bokserien, men de sidorna kan man hoppa över om man vill.
De börjar bra! älskade dem. Men den senaste boken jag läste hade mest ganska lite handling fördelad mellan sexscenerna (SM med varulvar, typ), slutade där, måste varit en av mittenböckerna kanske. De tidigare är lugna, kanske lite sex i slutet.

Hon har skrivit en serie till om fairies, som är ganska kul, men med mer sex redan direkt, kanske lite väl mycket.
 
Jag gissar att det är ToG du pratar om.
Det hamnar ju i young adult-hyllan, så jag förstår att en kan bli skeptisk.

I den serien finns det en huvudkaraktär som är kvinna, men det finns många andra runt omkring också. I första boken får man lära känna en handfull personer. Celaena är huvudperson, är 18 år och boken börjar i en gruva där hon har varit slav under ett år, men blir hämtad för att vara utmanare i en tävling som kungen har utlyst. (Prinsen har valt henne för att jävlas med sin far). Innan dess var hon en ökänd assassin. Hon är ett vapen, och hon är iskall - hon gillar visserligen lyx (pga svinrik av lönnmördarpengar) men är ingen prinsessan på ärten. Hon är högfärdig, tycker själv att hon är grym och tar ingen skit = typiskt manlig attityd. Mycket stryk har hon fått, vill jag lova. Och jo, hon är aktiv. Hon mördar. Och äter. Och får diarre, bara en sån sak. Se första boken som trappan upp till farstun innan dörren öppnas. Inuti huset finns en helt wicked värld :D

Relationen mellan prinsen och the captain of the guard är fantastisk, ser väldigt mycket Merthur där och älskar när manliga karaktärer får ha känslor för varandra utan att för den delen vara lovers. :love:

Och Manon till exempel, som dyker upp i tredje boken. Ingen kvinna har någonsin blivit beskriven så i någon bok jag har läst. Det är henne jag ser mest fram emot att läsa mer om i nästa bok som kommer i början av september. Så oerhört, oerhört fascinerande karaktär.

A court of thornes and roses är mer mogen. Börja med den om du känner att du vill ge dig in i den här världen. (Emellanåt, utan förvarning kommer det en plot twist som ett knytnävsslag.)

Hinner inte skriva mer nu - men sök på tumblr om du vill ha mer info :)
Jag har läst ganska mycket young adult på sistone (jag ville ha koll eller ngt) men det blev väldigt långtråkigt till slut. Tjej, två killar, ojoj vilken ska jag ta. :D Så det var mest faktumet att hon hänger mellan två killar och verkar vara en mes i action även om cool i teorin som hindrade mig, inte Young Adult hyllan.

Har svårt för supermäktiga kvinnor som tjuter i panik efter män hela tiden "Beautiful Creatures" är rekordet, hon är så mäktig att hon kan krossa månen, men ett komplett hjälplöst mähä som bara blir värre :p. (Då föredrar jag Twilight, hjälplöst mähä som lär sig bättre)
 
Men i ärlighetens namn borde jag ta mig förbi biblioteket och låna den för att se vem jag håller med, kan bli spännande ;)
 
Jag har läst ganska mycket young adult på sistone (jag ville ha koll eller ngt) men det blev väldigt långtråkigt till slut. Tjej, två killar, ojoj vilken ska jag ta. :D Så det var mest faktumet att hon hänger mellan två killar och verkar vara en mes i action även om cool i teorin som hindrade mig, inte Young Adult hyllan.

Har svårt för supermäktiga kvinnor som tjuter i panik efter män hela tiden "Beautiful Creatures" är rekordet, hon är så mäktig att hon kan krossa månen, men ett komplett hjälplöst mähä som bara blir värre :p. (Då föredrar jag Twilight, hjälplöst mähä som lär sig bättre)

Här är det mest att hon inte vill ha någon, men alla vill ha henne. :D
Och hon ba: JA, JAG VET ATT JAG SNYGG – MEN VAD FAN!? LÅT MIG VA!

(Än en gång: Pluspoäng för redovisningen av männens känslor. Och att de ens får ha känslor. Män!? Känslor? What!? Herregud.)
 
Här är det mest att hon inte vill ha någon, men alla vill ha henne. :D
Och hon ba: JA, JAG VET ATT JAG SNYGG – MEN VAD FAN!? LÅT MIG VA!

(Än en gång: Pluspoäng för redovisningen av männens känslor. Och att de ens får ha känslor. Män!? Känslor? What!? Herregud.)

Det får man ju ge den personifierade tropen Drizzt, han tänker och känner jättemycket, hela tiden. Har lite ångest, moraliska kval och sover dåligt över att ha sett folk bli mördade. Mellan episoderna där han själv hackar sönder folk, that is.
 
Finns några av dessa böcker som ljudböcker på svenska? Jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker just nu och tyvärr är jag oftast lite för okoncentrerad för att lyssna på engelska böcker :o

Jag ska kika på storytel men jag tänkte att ni kanske redan har koll på vad som finns :)
 
Någon som har tips på bra fantasyböcker? Gärna med "starka" kvinnliga karaktärer, men huvudpersonen behöver nödvändigtvis inte vara kvinna, bara det inte är alltför sunkig kvinnosyn :p Gillar det mesta i fantasyväg så rekommendera på!
(Blev lite inspirerad av Läslovstråden ;))
Inte läst alla inlägg, men Dresden files! Kommer dessutom in en stark kvinnlig karaktär en bit in. Hon blir huvudpersonens lärling.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 114
Senast: cirkus
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp