Fantiserande rasvalstråd

Jaa alltså jag har inte träffat så många så vet inte hur de är i jämförelse med tex dvärgs. som jag träffat ett antal? Tänker spontant att de kanske kräver mer än vad jag skulle vilja ha om jag eventuellt vill ha en ”aktiv sällskapshund” eller bara sällskapshund, samtidigt som jag nog inte tror att de blir tillräckligt mycket lydnadshund för mig heller om jag väljer att gå för en sporthund. 😅

Spontant annars gillar jag ju tanken på det. Ingen ras jag har något emot utan jag har nog tyckt rätt bra av de dvärgschnauzer jag träffat, men knappt träffat en vanlig schnauzer som sagt 😃
Jag har haft två. Lagom till det mesta tycker jag. Robusta, aktiva men kan ligga i soffan en dag om det krävs. Hanen vi hade var lite tuffare medans tiken var väldigt följsam. Båda dock supertrevliga och snälla hundar.
 
Haha, som jag skrev i de första inläggen så är det långt kvar till nästa hund så det beror lite på var i livet jag är. Är livet som idag kommer jag satsa på en hund för mästerskap i lydnad och sen lite bruks, freestyle och htm förmodligen. Fokus på lydnad dock. :)
Okej. Om vinna och komma högt är målet så verkar det som att du ska ha bordercollie, de vinner ju alla de där grenarna har jag fått för mig.
Rätt trist utveckling tycker jag och tycker BC är lite tråkiga också men funkar till allt tydligen.

Men om fokus är elitlydnad då ska du nog ha malle. De har ju tagit över schäferns plats verkar det som. Annars är ju schäfer ❤️!
 
Whippet? Baserat helt på att flera här har rekommenderat den till mig som vill ha just en sällskapshund att träna lite på hobbynivå med, men gått bet på grupp 9 eftersom minimalt med ljud är ett absolut måste.
Ja, whippet skulle jag definitivt kunna rekommendera, vi har vår första - men absolut inte sista - nu och vilken härlig och lättsam liten hund. Inte FÖR liten heller, även om han är liten i jämförelse med våra beauceroner. ;)
 
Nä alltså som sagt jag söker antingen en aktiv sällskapshund/ren sällskapshund ELLER en sporthund som ger MER än en tollare. Så inget fel på storpudels tryck för det första syftet. Tycker bara den typen av hund aldrig riktigt tilltalat mig. Har ju haft spetsar och tollare och pudel känns som personlighetsmässigt som en helt annan sak :D

Vet inte mycket alls om tollare förvisso. Vad är det du saknar där som du vill ha i nästa hund?

Jag har sett mellanpudlar konkurrera med och vinna över brukshundar i både spåret och söket i åtminstonde högre klass. Minns inte hur det såg ut i elit mer än att jag sett ett par godkända när jag bara kollat lite snabbt. Även i agility konkurrerar dom på hög nivå och ser sjukt kvicka ut, om det är det man saknar i lydnaden?

Men gillar man inte pudelns mentalitet så kanske det blir svårt oavsett :D
 
Vet inte mycket alls om tollare förvisso. Vad är det du saknar där som du vill ha i nästa hund?

Jag har sett mellanpudlar konkurrera med och vinna över brukshundar i både spåret och söket i åtminstonde högre klass. Minns inte hur det såg ut i elit mer än att jag sett ett par godkända när jag bara kollat lite snabbt. Även i agility konkurrerar dom på hög nivå och ser sjukt kvicka ut, om det är det man saknar i lydnaden?

Men gillar man inte pudelns mentalitet så kanske det blir svårt oavsett :D

Sent svar från mig, hade missat det här :o

Skulle jag bara gå för en aktiv sällskapshund så skulle de kanske funka om jag bortser från vissa mentala bitar jag inte gillar, men i lydnaden har jag aldrig sett någon som tar i och har det ”pansarvagnsöset” som jag liksom vill åt. Det har inte heller alla tollare, eller alla bcs. Så det är en fråga om att dels hitta rätt ras och dels hitta rätt linjer där man får lite ”extra allt”. 😅
 
(Med det sagt har ju många border collies det,
menar bara att det inte är lag i rasen att de är så)
 
Har däremot för aktiva sällskapshunds-syftet hittat till Irländsk vattenspaniel. Någon som vet hur de är? :)
 
Jag börjar hamna mer och mer i att jag inte förstår hur jag skulle kunna byta bort tollarna. Älskar deras mentalitet. Total sprättgalna, massor av roliga påhitt och endless med humor. Men den här jädra pälsen alltså, fy sjutton. :o
 
Pm:a gärna!! Jag är väldigt öppen för att ändra uppfattning för på pappret känns en storpudel som en klockren hund. Dögulliga är de också om de klipps rätt :D

Vad för pudlar har du träffat? Jag har hört att storpudlar och mindre pudlar skiljer sig en del mentalt.
 
Vad för pudlar har du träffat? Jag har hört att storpudlar och mindre pudlar skiljer sig en del mentalt.

Som jag sa tidigare i tråden är det bara storpudel som är aktuellt på pudelsidan. De andra är för små.

Har träffat en herrans massa pudlar av olika slag. 😄
 
Som jag sa tidigare i tråden är det bara storpudel som är aktuellt på pudelsidan. De andra är för små.

Har träffat en herrans massa pudlar av olika slag. 😄

Jag tänkte om du mest träffat små pudlar så kunde det vara bra för dig att veta att storpudlar och de små ofta skiljer sig mentalt.
 
Har däremot för aktiva sällskapshunds-syftet hittat till Irländsk vattenspaniel. Någon som vet hur de är? :)
Jag har ingen jättebra koll men har för mig att de inte direkt klassas som sällskapshundar utan används främst som jaktspaniels. Dessutom har de väl en jobbig päls, retriever- och spanielpäls är rätt likadan :p
 
Jag har ingen jättebra koll men har för mig att de inte direkt klassas som sällskapshundar utan används främst som jaktspaniels. Dessutom har de väl en jobbig päls, retriever- och spanielpäls är rätt likadan :p

Jaa, har tyckt det låter lite intressant ändå eftersom jag kör en del apportering idag. Hade dock hoppats på att pälsen skulle vara mer som pudelpäls än spanielpäls. Läste någonstans att de inte fällde/fällde minimalt så jag hade hoppats på det. Men vet ju att många sådana sidor kan ha väldigt fel också :angel:
 
Har däremot för aktiva sällskapshunds-syftet hittat till Irländsk vattenspaniel. Någon som vet hur de är? :)
Var inne på rasen för tusen år sedan innan Fenna. Är åter igen inne på rasen som aktivare sällskapshund just för dom hundar jag har stött på har varit skitfräna och trevliga. Tycker det är synd att rasen numer är sällskapshundar primärt för jag tycker dom besitter trevliga egenskaper som passar någon som vill träna medveten träning, med lite humor och tålamod på det såklart. 😉
Extra plus för pälsen, ingen större fällning och är snygga nersnaggade. 😎
 
Jag själv är ju helt såld på miniature american shepherd och för min del blir det mas när jag skaffar en till hund. Har bara träffat trevliga hundar från rasen. Lättlärd, energisk hund som vill vara med på allt men samtidigt har en fin off knapp när man ber om det. Många beskriver rasen att den fyller ut det där mellanrummet mellan sällskapshund och brukshund.
Vet en toppenbra uppfödare med jättefina hundar om du vill ha namn, för många mas uppfödare är långt ifrån bra pga rasen exploderat i populäritet.
 
Om schnauzer (mellan) är ett alternativ slår jag ett slag för pinscher (mellan). Lättare pälsvård finns knappt.

Träningsbarheten varierar. Lydnadsstjärnor är de väl knappast, men det finns pinschrar som tränar och tävlar aktivt, men de kräver inte det. En aktiv sällskapshund snarare. Temperament som schnauzer men lite mildare, säger jag.
 
Jag börjar hamna mer och mer i att jag inte förstår hur jag skulle kunna byta bort tollarna. Älskar deras mentalitet. Total sprättgalna, massor av roliga påhitt och endless med humor. Men den här jädra pälsen alltså, fy sjutton. :o

På vilket sätt tycker du pälsen blir ett hinder? Alltså är det i hemmet? På tyg, golv? När du åker bort?

Är det att man vill minska pälsen i hemmet tycker jag att det är smidigt att bara borsta hunden. Då fäller den ju knappt inne. Fastnar lite på tyg och så.

Är det att man ofta vill kunna åka hem till folk som inte gillar hundpäls eller använder deras bilar så kanske det blir lite jobbigare?

Fäller hon hela tiden? Det är inte något i fodret som fattas?

Hade ju hand om en labbe som fällde helt sjukt mycket. Det kunde några timmar efter dammsugning ligga som en matta över hela golvet igen. Jag bytte foder när han kom till mig och borstade några gånger i veckan och då fällde han inte alls särskilt mycket längre.
 
Jag börjar hamna mer och mer i att jag inte förstår hur jag skulle kunna byta bort tollarna. Älskar deras mentalitet. Total sprättgalna, massor av roliga påhitt och endless med humor. Men den här jädra pälsen alltså, fy sjutton. :o
Kan knappt tro jag skriver det här 🙈 men, regelbundna bad med bra schampo och balsam hjälper. Jag har blivit överbevisad av pälsnördande vänner och nu schamponeras mina hundar lite oftare än aldrig/enbart vid nedsmutsad päls men inte så ofta som vännerna tycker jag skulle gjort det. Och jag ser skillnad, främst i hur länge fällperioden varar.
 
På vilket sätt tycker du pälsen blir ett hinder? Alltså är det i hemmet? På tyg, golv? När du åker bort?

Är det att man vill minska pälsen i hemmet tycker jag att det är smidigt att bara borsta hunden. Då fäller den ju knappt inne. Fastnar lite på tyg och så.

Är det att man ofta vill kunna åka hem till folk som inte gillar hundpäls eller använder deras bilar så kanske det blir lite jobbigare?

Fäller hon hela tiden? Det är inte något i fodret som fattas?

Hade ju hand om en labbe som fällde helt sjukt mycket. Det kunde några timmar efter dammsugning ligga som en matta över hela golvet igen. Jag bytte foder när han kom till mig och borstade några gånger i veckan och då fällde han inte alls särskilt mycket längre.

Spelar ingen roll om man borstar. Hon fäller mindre då såklart, men hon fäller ändå enormt mycket. Det är päls överallt hemma. På alla bord, på golvet, på sängen, på spisen, i kylen, etc etc. Hon fäller året runt. Vet inte vad som skulle fattas i fodret, har testat olika foder och det verkar inte spela roll men om någon har någon idé är jag enormt tacksam. Mig veterligen är det bara så att många tollartikar fäller så här, är inte bara jag som har ”problemet” 😅

Hon har fått laxolja exempelvis och sådant gör heller ingen skillnad för fällning.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 439
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 871
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp