Fantiserande rasvalstråd

Kan knappt tro jag skriver det här 🙈 men, regelbundna bad med bra schampo och balsam hjälper. Jag har blivit överbevisad av pälsnördande vänner och nu schamponeras mina hundar lite oftare än aldrig/enbart vid nedsmutsad päls men inte så ofta som vännerna tycker jag skulle gjort det. Och jag ser skillnad, främst i hur länge fällperioden varar.
Gud ja! Tackar min pudelkompis som är hundfrisör, alltså ett rejält bad med schamponering samt fön på det gör att pälsen rasar av betydligt fortare... så skönt!
Fattar inte varför man tidigare har varit så envis med att inte bada hunden något oftare, speciellt vid fällning. 😂
 
Var inne på rasen för tusen år sedan innan Fenna. Är åter igen inne på rasen som aktivare sällskapshund just för dom hundar jag har stött på har varit skitfräna och trevliga. Tycker det är synd att rasen numer är sällskapshundar primärt för jag tycker dom besitter trevliga egenskaper som passar någon som vill träna medveten träning, med lite humor och tålamod på det såklart. 😉
Extra plus för pälsen, ingen större fällning och är snygga nersnaggade. 😎

Detta är lite den bilden jag fått och vad jag hade hoppats på. 😄😄
 
Min bror har en riesenschnauzer som han tävlar drag med och hon har definitivt "pansarvagnsös", hela hon är lite som en pansarvagn :) och fäller gör hon ju inte alls. Jag förstod att du inte gillar de pudlar du träffat men om du ändrar dig och vill prova så tycker jag att mellanpudel är perfekt om man vill ha en smart, sportig hund som inte fäller. Jag tog över en omplacering ( två-årig mellapudeltik ) för två månader sen och hon är så rolig att träna med.
 
Min bror har en riesenschnauzer som han tävlar drag med och hon har definitivt "pansarvagnsös", hela hon är lite som en pansarvagn :) och fäller gör hon ju inte alls. Jag förstod att du inte gillar de pudlar du träffat men om du ändrar dig och vill prova så tycker jag att mellanpudel är perfekt om man vill ha en smart, sportig hund som inte fäller. Jag tog över en omplacering ( två-årig mellapudeltik ) för två månader sen och hon är så rolig att träna med.

Ja, riesen har väl rätt ofta "pansarvagnsös". Små är de inte heller!
 
Spelar ingen roll om man borstar. Hon fäller mindre då såklart, men hon fäller ändå enormt mycket. Det är päls överallt hemma. På alla bord, på golvet, på sängen, på spisen, i kylen, etc etc. Hon fäller året runt. Vet inte vad som skulle fattas i fodret, har testat olika foder och det verkar inte spela roll men om någon har någon idé är jag enormt tacksam. Mig veterligen är det bara så att många tollartikar fäller så här, är inte bara jag som har ”problemet” 😅

Hon har fått laxolja exempelvis och sådant gör heller ingen skillnad för fällning.

Men om du borstar dagligen? Efter några dagar så borde det ju liksom ta stopp? Låter ju helt sjukt annars 😅
Speciellt om det är året om? Är hudproblem/allergi ett problem i rasen? Tänker om detta kan vara en mildare variant av det?
 
Men om du borstar dagligen? Efter några dagar så borde det ju liksom ta stopp? Låter ju helt sjukt annars 😅
Speciellt om det är året om? Är hudproblem/allergi ett problem i rasen? Tänker om detta kan vara en mildare variant av det?
Jag har faktiskt övervägt om det kan vara något sådant men med tanke på att fällning är så vanligt och alla verkar bada i tollarpäls så 😅

Men det kanske är värt att kolla upp ändå. Borstar nog inte varje dag, men några gånger i veckan i alla fall. 😅
 
Jag har faktiskt övervägt om det kan vara något sådant men med tanke på att fällning är så vanligt och alla verkar bada i tollarpäls så 😅

Men det kanske är värt att kolla upp ändå. Borstar nog inte varje dag, men några gånger i veckan i alla fall. 😅

Ja alltså, Gripa fäller ju all sin päls kring sitt löp och inget däremellan. Men inte ens hon fäller så mycket att det blir så extremt som du beskriver 😅 Förstår att du blir knäpp av det haha
 
Ja alltså, Gripa fäller ju all sin päls kring sitt löp och inget däremellan. Men inte ens hon fäller så mycket att det blir så extremt som du beskriver 😅 Förstår att du blir knäpp av det haha
Jaa, alla tollartikar jag vet fäller året runt😅
Vet att hanarna fäller mindre, men vet inte hur sugen jag är på att ha en hane som nästa hund…

Knäpp blir jag verkligen. Ändå haft eurasier, samojeder, keeshond, finska lapphundar osv hemma men aldrig tusan har de fluffen fällt så mycket som tollaren. Eller ja, när spetsarn fäller då är det massor men sen knappt ingenting däremellan.

Cessna fäller ju massor året runt och jag fattar inte hur hon ens kan ha päls kvar på kroppen :o
 
Cessnas fysioterapeut brukar faktiskt säga just ”Jag träffar många raser varje dag, men tollarna fäller nog värst av alla”.

Det är segt. Allt jag fick höra innan jag köpte var att de visst bara fäller i perioder och då mycket, som spetsarna då tänkte jag. Nu i efterhand när man tränar med folk så inser man att eeh ne, vi lever i tollarglitter :angel:
 
Cessnas fysioterapeut brukar faktiskt säga just ”Jag träffar många raser varje dag, men tollarna fäller nog värst av alla”.

Det är segt. Allt jag fick höra innan jag köpte var att de visst bara fäller i perioder och då mycket, som spetsarna då tänkte jag. Nu i efterhand när man tränar med folk så inser man att eeh ne, vi lever i tollarglitter :angel:

Jag är uppvuxen med golden. Han fällde året runt i mängder. Det var bara att glömma svarta byxor. Kanske en retrievergrej?
 
Mina kelpies är kastrerade men fäller ändå ganska lite mellan sina fällperioder. Jag tycker att du ska sätta dig in i rasen och försöka lista ut vilka linjer som har de egenskaper du gillar och vilka som inte har det. Det finns ju några stora uppfödare med mycket erfarenhet som man kan fråga.

När det gäller aktiv sällskapshund så såg jag att irländsk vattenspaniel var på tapeten. Av dem har jag mycket lite erfarenhet, varit hundvakt till en på 90-talet och hon var snäll men inte den skarpaste kniven i lådan precis. Men portugisisk vattenhund har jag sett några och det är rätt mycket fart i dem. De jag har träffat har varit bra mentalt också, orädda och nyfikna men absolut inga bulldozers. Verkar vara en klippras men vet inte om de fäller trots det. Inte att förväxla med den spanska vattenhunden (perro) som är en helt annan hundtyp med rätt mycket skärpa.

När det gäller pudlar så har jag tränat rätt mycket med den här hunden och hans matte https://hundar.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=2591294 . Han har blivit pappa till några kullar och jag vet att det finns fler som avlar mot mellanpudlar med lite tryck i. En ras för mig är det inte (vill inte ha känsliga hundar), men såg att du sneglat lite på basenji också och DÄR kan du snacka prinsessor födda i hundkroppar. Eller hund och hund, det är gränsfall. Kanske mer för den som vill ha en katt att kunna promenera med? I koppel då, har aldrig sett någon som har kunnat ha sin lös och lydig.
 
Mina kelpies är kastrerade men fäller ändå ganska lite mellan sina fällperioder. Jag tycker att du ska sätta dig in i rasen och försöka lista ut vilka linjer som har de egenskaper du gillar och vilka som inte har det. Det finns ju några stora uppfödare med mycket erfarenhet som man kan fråga.

När det gäller aktiv sällskapshund så såg jag att irländsk vattenspaniel var på tapeten. Av dem har jag mycket lite erfarenhet, varit hundvakt till en på 90-talet och hon var snäll men inte den skarpaste kniven i lådan precis. Men portugisisk vattenhund har jag sett några och det är rätt mycket fart i dem. De jag har träffat har varit bra mentalt också, orädda och nyfikna men absolut inga bulldozers. Verkar vara en klippras men vet inte om de fäller trots det. Inte att förväxla med den spanska vattenhunden (perro) som är en helt annan hundtyp med rätt mycket skärpa.

När det gäller pudlar så har jag tränat rätt mycket med den här hunden och hans matte https://hundar.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=2591294 . Han har blivit pappa till några kullar och jag vet att det finns fler som avlar mot mellanpudlar med lite tryck i. En ras för mig är det inte (vill inte ha känsliga hundar), men såg att du sneglat lite på basenji också och DÄR kan du snacka prinsessor födda i hundkroppar. Eller hund och hund, det är gränsfall. Kanske mer för den som vill ha en katt att kunna promenera med? I koppel då, har aldrig sett någon som har kunnat ha sin lös och lydig.

Tack för långt och bra inlägg! 😁

Jaa Kelpies när det gäller sporthund står högt på listan. En vän till mig har en ung hane som jag tycker är HELT otrolig, svenskuppfödd. Sen he jag en annan kompis som har en wk som också är helt otrolig, import dock. Men den förstnämnda ska förmodligen gå i avel så efter honom hade jag definitivt kunnat ta om det blir med en intressant tik och att linjerna i övrigt verkar vettiga.

När de är okastrerade, hur fäller de då? Fällperioder eller alltid litegrann? Skillnader mellan hane/tik i fällning? (och i övrigt iof)

Portugiserna har jag också kollat på och de är absolut inte strukna från listan! Är med i deras svenska grupp på fb tror jag och följer lite. Verkar vara en härlig ras. Lagotto har också stått med på listan lite vagt men har halvt strukit dem pga mentaliteten som jag hört illa om. Samtidigt har jag insett att jag måste träffa de själv. Många varnar och snackar illa om tollarnas mentalitet också, förmodligen pga ”gamla meriter” eller snarare icke-meriter sas. Rasen har ju förändrats otroligt bara senaste 10-15 åren och i princip all jag träffar är supertrevliga mentalt, just därför tänker jag att man måste ge raserna en ärlig chans och inte bara gå på vad folk online säger. Vissa talar ju av gaml erfarenheter som inte kanske är relevanta längre, medan vissa såklart kan ha jättebra koll också. Vill nog ändå uppleva själv och gräva djupare i bph etc själv innan jag helt utesluter. 😁

Basenji har jag rätt bra koll på. Spetsar/urhundr har jag ju haft i princip nästan varenda ras hos mig och jag älskar ju den typen av hund. En granne har basenjis också och de är supertrevliga verkligen. Stormförtjust i deras kattighet, precis som jag älskar Shiba etc😁
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 463
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 910
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp