Får de gå in i min lokal?

Jag reagerar så starkt på det med att de ska vara i par då många då ser det som att ja då stänger vi in två i en bur knappt tillräckligt stor för 1 och funderar på varför de slåss
Lägenhetshus är verkligen en utmärkt liknelse.

Nej jag förstår verkligen varför det ofta inte fungerar att ha fler än en om buren är enligt minimikrav...

Men nu får vi nog avsluta det här OTandet! :)
 
Marsvinen bor där nere för att det är helt omöjligt för mig att ge dem så stora och fina burar i min lägenhet. De har varandra och har inget större utbyte av att umgås med mig (om jag inte har mat med mig, då är jag populär :p )

2015-01-19-7.jpg

2015-01-19-2.jpg

12074697-961347777261798-5272530509266283979-n.jpg
 
Marsvinen bor där nere för att det är helt omöjligt för mig att ge dem så stora och fina burar i min lägenhet. De har varandra och har inget större utbyte av att umgås med mig (om jag inte har mat med mig, då är jag populär :p )

2015-01-19-7.jpg

2015-01-19-2.jpg

12074697-961347777261798-5272530509266283979-n.jpg
Vad fint! Jag förstår att du är orolig, är ändå levande djur det handlar om
 
Jag reagerar så starkt på det med att de ska vara i par då många då ser det som att ja då stänger vi in två i en bur knappt tillräckligt stor för 1 och funderar på varför de slåss
Lägenhetshus är verkligen en utmärkt liknelse.

Naja, idioter finns det ju men enligt bestämmelserna (här då, de svenska kan jag inte) måste man ha minst 2m² per kanin. Alltså tillräckligt med plats, det dubbla för två ju. Sen att man kommer undan om inte någon anmäler gör ju att det säkert sitter många stackars kaniner i alldeles för små burar ensamma eller i par. Är inte insatt i kaninvärlden då just kraven på utrymme gjorde jag valde bort kaniner och skaffade hamster istället.
 
Jag jag vet att de får gå in om det är akut, men det har det inte varit utan de har varit inne och "kollat läget" trots att de har sagt att vi ska gå igenom det här med nödutgången tillsammans.

Men man kan väl inte ha en nödutgång låst? Hyresvärden är så snål så de kommer med största sannolikhet inte sätta in annat än en helt vanlig rumsdörr och de har redan sagt att de kommer inte att stå för ev. skador eller stölder inne hos mig. De kommer dessutom förstöra antingen mina marsvins burar eller så blir verkstaden kaos pga att hela väggen mot gymmet används till väggburar och arbetsbänkar

Nödutgång brukar betyda att man har låst på en sida och nödöppningsfunktion på den andra sidan. Vid utrymmen där många människor vistas sätts ett horizontelt handtag under det vanliga handtaget så att dörren lätt kan öppnas om man kryper/ålar pga rök. Där finns det lagstiftning som hyresvärden måste följa, angående hur dörren skall vara uppbyggd (brandklassning på dörren, beslagning etc).

Du kan inte göra så mycket åt detta. Boverkets regler, nödutgångar etc är tvingande. För människornas säkerhet.
 
Se dig om efter en annan lokal. Med största sannolikhet kan du inte hindra fastighetsägaren från att bygga om.

Det finns ingen liknande lokal i närheten som jag har råd med :(

Står det i hyreskontraktet att lokalen ska användas som genomgång för nödutrymning? Hyresvärden kan ju inte bara ändra vad som avtalats. :confused:

Jag har inget kontrakt på själva lokalen tyvärr utan den ligger som förråd på mitt vanliga lägenhetskontrakt.

Också helt OT men SHIT vilken passion och vilken anläggning! Blir faktiskt jätteimponerad:up:

Tack! Klart mina älsklingar ska ha gott om plats att springa runt på :banana:

Vad fint! Jag förstår att du är orolig, är ändå levande djur det handlar om

Tack! Jo, precis. Grannen har sin motorcykel i min lokal och han är också rejält orolig för det är en dyr, fin motorcykel med mycket "måstebarapetalitepå" men det är ändå bara ett dött ting. Med marsvinen är det risk både för att de skadar eller trampar på dem, ger dem något farligt att äta eller stjäl dem
 
Nödutgång brukar betyda att man har låst på en sida och nödöppningsfunktion på den andra sidan. Vid utrymmen där många människor vistas sätts ett horizontelt handtag under det vanliga handtaget så att dörren lätt kan öppnas om man kryper/ålar pga rök. Där finns det lagstiftning som hyresvärden måste följa, angående hur dörren skall vara uppbyggd (brandklassning på dörren, beslagning etc).

Du kan inte göra så mycket åt detta. Boverkets regler, nödutgångar etc är tvingande. För människornas säkerhet.

Jag tvivlar på att min hyresvärd kommer att gå med på någon dörr som är dyrare än en vanlig dörr, och även om han gör det så betyder det bara att jag inte kan komma in till dem, de kan fortfarande komma in till mig. Det finns redan tre nödutgångar från gymmet, men jag misstänker att de har satt igen två av dem och därför istället måste ha en genom min lokal. Om de kan fixa en dörr som är ordentligt larmad så kan det nog vara okej för då vågar förhoppningsvis ingen gå in, men om någon gör det så har ju redan fastighetsbolaget sagt att de inte kommer att ersätta ev. skada och det lär ju knappast gymmet heller stå för :banghead:
 
Jag tvivlar på att min hyresvärd kommer att gå med på någon dörr som är dyrare än en vanlig dörr, och även om han gör det så betyder det bara att jag inte kan komma in till dem, de kan fortfarande komma in till mig. Det finns redan tre nödutgångar från gymmet, men jag misstänker att de har satt igen två av dem och därför istället måste ha en genom min lokal. Om de kan fixa en dörr som är ordentligt larmad så kan det nog vara okej för då vågar förhoppningsvis ingen gå in, men om någon gör det så har ju redan fastighetsbolaget sagt att de inte kommer att ersätta ev. skada och det lär ju knappast gymmet heller stå för :banghead:

Det är olagligt att inte bygga enligt de lagar och regler som gäller. Dessutom lämnar snickaren garanti på sitt jobb så de vill nog också bygga lagligt.
Jag tycker du ska se tiden an. Det kanske inte blir som du befarar. Om problem uppstår så var förberedd genom att ha läst ditt avtal ordentligt och tag hjälp av någon om det är något du inte förstår.
Vilken fin anläggning du har tillverkat. Lycka till med dina små och håll dem långt borta från Rialavargen ;)
 
Det finns redan tre nödutgångar från gymmet, men jag misstänker att de har satt igen två av dem och därför istället måste ha en genom min lokal.
:eek:

:confused:
Vore ju smartare av dem att öppna de befintliga nödutgångarna. Ett litet samtal till nån tillsynsmyndighet (kommunen?) kanske kan hjälpa. :angel:
 
Nödutgång brukar betyda att man har låst på en sida och nödöppningsfunktion på den andra sidan. Vid utrymmen där många människor vistas sätts ett horizontelt handtag under det vanliga handtaget så att dörren lätt kan öppnas om man kryper/ålar pga rök. Där finns det lagstiftning som hyresvärden måste följa, angående hur dörren skall vara uppbyggd (brandklassning på dörren, beslagning etc).

Du kan inte göra så mycket åt detta. Boverkets regler, nödutgångar etc är tvingande. För människornas säkerhet.

I lokaler för fler än 50 personer där dörrar behöver vara låsta sätter man oftast beslagning som uppfyller kraven i SS EN-179. Då är det det horisontella trycket som används i normalfallet och det snedställda gröna trycket ovanför som används vid utrymning (och då låsa upp dörren).
imgres
 
I lokaler för fler än 50 personer där dörrar behöver vara låsta sätter man oftast beslagning som uppfyller kraven i SS EN-179. Då är det det horisontella trycket som används i normalfallet och det snedställda gröna trycket ovanför som används vid utrymning (och då låsa upp dörren).
imgres
Nu blev jag imponerad:-)
 
Min granne, som har sin motorcykel och en massa andra grejer i min lokal, ska vara med när vi ska ha genomgång om nödutgången och då kommer han att ta upp alla igensatta nödutgångar de har (han har mycket mer pondus och "vett" än vad jag har, jag står mest och svamlar när jag blir spänd). De har tex även satt igen nödutgången från tvättstugan och där blir det riktigt farligt om det skulle börja brinna för där finns bara en utgång genom en lång korridor och lång, brant trappa. Han sa också att fastighetsbolaget hade fått vite för att gymlokalen inte är godkänd (det är ett ombyggt parkeringshus). Jag börjar bli väldigt irriterad för för snart fem veckor sedan så sa de att vi skulle få denna information inom två veckor (fast med tanke på att jag fick vänta i nästan fem ÅR på att få en lampa i hallen i lägenhet så har jag inga större förhoppningar om att det ska hända den närmaste tiden :banghead:)

Angående dörr så tvivlar jag skarpt på att de kommer ha en sådan dörr som flera har tagit upp, då de har en helt vanlig, olåst rumsdörr ut bredvid min lokal. Så de har redan en nödutgång men ska fixa en till genom min lokal bara någon meter från existerande dörr.
 
Förlåt om jag är trög nu men jag förstår inte en sak. Varför ska de ha en nödutgång som leder in i din lokal? Har inte du din ingång låst? Vid utrymning blir väl alla fast i din lokal då eller ska du inte kunna få låsa någonstans?

Som sagt, ursäkta om jag är trög blev bara så nyfiken. :)
 
Förlåt om jag är trög nu men jag förstår inte en sak. Varför ska de ha en nödutgång som leder in i din lokal? Har inte du din ingång låst? Vid utrymning blir väl alla fast i din lokal då eller ska du inte kunna få låsa någonstans?

Som sagt, ursäkta om jag är trög blev bara så nyfiken. :)

Min dörr går att öppna från insidan
 
Ju mer jag funderar över detta desto mer orolig blir jag :( Jag har fortfarande inte fått någon mer information och jag tvivlar starkt på att jag kommer att få någon innan året är slut.

Det dyker upp fler och fler problem med detta hela tiden. Innan var jag bara orolig över att folk ska kunna komma in i min lokal men nu har jag insett att det inte bara innebär det. Det finns två alternativ, det ena är en utgång genom verkstaden. Detta hade kunnat funka för då går det att låsa in till djuren, men det medför att min granne blir av med väldigt mycket av sin yta, att hans arbetsbänkar måste tas bort och att folk får tillgång till hans motorcykel. Det alternativet känns dock inte så troligt då de har en annan dörr ut från gymmet bara någon meter ifrån.

Det andra är en nödutgång genom mitt utrymme vilket medför att marsvinens burar måste rivas. Först tänkte jag att det skulle räcka att riva tillräckligt för att kunna göra plats till en dörr, men eftersom det är en nödutgång så måste det ju vara fri väg vilket betyder att betydligt mer måste rivas, plus att jag måste hålla golvet fritt från grejer. Mitt rum är avlångt och det betyder att alla mina grejer måste trängas längs väggarna och det kommer att bli mycket svårt för mig att kunna använda ytan på ett effektivt sätt.

För att kunna komma ut från gymmet, oavsett om de bygger genom verkstaden eller djurrummet, så behöver de först ta sig genom en dörr in till mitt, sedan genom ännu en dörr ut till garaget och sedan få upp (den osammarbetsvilliga) garageporten. Detta kan väl ändå inte vara en godkänd utrymningsväg?
 
Nu har de varit här (två veckor var det ja :meh: ) och de ska naturligtvis sätta dörren på stället som är allra allra värst för mig :( Kommer nog kräva att brandskyddsmännen ska komma ned till mig och godkänna det också för det kan väl inte vara godkänt att behöva ta sig igenom tre dörrar när det går att fixa en lucka direkt ut på gatan? Problemet är att om de kommer ned till mig så lär inte elen bli godkänd :(
 
Nu har de varit här (två veckor var det ja :meh: ) och de ska naturligtvis sätta dörren på stället som är allra allra värst för mig :( Kommer nog kräva att brandskyddsmännen ska komma ned till mig och godkänna det också för det kan väl inte vara godkänt att behöva ta sig igenom tre dörrar när det går att fixa en lucka direkt ut på gatan? Problemet är att om de kommer ned till mig så lär inte elen bli godkänd :(

Men om inte elen heller är godkänd så får ju hyresvärden åtgärda det?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 172
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp