Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

E

emma_sthlm

Jag är själv medryttare och frågade ägaren till hästen om jag fick ta med mig en nära vän till mig, som sällskap och skjuts ut till stallet och att hon kunde ge mig feedback på bland annat sitsen och tygelfattningen.

Det fick jag inte.

Jag är 20 år gammal och min vän lika gammal. Jag skulle aldrig ta med mig någon utan att be ägaren om lov först eller exempelvis låta en vän rida hästen.

Vad har ni andra hästägare för regler gällande detta? Jag undrar bara av ren nyfikenhet.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jah har medryttare till min häst och vi står inte på en stor anläggningen utan har stallet på gården. Hon får ta med kompisar ut. Hon verkar förnuftig och jag litar på henne fast hon är ung. Hon bara frågat en gång om en kompis får följa med ut på sportlovet och jag tyckte inte att det var en big deal. Tråkigt för dig att du inte fick ta med din vän. Kanske anläggningen (om det nu är det) inte vill ha en massa "onödigt" spring i stallet.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare får ta med sig vem hon vill ut till stallet, däremot vill jag inte att hon låter någon annan rida hästen.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag är medryttare på heltid ( dvs 24/7 ) och tar ofta med vänner till stallet. De mer erfarna får också rida, för hästens skull. Ägaren har inga problem med detta.

Tycker det låter konstigt att du inte får ta ut någon som kan hjälpa dig att rida hästen bättre?
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Som mirage säger, det är skillnad att ta med någon som sällskap och att ta med någon som tänker rida.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

När jag hade medryttare på min ponny fick hon ta med sig vänner ut, så länge det inte blev en massa onödigt spring och tjohej i stallet.
När hon hade med sig fyra killar till stallet som stod och smackade på hästarna i hagen fick hon sig en skarp tillsägelse,
efter det var det inte några konstigheter, tjejkompisar, och pojkvännen följde med ibland, men det störde inte mig att de var där.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Kompisar får man ta med, men de får absolut inte rida.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle aldrig låta en vän rida på min medryttarhäst, det förstår ju hon också eftersom hon själv rider.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare får ta med sig vänner till stallet som sällskap, men de får inte rida utan att jag först har tillfrågats. Medryttaren får heller inte rida "lektion" för personer jag inte känner, jag vill veta att den som ska instruera är erfaren.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Mina medryttare får självklart ta med sig kompisar ut, men om tanken är nån form av undervisning så vill jag vara med första gången för att godkänna personens undervisning. Detta för att jag vill veta att personen är kompetent och att vi jobbar efter hyfsat samma filosofi.

Detsamma gäller om man vill träna för en tränare som jag inte ridit för/sett förut, helt ok efter godkännande av mig.

Vill en ev kompis provrida så är det också helt ok, förutsatt att medryttaren frågat mig första gången.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

jag förstår inte varför inte din vän?

För att det inte är hennes egen häst, och att det i överenskommelsen med ägaren ingår att det är hon själv som rider hästen och inte någon annan?
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle inte tillåta det, jag är PETnoga med hur hästen rids och vill antingen själv instruera eller så får medryttarna rida enligt mina instruktioner (som innebär rakt fram ute i skogen, så som han även tränas av mig). Anledningen till att jag låter dem rida min häst är för att jag tror de kan rida honom vettig när jag inte är där. Däremot ser jag väldigt gärna att mina medryttare tränar för min tränare om tillfälle ges, som känner hästen väl och som jag tror medryttarna kan lära sig mycket av.

Jag skulle av principsak aldrig låta någon kompis få följa med och rida heller, men det är bara för att jag är så emot att "bara rida". Jag har en tydlig plan för min häst som medryttarna är delaktiga i, han är ingen leksak för folk som "bara vill rida lite".

Jag är dock i den omvända sitsen där jag hjälper en kompis att hoppa sin medryttarhäst. Och den hästen får även kompisar rida på, jag har själv ridit den någon gång i början. Så det bästa är ju att göra precis som du gjorde - prata med ägaren så man vet vad ägaren önskar :)

En av mina medryttare har förresten med sin hund till stallet och på ridturerna för den vill inte vara hemma utan matte :D
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Nu har jag inte medryttare för stunden. Letar ny jusst nu och har haft medis till min förra häst. Min förra häst stod hemma hon en vän till mig och det var ok att ta med vänner om det inte blev spring. Nu var det en medis i 20-årsåldern så det blev ju knappast massa flams och trams i stallet.

Min blivande medis ( om jag hittar någon) får också ta med människor till stallet under förutsättningen att det inte blir massa stök. Men nu kommer jag att välja en människa som jag känner förtroende för och anser vara ansvarsfull. Om jag tycker att personen kan ta ansvar för min älskade häst så borde den kunna ta ansvar för en vän med. Jag skulle inte välja en medis som jag misstänkte skulle vara omdömmeslös att ansvara över min häst.

Man behöver kanske inte ta med nya polare i tid och otid till stallet för att visa upp hästen osv men så verkar det ju inte vara i ditt fall.

Har du frågat din "hästägare" om varför du inte får och om det är så att hon inte litar på ditt omdömme? Jag tycker att du borde få en vettig förklaring om du inte redan fått det och inte bara ett "Nej" om du frågat.

Mvh Voff
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare får gärna ta med sig någon vän men ingen förutom de jag godkänt sitter på min häst, någonsin!

Det har hänt en gång för flera år sedan och sen stod jag med en häst som hade riktigt ont i ryggen...
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Nu har jag inte medryttare för stunden. Letar ny jusst nu och har haft medis till min förra häst. Min förra häst stod hemma hon en vän till mig och det var ok att ta med vänner om det inte blev spring. Nu var det en medis i 20-årsåldern så det blev ju knappast massa flams och trams i stallet.

Min blivande medis ( om jag hittar någon) får också ta med människor till stallet under förutsättningen att det inte blir massa stök. Men nu kommer jag att välja en människa som jag känner förtroende för och anser vara ansvarsfull. Om jag tycker att personen kan ta ansvar för min älskade häst så borde den kunna ta ansvar för en vän med. Jag skulle inte välja en medis som jag misstänkte skulle vara omdömmeslös att ansvara över min häst.
Man behöver kanske inte ta med nya polare i tid och otid till stallet för att visa upp hästen osv men så verkar det ju inte vara i ditt fall.

Har du frågat din "hästägare" om varför du inte får och om det är så att hon inte litar på ditt omdömme? Jag tycker att du borde få en vettig förklaring om du inte redan fått det och inte bara ett "Nej" om du frågat.

Mvh Voff

Ang fetmarkerat.

Det där tycker jag är så himla svårt! Jag har medryttare på veckorna just för att jag pluggar 20 mil från hästen och veckopendlar - jag hinner inte lära känna medryttarna superbra. Dock litar jag på att de aldrig skulle göra något medvetet mot min vilja som inte är bra för hästen, det får man ju en känsla av även om man bara träffar dem ett par gånger i början. Men det finns så himla stora skillnader i synsätt på hantering/ridning/skötsel och jag är lite av den typen att jag tror "ju fler kockar desto sämre soppa". Alltså vill jag inte att medryttaren blir instruerad av ännu en kock sas :p

Det är nog min förklaring till varför jag helst ser att medryttaren ensam ta hand om min häst så som vi kommit överrens om.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag har haft med en killkompis till stallet två gånger och då fick han rida med. Detta hade jag kollat med ägaren innan så att det var ok och ridningen var inte så avancerad, skritt och trav på vanliga rundan ute och i början höll jag i hästen då ryttaren var nybörjare. Hästen gudasnäll och allt gick bra. Hade aldrig kommit på tanken att göra det utan att fråga ägaren först.

Att ta med en kompis bara som sällskap skulle jag nog inte fråga om utan bara om denna kompisen skulle hantera hästen av nån anledning. Skulle aldrig ta ut ett helt kompisgäng heller. Skulle jag veta att anläggningen har speciella regler så skulle jag naturligtvis följa dessa.

Sunt förnuft och är man det minsta osäker på hur ägaren vill ha det så frågar man.

Jag är nog nästan mer beskyddande mot mina "lånehästar" än om jag skulle ha en egen just för att jag då ska svara för hästens välmående inför en annan människa.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag har ingen medryttare men om jag skaffar en skulle jag tycka att det är helt ok att ta med sig en kompis som sällskap någon gång ibland. Vill dock inte att det ska handla om någon form av undervisning eftersom jag vill att hästen tränas på samma sätt som när jag rider. Inte för att jag själv är en stjärna på något sätt, men jag vill hålla den planen som jag har tillsammans med min tränare. Medryttaren skulle gärna få rida för min tränare, eller för någon annan som jag godkänt.

Absolut ingen ridning av kompis utan att fråga mig först, och helst inte ens då.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle inte heller låta någon annan än medryttaren hantera eller något annat som rör hästen. Okej, hålla i hästen vid uppsittning och sånt är ju okej. Så jag skulle INTE låta medis skeppa över någon hantering av hästen på någon annan. Men jag har inga problem som i TS fall att låta ta med någon som sällskap eller för skjuss. Har jag valt att lita på medisen så hoppas jag att jag är en så pass god människokännare att medisen är vettig. Att medis inte tar dit någon som tex stjäl, hanterar någon av de andra hästarna i stallet olovandes, stökar ner, röker omkring stallet, ger hästarna något olämpligt att äta eller får ideer som är normalt korkat i ett stall osv.

Nu har du och jag väldigt stora skilnader i både häst och stall. Jag vill minnas att du har en ganska ung häst och den står hemma hos er utan så många människor som har koll mer än din mor? Min häst är 19 och har nog sett det mesta ;) Sen står hon ju i ett stall med tre andra hästar och tre andra ägare som är där dagligen och "ser". Jag är där dagligen och även om jag får medis så kommer jag att slinka förbi mellan varven för jag bor bara 2,5 km bort.

Ang "lektioner" så beror det helt på. Då måste jag ha träffat personen innnan och veta vad den går för. Men småtipps som "räta på dig", "Bogen sticker ut" eller "Yttertygeln glappar" skulle jag nog bara se som välkommet. Däremot skulle jag bli skogstokig om jag fick höra att någon okunnig hade försökt få henne till passage och olika mer avancerade grejjer de inte behärskade bara för att hästen kan och de vill prova det.

Hitills har ingen nappat på min annons så vi får väl se om jag ens får någon...Många har tittat men ingen svarat :crazy: Ska lappa ridskolan i morgon om jag hinner. De har många duktiga dressyrryttare som kanske vill ha en större utmaning.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

ägaren kanske tror att kompisen tänkte rida i smyg? När jag hade medryttare på de andra stoet så kom jag till stallet en kväll och stallägaren undrade hur många som egentligen red på häststackarn (var ett äldre sto som skulle promenadridas). Det visade sig att medryttaren hade tagit med sig ett gäng kompisar som fått rida runt..

Eller så kanske det är som vissa här säger att det skulle bli så mycket spring i stallet. Nu var det inte medryttare utan en hästägare som tog med sig flera killkompisar i 20 års åldern och i brist på annat så plåga de stallkatterna genom att blöta ner dom eller försöka trycka ner ena katten på den andra som tydligt var arg.

Nu får ju min nuvarande medis ta med kompisar till stallet men jag kan av gamla erfarenheter inte riktigt slappna av ändå även om jag VET att hon aldrig skulle göra något utan tillåtelse.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 353
Senast: Juli0a
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 755
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp