Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Att förbjuda att ta med en vän som inte ska rida hästen är ju rent av sagt löjligt.

Bara att inse att hästägaren tyvärr inte verkar ha alla hästar i stallet ;)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Hej!

Självklart får mina medryttare/skötare ta med sej kompisar till stallet- helst inte varje gång och inte hur många som helst samtidigt, men det tror jag inte heller att de skulle göra.. Min skötare frågade tom om hon fick ta med sin mamma och hälsa på hästen- det tycker jag är så självklart att jag blev alldeles förvånad..

De kan tom få slänga upp riktigt speciella kompisar på hästryggen, om de inte plågar häst med "felaktig" ridning.

Jag skulle bara gilla om nån hängde på och gav lite tips om jag hade en "volt"-medryttare..

/Lavinia
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag är själv medryttare och får ta med en vän till stallet om jag vill, för att hjälpa mig med övningar från marken eller för att se på när jag rider och ge råd. Har dock bara haft med en särskild vän, som jag vet är duktig med hästar och har samma hästtänk som jag.
Vet inte om jag får låta någon annan rida hästen, men skulle knappast låta någon göra det ändå, eftersom hon är såpass speciell, och kan förstå om inte ägaren vill ha någon annan på henne heller.

Om jag bara ska ut och gå med hästen däremot så kan väl i princip vem som helst följa med.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Klart min medryttare får ta med sig vänner till stallet. Det gör ju jag?

Dock bör ingen annan rida, men det förstår hon då min häst inte är den enklaste i denna värld och det är inte vem som helst som skulle fixa henne, det skulle kunna gå illa.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag ær vældigt hård med att medryttare inte får ta med vænner, dom kan umgås på andra platser men inte i vårat stall.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Hm... jag vet faktiskt inte riktigt hur vi har det :p
Är medryttare, och har med mig min pojkvän till stallet ibland. Frågade självklart första gången och det var inga problem. Han rider dock inte då jag tycker att han är lite för stor, men håller sakta men säkert på att lära sig mer och mer om hästhantering.

Skulle jag vilja ta med någon för att rida är det klart att jag frågar om lov först - det ser jag som en självklarhet! Tror även att jag skulle fråga om det var någon annan än pojkvän (eller mamma) som bara skulle komma och hälsa på, men den situationen har inte dykt upp så jag har inte behövt tänka på det.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare får ta med sig vänner till stallet som sällskap, men de får inte rida utan att jag först har tillfrågats. Medryttaren får heller inte rida "lektion" för personer jag inte känner, jag vill veta att den som ska instruera är erfaren.

Ungefär så tänker jag också de få gångerna jag har hittat medryttare.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Är man i den åldern tycker jag att det är givet att man får ta med en kompis! Särskilt om det bara är en eller några gånger.

Men om det är en massa 13-åringar som brukar stallet som fritidsgård (vilket händer titt och tätt i vårt stall, tyvärr) så är det en helt annan sak.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag är medryttare på samma häst sedan tre år och ägaren litar på mitt omdöme, jag får ta med kompisar ut och de får rida utan att jag frågar, men jag frågar såklart alltid ändå.

Men det är väldigt sällan kompisar är med och ännu mer sällan jag låter kompisen rida. Men det har hänt någon gång att någon skrittat ett par varv i paddocken eller sista biten hem till stallet.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

KL*

Hade jag haft medryttare hade den självklart fått ta med en kompis. Kanske inte ett helt gäng om det blir för mkt stök.
Vi bor lite öde utan en massa folk, så kanske det skulle vara skönt för denne att ha lite sällskap ibland.
Hade det varit en duktig och hästkunnig kompis hade hon fått lånat sambons häst och rida med. Så länge man frågar först :)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare får självklart ta med vän/pojkvän eller annan,ang sitshjälp så får hon ta hjälp av mig, alt tränare (som jag känner till).
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Där jag stod tidigare var det inte bara en utan flera medryttare som totalt ignorerade allt ägarna sagt. Red helt slut på oigångsatta hästar, slängde upp både vänner och pojkvänner i tid och otid och hade med sig den ena efter den andra oinvigda hobbytränare och harvade runt i timmar i ridhuset. Detta var alltid människor som ägarna trodde att det litade på.
När dessa medryttare varit i stallet själv var det en halt annan femma och allt sköttes efter konstens alla regler.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Varför inte i ert stall?

*kl

Jag tycker det är urtramsigt att inte låta en medryttare ha med en kompis ut. Det kan ju vara jätteroligt att få visa den häst man tycker om, och att kompisen förstår vad man pratar om när man pratar häst.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min första medryttarhäst fick jag ta med kompisar och om jag frågade fick de även rida om de ville. Men den hästen var det bara jag + kanske en till medryttare som red, så det vr inte så petnoga med hur han blev riden heller. Min förra och nuvarande pålle får jag ta med kompisar, men jag har inte ens frågat om någon annan skulle få rida. Jag gillar iofs inte sättet som mina vänner rider på och om det varit min häst skulle jag inte velat att min medryttare lät folk jag inte känner rida. Kanske om jag var med, då är det ju en annan sak :)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Om det är en vuxen det handlar om (som i ditt fall) skulle jag inte se det som något hinder. Handlar det om barn och tonåringar skulle jag säga nej, i alla fall om inte jag skulle vara i stallet samtidigt. Även om medryttaren är kunnig behöver inte kompisen vara det, och jag vill inte ha en massa onödigt spring runt mina hästar. Jag har själv varit liten, och min erfarenhet av när mina kompisar var med är att de var överallt där de inte skulle vara.

Men som sagt, en vuxen människa brukar ju inte springa runt på det sättet.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag är själv medryttare och frågade ägaren till hästen om jag fick ta med mig en nära vän till mig, som sällskap och skjuts ut till stallet och att hon kunde ge mig feedback på bland annat sitsen och tygelfattningen.

Det fick jag inte.

Jag är 20 år gammal och min vän lika gammal. Jag skulle aldrig ta med mig någon utan att be ägaren om lov först eller exempelvis låta en vän rida hästen.

Vad har ni andra hästägare för regler gällande detta? Jag undrar bara av ren nyfikenhet.

Nu är jag inte hästägare, men medryttare.
Har aldrig haft problem med att få ta med kompisar till stallet. Har alltid frågat ägaren först och alltid fått ett ja som svar. Och jag tycker att det är självklart att man inte låter en kompis rida sin medryttarhäst, speciellt inte om man inte har kommit överens med ägaren först.
Precis som Iskall89 skrev så förstår jag inte heller varför du fick ett nej, du är ju trots allt vuxen och vet mycket väl hur man beter sig i ett stall. Hade förstått om du fått ett nej om du hade varit till exempel 15.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

jag har aldrig tänkt tanken att fråga om jag får lov att ta med mig vänner ut till hästen, det skulle jag snarare fråga stallägaren om.

det händer att någon kompis eller sambon följer med mig till stallet, och ibland har jag med en av eller båda hundarna. precis som att människorna inte får springa runt och pilla på allting får inte hundarna göra det heller. det är ganska självklart i mina ögon!

har haft både en kompis och min mamma som hjälp nån gång när jag ridit i paddocken. mest för att jag haft ett uppehåll i ridningen och vill att nån ska kolla på mig med jämna mellanrum så jag inte lägger mig till med olater och sitsfel! det är inget jag frågat hästägaren om - det handlar ju om min sits och inte hästen. men så har jag det väldigt fritt med hästen också, hon rider inte för tränare eller med tävlingsambitioner och har sagt att jag får bla gärna hoppa in honom om jag känner för det.. hade ägaren haft "strängare" krav på mig hade jag troligen frågat om det var ok.

har också haft både kompis och sambo som ridit (inte vid samma tillfälle), men det har jag självklart frågat om! när kompisen var med gick jag till fots och när sambon var med hade jag lånat en annan häst i stallet. båda två är ridvana sen tidigare dock, jag ser inget syfte i att ta med en nybörjare ut.. dessutom berättade jag förstås vikt och längd på sambon så ägaren själv kunde avgöra om hon tyckte han var för stor eller inte.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

*kl*

Oj, vad olika vi hästmänniskor tänker!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att neka en medryttare att ta med en kompis, inte heller om det nu vore så att kompisen instruerar medryttaren.

Jag kan förstå de situationer som kan ligga bakom ett sådant förbud, att hästägaren vill ha kontroll över en inte så rutinerad medryttare som kanske under ledning av en mer dominant vän utför övningar som inte är lämpliga för hästen, att det blir flamsigt och tramsigt osv. Däremot kan jag inte förstå själva det faktiska förbudet - är det ovan nämnda situationer som hästägaren är rädd för hade jag Aldrig i livet låtit en sådan medryttare rida min häst överhuvudtaget.

Min medryttare skulle gärna få ta med sig 200 vänner och skulle hon finna det lämpligt att sätta upp dem på min hästs rygg så skulle hon få det också. Allt annat än ett sådant förtroende för medryttaren är otänkbart för mig, då hade jag hellre betalat för mockning den/de dag(ar) jag inte kan åka ut själv!
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

*kl*

Jag är medryttare och visst har det hänt att jag haft med kompis till stallet och jag skulle faktiskt aldrig ens fundera över att be om lov innan. Sist var det en vän och jag som pluggade ihop och sen skjutsade hon ut mig till stallet och när jag mockade så ryktade hon. Däremot känns det självklart att aldrig låta någon anna rida utan att ha gjort upp om det med ägaren, i detta fall var det dock inte ens aktuellt då kompisen inte är ridvan och hästen extremt känslig.

När jag själv var hästägare och hade medryttare hade jag givetvis resonerat på samma sätt.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

*kl*

Oj, vad olika vi hästmänniskor tänker!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att neka en medryttare att ta med en kompis, inte heller om det nu vore så att kompisen instruerar medryttaren.

Jag kan förstå de situationer som kan ligga bakom ett sådant förbud, att hästägaren vill ha kontroll över en inte så rutinerad medryttare som kanske under ledning av en mer dominant vän utför övningar som inte är lämpliga för hästen, att det blir flamsigt och tramsigt osv. Däremot kan jag inte förstå själva det faktiska förbudet - är det ovan nämnda situationer som hästägaren är rädd för hade jag Aldrig i livet låtit en sådan medryttare rida min häst överhuvudtaget.

Min medryttare skulle gärna få ta med sig 200 vänner och skulle hon finna det lämpligt att sätta upp dem på min hästs rygg så skulle hon få det också. Allt annat än ett sådant förtroende för medryttaren är otänkbart för mig, då hade jag hellre betalat för mockning den/de dag(ar) jag inte kan åka ut själv!

Fast hur gammal är din medryttare?

När jag var yngre (jag började rida i andra stall regelbundet när jag var 14) var jag ganska blyg och väldigt dålig på att säga i från. Jag kunde vara ute och rida med en av mina "kompisar" i 2 h fastän jag egentligen tyckte det var för långt bara att skritta fram till henne. Vilket gjorde att jag hade dåligt samvete för min ponny hela tiden. Vissa kompisar lyckades dessutom övertala mig att sätta min ponny i en box och följa med in på fika innan jag red hem, vilket jag tyckte ännu mer illa om.

Hade min mamma däremot sagt att jag inte fick sätta ponnyn i en box utan vi fick bara rida ihop och sedan skulle ponnyn ut i sin egen hage hemma så var det jättelätt! Bara att säga "Nej, jag får inte för mamma". DET hade jag skitlätt för att hålla stenhårt på. Dvs ponnyn behövde bara stå i en box 1 gång, för jag berättade ju för mamma och hon sa att jag inte fick göra så mer. Dessutom var vi ju ute för länge till slut och då sa hon hur länge vi fick vara ute - skitlätt för mig att bara säga att "Nu måste jag vända hemåt så jag kommer hem i tid".

Samma sak när jag red andras hästar, då var det jättelätt att säga att "Nej, så länge ska jag inte rida" eller "Nej, jag måste fråga ägaren först om du får rida".

Jag har alltid haft en väääääldigt stor portion verklighetsuppfattning och haft stort samvete mot aktuell ponny, men jag har inte alltid vågat stå upp för ponnyns skull i alla lägen jag velat göra det. Precis som jag vet att det finns många vuxna till och med som inte vågar stå upp för sin häst när tränaren säger "Gör si, gör så".

Jag tycker mao inte det är fel att ge tydliga restriktioner, spec inte om medryttarna är yngre (det baserar jag mest på egna upplevelser, numera säger jag bestämt ifrån om något känns fel gentemot hästen). Men det beror ju helt på hur väl man känner sin medryttare, din kanske är värsta lika stensäker som jag upplever dig här på forumet, isf är det ju inga problem :D

Det var alltså inte en utläggning om att du på något vis har fel, bara lite babbel om hur mesar som jag faktiskt kan tycka bra om lite regler :o Det är ju inte för alla som "gränsen" för var man vågar säga ifrån mot tjatiga kompisar går vid när man hanterar andras hästar. Och för den saken skull så kanske inte medryttaren och jobbet den gör med hästen är värt att "dumpa" tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 748
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp