Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

En outbildad "tränare" (och en utbildad sådan med för den delen, jag vill godkänna ev tränare som min medryttare väljer) eller ännu värre en kompis :eek: har ju knappast befogenhet att lära medryttaren hur den ska rida min häst? Det kan ju förstöra hur mycket som helst. En kompis kan ju ha helt andra uppfattningar om hur hästen ska ridas än vad jag har? Och även en "kunnig" kompis har kanske ingen som helst möjlighet att se vad som egentligen behöver korrigeras för att hästen ska gå bra. Aldrig att någon med ett otränat öga får korrigera hur min häst rids.

Ser framför mig hur min medis skulle ha frågat någon av dressyrtjejerna i förra stallet om en ridlektion till exempel, det hade ju slutat med katastrof och jag hade varit rosenrasande. De tjejerna ansåg sig vara kunniga och duktiga både av sig själva och varandra men jag tyckte att de red sina hästar som skit och hade aldrig, aldrig, aldrig bett någon av dem att korrigera varken mig, min häst eller min medryttare.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

KL

Min medryttare får ta med sig vänner till stallet, men inte förmånga och inte samtidigt.
Varken jag eller stallägaren vill inte ha förmycket spring i stallet.
Som tur är så är min medryttares kompis medryttare på en av de andra hästarna i stallet så de tar nog aldrig med sig någon annan :)

Min förra medryttare tog med sig någon kompis eller pojkvän ibland.
Oftast var det för att hon skulle få skjuts till och från stallet, ibland ville hon helt enkelt ha sällskap i stallet och andra gånger skulle de göra något med hästen tillsammans som tex att fotografera då medisen var mycket konstintresserad.
Jag tycker det var helt okej, och vill någon gå med/titta på när hon rider så kan jag samtidigt tycka att det är bra OM någonting skulle hända.
Min häst är ofta lite på tårna och om medis tex skulle ramla av så finns det någon som kan hjälpa henne att fånga in hästen eller om medis ännu värre skulle göra illa sig tex bryta ett ben så skulle det kännas skönt för mig att medis inte är ensam.

Min förra medis har alltid frågat om hon fått ta med sig kompisar ut till stallet och om de får fota/filma hästen och ibland även om någon kompis velat provrida och jag har nog alltid sagt ja när hon frågat..
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Att hålla en lite oseriös lektion en gång kan knappast göra så mycket skada. Man får ju ha lite självinsikt också, och kunna veta och dra gränser. Kan inte medryttaren det från första början så är det knappast någon man bör låta rida sin häst, eller hur?
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

ja min medis får ta med kompis, dock inte hela kompisgänget samtidigt, min häst är väll en smula skeptisk till folksamlingar!

Om kompisen ska promenera med eller kanske titta på eller rent av ge lite tips är helt ok!

vill kompisen rida så ska jag bli tillfrågad, om det blir ja eller nej beror på ridkuskaper, tillfälle osv. det är inte en självklarthet att få rida helt enkelt
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Instämmer helt med dig där. :)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

KL

Angående att medisen skulle få lite tips från en vänn.....

Om man har godkänt medisen kunskaper (vilket man ju gör när man skaffar medisen) så varför skulle medis sen ta hjälp av någon som skulle vara sämre? Hjälp och tips motager man väl av någon som man anser vara bättre än en själv?

Nu tänker jag inte på värsta dressyr/hopp-träningspassen där någon står och försöker få pållen att göra piaff eller hoppa 150 cm för första gången. Utan jag menar lite hjälp med sitts, överböjd häst, när den går på bogen ect. Varningstecken-hjälp helt enkelt.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Håller med i stort, det handlar ju om vilket förtroende man har för sin medryttare. Jag var medryttare för över tio år sedan och lärde i samma veva känna en tjej med stor hästkunskap som kom och höll lektioner för mig på regelbunden basis(helt ok med hästägaren dock men hon träffade aldrig tjejen ifråga, än mindre "godkände" hon henne som tränare genom att se henne hålla någon lektion). Jag vet att det var nyttigt för mig, inte minst för sitsen, och tror definitivt att det också gav hästen en del.

Nu har jag precis börjat pyssla om en ny häst - som ägs av tjejen som gav mig lektioner. :D
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

det handlar ju om vilket förtroende man har för sin medryttare.

Precis. Och vem skaffar en medis som man INTE har fullt förtoende för? Och dessutom åker man väl ut då och då och hälsar på medis och pålle så man ser hur det funkar IRL? Kan inte heller se problemet här....
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle inte neka min medryttare att ha med sin vän till stallet!
Däremot vill jag veta om ngn annan ska rida min häst.

Det som är viktigt när folk går mellan olika stall (ex vän som medtages som kanske också är hästintresserad) är väl klädbytet och dylikt för att undvika ev. smittospridningar.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag har fullt förtroende för min medryttare, men inte för min medryttares kompisar. Om hen säger att hon ska göra någonting på hästryggen, som vilt exempel ta mer i yttertygeln när hästen gör si eller så, och medis litar på det och gör det så kan det snabbt bli en ovana som jag i min tur inte har chans att korrigera innan ovanan kanske sätter sig eftersom jag inte är med min medis i stallet mer än max någon gång i månaden. Jag kanske vet eller anser att den där yttertygeln i just det läget är helt fel och skadar mer än det gör nytta, och tadaaa... Vi har ett problem med en medryttare som lagt på sig olater för att en kompis var med och korrigerade en gång. Inte alls okej.

Nu vet jag att min medryttare och tillika numera vän inte känner att hon har något behov av att ta med kompisar ut för att korrigera hennes ridning eftersom hon vet att hon kan peta på mig så kommer jag gladeligen ut och håller lektion för henne istället. Problemet löst. Att hon däremot tar med sig kompisar ut för att ha sällskap i stallet struntar jag fullkomligt i, det gör jag också ibland.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Om jag hade haft en medryttare hade det varit ok för mig om h*n vill ha med sin någon kompis ibland till stallet som sällskap. Jag vet inte om jag hade velat att någon annan än medryttaren rider min häst, det beror på vem det är och att jag såklart blir tillfrågad först. Om någon ger några tips om sits osv. till medryttaren är det helt ok, men om det ska hållas lektion så vill jag veta vem det är och vilken kunskap h*n har innan jag kan säga något om det.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Fast å andra sidan så kan din medis lika gärna få tipset utifrån en beskrivning eller en videofilm. Resultatet blir knappast bättre.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Så länge medryttaren tar sitt ansvar och är rädd om din häst ser jag inga problem med att hon/han tar med sig någon i stallet .
Jag hade en tjej som var med medryttare här för ett tag sedan och vi har ju eget stall hemma på "gården" så det hade kanske blivit lite trist om hon aldrig hade fått ta med sig någon.!

Men jag var väldigt tydlig med att det bara var hon som red hästen , och absolut ingen annan.!!
Även när hon skulle rida ut med någon .!
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Det är ju dock lite svårt att inte låta sin medryttare kolla på videos eller läsa beskrivningar... Jag sätter upp regler som är hållbara, där jag har rätt att reglera - dvs i direktkontakten med min häst.

*kl*

Apropå folk som säger att man måste lita på sin medryttare, jo, det är klart att man gör det till slut, annars så byter man ju - men innan jag kände min medryttare visste jag givetvis inte om jag kunde lita på henne eller ej. Nu vet jag att regler är totalt onödiga mellan mig och min nuvarande medryttare eftersom jag vet att hon tar sitt ansvar och jag litar på henne fullkomligt, men i början var jag ju tvungen att sätta specifika regler för att sätta ramarna och för att vi båda skulle vara införstådda med situationen. Numera behöver jag inte säga till henne att hon inte får ta med en kompis ut som håller lektion, för jag vet att hon ändå inte har några sådana önskemål. Nu finns inte regeln där, för den behövs inte.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle inte vilja att medryttare tog med sig kompis till stallet mer än någon ytters enstaka gång, typ 1-2 ggr/år. Gillar inte att ha främmande människor i stallet. Jag vill inte heller att folk har med sig hundar, släktingar etc av samma skäl. Gården ägs/bebos av en privatperson i de flesta fall. De tycker kanske inte att det är så kul med extra spring o extra bilar, okända människor inne i deras hus, på deras mark, vem skulle gilla det ???
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Inne i deras hus? Där hör väl inte dessa personer hemma alls?

Nej jag har liten förståelse för att medryttares vänn(er) inte är välkomman då och då, spring jämnt är jobbigt men i och med att man släpper in medryttare (och inackordering?) alls så måste man i mina ögon ge denne lite rum att finnas till, en förälder/kompis som vill kolla hästen, någon som skjutsar om det blir tight med tiden (och väntar på en), någon som fotograferar när man rider etc inte ofta men då och då. Hundar har jag mer förståeelse för, har man hund/katt eller andra djur som går lösa kan det bli problem annars och så kan folk vara hundrädda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 346
Senast: Juli0a
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 750
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp