Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Nu skulle jag aldrig haft en medryttare under 18 om det inte funnits någon vuxen som ansvarade, inte för att 18 är en magisk ålder när folk börjar ta ansvar utan av helt juridiska skäl.

Vad är det för fel att ställa in en häst i en box för att gå in och fika (jag utgår från att boxen är ren och hästen blivit omhändertagen och gärna fått en tuss hö)? Jag förstår ärligt talat inte varför man skulle få dåligt samvete, vari ligger felet?
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Att ställa in en häst i främmande stall är att utsätta den för smittorisk. Egentligen ska man inte ens gå mellan olika stall i samma kläder.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Rider man tillsammans med människorna och umgås med dem så finns smittrisken ändå.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag har 2 tjejer som hjälper mej med min mini shettis. Dom är 12 år gammla. Å jag har sagt att nej jag vill hällst inte ha massa annat folk här pga smittorisken. vi har dräktiga ston här mm å vill ej ha hit något skit.
Men självklart skulle hon fråga om ***** kunde köra å va med i stallet så självklart vuxna e en annan sak men fler barn vill jag ej ha där.. Har dock som krav att kläderna ska vara tvättade om dom använts i annat stall
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare är 35+, dressyrdomare, tidigare hästägare och som tävlat högt upp i klasserna. ;) Jag är lite kinkig med det där med medryttare och jag skulle aldrig rent mentalt klara av att känna att "här kommer det behövas strikta regler" - det hade jag varit för nervös för.

Jag vill helt kunna släppa ansvaret på hennes dagar och känna att hon är minst lika duktig på att ta hand om häst som jag är - annars är det för mig ingen avlastning. Men så bor ju jag i samma stad som min häst och pendlar inte osv - så det handlar mest om att någon dag i veckan på sin höjd (och under semestrar) få avlastning för att hinna med övriga livet. Jag var utan medryttare länge eftersom jag inser att jag är världens sämsta ägare för en medryttare - men nuvarande handplockade jag när jag redan känt henne länge. :D
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Har inte läst hela tråden och har heller ingen medryttare, men skulle gärna ha en bra, men orkar inte leta. Hur som helst ser jag inte något problem med att medryttaren har en kompis med sig till stallet. Däremot ingen ridning el liknande utan tillåtelse.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Nu skulle jag aldrig haft en medryttare under 18 om det inte funnits någon vuxen som ansvarade, inte för att 18 är en magisk ålder när folk börjar ta ansvar utan av helt juridiska skäl.

Vad är det för fel att ställa in en häst i en box för att gå in och fika (jag utgår från att boxen är ren och hästen blivit omhändertagen och gärna fått en tuss hö)? Jag förstår ärligt talat inte varför man skulle få dåligt samvete, vari ligger felet?

Vad menar du med vuxen som ansvarade? Menar du närvarande?

Felet ligger väl i att jag såg/ser på hästen som en kompis som jag är tacksam om jag får rida. Jag var varken då eller nu ute och "flummade" med hästen bara för att det var kul "att rida". Mina kompisar som jag red med i fallen jag beskrev vet jag itne hur de såg hästen men jag tyckte iaf inte det var ett roligt synsätt. Att sitta på hästen i 2 h utanför kiosken i byn och prata med kompisarna, att rida på långritt helt plötsligt bara för att man ville, hoppa samma hinder 30 gånger fram och tillbaka bara för att man ville hoppa mm. Blandat med en stor portion av att inte se när HÄSTEN tyckte det var nog gjorde mig väldigt illa till mods. Inget av ovan skedd på någotvis så att hästen for illa, man JAG tycker inte man behandlar hästar så helt enkelt :)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Min medryttare är 35+, dressyrdomare, tidigare hästägare och som tävlat högt upp i klasserna. ;) Jag är lite kinkig med det där med medryttare och jag skulle aldrig rent mentalt klara av att känna att "här kommer det behövas strikta regler" - det hade jag varit för nervös för.

Jag vill helt kunna släppa ansvaret på hennes dagar och känna att hon är minst lika duktig på att ta hand om häst som jag är - annars är det för mig ingen avlastning. Men så bor ju jag i samma stad som min häst och pendlar inte osv - så det handlar mest om att någon dag i veckan på sin höjd (och under semestrar) få avlastning för att hinna med övriga livet. Jag var utan medryttare länge eftersom jag inser att jag är världens sämsta ägare för en medryttare - men nuvarande handplockade jag när jag redan känt henne länge. :D

Jag misstänkte det, lite skillnad :D

I avkroken där jag har min häst (med världens bästa ridvägar som kompensation dock :love:) bor typ inte så många öht. Vilket visserligen passade mig utmärkt, för jag ville medvetet gärna hitta några yngre/mer kravlösa ryttare som varken ville använda min häst som "läromästare" i bemärkelsen härja runt på en volt och försöka dra ner huvudet eller någon som ville träna/utbilda honom. Jag ville rätt och slätt helst hitta någon som gärna trallade runt i skogen på halvlånga tyglar i alla gångarter några gånger i veckan. Och nuvarande verkar passa jättebra :love:
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Ja jag skulle vilja ha en vuxen närvarande helt av juridiska skäl, vara i närheten om de är under 15 annars tillgängliga i stallet och kan ha koll på att häst och ryttare kommer hem tillsammans,

Jag undrade inte vad dina kompisar hittade på för tokigheter utan just vad som var problemet med att ställa in hästen i en box och fika. Just det känns i mina ögon tämligen hästvänligt. men rent gnerellt blir det väldigt besvärligt om man inte vågar säga nej, det finns alltid de som har en annan syn på hur det ska går till. Dina kompisar verkade inte så värst "hästvänliga" direkt :(. Nu finns det gott om ungdomar som faktist kan säga nej och är mogna att ta hand om en häst även om de har med kompisar.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Ah. Jag hade inte haft mycket emot det i nuläget om just planen var att rida till en vän, fika och låta pålle käka lite och sedan rida hem igen eller vad nu planen var. Även om det inte är något jag ägnar mig åt direkt. Men hela sammanhanget jag beskrev gjorde det hela rätt olustigt.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

*kl*

Min medryttare får givetvis ta med sig folk ut till hästen, så länge som hon kan stå för vad de gör runt omkring min häst. Folk som skrämmer hästarna, röker inne i stallet, förstör eller stör på något vis göre sig icke besvär, men såna människor tar ju inte jag ut heller liksom :) Kompisar, pojkvän, familj spelar ingen roll. Sällskap när man är ute och rider skadar ju inte hästen! Däremot får inte vem som helst rida. Att en nära vän eller liknande får sitta upp och skritta lite någon enstaka gång är okej men jag har erfarenhet av medryttare som låter sin medryttarhäst bli "ponnyridningshäst" åt både den ena och den andra personen och det är absolut inte okej.
Att ta ut någon som ska stå på marken och korrigera min medryttares ridning är förbjudet ögonaböj! Hon får ta ut tränare om hon vill, men jag vill vara med första lektionen för att se om tränaren har samma tänk som jag. Outbildade kompisar som leker ridlärare är 10 ggr värre än att en pojkvän eller kompis får provskritta lite i mina ögon, likaså dåliga tränare.

Fast jag litar till 100% på min nuvarande medryttare, hon är guld värd och har gott om omdöme så om hon tror och känner att någonting är okej så är det nästan garanterat det i mina ögon också. Vi har ett väldigt utförligt kontrakt som skrevs när hon började rida min häst vilket var en trygghet för oss båda, men nu är det kontraktet väldigt överflödigt eftersom jag vet att hon sköter sig strålande och aldrig skulle göra något som skadar hästen. Om hon har med sig en kompis ut som får rida någon gång så vet jag att hon har tolkat situationen som oskadlig för hästen och då lägger jag mig inte i.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

kl:

Jag är själv medryttare, och gillar faktiskt inte att ha med mig vänner. Tycker att man blir okoncentrerad ganska lätt när man måste bry sig om denne, och ägna tid åt att vara social.

Dock har jag alltid fått ta med mig vänner till stallet om jag velat. På förra medryttarhästarna fick kompisen ej rida om inte ägaren varit med minst 1 gång när kompis skulle rida. På så sätt kände jag att hon litade på mig, vilket är det bästa som finns att känna som medryttare ( enligt mig iallafall).
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag tillåter absolut att min medryttare tar med sig vänner till stallet. Så länge inte stallägaren (jag har inte eget stall utan står inhyrd) störs av det vill säga. Och så länge det inte går ut över hästen. Tidigare hade jag en medryttare som alltid hade vänner med sig som skulle promenera med henne när hon red min häst - det funkade inte så bra... ska min häst promenadridas i 20 minuter kan det liksom lika gärna få vara, för det var inte DET vi hade kommit överens om.

Ska medryttaren rida på banan till exempel så får hon förstås ta ut tränare eller ha med en vän precis som hon önskar. Inga problem för mig så länge det som sagt var inte går ut över hästen, sysslorna eller stallägaren.

Tycker att det låter lite ogint av din hästägare - såvida det inte finns något skäl då vill säga.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

jag hade en medryttare som jag är släkt med och hon tog med kompisar til stallet utan och fråga men dom red aldrig men det hade vi redan kommit överens om att hon fick ha med kompisar, står i eget stall så inga sådana regler kunde ju inte brytas:)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

knapplån

Fick fundera på den här frågan ett tag faktiskt.

Jag har varit medis i stall där det uppenbart inte fungerat med alla kompisar som dras med hitan och ditan - främmande människor som tar fodringar, schemabyte hela tiden för att "medis nr tres kompis syster" vill komma och klappa hästar och hjälpa till med täckesbyten och insläpp/utsläpp.

Fd stallet var väl något mellanting, en del spring, men fullt hanterbart. Det var i princip bara två personer som drog med sig olika kompisar. Fodringar och allmän hanterling funkade vanligen ok.

Nuvarande stall är lugnt, inget spring, inget "du kan låna hästen X om du vill, ägaren rider aldrig ändå..." Hästis har varvat ned enormt, trodde de första veckorna att de smygit ned valium i silaget -så avslappnad och glad som han blivit helt plötsligt, "laphorse". Trots ett antal slagsmål i den nya flocken, och lite allmänt inflyttningsstök.

Så jag skulle väl säga att det beror både på stallet i sig (ett lugnt stall? då är det lättare att ta med någon), på hästen (fixar den att ha många olika folk runt sig) och på medis (en ansvarfull, och stabil människa har förhoppningsvis känsla nog att bedöma saken själv).
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

men vad löjligt att du inte ens får ta med en kompis till stallet som ska titta på när du rider?! det kan väl inte en hästägare bestämma??

men ja, för husefriden så fattar jag att din vän inte följde med då men alltså... jag blir såhär :eek:
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

i ett stall jag stod i för kanske 8-9 år sedan, jag var skötare och då kanske 14år? då fick jag absolut inte ta med några kompisar, inte vara i stallet efter vissa tider, hälla vatten på ett visst sätt. Jaa de var en massa regler.
I stallet jag är nu,23 år är jag nu, får jag ta med kompisar och min sambo får tillomed rida den andra hästen jag sköter om :D :heart så vi kan rida ihop! riktigt roligt är det!

men det är väl olika från person till person vad man vill och inte vill. Sånt är bra att kolla upp när man blir medryttare så det inte blir några konstigheter sen :)
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag håller med, om kompisen är med som sällskap till dig och ska skjutsa dig så är det rent löjligt att ägaren nekar. Om din mamma skulle skjutsa dig och vara med och ge dig lite kommentarer, skulle inte det vara ok då?
Om kompisen ska hjälpa dig genom att kommentera hur du sitter så är väl det ett stort plus. Man behöver inte hålla en hel ridlektion och godkänna personen för detta. Det är ju i ett rent kompissyfte där man gör den andre en tjänst genom att säga att man till exempel borde räta på sig mer. Det är väl bara till fördel för hästen.
Jag tycker det är rent av löjligt och bara ett sätt att hävda sig. Är man såpass trygg att man skaffat medryttare så får man väl för tusan acceptera att personen tar med en vän. Har aldrig hört om ett liknande problem någonsin!
Jag skulle dock inte vilja att kompisar skulle rida min häst.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

När jag har haft medryttare har de självklart fått ta med sig vänner till stallet.
Jag skulle själv inte ens fråga innan om jag var medryttare och vill ha med en vän.

Däremot är det stor skillnad på att bara ha med en kompis och att kompisen skulle rida eller hålla lektion, det är inte riktigt samma sak. Jag skulle säga nej till båda.
 
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

När jag har haft medryttare har de självklart fått ta med sig vänner till stallet.
Jag skulle själv inte ens fråga innan om jag var medryttare och vill ha med en vän.

Däremot är det stor skillnad på att bara ha med en kompis och att kompisen skulle rida eller hålla lektion, det är inte riktigt samma sak. Jag skulle säga nej till båda.

Vänta nu... va? Du menar alltså att om medryttaren tar med sig en vän för att denne ska hålla en ridlektion åt en, så skulle du inte tillåta detta? Varför då? Är det inte bara bra om medryttaren har någon som kan hjälpa en i ridningen (förutsatt att den vännen är kunnig)?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 335
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 793
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp