”Får” man agera?

”Konflikter” är ju väldigt brett. Det beror på flera faktorer. I situationen som beskrivs i TS tycker jag inte att man ska lägga sig i. Det är främst utifrån den situationen som jag har svarat i tråden.

Jag tänker inte lägga mig i deras diskussion, men jag kommer påtala att de uppför sig störande. Jag kommer inte gå in och säga att någon har rätt eller fel eller dividera i sakfrågan, men jag kommer påtala "ursäkta, kan ni tänka er att ta diskussionen med mindre bokstäver eller kanske i annat rum?".

Om någon tar så illa vid sig av detta att det skulle vara skammande etc kanske det ändå är läge att stämma av sin uppfattning av omvärlden. Det skulle i så fall vara OK att störa andra (inte visa hänsyn), men den som blir störd ska av hänsyn inte påtala att den blivit störd.

Resonemanget haltar. Visa hänsyn.
 
Då kan man utgå ifrån att du fungerar som de allra flesta vid ett
Jag håller med dig i mycket, och varje situation behöver ju betraktas utifrån vilka möjligheter man har att agera.

Civilkurage är jätteviktigt och jag har själv sagt ifrån när jag ansett det nödvändigt. Men att vara självutnämnd polis ligger inte för mig.

Men läste jag alldeles fel? Inte skrek väl mamma och tonåring på ridläraren?
Spelar det någon roll vem som skriker på vem? De stör, och att be dem att inte störa är klart rimligt.
 
Senast ändrad:
Jag tänker inte lägga mig i deras diskussion, men jag kommer påtala att de uppför sig störande. Jag kommer inte gå in och säga att någon har rätt eller fel eller dividera i sakfrågan, men jag kommer påtala "ursäkta, kan ni tänka er att ta diskussionen med mindre bokstäver eller kanske i annat rum?".

Om någon tar så illa vid sig av detta att det skulle vara skammande etc kanske det ändå är läge att stämma av sin uppfattning av omvärlden. Det skulle i så fall vara OK att störa andra (inte visa hänsyn), men den som blir störd ska av hänsyn inte påtala att den blivit störd.

Resonemanget haltar. Visa hänsyn.
Jag tycker inte resonemanget haltar. Men så har jag också svårt att se hur det kan vara så himla jobbigt att behöva lyssna på någon som är upprörd.
TS beskriver dessutom att hon vill be personerna att vårda sitt språk vilket säger mig att det förmodligen inte var det högljudda som var det stora problemet.
 
Det är föräldrarnas skyldighet att lära dem det. Hemma får man ta dessa konflikter och stå ut med tonåringars känsloyttringar just för att de inte ska bete sig så utanför hemmet!
Fast det är det ju ingen som säger emot, eller hur? Givetvis ska ju föräldrar uppfostra sina barn, och det ingår även en viss uppfostrande roll i alla riktiga aukoriteter som barnet möter, tex lärare, barnvakter, tränare, etc. Men att helt främmande människor på en kafeteria ska komma och berätta för någon hur de ska bete sig tycker jag är lite väl världspolis.
 
Jag tänker inte lägga mig i deras diskussion, men jag kommer påtala att de uppför sig störande. Jag kommer inte gå in och säga att någon har rätt eller fel eller dividera i sakfrågan, men jag kommer påtala "ursäkta, kan ni tänka er att ta diskussionen med mindre bokstäver eller kanske i annat rum?".
Någonstans tycker jag att det redan finns två vuxna (en förälder och en ridlärare) som ändå har kommandot här som skulle kunna ta tonåringen och säga "Kom så köper vi en dricka och så går vi in på mitt kontor".

Mitt förhållningssätt i detta är inte att man aldrig får säga ifrån, utan snarare att man liksom får lita på att andra människor klarar av att hantera sina egna liv. Det vi vet är väldigt hypotetiskt eftersom vi ju faktiskt väldigt lite vet om situationen. Vi vet heller ingenting om ts. Kanske ts har något trauma bakom sig som gör att denne är väldigt känslig för konflikter. Vad vet vi liksom? Vad vi vet är att det fanns två vuxna med i bilden redan. Det behövdes liksom inte fler människor i den soppan. Det kanske redan var en tillräckligt stor soppa.
 
Någonstans tycker jag att det redan finns två vuxna (en förälder och en ridlärare) som ändå har kommandot här som skulle kunna ta tonåringen och säga "Kom så köper vi en dricka och så går vi in på mitt kontor".

Mitt förhållningssätt i detta är inte att man aldrig får säga ifrån, utan snarare att man liksom får lita på att andra människor klarar av att hantera sina egna liv. Det vi vet är väldigt hypotetiskt eftersom vi ju faktiskt väldigt lite vet om situationen. Vi vet heller ingenting om ts. Kanske ts har något trauma bakom sig som gör att denne är väldigt känslig för konflikter. Vad vet vi liksom? Vad vi vet är att det fanns två vuxna med i bilden redan. Det behövdes liksom inte fler människor i den soppan. Det kanske redan var en tillräckligt stor soppa.

Jag instämmer. Det är så oerhört mycket information i ts beskrivning som saknas, vilket gör det svårt att säga hur mycket man "får" säga till.

Delvis kl.

Jag har dock lärt mig genom åren att det är få saker som är så känsliga för vuxna som att andra har synpunkter på 1) hur man fostrar sitt barn
2) hur man sköter om och fostrar sin hund eller häst

Det finns tillfällen när jag tacksamt tagit emot en tillsägelse från en annan vuxen gällande barnens uppförande. Särskilt när de var små. Det tog liksom skruv när tanten på tåget sade till, och barnet skämdes lite.

Men oftare har det inneburit problem, som när en kvinna ifrågasatte min upprörda tonårings språkbruk när hon inte förstod banktjänstemannens instruktioner om swish och högljutt härjade om att det var fel på swish och banken och mig osv, för att hon inte förstod.
Hon skällde då ut tanten om att bry sig om sitt eget språkbruk och att hon inte skulle lägga sig i.

Hela situationen var självklart redan pinsam för mig som givetvis försökte lugna och avleda frustrationen hos ungdomen.

Med detta inlägg menar jag inte att man aldrig skall lägga sig i, utan att det kan vara klokt att fundera på hur framgångsrik man kommer att vara.

Jag brukar tänka på om jag tror att det gynnar situationen på kort- respektive lång sikt, och hur det blir efteråt.

Hur blir det för mig som sagt ifrån, för ynglingen och föräldern.

Syftet med tillsägelse, tycker jag, är att det gynnar utvecklingen för alla parter.

Att bara "stoppa" ett oönskat beteende räcker sällan för mig. Jag brukar tänka i flera steg.

Ofta fungerar till exempel frågor bättre än imperativ.

Sedan tycker jag absolut att man hövligt kan be någon att lugna sig eller gå själv, om situationen känns sådan att den handlar om säkerhet. Men inte utan att fundera noga först.

Men enligt ts beskrivning uppfattade jag är det var ett stormigt gräl mellan ungdom och mamma.

Sånt händer. Live and let live, typ.

Man får lita på att folk i regel gör sitt bästa.
 
Någonstans tycker jag att det redan finns två vuxna (en förälder och en ridlärare) som ändå har kommandot här som skulle kunna ta tonåringen och säga "Kom så köper vi en dricka och så går vi in på mitt kontor".

Mitt förhållningssätt i detta är inte att man aldrig får säga ifrån, utan snarare att man liksom får lita på att andra människor klarar av att hantera sina egna liv. Det vi vet är väldigt hypotetiskt eftersom vi ju faktiskt väldigt lite vet om situationen. Vi vet heller ingenting om ts. Kanske ts har något trauma bakom sig som gör att denne är väldigt känslig för konflikter. Vad vet vi liksom? Vad vi vet är att det fanns två vuxna med i bilden redan. Det behövdes liksom inte fler människor i den soppan. Det kanske redan var en tillräckligt stor soppa.
Är det inte att överanalysera om man när man blir störd ska ta hänsyn till att det kan finnas trauman i bakgrunden innan man ber någon att sluta störa?
 
Är det inte att överanalysera om man när man blir störd ska ta hänsyn till att det kan finnas trauman i bakgrunden innan man ber någon att sluta störa?
Tror @Ramona syftar på att en del människor är väldigt känsliga och tycker att höjda röster etc är väldigt obehagligt även när det är inom en nivå som många andra inte skulle reagera på.
 
Men enligt ts beskrivning uppfattade jag är det var ett stormigt gräl mellan ungdom och mamma.
Jag uppfattade det som att ungdomen skrek och svor högljutt åt sin ridlärare, och mamman hakade på detta och svor också åt ridläraren. Dvs på ena sidan en ensam ridlärare och på andra sidan en upprörd mor och en ännu mer upprörd dotter.

Det är den situationen de flesta svar (inkl mitt) har utgått ifrån, tror jag.

Edit: Om det var så att ridläraren var med i diskussionen och inte skrattade avledande utan som en del i samtalet känns det ännu lättare att säga till, tycker jag. 🤷🏽‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag instämmer. Det är så oerhört mycket information i ts beskrivning som saknas, vilket gör det svårt att säga hur mycket man "får" säga till.

Delvis kl.

Jag har dock lärt mig genom åren att det är få saker som är så känsliga för vuxna som att andra har synpunkter på 1) hur man fostrar sitt barn
2) hur man sköter om och fostrar sin hund eller häst

Det finns tillfällen när jag tacksamt tagit emot en tillsägelse från en annan vuxen gällande barnens uppförande. Särskilt när de var små. Det tog liksom skruv när tanten på tåget sade till, och barnet skämdes lite.

Men oftare har det inneburit problem, som när en kvinna ifrågasatte min upprörda tonårings språkbruk när hon inte förstod banktjänstemannens instruktioner om swish och högljutt härjade om att det var fel på swish och banken och mig osv, för att hon inte förstod.
Hon skällde då ut tanten om att bry sig om sitt eget språkbruk och att hon inte skulle lägga sig i.

Hela situationen var självklart redan pinsam för mig som givetvis försökte lugna och avleda frustrationen hos ungdomen.

Med detta inlägg menar jag inte att man aldrig skall lägga sig i, utan att det kan vara klokt att fundera på hur framgångsrik man kommer att vara.

Jag brukar tänka på om jag tror att det gynnar situationen på kort- respektive lång sikt, och hur det blir efteråt.

Hur blir det för mig som sagt ifrån, för ynglingen och föräldern.

Syftet med tillsägelse, tycker jag, är att det gynnar utvecklingen för alla parter.

Att bara "stoppa" ett oönskat beteende räcker sällan för mig. Jag brukar tänka i flera steg.

Ofta fungerar till exempel frågor bättre än imperativ.

Sedan tycker jag absolut att man hövligt kan be någon att lugna sig eller gå själv, om situationen känns sådan att den handlar om säkerhet. Men inte utan att fundera noga först.

Men enligt ts beskrivning uppfattade jag är det var ett stormigt gräl mellan ungdom och mamma.

Sånt händer. Live and let live, typ.

Man får lita på att folk i regel gör sitt bästa.
Jag tror att eftersom du har en hetsig tonåring som gärna kanske blir väldigt upprörd och otrevlig ibland mot tex servicepersonal så tänker du att tex mitt perspektiv var att säga till tonåringen.

Dvs hela blicken du har är på den här tonåringen och att någon då går fram och "uppfostrar" hen.

Som tanten på banken.

Det stämmer inte alls med hur jag såg på situationen. Jag såg framför mig två hetsiga och otrevliga individer som skriker främst mamman och även tonåringen och en person till (ev den utsatte). Självklart skulle en kommentar inte rikta sig till någon individ, ej heller tonåringen, i denna grupp. Utan till gruppen, hela gruppen. Att de kan gräla hela hopen någon annanstans.

(när det gäller fostra barn tycker jag att man får lägga sig i, om barnet förstör och föräldern inte bryr sig osv för barnets skull faktiskt och iofs för mitt barns skull. Precis som jag lagt mig i hur folk fostrat sina hundar som hetsspringer fram och hoppar upp på mitt barn så det börjar gråta. Men han är ju så gullig! lägg ned liksom. Jag är mycket flatare än jag skulle önska i sådana fall och alldeles för koncentrerad på att mitt barn inte ska störa eller vara otrevlig för andra tyvärr och för dålig på att skydda :(.)
 
Men oftare har det inneburit problem, som när en kvinna ifrågasatte min upprörda tonårings språkbruk när hon inte förstod banktjänstemannens instruktioner om swish och högljutt härjade om att det var fel på swish och banken och mig osv, för att hon inte förstod.
Hon skällde då ut tanten om att bry sig om sitt eget språkbruk och att hon inte skulle lägga sig i.

...

Jag brukar tänka på om jag tror att det gynnar situationen på kort- respektive lång sikt, och hur det blir efteråt.

Jag förstår verkligen att denna situation var jobbig och jag hade inte lagt mig i i en sådan situation, men det där du skriver om lång- och kortsiktighet är intressant. Kortsiktigt var detta ju direkt kontraproduktivt av tanten, uppenbarligen, eftersom tonåringen fullt naturligt i en upprörd situation inte kunde ta till sig tillsägningen.

Långsiktigt är det väl bra att inte bara föräldrarna reagerar när man blir högljudd och härjar för en skitsak? Att bli tillsagd/tillrättavisad är ju en del av livet, tänker jag. Det är liksom inte en sån stor grej, i min värld. Det är ju bra att lära sig hantera sådant också?

Det kanske är där de flesta i den här debatten ser olika på saken: att bli tillsagd är att någon försöker uppfostra en, vs att bli tillsagd är bara en bit information om sitt eget beteende. Jobbigt i stunden ja, men faktiskt ingen stor grej egentligen.
 
Jag vet inte, frågade Ts tidigare men fick inte svar.

Jag uppfattade det som att mamma och tonåring skrek på ridläraren, eller var förbannade på någon domare/häst/kommungubbe/ vad som helst, inte på varandra.

Ett tonårsgräl med svärord som yttrar sig mot en skrikande mamma skulle jag aldrig lägga mig i. Det är inte heller så oroande för omgivningen och de små barnen tänker jag (Varför jag tänker så vet jag inte, kan inte förklara. Men Dumma mamma kan alla förstå även de minsta små. Djävla hästPutte ska dö och helvetes ridlärare känns liksom mer störande för andra närvarande.)
De härjade inte på ridläraren utan på varandra. Ridläraren verkade inte särskilt intresserad av deras samtal, men gick inte därifrån. Hon sa till tonåringen ett par gånger att det var barn i samma rum. Mamman hade den effekten att samtalet eskalerade, hon lät tonåringen härja och svära utan tillsägelse.
 
De härjade inte på ridläraren utan på varandra. Ridläraren verkade inte särskilt intresserad av deras samtal, men gick inte därifrån. Hon sa till tonåringen ett par gånger att det var barn i samma rum. Mamman hade den effekten att samtalet eskalerade, hon lät tonåringen härja och svära utan tillsägelse.
Ok så ett mamma barn gräl helt enkelt, utan egentlig inblandning av ridlärare.

Då hade jag haft svårt att gå in och säga någonting, möjligen skulle jag säga till ridläraren, ingen av de grälande skulle rimligen kunna höra mig eller skulle bry sig. Antingen är de för upprörda för att bry sig eller för knasiga. Det är läge att överge cafeterian till dem och alla andra får huka helt enkelt.
 
Jag förstår inte riktigt var så många fått det ifrån att en eventuell "tillsägelse" skulle vara något slags försök att uppfostra vare sig vuxna eller tonåring eller att på något vis lägga sig i själva grälet? Det är väl mer en påminnelse om att det finns andra i rummet som gärna vill fika sitt fika och kunna prata med varandra i normal samtalston och lugn och ro.
Särskilt i ett stall, må så vara att det är en cafeteria. Man skriker, härjar och springer inte på ridaläggningar.
 
Jag förstår inte riktigt var så många fått det ifrån att en eventuell "tillsägelse" skulle vara något slags försök att uppfostra vare sig vuxna eller tonåring eller att på något vis lägga sig i själva grälet? Det är väl mer en påminnelse om att det finns andra i rummet som gärna vill fika sitt fika och kunna prata med varandra i normal samtalston och lugn och ro.
Särskilt i ett stall, må så vara att det är en cafeteria. Man skriker, härjar och springer inte på ridaläggningar.
Jag brukar säga ifrån om det är stökigt kring hästarna, men i cafeterian? Nja.
Jag har sagt till syskon som står inne hos en häst och börjar bråka med varandra och jag får (tyvärr) upprepat säga till ett barn i stallet som aldrig tycks lära sig att man inte får springa i/vid stallet. Men det är situationer där jag bedömer att bråk/spring innebär en direkt fara antingen för barnen själva eller för andra som kan råka illa ut om hästarna blir skrämda.
 
Jag brukar säga ifrån om det är stökigt kring hästarna, men i cafeterian? Nja.
Jag har sagt till syskon som står inne hos en häst och börjar bråka med varandra och jag får (tyvärr) upprepat säga till ett barn i stallet som aldrig tycks lära sig att man inte får springa i/vid stallet. Men det är situationer där jag bedömer att bråk/spring innebär en direkt fara antingen för barnen själva eller för andra som kan råka illa ut om hästarna blir skrämda.

Jag känner i benmärgen att det är en sådan där allmänregel som alltid gällt från det att man kliver ur bilen på parkeringen. :D Ungar (och ibland vuxna) har så lätt att glömma ändå. Stalltid är sansad tid.
 
Jag känner i benmärgen att det är en sådan där allmänregel som alltid gällt från det att man kliver ur bilen på parkeringen. :D Ungar (och ibland vuxna) har så lätt att glömma ändå. Stalltid är sansad tid.
Ja alltså det gäller ju liksom i hela stallet, på hela gårdsplan och kring hagar osv. No mercy från min sida om det kommer springande barn. "SPRING INTE!!!!! NI SKRÄMMER HÄSTARNA!!!!:devil:"
:o:angel:

Men i stängda utrymmen där hästarna inte kan störas och ingen kan råka illa ut så tänker jag att man får vara mer tolerant.
 
Ja alltså det gäller ju liksom i hela stallet, på hela gårdsplan och kring hagar osv. No mercy från min sida om det kommer springande barn. "SPRING INTE!!!!! NI SKRÄMMER HÄSTARNA!!!!:devil:"
:o:angel:

Men i stängda utrymmen där hästarna inte kan störas och ingen kan råka illa ut så tänker jag att man får vara mer tolerant.

Same, same. Detsamma runt hundarna för mig. Ingen pardon. :D

Mer tolerant möjligtvis, men jag tycker fortfarande att cafeterian är en del av ridanläggningen och att man får tänka på att visa lite mer hänsyn än man gör ute i en mer publik situation. Det kanske beror lite på storleken på anläggningen, men rätt ofta är det ju klubbkänsla och intimare atmosfär. Det är inte som att man kan resa sig och gå till nästa café om någon inte kan bete sig så att det inte stör.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 708
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 354
Senast: Zewz
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 165
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag bryter snart ihop på riktigt. Inte första gången jag skapar en tråd om min väldigt krävande äldsta son men det var ett bra tag sen...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 291
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp