Bukefalos 28 år!

Får man en bättre uppväxt på landet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Jag hittade det här
" För elever i förskoleklass finns ingen lagstadgad skyldighet för kom-munen att svara för skolskjuts men det är skäligt att de får skolskjuts på samma sätt som elever i grundskolan. "
Från Falköpngs Kommun.
Vilket ju innebär att olika kommuner gör som de vill.

Vissa Kommuner verkade erbjuda skolskjuts till förskola från 5 år.
Men om barnet är inskrivet i barnomsorgen så fick det inte skolskjuts.
Utan det gäller tydligen bara barn som bara utnyttjar den lagstadgade rätten till förskola från HT året barnet fyller 4 år.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Hittar du något som säger att fyraåringarna i din kommun får skolskjuts då?
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

break_a_leg skrev:
Hittar du något som säger att fyraåringarna i din kommun får skolskjuts då?
Vad det gäller min kommun, så hittar man aldrig någonting.
Den är alldeles ny och ganska så EPA.

Men jag skall titta på den som vi satt ihop med förut.

I den
här PDF filen
Står att skolskjuts anordnas för elever i Föskoleklass.
Och sedan står det att förskoleklass är den 3-timmars verksamhet som Kommunen är skyldig att erbjuda alla 6-åringar.

Grejjen är att kommunen numera är skyldig att erbjuda även 4-åringarna 3-timmarsverksamhet.
Äsch, det där verkar trassligt att hitta.
Jag skall dock försöka att ta reda på det.
För jag tror att en "granne" till mig har lyckats att få skolskjuts till sin 4-åring.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

6-åringar vet jag har rätt till skolskjuts, men jag har faktiskt aldrig hört om något yngre barn som får åka med någon annan än mamma/pappa/annan person till förskolan. De flesta kommuner har ju dragit ned på detta med skolskjutsar. Vår kommun har nu så att de barn som bor på "landet" får åka med ordinarie bussturer(betalt busskort) i den mån det går, jag tror också att SL har lagt sina turer lite efter skolan. Tidigare hade de en farbror som körde skolbuss med de barnen och dessutom skjutsade barnen som gick i "byskolan". Men i samband med att byskolan lades ned så försvann skolbussen.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Detta barn skulle i sådana fall åka med den ordinarie skolskjuts-turen som ändå går där.
Den är nr 4 i en syskonskara, så det är en hel hög barn som åker från det huset.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Jag har hört att barn som bor i stan får mer kramar av sina föräldrar i jämförelse med barn som bor på landet...

Jag bor ändå hellre på landet. :)
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Det heter förskola när det är dagis ;)
Det gjorde det faktiskt egentligen när jag gick min utbildning till barnskötare även om det benämdes till vardag som barnstuga eller daghem. Förskola ändrades det till helt strax efter att jag tog studenten.
Sedan har du fd deltidsförskola som nu är förskoleklass.
Hur lång tid förskoleklassen är och om barnen får äta i matsalen beror på kommunen. Jag har läst om dom som är där 3 timmar och dom som är där 5 timmar.
Allmän förskola heter verksamheten där 4-5 åringar har rätt till 3 timmar/dag avgiftsfritt :)
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Okej.
Förskola = dagis.
Deltidsförskola = förskoleklass.
Allmän förskola = 4-5 åringars rätt till 3 timmar/dag avgiftsfritt .

Men hos oss benämns:
Dagis = barnomsorg.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Japp, precis så.
Fast barnomsorg är mer än bara dagis.
Det omfattar fritids, dagmamma osv också.

Allmänt så brukar förskolan kallas för dagis, daghem eller tom barnstuga fortfarande.
Där jag har jobbat skulle personalen säga förskola när detta byttes för det hette så och lät mer professionellt. Antar det var någon politiker som ville utmärka sig i vanlig ordning.
När jag jobbade så kallades dessutom deltidsförskolan för förskola av många så när daghemmen bytte namn till förskola så vart föräldrarna förvirrade ett bra tag och kom av sig när dom ringde och vi svarade med förskola efter namnet på förskolan istället för daghem.
Det som i dag heter förskoleklass eller också kallas för nollklass hetter innan 6-års verksamhet eller deltidsförskola beroende om det var inbakat i förskolan (dagis) eller om det gällde barn som inte hade annan barnomsorg.
Innan dess på min brors tid då han gick där hette det lekis.
Kärt barn har många namn uppenbarligen.

Dom korrekta benämningarna idag om man vill hitta information om verksamheten är ialla fall
förskola
allmän förskola
förskoleklass
Sedan har vi dagbarnvårdarna som hette dagmamma tidigare ;)

Jag har säkert glömt benämningar som har varit och som finns på verksamheter så fyll gärna på om ni kommer på mer.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Skolbarnomsorgen räknas in under barnomsorgen.
Förskoleverksamheten räknas också in under barnomsorgen.

Inklippt
http://www.stockholm.se/templates/t...me_E_template_117.asp?number=830&category=206

"Barnomsorg

Barnomsorgen består av förskoleverksamhet för barn
1-5 år (dagis) och skolbarnsomsorg för barn 6-12 år. Det finns både kommunalt och enskilt drivna förskolor och familjedaghem i Stockholm.

I många stadsdelar finns öppna förskolor som välkomnar barn tillsammans med sina föräldrar.

Förskola tre timmar per dag (Allmän förskola) erbjuds barn i åldern 4-5 år. Denna är avgiftsfri.

Fritidshem, familjedaghem eller fritidsverksamhet som är kommunalt eller enskilt driven finns. Här erbjuds omsorg både före och efter skoldagen.

Omsorg på obekväm arbetstid bedrivs för både förskolebarn och skolbarn till och med 9 år."
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Herregud nej. Bonnungar super så förbaskat mycket! Åker epa och lyssnar på eddie meduza. Jag LOVAR dig
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Jag lyssnade också på Meduza, fast numera har jag vuxit ifrån det:)
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

TCJ skrev:
Herregud nej. Bonnungar super så förbaskat mycket! Åker epa och lyssnar på eddie meduza. Jag LOVAR dig

Ja det är mycket bättre att knarka, lyssna på hiphop och bli våldtagen i tunnelbanan... :smirk:

Skämt åsido, det finns ju för och nackdelar med allt, det mesta tror jag trots allt handlar om föräldrarna och hur de engagerar sig i sina barn (obs inte att förväxla med "drar runt dem på 1000 aktiviteter"). Men framförallt med småbarn så föredrar jag helt klart landet det kan jag ju säga. Jag är själv uppvuxen utanför ett mindre samhälle men har i perioder bott i storstäder (tex Sthlm) och utomlands, detta var dock innan jag själv fick barn och då ser ju saker och ting lite annorlunda ut faktiskt.
Nu bor vi ute i skogen i ett gammalt torp, alltså verkligen "på landet" men har trots detta inte mer än 5 km in till samhället där det mesta finns (alltså faktiskt cykelavstånd när barnen blir större). Därifrån går det att ta sig med buss eller tåg (eller bil förstås) till närmaste större stad (tar en timme) om man måste handla på HM eller gå på McD, typ.

Jag tycker att det är en enorm fördel att jag bara öppnar dörren så går dottern ut och leker. Jag har 100 m till några av Sveriges bästa kantarellställen ;) , hästarna går utanför köksfönstret i princip och vi har hundar och katt. En nyinflyttad barnfamilj finns 300 m från huset med en flicka i nästan samma ålder som min. Det tar 10 min att åka in till dagis.
Stan kan man alltid åka till, att åka till landet blir inte samma sak. Jag tycker att det är kul och sunt att min tjej som ännu inte fyllt två år vet hur en abborre ser ut och hur man fiskar upp den, vet vad en kantarell och en hackspett är. Jag skulle få nervöst sammabrott om jag var tvungen att släpa ungar runt i en stad i timme för att komma dit jag ska, och aldrig kunna släppa dem ur sikte en enda sekund.
Sen på tal om skjutsandet. Jag vet mycket hellre var mina ungar är (som Inte_Ung skrev) än att de ska åka omkring själva på pendeltåg och t-bana. Det får man väl ta helt enkelt, det är inte så många år det handlar om. Sen finns ju alltid "Hampus" med epan :D

Vildvittra
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Jag har inga barn, ännu, men har dock varit barnflicka på Östermalm i Stockholm och kan säga att så vill jag INTE se mina barn växa upp! Ska man gå ut, så måste man gå iväg till den tråkiga parken som barnet avskyr, för han/hon har varit där en miljon gånger. Det inte bara att öppna dörren och gå ut i sin trädgård.

En annan fördel, det är långt till snabbmaten ;) , och man riskerar inte att äta där särskilt ofta.
 
Sv: Får man en bättre uppväxt på landet?

Jag med.
Fast det är ju inte speciellt ovanligt varken att bonnungar super och åker epa eller att stadsungar knarkar och åker tunnelbana, även om det ibland kan vara tvärt om också (tja inte tunnelbana här då :smirk: ).

Det blir väl lite pest eller kolera över det. Men det känns ändå som om man har bättre koll på ungarna här än i en storstad full med folk som inte bryr sig ett skit om det skulle hända nåt. Nog för att det är jobbigt med nyfikenheten ute i bushen, men folk bryr sig mer också och man får reda på saker rätt snabbt.

Vildvittra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 483
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 699
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp