Får man göra så här...?

Centaur

Trådstartare
X har två hästar som har så knappt med flis i sina boxar att det knappt täcker golvet.... Får hö bara två ggr om dagen, och alldels för lite..... unghästen är underutvicklad, ser ut som en två-åring fast hon är fyra.
Hanteras väldigt sällan... Täcken som skaver och hänger på sne... Skos typ var 12.vecka om dom har tur....

Jag tycker synd om hästarna, får det gå till så här? Finns det inte nån lag på hur mkt strö man måste ha? Har försökt hinta om att hästarna är tunna osv. men dom är inte intresserade av hjälp.... Har även erbjudit mig att ge hästarna middagshö, ifall det var jobb som var orsaken til att dom inte fick, men dom tackade nej....

Vill ju inte lägga mig i, men ibland gör det ont att titta på dom små liven..... :(
 
Får och får, finns nog ingen lag på det, men eftersom du erbjudit dig att hjälpa dom och dom tackat nej så hade jag nog anmält dom.

Hästarna verkar ju inte att må bra efter vad du skriver.
 
anmäl
I detta fallet verkar de ju inte bara se jävligt ut utan vekar vara det oxå..
Angående skoningen,min skos var 12:e vecka ;)
 
kontakta en veterinär och här vad h*n säger...
kanske h*n kan åka ut och titta eller liknande...
Nån lag på exakt hur mycket strö man måste ha finns nog inte.
Man kan ju ha trägolv, och då behövs ingen strö...
Kram
 
man kan ha trägolv och då behövs inget strö.
:confused:Det var bland det dummaste jag hört pålänge...
 
varför skulle de inte behövas strö om man ahr trägolv? var det dummaste jag hör på länge. :devil:

för det första så ska väl hästen slippa ligga direkt på golvet.
en häst kissar ogärna på hårt underlag då det stänker.
och för det tredje så ruttnar trägolv efter ett tag då det är fuktigt hela tiden och vad händer då? jo hästen trampar igenom!
 
anmäl till kommunen så att djurskyddsinpektören får åka ut. Djuren, oavsett djurslag ska ha tillgång till en torr liggplats, vatten och regelbundna utfodringar. Ok, om hästarna kanske får hö 2ggr/dag, men då ska dom ha ordentligt med hö så att det räcker hela dagen! Sen att använda flis som strö är väl inte det lämpligaste heller då det inte suger upp kisset. Nä, anmäl!
 
Jag har trägolv i boxen, men jag skulle ALDRIG ens tänka tanken att vara utan spån!!!! :eek:

Trägolv är hårt, kanske inte lika hårt som betong, men det är hårt. Som dessutom nån annan här skrev så behövs strö för att hästen inte ska behöva tveka att göra sina behov.

Till trådskrivaren: Jag tycker du borde anmäla, eftersom du trots allt erbjudit dig att hjälpa till. Hade ägarna haft dåliga arbetstider men inte velat göra sig av med hästarna skulle väl hjälp varit väldigt välkommen? när de då tackar nej börjar man undra varför de inte verkar ta bättre hand om hästarna...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 229
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 419
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp