Bukefalos 28 år!

Får man tävla med hovlack?

Horse_power

Trådstartare
En snabb fråga bara, är det någon som vet om man får tävla med "hovlack" eller vad det kallas? Man kan ju ha olja på hovarna så man borde väl få ha detta med då eller? Menar typ sånt här: BILD :)
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Det har jag tävlat med och det är aldrig någon som har sagt nåt annat iaf :)
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Det är väl bara bra för dressyren om alla skulle komma med sånt där... så stilrent å fint allt ska vara så :p
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

jag har haft svart lack på min fries när vi tävlat

ps, har för mig jag läst ngnstans att man inte får ha det på kvalitétstävlan
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

okej, tack för svar! Jag har svart sånt som är supersnyggt! Men har inte vågat använda det ännu bara på tävling :p
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

drar upp en gammal tråd och ställer en följdfråga.
Om hästen har 3 svarta o en vit.. får man då måla den vita svart i dressyr eller kan någon protestera?
I hoppningen skulle jag inte tveka men dressyren kan ju ha egna regler :)
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli problem med identifikationen av hästen i alla tävlingssammanhang om man började mixtra med att måla bort kännetecken. Exempelvis om en häst fotograferades på tävling och saknar en strumpa som den i passet ska ha så finns det ju alltid folk som kommer att ifrågasätta om det verkligen är rätt häst som tävlat.

Annars i just dressyren så påverkar ju inte färg eller tecken hur hästen rör sig eller hur ryttaren rider så för den skullen borde det inte spela någon roll. Däremot sådanna saker som lössvans som påverkar hästens svansföring och som kan ge ett falskt sken av lösgjordhet är självklart inte tillåtet.
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Det är ju hoven man målar/färgar, inte hårremmen/benet. Jag kan inte tänka mig att det är problem om man bara håller sig till hoven och inte "målar utanför"... :angel:
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

fast dressyren ligger ju sisådär sjuhundrafemtio år efter all annan ridsport så jag skulle inte bli förvånad om det blev tillsägning... inte för att jag tycker det ska vara så men dressyren är ju... ah det är dressyr.

jag tycker det är sjukt snyggt med svartlackade hovar, typ i fem minuter när hästen står på gången och innan man ridit någonstans och det ser ut som om den har snart-ramlar-hovarna-av-sjukan. blir så fult så fort!
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Jag tror ingen domare i sverige skulle kommentera över vilken färg hovarna har, sålänge de inte målades rosa eller baby blå. ;) Dressyrdomare är knappast intresserade av sådant.
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

kl
vad jag vet får du ha genomskinligt lack men inte svart, eftersom du inte får förändra färgen på hästen
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

jag tror inte de personligen bryr sig men jag tror inte det är helt okej ändå.
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

De är de där jag har i bakhuvudet nånstans... att man inte får ändra färgen på hästen (hoven).
På 3års o kvalitets får man ju inte ens ha transparent lack (inom halvblod iaf).

Jag kör svart lack på de med 4 svarta hovar och transparent på de med blandhovar :)
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Japp de finns både svart och genomskinligt.
Ibland har jag använt svart o sen lite genomskinligt utanpå.. för extra glans!
 
Sv: Får man tävla med hovlack?

Vad jag har fått höra så är det säkrast att ha hovlack i transparent!
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 676
Senast: fio
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: Jadzia
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Anna-Bella
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 865
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp