Får min brf göra så här?

Hos mig stängdes det av över en natt vilken jag tillbringade hos mina föräldrar.

Det är knappast det vanliga vid relining av stammar. Du skriver att det blir både relining och byte. Det låter omfattande.
Stambyte är oerhört tidskrävande.
 
Det är knappast det vanliga vid relining av stammar. Du skriver att det blir både relining och byte. Det låter omfattande.
Stambyte är oerhört tidskrävande.
Nu läste du nog lite för snabbt, jag skrev att jag har varit med om båda, inte att det var i samma fastighet samtidigt.
För att förtydliga var det stambyte på ett ställe 2002 och releining på ett annat ställe 2010.
 
Nu läste du nog lite för snabbt, jag skrev att jag har varit med om båda, inte att det var i samma fastighet samtidigt.
För att förtydliga var det stambyte på ett ställe 2002 och releining på ett annat ställe 2010.

Förstod mycket väl att det var två olika fastigheter.
 
Hur kan du då få det till att jag skrivit att det skulle bli både releining och stambyte när jag inte gjort det.

Tänkte på detta meddelande där det står att de horisontella avlopsstammarna så åtgärdas genom relining och byte, trodde att det gällde aktuell relining och att byte avsåg avlopstammarna. Det kanske är fettavskiljaren i restaurangen de avser.

Så här ser hela meddelandet ut;

Under den veckan kommer våra horisontella avloppsstammar att åtgärdas genom relining och byte. Det innebär att du inte kan tappa upp något vatten och inte heller hälla ut något vatten i avloppen under den tiden även om du har tappat upp vatten på en annan tid. Toaletterna kan inte heller användas.
Före 07:00 och efter 17:00 går det att tappa upp vatten. att hälla ut vatten i avloppen och att använda toaletterna. Tvättstugan är också indisponibel under dagtid den veckan, men går att använda efter 17:00..
Vi har idag stora problem med våra avloppsstammar och dessa måste åtgärdas så fort som möjligt.
Samtidigt kommer restaurangens fettavskiljare att bytas och restaurangen får ett eget miljöhus och ett utrymme för en uteservering på den sidan.
Vi ber om förståelse för att detta måste göras. Oavsett när det görs så betyder det inskränkningar i vårt boende som vi tyvärr måste ta.


Inte ett ord om ersättningstoaletter, vilket känns typiskt för den här föreningen då de flera gånger inte klarat av att tänka ur flera perspektiv utan försatt oss boende i jobbiga situationer.
 
Jag tycker verkligen inte att det är en skitsak att inte ha varken toalett eller rinnande vatten från 7.00-17.00 fem dagra i rad. Visst, att inte ha vatten (dricksvatten, dusch) kan man rätt lätt komma runt, men ingen toalett, nä det är ingen "skitsak".

Jo det är en riktig skitsak, ett i-lands problem för att folk vill vadå? klaga? gnälla?
Här fixas avloppet, tydligen ett större arbete...var tacksam-gilla läget.

Det finns småhinkar med lock, denna lilla hink passar i en toastol så kan man kissa i en hink och bajja i en annan, sätta lock på , superenkelt. Är det något problem med det?
 
Jo det är en riktig skitsak, ett i-lands problem för att folk vill vadå? klaga? gnälla?
Här fixas avloppet, tydligen ett större arbete...var tacksam-gilla läget.

Det finns småhinkar med lock, denna lilla hink passar i en toastol så kan man kissa i en hink och bajja i en annan, sätta lock på , superenkelt. Är det något problem med det?
Det är ungefär vad man under lång tid använt i husvagnar tillsammans med santitetsvätska, primitivt och inte så kul men för en kort tid ganska överkomligt.
 
Jo det är en riktig skitsak, ett i-lands problem för att folk vill vadå? klaga? gnälla?
Här fixas avloppet, tydligen ett större arbete...var tacksam-gilla läget.

Det finns småhinkar med lock, denna lilla hink passar i en toastol så kan man kissa i en hink och bajja i en annan, sätta lock på , superenkelt. Är det något problem med det?

Jösses. Du verkar tycka det är väldigt jobbigt att folk vill ha ett bättre alternativ än en bajshink?
 
Hörde av en bekant att hos dem hyrde föreningen in porta potti som levererades till alla lgh. Va iof flera veckors avstängning där.
 
Jo det är en riktig skitsak, ett i-lands problem för att folk vill vadå? klaga? gnälla?
Här fixas avloppet, tydligen ett större arbete...var tacksam-gilla läget.

Det finns småhinkar med lock, denna lilla hink passar i en toastol så kan man kissa i en hink och bajja i en annan, sätta lock på , superenkelt. Är det något problem med det?
Fast vem är ansvarig för att en sådan hink, lock och toastol införskaffas? Är det lägenhetsinnehavarens ansvar? Stammarna ägs av huset och beslut om att relina dessa tas av föreningen, då bör väl rimligen föreningen också stå för extrautrustning för att möjliggöra så att alla kan göra både nr 1 och 2? Tycket jag iaf.

Det är klart att det är ett litet problem om man jämför med annat, men att inte ha en given plats att göra sina behov på under dagtid när man jobbar hemifrån är för mig ett rätt så stort problem. Det som inte är ett problem är att använda en latrinhink och portabel toastol. Det kan nog många använda. Men det som är ett problem är att alla inte har detta redo för användning hemma. Många kanske inte heller kan ta sig iväg för att köpa detta. En del kanske har en så tight budget just denna månaden att det inte finns marginal för det.

Hur löses då detta enklast? Jo, att föreningen ser till att det finns en lösning! Enklast genom att portionera ut latrinhinkar, luktblockerare och toasitsar i varje lägenhet. Eller helt enkelt genom att ställa ut ett gäng bajamajor på innergården som städas dagligen.

Jag tror inte att det är så många som klagar på att de kanske behöver använda en nöd-lösning just under en vecka. Men klagandet är nog mer på bristande planering och totalt utebliven ersättning.
 
Det som man får tänka på i en bostadsrättsförening är att alla kostnader hamnar på avgifter. Som delägare i föreningen är det ju sina egna pengar man bränner när servicegraden ökas. Kompensation i form av sänkt avgift är också egna pengar liksom olika anpassningar.
En budgetlösning i form av en hink är sparade egna pengar.
 
Det som man får tänka på i en bostadsrättsförening är att alla kostnader hamnar på avgifter. Som delägare i föreningen är det ju sina egna pengar man bränner när servicegraden ökas. Kompensation i form av sänkt avgift är också egna pengar liksom olika anpassningar.
En budgetlösning i form av en hink är sparade egna pengar.

Att hyra en bajamaja med tömning kostar 3-4000 kr. Det blir för den medelstora bostadsrättsföreningen billigare att slå ut det på hela föreningen jämfört med om alla ska skaffa sina egna lösningar (typ hink och sanitetstorv).
 
Att hyra en bajamaja med tömning kostar 3-4000 kr. Det blir för den medelstora bostadsrättsföreningen billigare att slå ut det på hela föreningen jämfört med om alla ska skaffa sina egna lösningar (typ hink och sanitetstorv).

Sedan tänker jag även att alla dessa toaletthinkars innehåll ska transporteras (t-bana, buss?) till lämplig ÅVC.
 
Sedan tänker jag även att alla dessa toaletthinkars innehåll ska transporteras (t-bana, buss?) till lämplig ÅVC.
Alla kommuner tar väl inte ens emot latrin längre? Här är kravet att det ska lämnas i deras egna speciella tunna för att hanteringen ska fungera.
Jämför även kostnaden (här 600/tunna) med den hyrda bajamajan och dess större kapacitet.
 
Alla kommuner tar väl inte ens emot latrin längre? Här är kravet att det ska lämnas i deras egna speciella tunna för att hanteringen ska fungera.
Jämför även kostnaden (här 600/tunna) med den hyrda bajamajan och dess större kapacitet.

Precis så! Stockholms ÅVC gör dock det (åtminstone vissa). Här i Stockholm finns även Skogshinken där det kostar 150 kr/tömning. Vår koloniförening använder sig av den. Men oavsett så är det ju både bökigare och dyrare (och på ett flertal andra sätt helt orimligt) med individuella lösningar än att en person i styrelsen ringer ett telefonsamtal för att boka en bajamaja.

Sedan tänker jag även att risken att någon dumpar sin fyllda hink på gården eller slänger det i hushållssoporna som överhängande med tanke på hur dåliga folk i Stockholm är på att få betydligt mindre knepiga saker till ÅVC.
 
Det som man får tänka på i en bostadsrättsförening är att alla kostnader hamnar på avgifter. Som delägare i föreningen är det ju sina egna pengar man bränner när servicegraden ökas. Kompensation i form av sänkt avgift är också egna pengar liksom olika anpassningar.
En budgetlösning i form av en hink är sparade egna pengar.
Absolut, allt faller tillbaka på medlemmarna rent ekonomiskt, men man måste också tänka på kostnadseffektiviteten. Att föreningen gemensamt anlitar ett företag för att införskaffa portabla toaletter samt hantera latrinen efteråt på miljöriktigt sätt måste ju vara bättre för alla i slutändan, både praktiskt och ekonomiskt.

Sedan handlar det ju om föreningens ekonomi och hur de fördelat sin budget. Avgiften till föreningen ska ju täcka de löpande kostnaderna för underhållet av huset, samt att det även ofta ska amorteras på lån samt sparas för oförutsedda renoveringar. Nu kan ju ekonomin hos brf-ar variera, och jag kanske har turen att min förening har en god ekonomi. Men jag förutsätter att om man har ekonomin till att relina stammarna, bör man även ha en sådan buffert att man kan lägga ut x antal tusen/tiotusen på att lösa toalettproblematiken under tiden.

@Görel, har du frågat ordförande om hur hen tänkt skita under den veckan? :angel: Eller hen kanske är såpass turlig att hen fortfarande kan gå till jobbet?
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 472
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp