Får min brf göra så här?

Och jag ar en gammal tant som sitter och funderar pa pm jag skulle hinna ta mig ned till garden och anvanda toan ... om den ar ledig just da ... :crazy: och det galler bade nummer 1 och 2. Jag SER frisk ut, klagar aldrig, och alla som inte kanner mig val tror att jag ar mycket frisk och pigg, men da jag har Crohn's disease ar jag beroende av att ha en fungerande toalett i narheten. Ibland racker det med att jag ater for att jag ska tillbringa timmar pa toaletten.

Mina knan och balansen skulle inte klara av att "hovra" over en hink, sa da skulle jag vara tvungen att ha en toalettstol att satta hinken under. Anda ar jag i battre shape an manga andra bade aldre och yngre an mig. Men ser med fasa hur vissa tycker att "det ar ju bara pa dagen" och "Man far halla sig". Men om jag tanker tillbaka skulle nog jag ha kunnat saga det nar jag var sa frisk som jag ser ut.
For mig ar den stora fragan i den har diskussionen, hur manga sjuka finns i foreningen? Och hur manga aldre? Har nagon fragat dem hur de ser pa det hela?
 
Ja, det är klart. Biltema har säkert mycket bättre plast som inte tar åt sig. Och att behöva gå på toa mellan 7 och 8, vem gör det liksom? Ingen i Sverige i alla fall.
Min Biltemahink kan jag ju använda till kompost om den tar åt sig lukt. Jag kan rapportera i morgon hur det gick med det.
De allra flesta friska människor behöver inte kissa mer än var 4de timme. Om de då kissar kl 07.00 så blir det första gången i hink kl 11.00. Det där går faktiskt oftast att planera. Annars så har man ju hinken.

Det är under en kort period av reparation av avloppen. Inte som en permanent lösning.
Självklart så är det bökigt, obekvämt och även litet äckligt.
Men ibland så måste man klara av även sådant.
Ingen har påstått att någon skulle gilla att bo så.
Däremot att det definitivt är möjligt.
 
Men ser med fasa hur vissa tycker att "det ar ju bara pa dagen" och "Man far halla sig". Men om jag tanker tillbaka skulle nog jag ha kunnat saga det nar jag var sa frisk som jag ser ut.
Jag har aldrig påstått att någon skall hålla sig utan att det finns andra lösningar.
Nog borde du klara av en campingtoa?
Om det hade gällt en hyresrätt så hade hyresvärden haft ett visst ansvar men nu så handlar det om en bostadsrättsförening där de boende äger fastigheten kollektivt. Där så är de boendes egna ansvar mycket större och man får acceptera att hitta egna lösningar.
Toalettstol med hink under används i vården, det fungerar nog alldeles utmärkt.
 
Inte jag. Har haft stressblåsa och är ibland jättekänslig efter det. Kan gå på toa 3 ggr på 1 h ibland och inte på hela dagen en annan.
Vad skönt att jag inte är ensam om att ränna på toa och kissa typ hela tiden!

Och det där andra... jag räknade, läkaren undrade i och med min "magutredning" hur många gånger jag går på toa.... och det är inte alls onormalt med 7 gånger på en timme på morgonen!

Men jag har använt mig av hink förut en dag, obekvämt och äckligt, men det funkade. Hoppas jag slipper göra om det!
 
Jag har aldrig påstått att någon skall hålla sig utan att det finns andra lösningar.
Nog borde du klara av en campingtoa?
Om det hade gällt en hyresrätt så hade hyresvärden haft ett visst ansvar men nu så handlar det om en bostadsrättsförening där de boende äger fastigheten kollektivt. Där så är de boendes egna ansvar mycket större och man får acceptera att hitta egna lösningar.
Toalettstol med hink under används i vården, det fungerar nog alldeles utmärkt.

Nu vet jag inte vad en "camping toa" (portapotty?) innebar i Sverige, men jag har absolut inga problem med att anvanda mulltoa, portapotty, eller liknande ... om den ar ledig nar jag kommer. Jag kan inte vanta. Inte ens nagra minuter. Om jag ska ta mig fran en lagenhet, sag pa vaning 7, till utanfor huset hinner jag nog om hissen ar ledig och ingen pa toan. Som jag sa, ska jag anvanda hink maste det ocksa vara en toastol, annars gar det inte.
Dessutom skulle jag inte klara av att anvanda en "portapotty" i Sverige nu nar det ar kallt. Det kan ta en timma innan jag kommer ut ur toan om jag har otur och magen kranglar.
 
Alltså, jag personligen kan nog hålla mig den tiden om jag måste. Jag är oftast hemifrån ca kl 5/5,30-15,30 ungefär, i veckorna när jag jobbar. Och undviker ofta att gå på toa på jobbet av olika skäl. Men det är ju jag.
Jag tänker att det är tillräckligt många som det inte skulle fungera för, för att det ska ordnas ett par bajamajor tex utanför huset i en sån situation. Bortsett från hälsa osv, så jobbar faktiskt inte alla kontorstider heller.
 
Jag skulle hundra gånger hellre skaffa en egen kemtoalett än dela bajamajor med alla grannar. Kemtoa är fräscht om man tömmer den i rimlig tid. Jag använde det i flera veckor i somras när jag renoverade badrummet, inga problem vare sig för mig eller barn. Campingtoa är billigare och kanske mindre trevligt, men det borde väl inte vara ett jätteproblem kan jag tycka. Det är liksom ens eget avfall bara.
 
Jag skulle hundra gånger hellre skaffa en egen kemtoalett än dela bajamajor med alla grannar. Kemtoa är fräscht om man tömmer den i rimlig tid. Jag använde det i flera veckor i somras när jag renoverade badrummet, inga problem vare sig för mig eller barn. Campingtoa är billigare och kanske mindre trevligt, men det borde väl inte vara ett jätteproblem kan jag tycka. Det är liksom ens eget avfall bara.
Samma här!
 
Det är ju inte en åretruntbajshink. Inte ens en dygnsbajshink. Det är en bajs och kissehink man kan använda under dagtid -5 dagar-när man får den stora förmånen att avloppet lagas.
Vad är då bättre alternativ? hotell?
Om man är riktig petig och rik så är ju hotell ett alternativ. Eller sommarstugan eller som jag som kan åka till mitt andra boende.
Man får helt enkelt lösa det utifrån sina egna förutsättningar. Som ägare av en bostadsrätt så måste man ju ha en buffert för oförutsedda utgifter. Det finns mycket som kan gå sönder i en bostad.
 
Det är ju inte en åretruntbajshink. Inte ens en dygnsbajshink. Det är en bajs och kissehink man kan använda under dagtid -5 dagar-när man får den stora förmånen att avloppet lagas.
Vad är då bättre alternativ? hotell?

Bajamaja? Hotell känns lite överkurs när det bara är dagtid. Men ja, jag hade försökt hitta någon annanstans att gå på toa än haft en hink hemma. Du vet, vad som passar för dig, passar inte för alla.
 
Efter 16 timmar med hink, gjutningen blev litet försenad, så kan jag konstatera att det inte luktar. Urinet hinner inte bli ammoniak på så kort tid.
Jag kan också konstatera att det är en hel del i hinken.
Det gäller att inte blanda olika saker, jag har slängt toapappret i brännbart för säkerhets skull.
Jag skulle nog göra nr 2 i en hink med påse i och slänga den i brännbart som man gör med hundbajs om jag skulle leva så här ett längre tag. Allt för att slippa lukten. Hunden kan nog avvara några påsar.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 468
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp