Får min brf göra så här?

Min bostadsrättsförening har meddelat att om tre veckor kommer vattnet i huset att vara avstängt från 07:00 till 17:00 måndag till fredag på grund av releining i några utåtgånde stammar. Dessutom kommer man inte få använda avloppen eller toaletterna.
I vanliga fall hade jag åkt till jobbet tidigare, men i dessa tider när folk arbetar hemifrån och uppmanas att gå ut så lite som möjligt känns det helt vansinnigt. Får de göra så här? Finns det någon myndighet som jag kan fråga?

Varför jag inte tar detta direkt med föreningen är för att jag tidigare har blivit både censurerad och ignorerad när jag påpekat saker där de inte verkar ha tänkt färdigt. Förra våren skulle de låsa ytterdörren i min trappuppgång på grund av arbeten utanför. Man skulle ta sig ut genom en låst branddörr och gå genom källaren. Det gick alltså inte att komma ut utan nyckel. Helt vansinnigt ur bland annat brandsäkerhetssynpunkt. Jag fick tips här att kontakta brandskyddet, vilket jag gjorde och blev uppringd av en brandingenjör. Jag hade rätt och föreningen tvingades ordna så att låsen i branddörrarna hölls olåsta.
Det stora bekymret är väl egentligen inte avsaknaden av (toalett)avlopp, det kan ju som många varit inne på lösas, utan att vattnet stängs av. Framförallt för hushåll med äldre, små barn, sjuka, personer med hemtjänst mm kan det vara direkt knepigt att ha vattnet avstängt (och avloppet).
Det finns (fanns?) regler som begränsar avstängning av vatten, men antar att det är ok att göra det en dag i taget och/eller om man ordnar alternativ. Enklast är väl att varje morgon tappa upp vatten i dunkar att användas under dagen. Ska var och en inhandla dunk(ar) eller ska föreningen göra det? Det behövs ju även hinkar att hälla tvättvatten i efter användning.
För personer som enkelt kan ta sig ut är bajamaja och kanske även vatten i tank på gården smidigt, men alla kan kanske inte ta sig ut (på egen hand). Styrelsen behöver undersöka om det är några personer som har hemtjänst och hur de ska lösa situationen för dem. Gissar att hemtjänsten inte automatiskt tar på sig att inhandla dunkar och hinkar eller att tappa upp/tömma vatten och avlopp.
Håller med övriga om att en kontakt med Miljökontoret är bra för att få veta vad som gäller.
 
Min bostadsrättsförening har meddelat att om tre veckor kommer vattnet i huset att vara avstängt från 07:00 till 17:00 måndag till fredag på grund av releining i några utåtgånde stammar. Dessutom kommer man inte få använda avloppen eller toaletterna.
I vanliga fall hade jag åkt till jobbet tidigare, men i dessa tider när folk arbetar hemifrån och uppmanas att gå ut så lite som möjligt känns det helt vansinnigt. Får de göra så här? Finns det någon myndighet som jag kan fråga?

Varför jag inte tar detta direkt med föreningen är för att jag tidigare har blivit både censurerad och ignorerad när jag påpekat saker där de inte verkar ha tänkt färdigt. Förra våren skulle de låsa ytterdörren i min trappuppgång på grund av arbeten utanför. Man skulle ta sig ut genom en låst branddörr och gå genom källaren. Det gick alltså inte att komma ut utan nyckel. Helt vansinnigt ur bland annat brandsäkerhetssynpunkt. Jag fick tips här att kontakta brandskyddet, vilket jag gjorde och blev uppringd av en brandingenjör. Jag hade rätt och föreningen tvingades ordna så att låsen i branddörrarna hölls olåsta.
Jag tror inte det finns någon myndighet som reglerar detta. Att vattnet är avstängt är lätt fixat med dunkar som kan fyllas på under tiden vattnet är på.
Att inte ha toalett under den tiden känns inte ok, vi hade en vagn med dusch + toaletter parkerad precis utanför porten vid vår relining samt att de äldre fick en pelletslösning i lägenheten då vi saknar hiss och det är orimligt för dem att ta sig ut i tid under natten etc.
Har din förening hjälp av en förvaltare tex riksbyggen eller SBC om inte kan det vara ett tips för föreningen då man om man har förvaltning via dem får hjälp med att organisera dessa större reparationer på ett bra sätt och man slipper uppfinna hjulet själv.
 
Att hyra en bajamaja med tömning kostar 3-4000 kr. Det blir för den medelstora bostadsrättsföreningen billigare att slå ut det på hela föreningen jämfört med om alla ska skaffa sina egna lösningar (typ hink och sanitetstorv).
Ja man får ju räkna på det.
Dessutom har inte alla förmåga att ta sig ut till en bajamaja och behöver då ändå hink inne
 
Alla kommuner tar väl inte ens emot latrin längre? Här är kravet att det ska lämnas i deras egna speciella tunna för att hanteringen ska fungera.
Jämför även kostnaden (här 600/tunna) med den hyrda bajamajan och dess större kapacitet.
Det är väl bara att spola ner hinkens innehåll i toaletten efter kl 17 varje dag?
 
Absolut, allt faller tillbaka på medlemmarna rent ekonomiskt, men man måste också tänka på kostnadseffektiviteten. Att föreningen gemensamt anlitar ett företag för att införskaffa portabla toaletter samt hantera latrinen efteråt på miljöriktigt sätt måste ju vara bättre för alla i slutändan, både praktiskt och ekonomiskt.
Jag skulle för egen del ha löst det med en hink med lock från Biltema till en kostnad under 45:-. Innehållet hade jag tömt i toaletten varje dag efter kl 17. Hinken hade jag ju sedan haft kvar.
Billigare kan det inte bli.
https://www.biltema.se/hem/stadning...MIk-mDlYuM7gIVJQZ7Ch3KOwspEAQYDiABEgJVz_D_BwE
 
Jag tänkte nog att innehållet i hinken kan spolas ner i toaletten efter kl 17. Det är så kort tid att någon torv knappast behövs.
Så hade jag löst det för egen del i varje fall.
Precis, och lite torv lär inte vara något problem att spola ned i avloppet heller om man väljer det.
 
Jag tycker det är rimligt med två toalett- och duschvagnar (herr och dam) nera på gården.

Vi hade avstängt dusch dygnet runt en vecka, och toalett dagtid under period vi renoverade inkommande vatten. Vi fick ingen alternativ lösning vad jag minns, men jag hade en bekant tre kvarter bort som hade kvar de gamla badrummen på vinden till sin bostadsrätt, jag fick låna nyckeln dit.

Resterande tid löste jag dusch etc på gymmet. Det var en annan tid då...
 
Förklara gärna varför det ställer till problem.

För det första ställer det till problem för föreningen, om de går in och rekommenderar den lösningen eller ens känner till att medlemmarna planerar att göra så, eftersom det inte är tillåtet att släppa ut torv i avloppsledningarna.

För det andra behövs inte rester av torv i ledningarna när det sedan ska relinas. Torv är dessutom rätt svårt att sänka, det flyter gärna.

Dagisbarnen har klart för sig
Skärmavbild 2021-01-08 kl. 14.50.34.jpeg
 
Jag skulle för egen del ha löst det med en hink med lock från Biltema till en kostnad under 45:-. Innehållet hade jag tömt i toaletten varje dag efter kl 17. Hinken hade jag ju sedan haft kvar.
Billigare kan det inte bli.
https://www.biltema.se/hem/stadning...MIk-mDlYuM7gIVJQZ7Ch3KOwspEAQYDiABEgJVz_D_BwE

Jag hade kattlåderens i hink ett tag. Efter 2 dygn stank hinken i sig så mycket att jag fick slänga den. Och då tömde jag den en gång/dag. Plasten tog åt sig stanken direkt även om jag hade påse i.
 
Jag hade kattlåderens i hink ett tag. Efter 2 dygn stank hinken i sig så mycket att jag fick slänga den. Och då tömde jag den en gång/dag. Plasten tog åt sig stanken direkt även om jag hade påse i.
Dålig plast.
Det gäller ju bara några timmar.
Max 12h, gissningsvis så behöver man inte kissa direkt efter kl 07.00.
 
Det skall man absolut inte spola ner.
Sanitetsvätska eller bara litet toapapper och kalkpulver.
Men varför? Torv är delvis förmultnade växtdelar och bryts snabbt ned, på vilket sätt orsaker det problem i avloppet? Självklart kan man inte spola ned några större mängder men det är det knappast frågan om heller.
 
Men varför? Torv är delvis förmultnade växtdelar och bryts snabbt ned, på vilket sätt orsaker det problem i avloppet? Självklart kan man inte spola ned några större mängder men det är det knappast frågan om heller.
Därför att det riskerar att klumpa ihop sig och orsaka stopp i rören.
Det skall bli soppa av allt som spolas ner.
Jämför toapapper och hushållspapper.
 
Jag skall f.ö. leva med hink i 12h fr.o.m. nu.
Sambon skall mura det sista på installationen av vårt nya, miljövänliga reningsverk.
 
Men varför? Torv är delvis förmultnade växtdelar och bryts snabbt ned, på vilket sätt orsaker det problem i avloppet? Självklart kan man inte spola ned några större mängder men det är det knappast frågan om heller.

Men du tror väl inte att avloppet ska hantera nedbrytningen?! Du tror inte det blir större mängder från en hel förening?

Det är jätteenkelt. Om alla håller sig till reglerna (kiss och bajs och toapapper - INGET ANNAT!) blir det betydligt bättre funktion i både avlopp och reningsverk.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 469
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp