Får min brf göra så här?

Jag skulle aldrig bry mig om och/eller bråka om en sådan skitsak. Skaffa potta eller hink alternativt gör behovet i toan och spola när det öppnas kl 17.00. Jisses. Gnälla över något så simpelt och kortsiktigt.
Jag tycker verkligen inte att det är en skitsak att inte ha varken toalett eller rinnande vatten från 7.00-17.00 fem dagra i rad. Visst, att inte ha vatten (dricksvatten, dusch) kan man rätt lätt komma runt, men ingen toalett, nä det är ingen "skitsak". Framförallt inte nu under pandemin när man ska, om man kan, arbeta hemifrån, helst inte röra sig i sammhället etc.

Jag förstår att en Brf behöver kunna göra renoveringar men jag tycker även att man nog kan försöka lägga upp det bättre, tex att arbetet pausas korta angivna stunder som meddelas så att de boende då kan använda toaletten, eller att arbetet göra under 2 veckor men under färre timmar varje dag. Är inga av de alternativen möjliga så bör föreningen absolut ställa ut bajamajor.
 
Jag tycker verkligen inte att det är en skitsak att inte ha varken toalett eller rinnande vatten från 7.00-17.00 fem dagra i rad. Visst, att inte ha vatten (dricksvatten, dusch) kan man rätt lätt komma runt, men ingen toalett, nä det är ingen "skitsak". Framförallt inte nu under pandemin när man ska, om man kan, arbeta hemifrån, helst inte röra sig i sammhället etc.

Jag förstår att en Brf behöver kunna göra renoveringar men jag tycker även att man nog kan försöka lägga upp det bättre, tex att arbetet pausas korta angivna stunder som meddelas så att de boende då kan använda toaletten, eller att arbetet göra under 2 veckor men under färre timmar varje dag. Är inga av de alternativen möjliga så bör föreningen absolut ställa ut bajamajor.

Som en som har Morbus Crohn kan jag säga att upplägget hade inte varit godtagbart för mig. Det är helt orimligt att stänga av helt under så lång tid i fem dagar.
 
När vi fick gjort en relining på vårat avlopp (i villa visserligen, men borde vara samma avloppssystem gissar jag) så ordnade företaget som gjorde reliningen med att vi fick en hink med toalettsits på. Den hade en plastpåse trädd på som vi gjorde våra behov i och sen fick vi också med pellets som vi slängde i, dom sög upp vätska och gjorde det luktfritt.

Var väl sådär kul, men funkade bra över nån dag bara :)
Företaget tog med sig hinken sen, så vi behövde inte ta hand om det själva. Hör med företaget om liknande lösning för er kanske?
 
Som en som har Morbus Crohn kan jag säga att upplägget hade inte varit godtagbart för mig. Det är helt orimligt att stänga av helt under så lång tid i fem dagar.
Jag skulle aldrig kunna hålla mig från att gå på toaletten mellan 7-17. Alltså det skulle krävas att jag varken åt eller drack något på hela dagen och riskera bli både svimfärdig och uttorkad. Även då tror jag bestämt att jag skulle behöva åtminstone kissa en gång.
 
Jag tycker det verkar jättekonstigt att de ska stänga av alla avlopp samtidigt. De lär ju bara kunna arbeta med ett vist antal åt gången och de lär även behöva avsluta varje påbörjad del samma dag som de startat med den för att inte skita ner redan rengjorda ytor.
För mig låter det som om man inte planerat alls utan kör den lätta vägen utan att tänka på konsekvenserna.
Borde ju vara bättre att stänga av rätt avlopp rätt dag och ha några bajamajor på gården för de som är drabbade
 
Men de måste väl få utföra planerade renoveringar? Jag skulle bara vara glad över att det lyckats bli något som är planerat istället för att något plötsligt går sönder och där man får tider. Sist jag bodde i lägenhet och det skulle pillas med vattenledningarna så sprack en huvudledning redan dagen innan när de skulle frilägga den och istället för någon dag utan vatten blev det plötsligt en vecka.

Det går väl utmärkt att använda toan fast man inte kan spola direkt och vatten går ju att hälla upp i en hink för handtvätt och en karaff i kylen för dryck. Har man grova problem med IBS eller liknande så man inte klarar sig med att bara kissa under dagen så finns det utmärkta campingtoaletter för en billig peng på biltema.
 
Jag tycker verkligen inte att det är en skitsak att inte ha varken toalett eller rinnande vatten från 7.00-17.00 fem dagra i rad. Visst, att inte ha vatten (dricksvatten, dusch) kan man rätt lätt komma runt, men ingen toalett, nä det är ingen "skitsak". Framförallt inte nu under pandemin när man ska, om man kan, arbeta hemifrån, helst inte röra sig i sammhället etc.

Jag förstår att en Brf behöver kunna göra renoveringar men jag tycker även att man nog kan försöka lägga upp det bättre, tex att arbetet pausas korta angivna stunder som meddelas så att de boende då kan använda toaletten, eller att arbetet göra under 2 veckor men under färre timmar varje dag. Är inga av de alternativen möjliga så bör föreningen absolut ställa ut bajamajor.
Exakt så. Hade det inte pågått en pandemi hade det varit en helt annan sak, då hade det inte varit så stora problem med att hitta någonstans där man kunde gå på toa.

Personligen kan jag vara på jobbet även om jag skulle jobbat hemma så jag kan lösa min situation, jag tänker på mina grannar som är sjuka eller som inte har några andra alternativ än att vara i sin bostad.

Jag är också lite extra irriterad för att detta är så typiskt för styrelsen, de har fattat flera beslut där saker och ting inte blivit så lyckat för att de inte har tänkt färdigt.
 
Jag tycker det verkar jättekonstigt att de ska stänga av alla avlopp samtidigt. De lär ju bara kunna arbeta med ett vist antal åt gången och de lär även behöva avsluta varje påbörjad del samma dag som de startat med den för att inte skita ner redan rengjorda ytor.
För mig låter det som om man inte planerat alls utan kör den lätta vägen utan att tänka på konsekvenserna.
Borde ju vara bättre att stänga av rätt avlopp rätt dag och ha några bajamajor på gården för de som är drabbade
Tänkte jag också. Har varit med om både stambyte och releining och man har alltid tagit stam för stam, inte allt samtidigt.
 
@Görel Jag har aldrig hört om en så omfattande avstängning av toaletter där bajamaja inte har ställts ut. Jag skulle mejla styrelsen om det.

Det borde vara fler än du i föreningen som har reagerat och att hyra en bajamaja är inte en stor kostnad för föreningen.
 
Det går väl utmärkt att använda toan fast man inte kan spola direkt och vatten går ju att hälla upp i en hink för handtvätt och en karaff i kylen för dryck. Har man grova problem med IBS eller liknande så man inte klarar sig med att bara kissa under dagen så finns det utmärkta campingtoaletter för en billig peng på biltema.
Nej du kan inte använda toaletten alls för då rinner vatten från skålen ner i stammarna man rengör och torkar för att sedan kunna leina
 
Tänkte jag också. Har varit med om både stambyte och releining och man har alltid tagit stam för stam, inte allt samtidigt.
Hos oss gjordes relining och vatten och avlopp stängdes i 2,5 vecka.
Inga kontorstider på den avstängningen. Vi blev erbjudna en skogstoa och en duschvagn 50 meter bort.
Så värre kunde det ha varit. ;)
 
Jag är ordförande i min brf. Jag förstår absolut att relining måste göras snarast om läget är akut. Är det akut så är det akut, alternativet är att rören går sönder och den sitsen vill ingen vara i. Dock skulle jag aldrig drömma om att genomföra detta utan alternativa lösningar för toalett mm, ex. bajamajor. Det måste även tas hänsyn till eventuella funktionsvariationer, till exempel som att vi i vårt hus har en svårt strokeskadad boende som inte skulle kunna använda en bajamaja till exempel. Du som medlem i föreningen har rätt att påpeka detta.

Du kan också be om att få se styrelseprotokoll där beslut om detta har tagits, samt kolla i stämmoprotokollet. Har det tagits upp någonstans? Beslutats någonstans? Har de ens diskuterat alternativa lösningar för toaletter? De borde även se över om det är så att en avgiftssänkning är på sin plats som kompensation.

Min åsikt är att har man råd att relina stammarna måste man ha budgeterat för rimlig ersättning. Vi måste t ex. akut reparera enstaka element i vår brf, vilket betyder att värmen måste stängas av i vissa delar av huset under kortare perioder. Hade vi behövt stänga av värmen under längre perioder hade vi rimligen behövt sänka avgiften till föreningen för de berörda, eller lösa problemet så att temperaturen varit på acceptabel nivå. Därför väntar vi med den stora elementrenoveringen till sommaren, och tar endast det som är akut nu.
 
Lite OT tillägg:

Blir så ledsen när jag hör att föreningsstyrelser är motsträviga till åsikter och kommentarer från medlemmarna :( Usch och fy. Styrelsen är vald av medlemmarna, de SKA se till medlemmarna och husets bästa. Visst har jag fått erfara att det är olika åsikter i styrelsen/föreningen, men då får man se till och värna om de olika åsikterna sakligt och bemöta vederbörande med respekt.
 
Hos oss gjordes relining och vatten och avlopp stängdes i 2,5 vecka.
Inga kontorstider på den avstängningen. Vi blev erbjudna en skogstoa och en duschvagn 50 meter bort.
Så värre kunde det ha varit. ;)
Hos mig stängdes det av över en natt vilken jag tillbringade hos mina föräldrar.
 
Jag är ordförande i min brf. Jag förstår absolut att relining måste göras snarast om läget är akut. Är det akut så är det akut, alternativet är att rören går sönder och den sitsen vill ingen vara i. Dock skulle jag aldrig drömma om att genomföra detta utan alternativa lösningar för toalett mm, ex. bajamajor. Det måste även tas hänsyn till eventuella funktionsvariationer, till exempel som att vi i vårt hus har en svårt strokeskadad boende som inte skulle kunna använda en bajamaja till exempel. Du som medlem i föreningen har rätt att påpeka detta.

Du kan också be om att få se styrelseprotokoll där beslut om detta har tagits, samt kolla i stämmoprotokollet. Har det tagits upp någonstans? Beslutats någonstans? Har de ens diskuterat alternativa lösningar för toaletter? De borde även se över om det är så att en avgiftssänkning är på sin plats som kompensation.

Min åsikt är att har man råd att relina stammarna måste man ha budgeterat för rimlig ersättning. Vi måste t ex. akut reparera enstaka element i vår brf, vilket betyder att värmen måste stängas av i vissa delar av huset under kortare perioder. Hade vi behövt stänga av värmen under längre perioder hade vi rimligen behövt sänka avgiften till föreningen för de berörda, eller lösa problemet så att temperaturen varit på acceptabel nivå. Därför väntar vi med den stora elementrenoveringen till sommaren, och tar endast det som är akut nu.
Att saker måste lagas akut har jag verkligen full förståelse för, det är just att man under en pågående pandemi inte ser till att det finns en vettig lösning som jag har svårt att förstå.

Ska kolla upp det du skriver om!
 
Lite OT tillägg:

Blir så ledsen när jag hör att föreningsstyrelser är motsträviga till åsikter och kommentarer från medlemmarna :( Usch och fy. Styrelsen är vald av medlemmarna, de SKA se till medlemmarna och husets bästa. Visst har jag fått erfara att det är olika åsikter i styrelsen/föreningen, men då får man se till och värna om de olika åsikterna sakligt och bemöta vederbörande med respekt.
OT vill du bo i min BRF?
 
Lite OT tillägg:

Blir så ledsen när jag hör att föreningsstyrelser är motsträviga till åsikter och kommentarer från medlemmarna :( Usch och fy. Styrelsen är vald av medlemmarna, de SKA se till medlemmarna och husets bästa. Visst har jag fått erfara att det är olika åsikter i styrelsen/föreningen, men då får man se till och värna om de olika åsikterna sakligt och bemöta vederbörande med respekt.
Vi har bland annat en FB-sida där jag har blivit censurerad när jag frågade hur de tänkte kring brandrisken då de tänkte låsa dörrar så att man bara kunde ta sig ut med nyckel. En sjuk granne blev väldigt orolig över hur en ambulansbår skulle kunna tas in i fastigheten. Brandmyndigheten gav mig rätt.

Jag har mailat föreningen många gånger och blivit ignorerad eller bortviftad. De föreningar som jag bott i tidigare har fungerat helt annorlunda, här uppfattas man som besvärlig om man frågar.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 472
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp