Faran med rått kött?

Men kycklingen! Jag är så stört nojjig öve kyckling och fläsk så jag emigrerar ut ur huset när det tillagas av någon annan alltid....
 
Måste man verkligen det?! :eek: Jag som tycker om det där lilla stinget man får i eftersmaken när det är lite kattskit med på ett hörn, lite extra dressing liksom :D
Går man i lagårn och mjölkar och samtidigt käkar glass så är det inte säkert att det där som man känner rinner nedför fingrarna är glassen som rinner,,,,,,,, :o "titta först och slicka sen" gäller för det smakar inte alls som chokladglass,,,,,,,,, märkte jag. :angel: :p
 
Och det här med lukt och smak....klämkäcka människor kläcker alltid ur sig jaaaaaa men luktar det och smaaaakar det bra är det bara att äta! Här slänger vi inget alls! Men om man är neurotisk som jag då luktar och smakar allt fan efter utgångsdatumet.....
 
Men kycklingen! Jag är så stört nojjig öve kyckling och fläsk så jag emigrerar ut ur huset när det tillagas av någon annan alltid....
Jag är inte helt bekväm med att steka kyckling. Jag kör alltid min fail-safe-kyckling vilket är kyckling med valfria kryddor och tillbehör i en lergryta i ugnen på 220 grader i 1½ timme.
 
Går man i lagårn och mjölkar och samtidigt käkar glass så är det inte säkert att det där som man känner rinner nedför fingrarna är glassen som rinner,,,,,,,, :o "titta först och slicka sen" gäller för det smakar inte alls som chokladglass,,,,,,,,, märkte jag. :angel: :p
Jag har råkat bli sprejad med grispiss i ansiktet och sedermera slickat mig kring munnen i fel ögonblick.
 
Och det här med lukt och smak....klämkäcka människor kläcker alltid ur sig jaaaaaa men luktar det och smaaaakar det bra är det bara att äta! Här slänger vi inget alls! Men om man är neurotisk som jag då luktar och smakar allt fan efter utgångsdatumet.....
Är du egentligen min man?
Han verkar resonera att Bäst före = ruttet efter.
Men han HAR i någon mån ändrat sig. En gång gjorde han kladdkaka (och åt) med ägg som "gick ut" tre dagar tidigare (kylskåpsförvarade...) Och en gång drack han ett glas mjölk efter midnatt, mjölk som hade utgångsdatum före midnatt. :D
 
Och det här med lukt och smak....klämkäcka människor kläcker alltid ur sig jaaaaaa men luktar det och smaaaakar det bra är det bara att äta! Här slänger vi inget alls! Men om man är neurotisk som jag då luktar och smakar allt fan efter utgångsdatumet.....
Men sluta läs utgångsdatumet då, problem solved! :up:

Jag lever på utgången mat jag hittar i containrarna och har aldrig blivit sjuk av det, dessutom smakar och luktar det lika fräscht som när det paketerades om bara förpackningen är hel. Köttfärs kan lukta lite skumt beroende på den skyddande atmosfären men luktar den okej efter en timmas luftning ute på bänken i rumsvärme så är den okej.

Bäst-före och sista förbrukningsdag är en väl inprogrammerad myt som livsmedelsindustrin hjärntvättat folk att tro helhjärtat på.
 
Jag har råkat bli sprejad med grispiss i ansiktet och sedermera slickat mig kring munnen i fel ögonblick.
Ingen höjdare kan jag tänka mig, jag fick mitt vattenintag på förra stället kontaminerat med flytgödsel från svin då födseln spreds på frusen mark som det timmarna efter började spöregna på så skiten hamnade i viken istället. Vattnet smakade beskt hela sommaren. :wtf: Sjuk? Nää inte det minsta.
 
Är du egentligen min man?
Han verkar resonera att Bäst före = ruttet efter.
Men han HAR i någon mån ändrat sig. En gång gjorde han kladdkaka (och åt) med ägg som "gick ut" tre dagar tidigare (kylskåpsförvarade...) Och en gång drack han ett glas mjölk efter midnatt, mjölk som hade utgångsdatum före midnatt. :D
:rofl::rofl::rofl:
 
Ingen höjdare kan jag tänka mig, jag fick mitt vattenintag på förra stället kontaminerat med flytgödsel från svin då födseln spreds på frusen mark som det timmarna efter började spöregna på så skiten hamnade i viken istället. Vattnet smakade beskt hela sommaren. :wtf: Sjuk? Nää inte det minsta.
Det var lite... bittert.
 
Är du egentligen min man?
Han verkar resonera att Bäst före = ruttet efter.
Men han HAR i någon mån ändrat sig. En gång gjorde han kladdkaka (och åt) med ägg som "gick ut" tre dagar tidigare (kylskåpsförvarade...) Och en gång drack han ett glas mjölk efter midnatt, mjölk som hade utgångsdatum före midnatt. :D
Jupp. Jag är egentligen Björks förtäckta man. Modigt av honom med äggen....
 
Jupp. Jag är egentligen Björks förtäckta man. Modigt av honom med äggen....
Antar att det vänder sig i magen på dig när jag säger att jag hade ett paket mjölk stående i kylskåpet, oöppnat visserligen, en månad efter att datumet gått ut. Öppnade och drack, smakade som om det just kommit från affären.
 
Men sluta läs utgångsdatumet då, problem solved! :up:

Jag lever på utgången mat jag hittar i containrarna och har aldrig blivit sjuk av det, dessutom smakar och luktar det lika fräscht som när det paketerades om bara förpackningen är hel. Köttfärs kan lukta lite skumt beroende på den skyddande atmosfären men luktar den okej efter en timmas luftning ute på bänken i rumsvärme så är den okej.

Bäst-före och sista förbrukningsdag är en väl inprogrammerad myt som livsmedelsindustrin hjärntvättat folk att tro helhjärtat på.

Först tänkte jag "container Blä" och kom att tänka på någon man i ett program om udda människor för många år sen som levde på roadkill. Han plockade upp påkörda djur han hittade och åt upp. Ibland kunde de vara uppvsvullna, men han brukade bara skära bort partier av kött som var angripna av maggots...... :yuck:

Men sen tänker jag att "tja, jo" - containermat är nog inte så farligt i jämförelsen med roadkill-mannen. Jag är noga med vad jag bjuder ANDRA på - våra barn vill jag inte riskera ge något olämpligt och maken - ja.... Nej, det går bara inte (han skulle aldrig våga låta mig laga mat till honom igen om han upptäckte något eller faktiskt gud-förbjude blev dålig i magen av något). Men mig själv; Ja vore det bara JAG så skulle jag nog kunna äta bra mycket mer "gammal mat" än jag i verkligheten gör.
 
Antar att det vänder sig i magen på dig när jag säger att jag hade ett paket mjölk stående i kylskåpet, oöppnat visserligen, en månad efter att datumet gått ut. Öppnade och drack, smakade som om det just kommit från affären.
Oj, det hade faktiskt inte jag gjort. En veckas oöppnat, kanske några dagar till... Men inte en månad.
 
Oj, det hade faktiskt inte jag gjort. En veckas oöppnat, kanske några dagar till... Men inte en månad.
Jag tänkte först hälla ut det, såklart i tron att det skulle vara dåligt som satan, det är ju ändå någon slags pappförpackning mjölken förvaras i, stack ned näsan i förpackningen, luktade som vanlig mjölk, smakade lite, smakade som vanlig mjölk. Jag tänkte att vafan man kan ju inte hälla ut drickbar mjölk, så jag drack upp det istället.
 
Potatissalladen jag åt idag gick ut den 9 och kycklinggrillkorven jag stekte till gick ut den 16 och rödbetssalladen den 6/2, inget smakade illa eller var oätligt utan fullt dugliga livsmedel. Jag var tvungen att kolla nu innan jag skrev inlägget för jag läser aldrig bäst-före, det har jag aldrig brytt mig om.
 
Oj, det hade faktiskt inte jag gjort. En veckas oöppnat, kanske några dagar till... Men inte en månad.
Tumregel: Är mjölken öppnad men korken åtskruvad igen så håller mjölken 3 veckor vid 4+ efter bäst-före. Har mjölken blivit varm pga. transport (eller legat i en solvarm container över dan) gäller fortfarande ovanstående. :up:
 
Först tänkte jag "container Blä" och kom att tänka på någon man i ett program om udda människor för många år sen som levde på roadkill. Han plockade upp påkörda djur han hittade och åt upp. Ibland kunde de vara uppvsvullna, men han brukade bara skära bort partier av kött som var angripna av maggots...... :yuck:

Men sen tänker jag att "tja, jo" - containermat är nog inte så farligt i jämförelsen med roadkill-mannen. Jag är noga med vad jag bjuder ANDRA på - våra barn vill jag inte riskera ge något olämpligt och maken - ja.... Nej, det går bara inte (han skulle aldrig våga låta mig laga mat till honom igen om han upptäckte något eller faktiskt gud-förbjude blev dålig i magen av något). Men mig själv; Ja vore det bara JAG så skulle jag nog kunna äta bra mycket mer "gammal mat" än jag i verkligheten gör.
Allting är ju fortfarande förpackat när det slängs utom frukt och grönt men det brukar hamna högst upp så det är aldrig mosat eller kladdigt. Ibland måste jag skölja förpackningarna men då är det bara fil eller dylikt som kladdat ner dom så en tur i diskhon under vattenkranen fräschar upp det hela igen. Frukt och grönt som är nersolkat får dock ligga kvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 603
Senast: Lickety
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Hund Hur mycket ägg kan en hund äta egentligen? Innan det blir "farligt"... Min vovve är inne i en period av matvägran verkar det som, men om...
Svar
11
· Visningar
23 867
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp