Faran med rått kött?

iNHALE

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur farligt är det egentligen att äta rått kött? Det kommer ju larm stup i kvarten om diverse olika smittor och bakterier hit och dit, men jag undrar hur farligt det egentligen är att konsumera rått kött som kommer från köttdisken i en vanlig mataffär i Sverige. Har hört att man varnar extra för att äta rå köttfärs för att bakterier som funnits på köttets yta iom malningen hamnat inne i köttet och att det därmed kan förekomma i större omfattning i köttfärs än i vanligt omalt kött.

Jag är uppväxt med råbiff (rå köttfärs ihop med rå äggula och grönsaker), åt det iaf en gång i veckan och äter det fortfarande så fort det finns billig ox- eller kalvfärs i butiken. Med tanke på hur förskräckta folk alltid blir när de hör att man äter rå köttfärs och börjar hojta om att "men du kan ju bli sjuk fattar du väl?!" så kan jag inte låta bli att undra om det är så att paniken kring rått kött är på gränsen till överdriven, eller om det kanske bara är så att jag har haft en väldans tur som aldrig blivit sjuk en enda gång under de åren av mitt liv jag konsumerat rått kött?

Hur resonerar ni kring det där med rått kött? I juni förra året publicerades det en artikel i Metro där de tom varnade för att det kan vara farligt att äta hamburgare som fortfarande är lite smårosa i mitten, vilket många restauranger tenderar att servera.
 
Ja, som rubriken lyder, hur farligt är det egentligen att äta rått kött? Det kommer ju larm stup i kvarten om diverse olika smittor och bakterier hit och dit, men jag undrar hur farligt det egentligen är att konsumera rått kött som kommer från köttdisken i en vanlig mataffär i Sverige. Har hört att man varnar extra för att äta rå köttfärs för att bakterier som funnits på köttets yta iom malningen hamnat inne i köttet och att det därmed kan förekomma i större omfattning i köttfärs än i vanligt omalt kött.

Jag är uppväxt med råbiff (rå köttfärs ihop med rå äggula och grönsaker), åt det iaf en gång i veckan och äter det fortfarande så fort det finns billig ox- eller kalvfärs i butiken. Med tanke på hur förskräckta folk alltid blir när de hör att man äter rå köttfärs och börjar hojta om att "men du kan ju bli sjuk fattar du väl?!" så kan jag inte låta bli att undra om det är så att paniken kring rått kött är på gränsen till överdriven, eller om det kanske bara är så att jag har haft en väldans tur som aldrig blivit sjuk en enda gång under de åren av mitt liv jag konsumerat rått kött?

Hur resonerar ni kring det där med rått kött? I juni förra året publicerades det en artikel i Metro där de tom varnade för att det kan vara farligt att äta hamburgare som fortfarande är lite smårosa i mitten, vilket många restauranger tenderar att servera.

Är själv uppvuxen med att nötkött i allmänhet är OK rått, även om jag aldrig ätit det någe mycket på det viset. Rå köttfärs har inte varit något jag ätit just heller, men samtidigt har jag aldrig reflekterat över att råbiff ska vara någon större farlighet..

Har dock på senare tid hört alla möjliga "fakta", som jag inte vet vad jag ska tro på. Tex att det inte ska vara just något säkrare att äta rått rött kött än att rå kyckling eller gris tex (att salmonella osv inte är begränsat till kyckling..). I mitt huvud slår det ändå så fel med just kyckling och griskött, oavsett om det vore testat helt fritt från trikiner eller salmonella etc, så skulle jag känna att det var "farligt" att äta.

Ändå har jag faktiskt ätit rå kyckling en gång, i en maträtt där kycklingen var i filéer men endast stekt några sekunder liksom på sidorna, och därför fortfarande rå inuti. Jag blev ju inte sjuk eller nått, men idag hade jag nog avstått det. I japan går det bra att hitta gris-sashimi på restaurang också. Kanske tycker de att det är lika normalt som vi ser på råbiff?

Tja, inget svar alltså :) Men så resonerar jag.. Ska man vara säker så är det väl antagligen bäst att bara genomsteka allt!
 
@iNHALE: Jag är inte ett dugg orolig över rått kött men man ska använda förnuft. Fläsk och kyckling finns inte en suck att jag äter rått (eller icke genomstekt). Jag skulle heller inte göra råbiff på färdigköpt färs (det ska ju egentligen vara halvfrusen oxfilé eller innanlår som man skrapar till färs just innan den ska ätas) just för att finfördelat kött blir dåligt snabbare och jag faktiskt inte litar på hanteringen i butikerna. Viltkött går i samma kategori som nötkött för mig, jag äter glatt rå älg.

Med det sagt, jag är extremt noga med mathygienen eftersom dålig mat kan få rätt gräsliga konsekvenser för mig (mag-tarmsjukdom och nedsatt immunförsvar pga medicinerna mot den). Jag har liksom inte "råd" att få någon riktigt elak bacill eller virus för jag hamnar förmodligen på sjukhus trots att man normalt skulle klara av sjukdomen hemma.

Varningarna för hamburgarna tror jag inte berodde på det råa (eller iaf rosa) köttet som sådant utan att färsen inte var korrekt hanterad. Vare sig av glada hemmakockar eller restauranger.
 
Och väljer du svenskt kött så är risken för något otäckt som tex salmonella obefintlig. Jag gillar personligen inte att smaka på rå färs, men det har inget med rädsla för bakterier att göra. Annars skulle jag inte tveka.
 
Är själv uppvuxen med att nötkött i allmänhet är OK rått, även om jag aldrig ätit det någe mycket på det viset. Rå köttfärs har inte varit något jag ätit just heller, men samtidigt har jag aldrig reflekterat över att råbiff ska vara någon större farlighet..

Har dock på senare tid hört alla möjliga "fakta", som jag inte vet vad jag ska tro på. Tex att det inte ska vara just något säkrare att äta rått rött kött än att rå kyckling eller gris tex (att salmonella osv inte är begränsat till kyckling..). I mitt huvud slår det ändå så fel med just kyckling och griskött, oavsett om det vore testat helt fritt från trikiner eller salmonella etc, så skulle jag känna att det var "farligt" att äta.

Ändå har jag faktiskt ätit rå kyckling en gång, i en maträtt där kycklingen var i filéer men endast stekt några sekunder liksom på sidorna, och därför fortfarande rå inuti. Jag blev ju inte sjuk eller nått, men idag hade jag nog avstått det. I japan går det bra att hitta gris-sashimi på restaurang också. Kanske tycker de att det är lika normalt som vi ser på råbiff?

Tja, inget svar alltså :) Men så resonerar jag.. Ska man vara säker så är det väl antagligen bäst att bara genomsteka allt!

Allt är inte bara salmonella eller trikiner. Det finns Campylobakter i var femte nyslaktad kyckling t.ex. MRSA i danskt fläskkött, EHEC och VTEC kan finnas i nötkött osv. Ät inte rått kött är mitt råd!
 
Jag är nog lika grinig som du i detta ämnet. Nog för att jag inte äter rå eller ogensomstekt kyckling, då jag fick matförgiftning av just det en gång, men jag är sån som smakar av köttfärsen man ska göra biff/ köttbullar av, rå. Dottern är likadan men sambon gör det inte. Jag tror det även har mycket att göra med hur man är uppvuxen med det, hos mig åt vi ju då tex rå färs och om kotletten råkade va liiite rosa i mitten åt vi den också, medans sambons mamma alltid är stenhård med att allt utom ox/ vilt ska vara helt igenomstekt, nästan gränsen till torrt.
 
Jag tänkte på samma sak häromdagen, men utifrån att jag gick och mumsade på råa Denniskorvar :angel:
 
Alltså råbiff gör man ju inte på köttfärs ala Konsum. Det äter jag ofta, skulle dock kanske undvika det på en skum bakgata i nåt skumt land långt bort i fan. Iofs skulle jag nog undvika även tex skaldjur och likn på samma ställe. Även glass, sallad... Öhm det mesta ;)
Fick salmonella i Mexico rätt nyligen och efter det är jag kanske lite mer försiktig än vanligt :P
 
Jag tänkte på samma sak häromdagen, men utifrån att jag gick och mumsade på råa Denniskorvar :angel:
Fast hot dogs som jag antar att du menar är värmebehandlad och därmed inte rå.

Korven värmebehandlas efter stoppningen och den är tillagad när man köper den. Hållbarheten ligger på ungefär en vecka-tio dagar, i frysen kan den ligga i minst tre månader. Falukorv, hot dogs, wienerkorv och många andra typer av korvar som du hittar i handeln är emulsionskorvar.

http://www.ica.se/buffe/artikel/korvskola/

För övrigt har jag Inga betänkligheter för att äta rått nötkött. Däremot äter jag itne kyckling eller fläsk som inte är klart.

Sedan tycker jag "medium"-tillagat nötkött är godast så jag äter det sällan rått heller.
Viltkött som rådjur o älg hade jag nog också kunnat äta även om det inte var genomstekt.
 
Ja, som rubriken lyder, hur farligt är det egentligen att äta rått kött? Det kommer ju larm stup i kvarten om diverse olika smittor och bakterier hit och dit, men jag undrar hur farligt det egentligen är att konsumera rått kött som kommer från köttdisken i en vanlig mataffär i Sverige. Har hört att man varnar extra för att äta rå köttfärs för att bakterier som funnits på köttets yta iom malningen hamnat inne i köttet och att det därmed kan förekomma i större omfattning i köttfärs än i vanligt omalt kött.

Jag är uppväxt med råbiff (rå köttfärs ihop med rå äggula och grönsaker), åt det iaf en gång i veckan och äter det fortfarande så fort det finns billig ox- eller kalvfärs i butiken. Med tanke på hur förskräckta folk alltid blir när de hör att man äter rå köttfärs och börjar hojta om att "men du kan ju bli sjuk fattar du väl?!" så kan jag inte låta bli att undra om det är så att paniken kring rått kött är på gränsen till överdriven, eller om det kanske bara är så att jag har haft en väldans tur som aldrig blivit sjuk en enda gång under de åren av mitt liv jag konsumerat rått kött?

Hur resonerar ni kring det där med rått kött? I juni förra året publicerades det en artikel i Metro där de tom varnade för att det kan vara farligt att äta hamburgare som fortfarande är lite smårosa i mitten, vilket många restauranger tenderar att servera.

Råbiff och rosa burgare bör man inte göra på färdig färs. Jag vill skriva ska inte, men det är såklart upp till var och en. Färsen som du kan köpa är menad att stekas igenom helt innan förtäring för att vara riskfri.

Råbiff och rosa burgare i restaurang görs från hel styckdel som putsas innan hackning/malning. Det är alltså inte "vanlig" butiksfärs.
 
Och nej, jag äter inte rå köttfärs och jag skulle aldrig någonsin äta rosa burgare. Jag äter inte frusna importhallon heller och blir vansinnig inombords av folk som serverar frusna hallon till mig "för jag har då aaaaaldrig blivit sjuk" eller fisgrillar coops egna färsburgare åt sällskapet "för det blir så torrt annars".

Folk får väl äta vad dom vill men följ för fan rekommendationerna när du serverar andra...
 
Verkar som att jag inte är ensam om att ta all hysteri med en nypa salt, även om man självklart ska vara försiktig. Är uppväxt med att rå nöt, lamm osv är okej, men rått fläskkött och rå kyckling/fjäderfä är big nono så det skulle jag aldrig få för mig att äta, även om dagens kyckling och gris nog är säkrare att äta rå än den var för 25 år sedan. Försökte få mitt ex att äta råbiff en gång men han vågade inte inte ens smaka en half gaffel i tron att han i princip skulle dö, alt hamna på sjukhuset.
 
Verkar som att jag inte är ensam om att ta all hysteri med en nypa salt, även om man självklart ska vara försiktig. Är uppväxt med att rå nöt, lamm osv är okej, men rått fläskkött och rå kyckling/fjäderfä är big nono så det skulle jag aldrig få för mig att äta, även om dagens kyckling och gris nog är säkrare att äta rå än den var för 25 år sedan. Försökte få mitt ex att äta råbiff en gång men han vågade inte inte ens smaka en half gaffel i tron att han i princip skulle dö, alt hamna på sjukhuset.

Äta råbiff på butiksfärs kan i bästa fall skicka en immunsvag individ till sjukan. För oss i övrigt friska kan det innebära att spyskita och nedsatt allmäntillstånd. Jag skulle nog faktiskt hellre äta en bit svensk rå kyckling än svensk rå nötfärs. Du har nog haft tur som klarat dig så bra...
 
Är uppväxt med att rå nöt, lamm osv är okej, men rått fläskkött och rå kyckling/fjäderfä är big nono så det skulle jag aldrig få för mig att äta, även om dagens kyckling och gris nog är säkrare att äta rå än den var för 25 år sedan.

Jag äter inte ogenomstekt kyckling eller fläsk (äter dock helst inte fläsk alls), men andra fåglar kan gå fint att äta lite rosa tex anka och kalkon, så alla fåglar är inte samma. Råbiff skulle jag som många andra inte göra på färdigmald köttfärs utan skulle mala själv/skrapa precis innan så den är färsk (om jag nu skulle få för mig att göra råbiff) men äter annars övrigt kött medium eller medium rare och hittills har jag bara blivit matförgiftad av räkor och båda gångerna åt jag ute i Sverige... X antal resor till typ Turkiet där "alla" blir magsjuka av allt möjligt och undviker sallad, kyckling, is, frukt som man inte skalar osv har jag ätit glatt utan problem.
 
Äta råbiff på butiksfärs kan i bästa fall skicka en immunsvag individ till sjukan. För oss i övrigt friska kan det innebära att spyskita och nedsatt allmäntillstånd. Jag skulle nog faktiskt hellre äta en bit svensk rå kyckling än svensk rå nötfärs. Du har nog haft tur som klarat dig så bra...
Verkar som det. Har ätit råbiff på affärsmald köttfärs i genomsnitt en gång varannan vecka i princip sedan jag var gammal nog att äta vuxenmat. Den enda gången jag blivit dålig av mat var när jag åt hemmagjord pizza som jag toppade med riven skinka som stått i kylskåpet i öppen förpackning i 2 veckor. Blev lite risig i magen någon timme senare men inga spyor eller annat. I övrigt har jag aldrig blivit dålig av mat, även om jag ibland har ätit mat som är uppenbart dålig i vanliga människors ögon. Vet inte om jag har något slags super-immunförsvar eller vad men det ska extremt mycket till innan jag blir dålig.
 
Jag äter inte ogenomstekt kyckling eller fläsk (äter dock helst inte fläsk alls), men andra fåglar kan gå fint att äta lite rosa tex anka och kalkon, så alla fåglar är inte samma. Råbiff skulle jag som många andra inte göra på färdigmald köttfärs utan skulle mala själv/skrapa precis innan så den är färsk (om jag nu skulle få för mig att göra råbiff) men äter annars övrigt kött medium eller medium rare och hittills har jag bara blivit matförgiftad av räkor och båda gångerna åt jag ute i Sverige... X antal resor till typ Turkiet där "alla" blir magsjuka av allt möjligt och undviker sallad, kyckling, is, frukt som man inte skalar osv har jag ätit glatt utan problem.
Det där har jag så undrat över, varför äter man anka lite rosa men kyckling är så nono?
 
Men är det inte ecolibakterier man är rädd för när det gäller rå hamburgare t ex? Och då kan man ju bli väldigt sjuk, till och med dö.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 603
Senast: Lickety
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Hund Hur mycket ägg kan en hund äta egentligen? Innan det blir "farligt"... Min vovve är inne i en period av matvägran verkar det som, men om...
Svar
11
· Visningar
23 866
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp