Bukefalos 28 år!

farliga hundar- Lösningar

M

maaya

Istället för att alla ska diskutera kamphundar!!
Så kan vi väl föra en seriös diskusion hur vi ska göra med alla
farliga hundar som springer omkring o biter andra hundar!!
För trots allt så är det få hundar som anfaller människor.
Men tänk på detta i diskussionerna:

Vad är en "kamphund",ej renrasig, dom som vill förbjuda kamphundar
vad är det ni vill förbjuda? tror ni inte det bara är för de oseriösa att korsa amstaff/rottis ex!

Hundkörkort- Tror ni polisen har tid att kolla hundkörkort, eller kommer det bara kollas efter att min hund blivit anfallen!!
Hur ofta ser ni en polis ute o går på gatorna?

Koppeltvång- på samtliga hundar!! Då tycker inte jag människan
har rätt att ha hund längre.

Munkorgs tvång- På samtliga raser? över 10kg? En jack russell
kan göra stora skador på min brukshund om min har munkorg men
inte den!!

Kul att se hur vi olika tänker kring ämnet, för problemet kommer bara
växa se bara på england, frankrike o usa!!
 
Sv: farliga hundar- Lösningar

Det som behövs är ju vettiga hunddägare som är villiga att lära sig och ta tips från andra för att utvecklas till bra och trygga hundärgare.

Mitt förslag är därför garanterat: Körkort för hund!:bow:
 
Sv: farliga hundar- Lösningar

Jag tror definitivt på hundlicens/körkort som alla nybörjare måste ha.
Även i allmänhet tycker jag att man borde Ha licens oavsett vilket djur man äger. Det vore ypperligt om alla nyblivna hundägare fick gå iaf en en kurs där litteratur och ex dvd ingår med ett skriftligt och ett prov med hund för en okej summa. Självklart kan inte polisen kolla detta. Men det kunde ju vara en bra början att skk införskaffade denna "lag". I bästa fall skulle polisen kunna kolla upp hundägare och ha rätten att efter en varning och krav att den "skyldige" som inte gått kursen -går den , låta ägaren böta eller ev beslagta hunden. Tror dock inte att det kommer bli ngt av detta i Sverige då vi inte ens har djurpolis som arbetar aktivt el öht som dom har i vissa stater i USA (:love: ). Tycker generellt inte att raser ska få förbjudas. Däremot kunde oreggad avel tas lite mer på allvar och det vore ju trevligt om det inte vore tillåtet. Önska kan man!
Sen kommer det självklart fortfarande finnas fula fiskar därute, men hade det funnits lite seriösare regler för att hålla djur finns chansen att även skötseln av dem blir bättre. Så tror jag. Mycket svår fråga dock och den är ju definitivt diskuterbar.
 
Sv: farliga hundar- Lösningar

Helt ogenomtänkt, men ändå - större krav på uppfödare. Tycker tyvärr att många uppfödare säljer hund till någon som inte alls har koll på rasen - eller hundar över huvudtaget. Det går ju aldrig att lagstifta, för det finns inga pengar för att kontrollera att lagen efterföljs.

Kanske skulle SKK gå in och sponsra en obligatorisk valpkurs till alla som köper valp, oavsett tidigare hundvana? En kort "introduktionskurs" där man belyser vikten av lydnad och aktivering av sin hund?!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ännu en rasvalstråd :D Nu har vi bestämt oss, det ska bli en hund till! Men vad? Vi har hela tiden kännt att vi vill ha en liten hund...
2
Svar
36
· Visningar
4 663
Senast: Hundarna
·
F
Övr. Hund Jag och min f.d. sambo köpte hund, sambon står som ägare. Hunden far illa och jag har i 2 månaders tid jagat Länsstyrelsens djurskydd...
2
Svar
29
· Visningar
4 272
Senast: pannkaka
·
Hundhälsa Gick ut vid 11 i förmiddags och tänkte ta en tur i de vindstilla underbara plusgraderna med sol! Ser en granne med sin amstaffmix som...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 064
Senast: paradiset
·
A
Övr. Hund Är så upprörd att händerna skakar, men vill ändå skriva en tråd och be om hjälp för att försöka bestämma mig för hur jag ska tackla det...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Amaranth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp