Bukefalos 28 år!

Vad ska vi ha för hund?

Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vi har fått kontakt med en uppfödare av Douge de Bordeaux idag. Vi söker ju inte valpp i första hand utan en lite äldre hund från ett år.
De har en 15 månaders hane som kommit tillbaka från köparen. Låter som en jättehärlig hund :)
Mamman har DH C o ED ua, pappan har HD A o ED ua.
Ska åka o hälsa på dem till helgen :)

Vad kul att ni fastnade lite för dem :)
Tycker de verkar otroligt charmiga, och om jag flyttar till gård skulle jag lätt kunna ha en sådan som gårdshund.

Har fått höra att de svartmaskade(heter det så?) ska vara livligare än de röda, enligt en kille här som har 2 st.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Och deras HD status är bra, eller? Seriösa uppfödare verkar det vara ont om.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Och deras HD status är bra, eller? Seriösa uppfödare verkar det vara ont om.

Jag träffade en kille med boerboel förra veckan och det verkar vara ett invecklat rasarbete. Enligt honom vill inte Sydafrika släppa rasen för FCI-godkännande, utan åker i stället världen runt och bedömmer hundar själva. Nu vet jag inte om det stämmer, men tydligen fanns det iaf flera uppfödare i min närhet varav den han hade köpt hund av (såklart) var den mest seriösa.

Jag menar, det finns ju tillochmed en varningssida om man googlar lite, så just boerboel bör man nog undersöka noga!
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Min bästa vän har boerboel! Hennes uppfödare är väldigt stor i Sverige sett och han avlar friskt på hd-belastade individer med tveksam mentalitet :-(
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

O den varningssidan är skriven av en av de värsta syndarna, om jag förstått saken rätt. Så det verkar vara ett riktigt ormbo/sammelsurium där den ena är sämre än den andre o förmodligen är alla lika dåliga. Synd för det skulle kunna vara en bra hund/ras om alla drog åt samma håll o värnade om sund avel på fysiskt o psykiskt bra hundar.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Har en bekant med två RR, har även fött upp. Träffade dem av en slump i helgen o frågade lite om hundarna o det känns verkligen inte som en hund för oss.
De kräver massa med motion o aktivering för att må bra o det kan vi inte erbjuda då vi inte har det intresset. De sysslar med lure coursing för att de ska få utlopp för all sin energi o det känns rena döden för oss som vill gå i skogen o mysa....
Dessutom tyckte vår Ruben att de var burdusa o skälliga, säkert en fostringsfråga, men nää...

Gillar man inte rasen så gör man inte, det säger jag inget om. Däremot måste jag undra vad det är för märkliga RR din bekant föder upp som är skälliga och burdusa? RR beskrivs som en hund som har extremt långt till skall. Den skäller endast när den larmar/vaktar och ibland när de leker men annars är de extremt tysta. Burdus är ett ord jag aldrig hört om RR...

Dessutom kräver de verkligen inte extremt mycket motion. Många RR lever som gårdshundar med dagliga skogspromenader och det skulle jag säga passar en RR alldeles utmärkt om den dessutom kan få lite hjärngympa nu och då.

Jag vet typ 2 st som sysslar med LC med sina RR så din bekants RR måste verkligen vara överenergiska om de kräver sån form av aktivering. Sen om man pysslar med det för att man själv vill och tycker det är kul, det är ju en annan sak.

Men som sagt, att du inte gillar rasen för övrigt säger jag inget om men jag måste ändå säga att din bekants RR inte låter så värst rastypiska.


18 månader gäller enligt de sidor jag kollat poå, men jag är ingen expert.
Han var väldigt mager o tunn när han kom tillbaka från köparen o har o är fortfarande lite svajig bak när han går. Uppfödaren var själv noga med att han skulle kollas upp ordentligt innan ev köp.

Så kanske det är, man kan dock ändå göra en förröntgen för att se om där finns förändringar.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Nu bor ju inte vi på en gård utan i villa med en liten tomt.
Ruben är vår lilla hund, han tyckte de var för skälliga o burdusa vid lek. Han hatar när hundar skäller.
Men som sagt, det känns inte som en hund för oss.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Du behöver verkligen inte förklara för mig varför du inte vill ha en RR :D;) Alla kan ju inte gilla alla raser liksom. Jag ville mest bara förklara att det beteendet du tog upp inte var då rastypiskt. Förstår dock lite bättre när du säger att det var din lilla hund inte gillade hårdhänt lekande, för det gör RR, leker hårt alltså. Det problemet lär du dock få med vilken hundras du än köper som är större än lilla hunden, att de leker hårdare än han.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Han har flera stora kompisar som han leker med så alla hundar gör inte det utan anpassar sig :-)
Därför ska han såklart följa med när vi tittar på hund.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Jag vet inte om du har sett, men det finns en mastiffblandning på hundstallet just nu, antagligen inte vad ni söker, men ett litet tips iaf:)

Har ni kollat nåt på bullmastiff? Jag har haft flera i kurs, de hundarna var väldigt trevliga och framförallt bra mentalt.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Med tanke på att vi har en hane o två katter så går den bort tyvärr.
Ska titta lite mer på bullmastiff, tack för tipset :)
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Har ni kollat på Grand Danois? Jag har (ganska lite) erfarenhet och de är ju hur mysiga som helst, roliga och charmiga och älskar både skogen och soffan.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Idag har vi varit o träffat DDB hunden Figge o vi föll direkt. En helt underbar hund! Väldigt ödmjuk o jätteförsiktig mot vår lilla Ruben. Känns jättebra o går han igenom veterinärkontrollerna får han flytta hem till oss :)

120609007.jpg


120609010.jpg


120609045.jpg
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vilken fin :-) han och ruben ser ut dom syskon på sista bilden ;-)

Smart att köpa en lite äldre hund av en sådan ras. då har man ju chans att röntga innan köp :-)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 970
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 743
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 824
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 394
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp