Bukefalos 28 år!

Vad ska vi ha för hund?

Bison

Trådstartare
Ännu en rasvalstråd :D
Nu har vi bestämt oss, det ska bli en hund till! Men vad? Vi har hela tiden kännt att vi vill ha en liten hund till men nu har vi ändrat oss.
Stor hund
korthårig, lättskött päls
lugn o godmodig
Ingen brukshund. Aktiveringen består av promenader vardagslydnad o vara med i stallet. Ska gärna gå att cykla med. Får inte bli knäpp av att bara slappa i soffan en hel dag.
Ingen eller iaf väldigt lite jaktlust
Inte skällig
Ingen kamphund som staffe/amsstaff eller liknande

Vi har kollat lite på Engelsk Mastiff men tar gärna emot fler förslag :)
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Jag älskar Berner sennen, underbara vovvar som trivs alldeles utmärkt som gårdshundar. :love:
Finns även fler sennenhundar men med kort päls. Kan ingenting om dem men tror de kan var värda att kolla upp. http://www.sshk.a.se/

Finns ju även korthåriga Sankt Bernard också mysiga hundar. OM man gillar den typen av hundar vill säga. ;)
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

De är för sjuka o har för mycket päls.
Ett tillägg, det ska vara en så frisk ras som möjligt.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Grosser schweizer sennenhund! Jag har bara träffat fyra individer, men vilka goa hundar :love:
Den ena är gårdshund på en hästgård, pussar på alla som kommer dit. Dom andra tre är aktiva familjehundar som är fantastiska med barn, verkar starka och sunda och har ett lugn som smittar av sig :love:
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Cane Corso?

Engelsk mastiff känns ju tyvärr inte som någon frisk ras pga dess storlek, men jag är inte insatt.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Dogue de Bordeux?
Vet inte hur friska de är men har träffat ett par som varit otroligt trevliga.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vad vi förstått efter en del läsande ska de vara friskare än andra stora raser. Har hittat en kennel som har åtta generationer med HD AD fris hundar. Sen vet man ju inte hur ärliga/partiska folk är ;)

Ska kika på det tips vi fått :)
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Nu har vi snöat in lite på Newfouland. Det faller ju lite på pälsen men det kan jag nog leva med ;) Ngn som har erfarenhet av dem?
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vad vi förstått efter en del läsande ska de vara friskare än andra stora raser. Har hittat en kennel som har åtta generationer med HD AD fris hundar. Sen vet man ju inte hur ärliga/partiska folk är ;)

Det kan du ju kolla upp på Hunddata.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Nu har vi snöat in lite på Newfouland. Det faller ju lite på pälsen men det kan jag nog leva med ;) Ngn som har erfarenhet av dem?

Vi hade en N.F. på prov när jag var liten och min familj letade hund. Minns inte hur gammal han var men han var vuxen iaf och skulle omplaceras då ägarna skulle flytta från hus till lägenhet. En mycket trevlig hund (som var sjukt väluppfostrad). Var lite lagom aktiv för att mina föräldrar skulle hinna med barn, hund och allt annat på ett bra sätt. Han fällde en del minns jag. Han umgicks fint med oss barn (som var typ 3, 6 och 9 år eller nåt sånt) inomhus, det som gjorde att han inte blev kvar var att han lekte lite väl tufft utomhus. Inte med bett eller så utan att han blev bufflig och hoppade en hel del. Med tre inte så gamla barn blev det lite mycket när en hund på 70 kg drog igång.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vi har också haft NF. Vår favorithund i familjen, beskyddande när det gällde, tålmodig som få och oerhört godtrogen. Älskade alla i familjen och krävde "lagom". Fick tas bort som 3åring pga allvarliga höftfel, men så var hon ur en tjuvparning mellan mor och son.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vi har fått kontakt med en uppfödare av Douge de Bordeaux idag. Vi söker ju inte valpp i första hand utan en lite äldre hund från ett år.
De har en 15 månaders hane som kommit tillbaka från köparen. Låter som en jättehärlig hund :)
Mamman har DH C o ED ua, pappan har HD A o ED ua.
Ska åka o hälsa på dem till helgen :)
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Är den hunden HD/ED-röntgad då? Är den så gammal som 15 mån så borde den ju vara det- Jag tycker annars att ni åtminstone borde kräva att den röntgas innan ev. köp. Har den HD eller ED så skulle iaf inte jag köpa den.

Sen tror inte jag att ddb (eller nf) är särskilt lämpliga att cykla med över huvud taget.

Själv hade jag tänkt rekommendera min ras, rhodesian ridgeback. Passar in på alla era kriterier. Kan dock ha en del jaktlust men det är inget som inte kan jobbas bort relativt enkelt.

etnahuvud2007.jpg
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Vi har fått kontakt med en uppfödare av Douge de Bordeaux idag. Vi söker ju inte valpp i första hand utan en lite äldre hund från ett år.
De har en 15 månaders hane som kommit tillbaka från köparen. Låter som en jättehärlig hund :)
Mamman har DH C o ED ua, pappan har HD A o ED ua.
Ska åka o hälsa på dem till helgen :)

Köp inte hunden innan ni HD/ED-röntgat och skickat in till SKK för avläsning, är mitt tips. Och veterinärbesiktia hos en duktig veterinär som lyssnar på hjärtna, lungor etc.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Är den hunden HD/ED-röntgad då? Är den så gammal som 15 mån så borde den ju vara det- Jag tycker annars att ni åtminstone borde kräva att den röntgas innan ev. köp. Har den HD eller ED så skulle iaf inte jag köpa den.

Är det inte 18 månader som gäller för DDB och andra storvuxna raser?

Men jag håller med dig om att en DDB inte är en frisk och hållbar ras och att en RR skulle vara ett betydligt bättre alternativ ur det perspektivet.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Har en bekant med två RR, har även fött upp. Träffade dem av en slump i helgen o frågade lite om hundarna o det känns verkligen inte som en hund för oss.
De kräver massa med motion o aktivering för att må bra o det kan vi inte erbjuda då vi inte har det intresset. De sysslar med lure coursing för att de ska få utlopp för all sin energi o det känns rena döden för oss som vill gå i skogen o mysa....
Dessutom tyckte vår Ruben att de var burdusa o skälliga, säkert en fostringsfråga, men nää...

Om det inte går att cykla gör det inte så mycket. Det är till o från stallet o jag cyklar bara på sommaren när det är vackert väder. Vill jag cykla får de vara hemma med husse, annars tar vi bilen :)

18 månader gäller enligt de sidor jag kollat poå, men jag är ingen expert.
Han var väldigt mager o tunn när han kom tillbaka från köparen o har o är fortfarande lite svajig bak när han går. Uppfödaren var själv noga med att han skulle kollas upp ordentligt innan ev köp.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Även om han inte är fullfuxen kan det ge en hint om hur höfterna ser ut, om det kanske till och med redan finns pålagringar. Har han riktigt dåliga höfter syns det, och har han riktigt bra syns det med.
 
Sv: Vad ska vi ha för hund?

Ännu en rasvalstråd :D
Nu har vi bestämt oss, det ska bli en hund till! Men vad? Vi har hela tiden kännt att vi vill ha en liten hund till men nu har vi ändrat oss.
Stor hund
korthårig, lättskött päls
lugn o godmodig
Ingen brukshund. Aktiveringen består av promenader vardagslydnad o vara med i stallet. Ska gärna gå att cykla med. Får inte bli knäpp av att bara slappa i soffan en hel dag.
Ingen eller iaf väldigt lite jaktlust
Inte skällig
Ingen kamphund som staffe/amsstaff eller liknande

Vi har kollat lite på Engelsk Mastiff men tar gärna emot fler förslag :)


Tycker en Boerboel passa bra in i beskrivningen!:D

Lite söta bilder på syrrans Boerboel som är hur snäll och go som helst finns inget ont i henne!

45032_437181974632_576734632_4874668_3832176_n.jpg


166395_498673764632_737617_n.jpg


163934_498673819632_1473756_n.jpg

:love::love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 290
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 129
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 550
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 971
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp