Farligt att äta slaget gräs?

Centaur

Trådstartare
Behöver klippa ner gräset i några av mina hagar, det är väldigt högt nu och mer strå än blad. Skall be grannen komma med traktorn och klippa snart men när är det tryggt att släppa hästarna där efter att det har slagits?

Det kommer ligga kvar massa gammalt gräs då det som sagt är högt, gott över metern. Är orolig att det kan börja mögla?
 
Hur det är med gräs låter jag vara osagt för det vet jag inte. Det som spelar in är ju hur tjockt lager det blir, på hur vädret är om gräset torkar rakt igenom eller om det är så tjockt lager att det inte torkar för då kan det ju börja mögla. Det blir ju många variabler som hur stort område det rör sig om och hur fort hästarna äter upp det slagna gräset. Däremot är det inte bra om brännässlor ligger kvar. Hästarna äter nämligen gärna slagna brännässlor som har legat något dygn och brännässlor kan ge separationer i hovväggen. Det kan alltså bli som ett fånganfall om man har otur.

Varför vill du slå gräset? Kan du inte släppa hästarna där ändå? För hästarnas skull spelar det ju ingen roll att gräset är högt om det nu inte är små shettisar du har. När jag öppnade sista delen av sommarhagen så var gräset meterhögt där men det bekom iallafall inte mina hästar. De var lyckliga över mer gräs och trots att de går med betesreducerare på sig så hade de inga problem med att äta.
 
Jodå går i hagen nu men inte så värst intresserad av det höga gräset. Har alltför mycket bete så om jag inte klipper växer det helt igen och blir ogräsvall istället för bete.

Så det måste klippas nu i höst. Gräset är torrt eftersom det är långa torra strån, men vet ej hur tät det kommer bli när det väl är slaget och ligger på marken.
 
Jodå går i hagen nu men inte så värst intresserad av det höga gräset. Har alltför mycket bete så om jag inte klipper växer det helt igen och blir ogräsvall istället för bete.

Så det måste klippas nu i höst. Gräset är torrt eftersom det är långa torra strån, men vet ej hur tät det kommer bli när det väl är slaget och ligger på marken.
Det optimala hade varit att ta bort det. det möglar, särskilt den här fuktiga årstiden. Visserligen kanske det försvinner till nästa vår. Ser på vår höåker där vi missat att pressa och det ligger en liten tuss gammalt hö. Kolsvart både höet och allt under och luktar fruktansvärt.
 
Går det inte att sprida efter att det är nedslaget så att det torkar så hade jag också försökt dra ihop det och slänga det då risken känns stor för att det möglar om det ligger kvar så att det inte får andas eller kan torka snabbt
 
Behöver klippa ner gräset i några av mina hagar, det är väldigt högt nu och mer strå än blad. Skall be grannen komma med traktorn och klippa snart men när är det tryggt att släppa hästarna där efter att det har slagits?

Det kommer ligga kvar massa gammalt gräs då det som sagt är högt, gott över metern. Är orolig att det kan börja mögla?
Jag vet minst en häst som fick fång av att gå på slaget gräs, det hade jäst om jag minns rätt.
 
Detta är en sådan där lurig fråga som kan svar på allt från att det är helt OK till hästen dör. Men mycket beror på hur mycket gräs det handlar om, hur vädret blir den närmaste tiden och hur länge hästen ska gå kvar i hagen.
Som jag fattar det så är det rator i hagen det handlar om d v s ställen där hästen väljer att inte beta. Troligen kommer inte hästen att beta där när det blir slaget heller. Det man ska vara medveten om är att gräset oavsett om det blir slaget eller inte kommer att fungera som gödning. Så det kommer att växa ännu mer i ratorna nästa år och hästen kommer inte att äta då heller.
Är det riktigt mycket så kan det vara ide att slå det stränga det och pressa så att man kan få bort det ifrån hagen.

Enklast att hantera det är att betesputsa under hela säsongen då gräset växer. Det blir då aldrig så högt i ratorna och mindre/inget problem med att gräset ligger kvar. Nu är det ju lite kört det här året och då kan det vara bättre att vänta med att slå tills betet är slut.
 
Däremot är det inte bra om brännässlor ligger kvar. Hästarna äter nämligen gärna slagna brännässlor som har legat något dygn och brännässlor kan ge separationer i hovväggen. Det kan alltså bli som ett fånganfall om man har otur.

Va?? Jag har precis tvärtom fått lära mig att det är toppen att slå brännässlor, låta dem torka ett par dagar och ge till hästarna, skulle vara nyttigt even.
 
Va?? Jag har precis tvärtom fått lära mig att det är toppen att slå brännässlor, låta dem torka ett par dagar och ge till hästarna, skulle vara nyttigt even.

Ja det har jag också läst. Nässlor innehåller mycket c-vitamin och är därför nyttigt för den sakens skull men det har också den biverkningen att det kan ge separationer och blödningar i hovväggen och därmed ge ett fånganfall. Tyvärr minns jag inte var det var jag läste det så jag kan inte länka men det var en mycket trovärdig sida så jag tror att det verkligen är så.
 
Ja det har jag också läst. Nässlor innehåller mycket c-vitamin och är därför nyttigt för den sakens skull men det har också den biverkningen att det kan ge separationer och blödningar i hovväggen och därmed ge ett fånganfall. Tyvärr minns jag inte var det var jag läste det så jag kan inte länka men det var en mycket trovärdig sida så jag tror att det verkligen är så.
Men var inte det i stora mängder :confused:

Fast lite inte på mitt minne nu. Det är inte det bästa för tillfället.
 
Men var inte det i stora mängder :confused:

Fast lite inte på mitt minne nu. Det är inte det bästa för tillfället.

Hur stora mängder det krävs är nog väldigt individuellt precis som med allt annat. En häst som är disponibel för fång reagerar ju säkert mycket mer av mindre mängd än en som inte är disponibel för fång.
 
Hur stora mängder det krävs är nog väldigt individuellt precis som med allt annat. En häst som är disponibel för fång reagerar ju säkert mycket mer av mindre mängd än en som inte är disponibel för fång.
Fast stora mängder gräs kommer ju utlösa fång på en fångdisponerad häst också?
 
Fast stora mängder gräs kommer ju utlösa fång på en fångdisponerad häst också?

Jo, fast nu menade jag brännässlor. Jag vet inte hur lite brännässla som behövs för att riskera att hovväggen separerar, blöder och blir till ett fånganfall. Det kanske behövs 20 brännässlor eller det kanske räcker med en nässla för att det ska bli ett fånganfall hos en fångdisponibel häst. Jag vet iallafall att där jag läste det så avrådde de ifrån att man överhuvudtaget gav brännässla till hästar. Det finns ett foder som enligt tillverkaren är extra bra för och framtaget för just fånghästar som innehåller brännässla och det fodret avråddes det starkt ifrån att ge. I ett foder pratar vi ju bara om några gram så det behövs nog inte så mycket nässla för att riskera ett fånganfall. Några gram gräs ger ju inget fånganfall menar jag.
 
Om det är en lite modernare maskin som klipper så klipps det ned i smådelar och torkar ju på bara ett par dagar och då är det inget problem. Titta på veteåkrarna en del skördetröskor lämnar halm och en del inte. Jag har fått intryck och tror att det är en inställning på klipparen.
 
Om det är en lite modernare maskin som klipper så klipps det ned i smådelar och torkar ju på bara ett par dagar och då är det inget problem. Titta på veteåkrarna en del skördetröskor lämnar halm och en del inte. Jag har fått intryck och tror att det är en inställning på klipparen.
På sädesfälten är det tröskan som hackar ner halmen om man inte vill ta tillvara på den. Om det är hackat i balar med halm eller grovfoder så är det pressen som gör det.
Så om det ens går att få det hackat direkt vid slagningen måste det vara rätt typ av maskin och en som hackar direkt där är nog inte så vanlig.
 
Använd slåtterhack, den hackar ner till ingenting. Den kör vi när vi putsar hagarna, det dom inte äter.
 
Va?? Jag har precis tvärtom fått lära mig att det är toppen att slå brännässlor, låta dem torka ett par dagar och ge till hästarna, skulle vara nyttigt even.

Jag också, många torkar dem och ger på vintern.

Är också jättenyfiken på att läsa om att det kan utlösa fång för jag hittar precis tvärtom, att det enl vissa sidor anses vara lindrande vid fång samt förebyggande?

Ger själv inte, men det är ju intressant att veta om det är precis tvärtom dvs skadligt oavsett mängd.

Man ska ju i överlag vara lite skeptisk till örter iom att det saknar ganska mycket just kring forskning etc men är något direkt skadligt vill man ju gärna veta liksom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 774
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 393
Senast: MayGrace
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 745
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 693
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp