Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Det är så spännande hur olika man är. Jag bor nu på 7e våningen, första gången jag inte bor på markplan. Och jag vantrivs något fruktansvärt. Det tar så långt tid att ta sig ut!

Överlag så gillar jag inte trapphus alls heller. Jag vill ha egen ytterdörr.

I mitt område finns det noll risk med att bo på markplan, men jag personligen ogillar att ha insyn. Att bo en våning upp passar mig perfekt. Grannarna med hund, rullator och småbarn bor på nedre plan. Vi med friska ben och större barn en trappa upp.

Jag vill inte bo på markplan. Jag skulle nog inte vara så sugen på typ femton våningar upp heller, det känns rätt opraktiskt, men ska jag bo i lägenhet så trivs jag med att bo en eller ett par våningar upp.

Men det är till stor del för att jag inte vill ha andras utekatter på min uteplats/i mina fönster, som kan stressa min katt (i synnerhet när jag hade min hankatt, som var rädd för andra katter - risk för problem mellan mina två pga stress utifrån..). Även barn, folk som försöker jävlas (knacka på rutan etc), folk som tittar in - dessa beror förstås mycket på hur byggnaden är konstruerad osv också.
I området som jag bor i nu, är det även en faktor att ljud från tvättstugan i källaren enligt uppgift hörs rätt så väl i lägenheterna på första våningen.

Men oavsett, känner du dig otrygg vid tanken så tycker jag att du ska överväga att kika vidare. :heart

Jag tror som andra här att det är helt upp till var och en vad man är mest orolig/känner obehag för och anpassa sig efter det.

En person kanske är orolig över risken av brand och därför vill bo på bottenvåningen (eller en trappa upp). En annan kanske är orolig över inbrott och vill bo högre upp. Ingen av dem har fel, bara olika saker som de är oroliga för.

Personligen bor jag på bottenvåningen nu med uteplats och tycker att det är mysigt med den stora uteplatsen. Stort plus i kanten att det är så snabbt och enkelt att bära in saker eller påsar från bilen. Behöver aldrig oroa mig över frakter och paket, de lämnas lätt framför dörren. Mitt sovrumsfönster har persiennerna nere hela tiden men inte mitt vardagsrum, det är en äng framför det fönstret och det går bara enstaka personer utanför det så det känns inte blottat.

Det jag skulle oroa mig över om jag bodde högt upp är om hissen slutar fungera. Skulle inte tåla att bo på sjunde våningen då 😱 Två eller tre trappor går men bara ett kort tag.
Högre upp så vill jag helst ha två hissar 😅

Jag förstår inte heller vad som skulle vara farligt...
Det är ingenting som är farligt utan bara en känsla av att inte riktigt kunna slappna av för att det rör sig folk direkt utanför fönstret. Upplever inte samma i villa eftersom man då behöver gå in på någons tomt.

Men det beror såklart på hur både lägenhet och villa är utformad. Att bo på markplan vänd mot skog hade varit trevligt, att bo på markplan vänd mot parkering/port inte lika trevligt.

Det är ingenting som är farligt utan bara en känsla av att inte riktigt kunna slappna av för att det rör sig folk direkt utanför fönstret. Upplever inte samma i villa eftersom man då behöver gå in på någons tomt.

Men det beror såklart på hur både lägenhet och villa är utformad. Att bo på markplan vänd mot skog hade varit trevligt, att bo på markplan vänd mot parkering/port inte lika trevligt.
Det köper jag men det är ju en personlig preferens bara. :) Det är fler än en som har nämnt att de inte skulle Våga bo på markvåning eller att det på något vis vore farligt.

Jag tycker trappuppgångar kan vara rätt obehagliga, man kan ju möta någon skummis där och bli fast i lägenheten för att man inte vågar gå ut. :D

Efter ett överfall i min lägenhet, på andra våningen (jag hoppade från balkongen för att undkomma!) försökte jag krossa grannens fönster för att ta mig i säkerhet. Jag använde en tung trädgårdsstol och slog mot rutan ... den bara studsade. Jag lyckades INTE ta mig in! (Han kom och öppnade sedan han hört smällarna mot rutorna, detta var alltså mitt i natten!) Så, på så sätt hade jag inte oroat mig. Det krävs mycket för att krossa en sån, vanlig, ruta och ta sig in.

Precis så. Hur fönster och dörrar och uteplats ser ut avgör allt. Jag gick från lägenhet med fönster åt ett håll ut mot gatan mittemot och var tvungen att ha nerdraget pga insyn. Flyttade till hus med fönster alla håll och utsikt över en blomstrande trädgård och öppna fält. Jag mår mycket bättre av att få in ljus så är tveksam inför att sätta upp insynsskydd överallt

Och så har jag någon liten oro att några av dom där stökiga människorna som höll på med droger finns kvar och försöker ta sig in eller bara vill förstöra. Jag fattar att det är ovanligt men tanken finns i alla fall.

Men en uteplats låter mysigt. Jag ska titta och se skicket på den innan jag bestämmer mig.

Lägenheten idag var super fin, några väggar kunde behöva målas om men annars var den häftigt. Vardagsrummet var sexkantigt och såg jätte fint ut, i köket får mitt bord plats, sovrummet var ganska litet men hade en bra liten klädkammare och jag hade tänkt inreda sovrummet som här men insåg att det kommer bli svårt oavsett var eftersom mitt nuvarande sovrum är ca 40 kvm och flera meter högt i tak, känns som en kyrka med fönstren också.

Precis så. Hur fönster och dörrar och uteplats ser ut avgör allt. Jag gick från lägenhet med fönster åt ett håll ut mot gatan mittemot och var tvungen att ha nerdraget pga insyn. Flyttade till hus med fönster alla håll och utsikt över en blomstrande trädgård och öppna fält. Jag mår mycket bättre av att få in ljus så är tveksam inför att sätta upp insynsskydd överallt

Och så har jag någon liten oro att några av dom där stökiga människorna som höll på med droger finns kvar och försöker ta sig in eller bara vill förstöra. Jag fattar att det är ovanligt men tanken finns i alla fall.

Men en uteplats låter mysigt. Jag ska titta och se skicket på den innan jag bestämmer mig.

Lägenheten idag var super fin, några väggar kunde behöva målas om men annars var den häftigt. Vardagsrummet var sexkantigt och såg jätte fint ut, i köket får mitt bord plats, sovrummet var ganska litet men hade en bra liten klädkammare och jag hade tänkt inreda sovrummet som här men insåg att det kommer bli svårt oavsett var eftersom mitt nuvarande sovrum är ca 40 kvm och flera meter högt i tak, känns som en kyrka med fönstren också.
Fast som insynsskydd kan man ju t.ex. köpa fönsterfilm. Finns jättemånga fina som gör att man inte kan se in, men som släpper in ljus :) .

Jag har spegelfilm på ena fönstret och helt enkelt sjukt jäkla många krukväxter i ett annat. 😅 Det är sovrumsfönstret så där drar jag ju för på natten ändå.

Jag har också massa krukväxter, som slingrar sig upp i fönstren. Det bryter insynen mycket bättre än man tror, inte sällan bättre än tex en tunn gardin där man ändå kan se siluetter igenom om det är tänt inne och mörkt ute. Spegelfilm funkar bra på dagtid men om det är mörkt ute och ljust inne brukar det inte ha mycket effekt.

I nästan alla bottenlägenheter jag bott i har man breda rabatter och buskage utanför fönstret, så det går inte bara att gå fram. När jag bodde på nionde våningen var det däremot en klasskompis som kände igen mig från grannhuset på andra sidan gården. :bag:

När jag är ute och går på kvällen tänker jag ofta på hur himla mycket insyn det är i folks villor med enorma fönster ner till golvnivå och väldigt upplyst. Det hade inte jag varit bekväm med.

Jag har också massa krukväxter, som slingrar sig upp i fönstren. Det bryter insynen mycket bättre än man tror, inte sällan bättre än tex en tunn gardin där man ändå kan se siluetter igenom om det är tänt inne och mörkt ute. Spegelfilm funkar bra på dagtid men om det är mörkt ute och ljust inne brukar det inte ha mycket effekt.

I nästan alla bottenlägenheter jag bott i har man breda rabatter och buskage utanför fönstret, så det går inte bara att gå fram. När jag bodde på nionde våningen var det däremot en klasskompis som kände igen mig från grannhuset på andra sidan gården. :bag:

När jag är ute och går på kvällen tänker jag ofta på hur himla mycket insyn det är i folks villor med enorma fönster ner till golvnivå och väldigt upplyst. Det hade inte jag varit bekväm med.
Fattar inte heller alla nya hus med hela sidor med fönster där man ser rakt in

Jag får nog göra en väldigt grundlig koll på allt ni skriver. Ska kolla noga åt var fönstren ligger och med buskar och sånt.

Det gör de verkligen, jag har både stora växter och amplar. Jag upplever att det gör stor skillnad om man har belysning I fönstret också, då är det mest den ljuspunkten man ser utifrån. Å andra sidan har jag nästan aldrig på taklampor och liknande när jag är hemma.
Detsamma gäller med spegelfilmen. Jag har gått ut för att titta efter några gånger under vintrarna. Jag har tunna gardiner som jag drar för på kvällen och då ser man mest någon diffus belysningspunkt utifrån, såpass att jag utan bekymmer knallar runt lättklädd och sover i soffan utan att bekymra mig. Ska någon se tydligare måste de liksom bocka händerna och lägga pannan mot rutan och då får de skylla sig själva! :angel:

Sant, men det gäller ju överallt där folk har storbelysningen på, då ser man in i lägenheter högre upp också.

Jag bodde sexton år varav elva själv på bottenvåningen i Uppsalas (då) mest utsatta område. Jag kände mig aldrig otrygg och saknar fortfarande lägenheten, gatan och området. Om elcykel kommit in i mitt liv ett år tidigare hade jag nog aldrig flyttat. Har försökt flytta tillbaka men nu är gatan superpopulär (och jag har flyttat till Åland).

Det var ingen direkt insyn. Aldrig någon som var vid uteplatsen som inte hörde dit. Egen ingång. Gå rakt ut med hundarna. Efter det har jag bott i tre andra lägenheter på bottenplan.

Jag skulle däremot tycka att det skulle kännas otryggt att bo högt uppe. Hiss man kan möta någon i. Svårt att komma ut vid brand. Svårt att komma ut om något händer över huvud taget. Jag väljer alltid så långt ner jag kan,

Båda lägenheterna jag är intresserade av har i princip samma hyra nu, diffar på ca 200 kr. Båda kan jag göra tillägg för att få tvättmaskin och i den högre upp även torktumlare men det vet jag inte om den på botten. Och ännu ett tillägg för att glasa in balkongen som kanske gör den lite dyrare, boendeparkeringen några hundra som är samma på båda och vid den högre eventuellt tillgång till garage. Men om man håller det till samma parkering och tillägg så kanske det ändå kommer diffa typ 400 kr om jag väljer att glasa in balkongen.

Den på bottenvåningen har rabatt så första två åren får jag 2000kr/månad mindre i hyra där. Det blir ändå 48 000 kronor. Det är ju jätte bra i början men om jag bor där i 20 år så känns dom pengarna utspridda inte så mycket att jag måste välja pga det när det gäller livskvalitet. 200 kr mindre i månaden om man slår ut det.

Det lutar åt att jag vill ha den en våning upp men jag tror den kommer bli tagen av någon med mer poäng medan hyresvärden sa att hittills i morse innan dom tar bort annonsen så har jag mest poäng på den på botten så där är chansen stor om det inte kommit in någon ny idag.

Jag tycker det är jätte jobbigt att välja och att inte kunna styra allt eftersom hyresvärden har sina regler. Vet inte hur man gör om man behöver tacka ja till två samtidigt om man tror man inte kommer få favoriten och båda har samma datum.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka