Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Jag pratade med hyresvärden och bad dom ärligt svara på om området fortfarande anses lite stökigt och det är det inte. Ett rykte som hänger kvar. Däremot kan man som på alla platser ha otur att få dåliga grannar. Det händer nog dock mer sällan på den högre upp där det bor mest pensionärer. Hon som bor där nu hade på ett halvår träffat grannarna på samma våning 4 gånger.

Hyresvärden sa också att nu när dom samlat in anmälningarna så är det officiellt att den på bottenplan är min om jag vill ha den. Jag hoppas verkligen den är fin, jag tänker för hundarna. Kunna ligga på gräsmattan och sola, ha min hängstol. Blir kvar lite av huskänslan som jag definitivt kommer sakna annars. Området är byggt så att det är som en ring så att det inte finns några stora gator i det utan bara in till husen just så att centret är innergården med en enorm park. Tror det finns möjlighet att gå till skogen.

Och därifrån kan man gå ut ur den ringen och där finns mataffär, djuraffär (inga djur, bara tillbehör) och nära till kollektivtrafiken. Tar kanske 30 minuter att gå till centrum. Typ 10 minuter med bil till stort köpcentrum.

Den högst upp är dock i princip lika bra på allt så jag släpper rädslan för att bo på bottenvåningen och väljer den lägenheten som känns bäst. Fördelen med den på nedrebotten är att den är granne med en ridskola och jag funderar på att börja rida igen i så fall.

Gå på din känsla, hur känns det i magen när du är i lägenheten. Den faktiska säkerheten, dvs sannolikheten att du skulle få inbrott eller överfall för att du bor i markplan är ju låg, men det spelar ju ingen roll om du hela tiden ändå känner dig otrygg. Jag har haft lägenhet i markplan i ett på min ort lite oroligt område och den enda gången jag var nervös var när det var nyår och det sköts raketer på innergården. Inget hände dock så det var ju mest en oro från min sida att deras raketpaket skulle välta och skjutas rakt in i mina gigantiska fönster. Just uteplats är ju underbart, inte minst när man har husdsjur som kan ligga där och njuta på ett helt annat sätt än på en balkong.

Men som sagt du måste ju känna dig trygg, och det har ofta inte med logik att göra det är ju känslor.

Jag Älskar min inglasade balkong! Jag använder do. jämt till skillnad från när jag hade vanliga balkonger. Det är ett av mina viktigaste grejer när jag ska välja boende.
Aha! Jag älskar min utan inglasning. Jag har tänkt mig att den känns varmare och lite instängd med glas. Jag vill gärna ha lite utomhuskänsla på balkongen.

Men jag tror också att ens vanor påverkar. Hur dags är det sol/skugga på balkongen och när vill man varadär?

Jag pratade med hyresvärden och bad dom ärligt svara på om området fortfarande anses lite stökigt och det är det inte. Ett rykte som hänger kvar. Däremot kan man som på alla platser ha otur att få dåliga grannar. Det händer nog dock mer sällan på den högre upp där det bor mest pensionärer. Hon som bor där nu hade på ett halvår träffat grannarna på samma våning 4 gånger.

Hyresvärden sa också att nu när dom samlat in anmälningarna så är det officiellt att den på bottenplan är min om jag vill ha den. Jag hoppas verkligen den är fin, jag tänker för hundarna. Kunna ligga på gräsmattan och sola, ha min hängstol. Blir kvar lite av huskänslan som jag definitivt kommer sakna annars. Området är byggt så att det är som en ring så att det inte finns några stora gator i det utan bara in till husen just så att centret är innergården med en enorm park. Tror det finns möjlighet att gå till skogen.

Och därifrån kan man gå ut ur den ringen och där finns mataffär, djuraffär (inga djur, bara tillbehör) och nära till kollektivtrafiken. Tar kanske 30 minuter att gå till centrum. Typ 10 minuter med bil till stort köpcentrum.

Den högst upp är dock i princip lika bra på allt så jag släpper rädslan för att bo på bottenvåningen och väljer den lägenheten som känns bäst. Fördelen med den på nedrebotten är att den är granne med en ridskola och jag funderar på att börja rida igen i så fall.
Alltså det låter ju ändå väldigt härligt <3

Aha! Jag älskar min utan inglasning. Jag har tänkt mig att den känns varmare och lite instängd med glas. Jag vill gärna ha lite utomhuskänsla på balkongen.

Men jag tror också att ens vanor påverkar. Hur dags är det sol/skugga på balkongen och när vill man varadär?
Jag är som du. Tycker att inglasade balkonger känns instängda. Flyttade t o m när balkongerna skulle tvångsinglasas.

Min rekommendation är att gå på din magkänsla. Jag har fullt förståelse att beslutet kan/kommer kännas stort och svårt. Men du kan bara gå på den informationen du har idag och den känsla du har idag/när du har sätt lägenheterna. Om någon lägenhet känns mer rätt så är det rätt lägenhet (även om livet skulle ändras och den andra skulle vara bättre om x år).

Om det är så att du måste säga ja/nej till ena lägenhet innan du vet om du kan få den andra så förstår jag att det försvårar beslutet.

Gå på din känsla, hur känns det i magen när du är i lägenheten. Den faktiska säkerheten, dvs sannolikheten att du skulle få inbrott eller överfall för att du bor i markplan är ju låg, men det spelar ju ingen roll om du hela tiden ändå känner dig otrygg. Jag har haft lägenhet i markplan i ett på min ort lite oroligt område och den enda gången jag var nervös var när det var nyår och det sköts raketer på innergården. Inget hände dock så det var ju mest en oro från min sida att deras raketpaket skulle välta och skjutas rakt in i mina gigantiska fönster. Just uteplats är ju underbart, inte minst när man har husdsjur som kan ligga där och njuta på ett helt annat sätt än på en balkong.

Men som sagt du måste ju känna dig trygg, och det har ofta inte med logik att göra det är ju känslor.
Håller verkligen med om detta!

@Lillefrun fokusera på din egen känsla när du är där och tittar.
Om någon statistik säger att det är otryggt eller inte, vilka faktorer andra tycker är viktiga för att trivas etc. spelar ingen roll alls i jämförelse med det som kommer av din egen upplevelse av att vara trygg och trivas respektive att inte göra det.

Min rekommendation är att gå på din magkänsla. Jag har fullt förståelse att beslutet kan/kommer kännas stort och svårt. Men du kan bara gå på den informationen du har idag och den känsla du har idag/när du har sätt lägenheterna. Om någon lägenhet känns mer rätt så är det rätt lägenhet (även om livet skulle ändras och den andra skulle vara bättre om x år).

Om det är så att du måste säga ja/nej till ena lägenhet innan du vet om du kan få den andra så förstår jag att det försvårar beslutet.
Jag håller med. Områden kan se likartade ut och ändå ha helt olika effekt på hur man känner sig i området.

Som exempel, där jag bor nu och ett tidigare boende, mycket invandrartätt, skräpigt och nersmutsat, lägenhet med trapphus, stökigare området...

Båda områdena innehöll det här. Där vi bor nu känner jag mig helt trygg, alla är supertrevliga och några av grannarna hjälpte tillomed till när vi flyttade in.

Men ett annat ställe med precis samma rekvisit - där var känslan väldigt otrygg. Jag vågade inte gå kvällssvängen själv med hundarna.

Så åk dit och känn dig för. Det är enda sättet att verkligen veta känslan.

Stökiga områden är ju svårt att beskriva med. Min mamma bor ca 100 meter från stans stökigaste lägenhetsområde, alltså ett ställe där man eldar upp sophuset, det står övergivna bilar på parkeringen flera år och allting är täckt av graffiti. Ändå är gruppen med mammas hus välskötta, fina små trädgårdar på markplan som får va ifred, laddstolpar som ingen är på och mamma känner sig helt trygg. Vissa kanske hade tyckt det va ett stökigt område, det enda som finns mellan är en gräsplätt men det är uppenbarligen gigantisk skillnad

Jag vill gärna ha tvättmaskin och torktumlare för att inte binda upp mig och inte kunna göra något annat. Har så mycket dåliga erfarenheter av mina 14 år med tvättstuga
så finns det en möjlighet tar jag den. Det handlar om 50 kronor för tvättmaskinen enligt hyresvärden. Balkongen tänker jag vänta med tills jag ser om det finns ett behov så inte i år i alla fall.
Du gör som du vill, men 50 kr för maskinen + kostnad för el + eventuellt kostnad för vatten.

Sen är det kanske inga stora kostnader för dessa saker, men de bör ändå tas med i budget.

Däremot kan man som på alla platser ha otur att få dåliga grannar. Det händer nog dock mer sällan på den högre upp där det bor mest pensionärer. Hon som bor där nu hade på ett halvår träffat grannarna på samma våning 4 gånger.
Äsch, värsta grannarna jag någonsin haft var ett pensionärspar där kvinnan var heltokig. Jag fick inte använda vattnet i köket på kvällarna. Då kom hon och bankade på dörren. Hon påstod att jag spolade vatten hela dagarna (jag hade skola och stall och var knappt hemma). Hon menade att hon inte hörde TVn när jag spolade vatten, och bjöd in mig för att lyssna. Jo, det hördes ett svagt sus i ledningarna men för att höra detta var de tvugna att stänga av TVn och stänga balkongdörren 😅. Hyresvärden sa att jag skulle ringa Securitas och sen sätta på vattnet när de var hos mig. Jag gjorde det, två killar från Securitas kom och såg ut som de trodde att JAG var galen när jag påstod att tanten kommer om jag öppnar kranen. Jag öppnar kranen och nån minut senare bankar tanten på, Securitas-killarna öppnade och tanten skällde ut dem. När hon gått sa de "hon är ju inte klok". Nä, jag vet 😅.

Ett av de bästa områden jag bott i är förövrigt ett som räknas som de sämre i Uppsala. På markplan. Hur lugnt som helst. Jag promenerade dessutom mycket under kvällar och nätter då och det kändes tryggt överallt.

När får du titta på lägenheten med uteplats?

Jag bodde på markplan med uteplats i 10 år. Var lite skeptisk och min låg så till att jag hade en del insyn. Men jag älskade den lägenheten och skulle jag vilja bo i lägenhet igen, skulle jag försöka få markplan för att få en större uteplats än balkong oftast är till mina katter. Jag bodde i ett underbart område, men visst hade vi inbrott. Min granne som bodde på markplan fick påhälsning, men också några som bodde högre upp. Jag konstaterade också att min granne som hade inbrott i princip inte hade någon insyn, men det gjorde nog också att det var just den lägenheten de gick in i. Så på så vis är det bra med "trist" läge.
Parkeringen låg bakom ryggen på fotografen, så jag visste när alla kom hem och inte 😅
20170713_224240.webp

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat