Farligt med hästar på tjuder, behöver råd

Galaxy

Trådstartare
Hej
Önskar hjälp med åsikter och perspektiv.

Här i närheten där jag bor finns två hästar som ägaren brukar hålla tjudrade på olika platser i grannskapet. Det är arbetshästar av en något lättare modell och det har nog pågått i ett par år. De går i grimmor och ganska långa linor, ca tio meter skulle jag tro. Detta är givetvis farligt för hästarna osv, men tycks (tyvärr) inte vara olagligt i detta land jag befinner mig i.
En dag hade hästarna slitit upp järnpålen, som de sitter fast i, från marken och kom galopperande mot mig, med linorna mellan sig och pålen farandes. Det var riktigt illa, men jag lyckades rädda mig från både påle och linor. Hunden var jag tvungen att släppa i kalabaliken. Han for och jagade efter hästarna i hasorna, så de stack iväg istället för att cirkulera runt mig vilket de var inne på från början. Puh, det vart lite rörigt detta, men jag tror ni förstår.
Så, nu till problemet;
Medans jag då anser att detta tjudrande är livsfarligt. Inte "bara" för hästarna utan även människor så är ägaren av annan åsikt och vill fortsätta hålla sina hästar på detta vis.

Vad kan man säga?
 
Tyvärr ingenting om det är ett lagligt sätt att hålla häst på där du bor. Det enda du kan göra är att prata till hans samvete, men annars så...
 
Det är ju bra om man kan nå samvetet men där verkar jag gå bet :(
Ja, det tycks alltså vara lagligt när det kommer till djurskyddslagar och liknande. Men det kan nog knappast vara lagligt vad det gäller "allmänhetens säkerhet" så att säga. Och det är här som problemet tycks ligga. I och med att människor härikring i stort sett saknar kunskaper angående hur hästar i allmänhet fungerar så kan de inte föreställa sig riskerna för allmänheten med denna tjudring.
Jag skulle vilja framhålla att hästar är flyktdjur och att det är helt naturligt att de några gånger om dagen "sätter lite fart" (polen dras upp, samt de riskerar att skada nackar och nosrygg i och med ryck i grimman). För visst är det väl så?
 
Jag vet att det är vanligt i andra länder, även i europa. Många hästar verkar kunna det där utan problem och trasslar aldrig in sig.

Jag skulle ju aldrig tjudra mina hästar (av både djurskyddsskäl och eget tycke) men kulturen här är annorlunda eftersom vi har fantastiskt mycket mark per capita om man jämför med många andra europeiska länder och det är möjligt att man, om man bodde i dessa länder, skulle se det positiva i det hela. Det är svårt att ändra andra länders kultur och vi vet ju ingen statistik heller. Det kanske faktiskt inte är ett problem?

Vi har ju i Sverige en tanke om att elband ger färre och mindre skador än taggtråd men än finns ingen statistik på det och skadorna är varken mindre eller färre med elband, vad jag förstår. Skadorna är bara annorlunda.
 
Det är intressant kulturerna kan vara så olika. I detta land tycks det dock inte finnas någon sådan kultur, hästarna här tycks förövrigt hållas i rejäla hagar med trästaket eller inga hagar alls (men ska försöka forska efter lite ytterligare om det för säkerhets skull. Tack för tipset.

Hästarna var lugna, då jag befann mig i närheten men måste ha blivit skrämda av något, travade eller galopperade måste då ha dragit upp pålen. Och i och med detta uppstod en totalt livsfarlig situation som vem som helst skulle kunna bli drabbad av.
Skenande hästar är en sak, men skenandes med rep och järnpåle mellan sig är något helt annat.

Men när man funderar lite på det här med tjudring av häst, så kan man ju tänka sig att det fungerar i och med att hästen får ett sådant obehag/smärta/skada de gånger den försökt att röra på sig med lite fart, vilket i sin tur innebär att hästen blir hämmad vad det gäller detta, som i sin tur minskar risken för större skador av intrasslat och återkommande starka ryck i grimman. Hästen "lär" sig att inte skada sig i omständigheterna kan man väl säga. Men, nog måste risken finnas kvar.
 
Det har inte alltid varit förbjudet i Sverige heller. Det kan ju vara något att tänka på.
Om jag kommer ihåg rätt så var risken att hästen fick ryck av grimman eller kom loss inte anledning till att det förbjöds. Utan det var för att hästar skadade sig när dom trasslade in benen i repet/kedjan dom satt fast med på ett helt annat sätt än nötkreatur och får.
 
Jag har sett på typ RSPCA i Storbritannien någonstans, eller om det var i USA, att det är ganska vanligt och tillåtet.
Många har där såklart som alla andra hagar och sådant. Men de som har en häst eller kanske är beroende av en häst i samhällen där de inte själva har mark så fick man tydligen tjudra hästen vid allmänningar för att beta den.
På det sättet hölls många hästar i fint hull trots fattiga familjer och ingen egen mark. Kanske kan man tänka att det annars blir sämre för hästarna?

Att det kan vara farligt är nog helt sant. Speciellt om de sliter sig med lina och påle. Jag har fått för mig att hästarna är vana sedan föl att gå tjudrade med linan liggande, det är väl själva flykten som är farligast även om det ändå kan hända att de trasslar in sig utan att fly.
 
Ja, hästar har ju en helt annan explosivitet än boskaps-djur. Så det är ju läskigt hur de skulle kunna skada sig i och med tjudring. Vad jag förstått så är ändå kedja att föredra i och med att den håller sig närmre marken=minskar risken för intrassling.
Något jag kom att tänka på nu är att det ju blir stor skillnad i riskerna då man jämför en häst tjudrad mot två (eller fler). Som t ex desa hästar går så trasslar de ibland in sig i den andra hästens rep, och där ökar ju risken för allvarlig olycka stort. Om man tänker sig att en av hästarna skulle försöka fly och den andra sitter fast med benen i dennes rep just då. Är det någon som känner till om detta förekommer/förekommit någonstans, att tjudra två djur i samma påle?
Ja, det kan finnas många olika anledningar till att någon väljer att tjudra sina djur. I just detta fall förstår jag inte riktigt, då ägaren har tillgång till rejäla hagar med bete, hästarna är tjocka och de används inte till något arbete. Skulle möjligtvis vara för att hålla ogräs borta, men tycker inte att det syns någon skillnad där de gått mot området dit de inte nått...
Jo, dessa hästar är nog inte vana sen fölsben vid tjudring, de hade hagar där de gick med andra hästar hos tidigare ägare.
 
Att det kan vara farligt är nog helt sant. Speciellt om de sliter sig med lina och påle. Jag har fått för mig att hästarna är vana sedan föl att gå tjudrade med linan liggande, det är väl själva flykten som är farligast även om det ändå kan hända att de trasslar in sig utan att fly.
Håller helt med. Men vad jag tror kanske är grunden i att jag inte kan få ägaren att upphöra tjudringen, (trots att det var så nära att en allvarliga olycka skedde), är att ägaren fått för sig att just jag och min hund är det enda som kan orsaka att hästarna rör på sig så pass att pålen släpper från marken (alltså inte bara maklig skritt). Och i och med detta så har man kommit fram till lösningen att jag inte ska gå i närheten av hästarna varpå de inte kommer slita sig igen. (??)
För mig framstår detta något otrovärdigt. Nog för att hästarna gillar mig och min hund.
Generellt tycks de deprimerade, åt det apatiska hållet. I viter-vår provade jag att rida dem endel, och det var tydligt att de tyckte det var kul.
Men nog måste det väl även finnas andra/andra här i världen som kan få fart på dessa trötta och ledsna pållar som betar ute på vidderna?
 
Håller helt med. Men vad jag tror kanske är grunden i att jag inte kan få ägaren att upphöra tjudringen, (trots att det var så nära att en allvarliga olycka skedde), är att ägaren fått för sig att just jag och min hund är det enda som kan orsaka att hästarna rör på sig så pass att pålen släpper från marken (alltså inte bara maklig skritt). Och i och med detta så har man kommit fram till lösningen att jag inte ska gå i närheten av hästarna varpå de inte kommer slita sig igen. (??)
För mig framstår detta något otrovärdigt. Nog för att hästarna gillar mig och min hund.
Generellt tycks de deprimerade, åt det apatiska hållet. I viter-vår provade jag att rida dem endel, och det var tydligt att de tyckte det var kul.
Men nog måste det väl även finnas andra/andra här i världen som kan få fart på dessa trötta och ledsna pållar som betar ute på vidderna?

Mycket tråkig situation. Några råd har jag tyvärr inte.
 
Att han får slå ned tjuderpålen bättre? :)

Förr var det vanligt med tjuder även till hästar, särskilt arbetshästar, för att kunna utnyttja marken maximalt och rätt gjort tror jag skaderisken är väldigt liten.
Tack för det!!
Där slog det mig, vad som jag såg efter att hästarna rusat. Att jag inte lagt större vikt vid detta tidigare. Och det är därför ägaren så självsäkert fortsätter med tjudrandet och säger att det inte kommer hända igen så länge jag inte går nära.:crazy:
Vad jag såg var att pålen varit inslagen i plast, virad liksom i sådana tjocka plastpåsar som blomjord och liknade är i. Var som en strut med sådan plast som pålen varit i. Det måste ha varit därför den kunde lossna/slitas upp. Och det är därför det inte verkar vara något problem med uppslitna pålar för andra som tjudrat hästar. Ingen annan har väl tidigare slagit in pålen i tjock plast vilket ju gör att den lätt glider upp ur marken. Pålen för övrigt var rätt rejäl tycker jag och hade säkert inte släppt om det inte vore för plasten. Och nu kommer människan förmodligen fortsätta påla fast utan plasten, vilket gör att hen så självsäkert hävdar att det inte kommer hända igen så länge inte jag går i närheten. Nej, det lär inte hända igen, oavsett om jag skulle gå i närheten eller inte då, för hen har slutat att plasta in pålen.

Tack till alla som har skrivit och engagerat sig! :heart
 
Mycket tråkig situation. Några råd har jag tyvärr inte.
Tack ändå! En stor del av problemet tycks iallafall ha löst sig.
Nu får vi bara hoppas på att hästarna på något vis också kommer kunna må bättre i framtiden. De är fina djur :):heart
 
@Galaxy jag fattar inte riktigt vad du vill med tråden ffa inte dina senaste poster . Du får ju någonstans utifrån landet du befinner dig i vilket inte framgått , acceptera att de inte bryter mot några lagar och att hästarna i övrigt verkar må bra .

Ang hur pålen i sig är anlagd osv .. Vet inte riktigt om det är din sak att upplysa ägare om hur pålen istället ska vara islagen ? Som jag tolkat din redogörelse så har ägaren blivit irriterad över att du har synpunkter och tycker att det är du och din hund som orsakat en olycka som du beskriver som uppsliten påle och skenande häst osv ?
Utifrån det kanske du helt enkelt får inse att hästarna hålls enligt lag där du befinner dig och att ägaren anser att det du klagar på orsakats av dig och din hund ?

Tror det blir svårt att få svar egentligen här utifrån din post , ang det du undrar/upplever problem runt .

Nyfiken följdfråga : vilket land är det som du har problem med ang hästhållningen i fallet du beskriver samtidigt som du skriver att du inser att människorna du har åsikter ang ändå följer djurskyddslagarna som gäller i landet ?
 
Hej
Önskar hjälp med åsikter och perspektiv.

Här i närheten där jag bor finns två hästar som ägaren brukar hålla tjudrade på olika platser i grannskapet. Det är arbetshästar av en något lättare modell och det har nog pågått i ett par år. De går i grimmor och ganska långa linor, ca tio meter skulle jag tro. Detta är givetvis farligt för hästarna osv, men tycks (tyvärr) inte vara olagligt i detta land jag befinner mig i.
En dag hade hästarna slitit upp järnpålen, som de sitter fast i, från marken och kom galopperande mot mig, med linorna mellan sig och pålen farandes. Det var riktigt illa, men jag lyckades rädda mig från både påle och linor. Hunden var jag tvungen att släppa i kalabaliken. Han for och jagade efter hästarna i hasorna, så de stack iväg istället för att cirkulera runt mig vilket de var inne på från början. Puh, det vart lite rörigt detta, men jag tror ni förstår.
Så, nu till problemet;
Medans jag då anser att detta tjudrande är livsfarligt. Inte "bara" för hästarna utan även människor så är ägaren av annan åsikt och vill fortsätta hålla sina hästar på detta vis.

Vad kan man säga?

Eftersom det är lagligt i landet i fråga, kan du säkert anses vara en jättejobbig gnällmoster.
Jag kan förstå om hästägaren blev arg på dig, om din hund dessutom gav sig till att jaga hästarna som du beskriver.
 
@Galaxy jag fattar inte riktigt vad du vill med tråden ffa inte dina senaste poster . Du får ju någonstans utifrån landet du befinner dig i vilket inte framgått , acceptera att de inte bryter mot några lagar och att hästarna i övrigt verkar må bra .

Ang hur pålen i sig är anlagd osv .. Vet inte riktigt om det är din sak att upplysa ägare om hur pålen istället ska vara islagen ? Som jag tolkat din redogörelse så har ägaren blivit irriterad över att du har synpunkter och tycker att det är du och din hund som orsakat en olycka som du beskriver som uppsliten påle och skenande häst osv ?
Utifrån det kanske du helt enkelt får inse att hästarna hålls enligt lag där du befinner dig och att ägaren anser att det du klagar på orsakats av dig och din hund ?

Tror det blir svårt att få svar egentligen här utifrån din post , ang det du undrar/upplever problem runt .

Nyfiken följdfråga : vilket land är det som du har problem med ang hästhållningen i fallet du beskriver samtidigt som du skriver att du inser att människorna du har åsikter ang ändå följer djurskyddslagarna som gäller i landet ?
Det skulle vara brott mot lagen att fortsätta likadant, "allmänfarligt beteende" eller liknande.
Hästarna tycks förövrigt inte må särskilt bra.
Nej, det tycker jag inte är min sak att upplysa ägaren om, hur pålen ska vara anlagd.
Det var inte jag och min hund som orsakade olyckan. Vi råkade befinna oss i närheten. (här finns det dock olika åsikter, vilket jag antar framgått av det jag skrivit tidigare).
Ja, numer hålls nog hästarna enligt lag. Säkert tjudrade för allmänheten. Och ja, jag får nog finna mig i att ägaren anser att händelsen orsakades av min mig och min hund.

Tycker att jag redan har fått jättebra svar här :) så det är ingen fara med den saken.

Nu kan jag tryggt gå ut igen :cool:
 
Det är intressant kulturerna kan vara så olika. I detta land tycks det dock inte finnas någon sådan kultur, hästarna här tycks förövrigt hållas i rejäla hagar med trästaket eller inga hagar alls (men ska försöka forska efter lite ytterligare om det för säkerhets skull. Tack för tipset.

Hästarna var lugna, då jag befann mig i närheten men måste ha blivit skrämda av något, travade eller galopperade måste då ha dragit upp pålen. Och i och med detta uppstod en totalt livsfarlig situation som vem som helst skulle kunna bli drabbad av.
Skenande hästar är en sak, men skenandes med rep och järnpåle mellan sig är något helt annat.

Men när man funderar lite på det här med tjudring av häst, så kan man ju tänka sig att det fungerar i och med att hästen får ett sådant obehag/smärta/skada de gånger den försökt att röra på sig med lite fart, vilket i sin tur innebär att hästen blir hämmad vad det gäller detta, som i sin tur minskar risken för större skador av intrasslat och återkommande starka ryck i grimman. Hästen "lär" sig att inte skada sig i omständigheterna kan man väl säga. Men, nog måste risken finnas kvar.

Njae, en häst som flyktinstinkten slår till på kan INTE tänka att "Nej, det där gör ont så så kan jag inte göra." Den drar ju bara oavsett hur ont det gör.
 
Det har inte alltid varit förbjudet i Sverige heller. Det kan ju vara något att tänka på.
Om jag kommer ihåg rätt så var risken att hästen fick ryck av grimman eller kom loss inte anledning till att det förbjöds. Utan det var för att hästar skadade sig när dom trasslade in benen i repet/kedjan dom satt fast med på ett helt annat sätt än nötkreatur och får.

Precis, många hästar försöker sparka sig loss och kan då orsaka mycket fula skador av ett rep/kedja runt en karled eller ben.

Vi hade ponnyerna tjudrade när jag var liten. Inte jämt, de hade enorma hagar med. Men de fick klippa gräsmattan och äta längs med vägen när det växte för högt i dikena. Då satt de i en lång lina, vet inte riktigt vad det var egentligen men den var nästan 1 dm bred i någon slags mjuk väv. Jag misstänker skarpt den egentligen var tänkt lyfta motorer eller liknande. Ganska 'tung' med, så trasslade inte in sig så lätt i grejer. Sista biten till grimman var kedja. Tror linan var 15-20 meter men där kan jag ha fel, mitt ögonmått är kasst.

De fastnade fantastiskt nog aldrig med benen, ever. Däremot kunde de snurra in sig kring nåt träd ibland, man då stod de där tills nån kom och snurrade ut dem (de gick ju inte tjudrade utan tillsyn i fem h liksom).

Dock så det gäller verkligen att ha "rätt" häst om man ska tjudra. En sån står still och inväntar hjälp om den trasslar in sig. Man vet tyvärr inte förrän efteråt vilken sort man har, så jag skulle aldrig tjudra hästar personligen idag.

Här syns linan om man kikar - dock dåligt. Gräsklippning pågår. (Ponnyn är över 30 år på bilden så han är ursäktad sin takiga rygg)
281199_120926088003373_2247675_n.jpg
 
Precis, många hästar försöker sparka sig loss och kan då orsaka mycket fula skador av ett rep/kedja runt en karled eller ben.

Vi hade ponnyerna tjudrade när jag var liten. Inte jämt, de hade enorma hagar med. Men de fick klippa gräsmattan och äta längs med vägen när det växte för högt i dikena. Då satt de i en lång lina, vet inte riktigt vad det var egentligen men den var nästan 1 dm bred i någon slags mjuk väv. Jag misstänker skarpt den egentligen var tänkt lyfta motorer eller liknande. Ganska 'tung' med, så trasslade inte in sig så lätt i grejer. Sista biten till grimman var kedja. Tror linan var 15-20 meter men där kan jag ha fel, mitt ögonmått är kasst.

De fastnade fantastiskt nog aldrig med benen, ever. Däremot kunde de snurra in sig kring nåt träd ibland, man då stod de där tills nån kom och snurrade ut dem (de gick ju inte tjudrade utan tillsyn i fem h liksom).

Dock så det gäller verkligen att ha "rätt" häst om man ska tjudra. En sån står still och inväntar hjälp om den trasslar in sig. Man vet tyvärr inte förrän efteråt vilken sort man har, så jag skulle aldrig tjudra hästar personligen idag.

Här syns linan om man kikar - dock dåligt. Gräsklippning pågår. (Ponnyn är över 30 år på bilden så han är ursäktad sin takiga rygg)
281199_120926088003373_2247675_n.jpg
Ponnyn ser inte värst brydd ut :heart
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 034
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: Cattis_E
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 566
Senast: AtletShipping
·
H
Träning Jag köpte en häst för ca en månad sen, en sk "problemhäst". Han stack när man red honom, hade damp, gick inte att leda och var mycket...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Hästbiten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp