Bukefalos 28 år!

Hjälp mig med min rädda/aggresiva häst *långt*

H

Hästbiten

Jag köpte en häst för ca en månad sen, en sk "problemhäst". Han stack när man red honom, hade damp, gick inte att leda och var mycket naffsig (enligt ägaren). Jag fick hem honom och visst kan man väl säga att han var pigg och otålig, men jag kallar det nog hellre att hästen har överenergi och är understimulerad. Jag gick promenader med honom och jobbade lite NH i pad. Han bättrade sig snabbt och "damp tendenserna" avtog kraftigt. När jag rider är det inga större problem alls och han har bara stuckit en gång, pga att hästen jag hade med som "tryggt" sällskap stack iväg. Men jag fick stop och han lunkade snällt hem sen.
Nu till problem ett:
Han är alltid ledd med kedja av den förra ägaren för att han inte skulle springa iväg, vilket han alltså har lärt sig att man kan göra. När man leder honom t.ex i paddocken innan eller efter ridning, eller om man går ifrån stallet på promenad är det inga problem. Jag kan leda honom i vanligt grimskaft och grimma. Men när jag ska till och från hagen så kan han bara vända och gå åt det hållet han känner för (oftast till ston :angel:) Jag har inte en chans att hålla en 550 kg häst och åker efter som en vante. Om jag har kedja gör han aldrig så :p Sätter jag på repgrimma och längre grimskaft/lina kan han springa ett par steg innan jag kan sätta emot och byta riktning på honom, och då får jag stopp. Men hur ska jag göra för att vänja av honom? Ska jag alltid leda honom med kedja? Ledövningar är inga problem, han följer mig, stannar när jag stannar och backar. Han är ju så smart! Hur ska jag kunna bryta mönstret? Han har ju kommit på att han kommer loss :confused:
Problem två:
När han kom kunde han inte stå still en sek. i stallgången och högg och naffsade efter mig oavbrutet. Men jag gjorde inte så stor grej av det och bestraffade inte honom. Nu är det inga problem, han står lugnt och avslappnat och hugger inte efter mig. Men om någon går förbi framför honom så attackerar han de. Med slickade öron, rullande ögon och så hugger han efter dem. Vad ska jag göra när han gör så? Jag har fattat det som att den förra ägaren bestraffade när han gjorde så och beteendet har därför stärkts. Men vad ska jag göra när han attackerar alla som går förbi? Om jag håller lite i grimman och pratar med honom så gör han inget, är han osäker eller dum? Det har blivit värre, igår så tog han ett skutt fram också mot en liten tjej på åtta år som blev skiträdd. Hade han inte suttit fast vet jag inte vad som hade hänt…
:crazy:

Jag behöver alla tips jag kan få! Jag arbetar honom dagligen med NH, men hur ska jag lösa problemen? Jag förstår att problemen sitter i grunderna men kan man få bort invanda mönster och hur? Jag får känslan av att han är osäker och inte aggresiv, har jag fel? Jag måste ju tala om för honom att han gör fel, men hur?? Eller ska jag åka till någon och få professionel hjälp?
Mycket tacksam för tips och åsikter!!
 
Det låter som att d enda du kan göra är att vänja honom, lååångsamt, med situationer där folk går omkring honom. ta hjälp av en kompis vettja som inte är rädd för hästar när dom busar och spökar sej!
Om du står och pratar med honom, ryktar honom eller något, så kan ju hon gå framför/bakom/bredvid under tiden.

Jag tycker d låter mest som att han är rädd för folk han inte känner. Så, försök få honom att förstå att ingen som är runt honom är farlig. att han kan lita på dej och de andra.
Hur är han när det kommer karlar? Värre eller likadan?

När du leder honom så måste du väl bara visa att han blir belönad om han lyder dig.. ta med en halv morot vetja! Så får han den om han har vart snäll å gått med dej in i stallet utan å spöka sej.
Funkade perfekt på en häst som jag hade som var livrädd för å gå över broar och järnvägar.
Nackdelen då är bara att hästen kan "lära" sej att om han är snäll så får han godis. å kan då börja med att "om jag först lurar henne så hon tror jag tycker d är läskigt, å sen går med henne ändå, då får jag GODIS!!!!"
så blev den hästen jag hade.. *suck*

Testa dej fram!
 
Så är min häst lite också....

Mycket är olika men just att hon hugger mot folk som kommmer nära...

Hon är mycket rädd och osäker. Vill inte ha människor i "sin privata sfär" Därför hugger hon mot de som närmar sig för snabbt och rör sig för mycket nära henne.

UJag får göra ganska mycket men hon grinar till och lufthugger även mot mig om jag kommer för fort upp mot henne.

Jag tycker det är onödigt att plåga henne med att träna för mycket på det här. Alla i stallet vet, närmar sig lugnt och tar ett tag i grimman eller repet om de ska passera hennes huvud, om de har händerna fulla eller ett barn vill gå för bi "skyddar jag dem mot varandra" genom att hålla i henne eller lägga en hand på halsen och en på kroppen och stå som en sköld...

Jag tror inte din häst gjort något mot barnet även om han inte var bunden? Han hade nog bara flygit fram och stannat om barnet backade (dvs svarade på signalen) Att fånga upp och sedan ta fram barnet och låta klappa medan du håller i hade lärt honom att han inte får tvinga undan folk ur sin svär och att de har goda avsikter....

Om ledning så kan det va klurigt att leda honom i grimskaft genom en liten hage med stohagar på sidorna och om han sticker dit så jaga honom! (kan låta knäppt men är en NH grej som funkar!) Låt honom springa tills han vill komma till dig och springer han när du vill fånga honom eller inte kommer fram till dig så låt honom springa mera, då blir det att sticka som får jobbiga följder....

Lycka till!
 
Jo, man måste ju såklart veta när d räcker med vänjning. går man för långt kanske d får helt motsatta effekter än önskat.
 
Ska testa att låta min kompis gå fram och tebaka lugnt medans jag pratar med honom!
Han är inte värre mot män, verkar nästan tvärtom faktist. Han är ju inte bättre med män heller, men inte värre i alla fall!
Ska testa att belöna honom, men jag är rädd att han blir naffsig då eftersom han har sådana tendenser. Jag försöker låta bli att ge honom godis ur handen, lägger det i krubban istället så att han inte ska bli naffsig igen. Men jag kan ju berömma på andra sätt, röst, klappar m.m.

Tack för tipsen!
 
Känns skönt att veta att det finns fler som honom, då är man inte ensam!
Ska testa att jaga iväg honom, men det går ju inte om han springer iväg utanför en inhängnad hage t.ex. Ibland sticker han ju utanför stallet och iväg ner över gärden, åkrar m.m och då är det ju bara att hämta honom :(
Men kan ju testa det i hagen i alla fall!

Tack!
 
pröva att leda med kedja, utan att använda den. låt den bara hänga, eller håll i den så han ser. Eller det kanske du redan hade prövat??
 
Jag leder honom med kedjan utan att använda den. Jag sätter den precis likadant som grimskaftet och han rör inte en fena när jag har den. Jag behöver inte använda den då, men om jag sätter på ett grimskaft så går han.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 348
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 615
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 636
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp