Fastna i stigbygeln

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
Det där med att fastna i stigbygeln vid en avramlig, hur går det till? Jag har bara sett det en gång, på en ridskola. Aldrig råkat ut för det själv. Är det så att man kör foten igenom stigbygeln, för att man inte har klack? På säkerhetsstigbyglar öppnas oftast ena sidan, har man verkligen någon nytt av detta?

👋 Jag har gjort det en gång i hela mitt ridliv.

Jag ramlade av ett russ på ridskolan, vi red på volterna i trav och jag föll utåt (fråga inte hur det gick till :cautious:) och japp, platta gummistövlar rakt igenom stigbygeln som inte ens hade gummiplatta - jag hängde upp och ner och ropade på ridläraren, russet var snällt och stannade :D
Jag minns att det var ett väldans lirkande innan ridläraren fick loss stiglädret från sadeln...
Men det här är 48 år sedan :angel: :p

Jag har fastnat en gång. Vi galopperade och ponnyn kastade sig åt sidan, jag ramlade av och fastnade med foten. Blev släpad en bit innan foten gled ut igen. Hade riktiga ridskor på mig. Tror inte säkerhetsstigbyglar hade hjälpt mot själva fastnandet men jag hade nog lossnat lättare.

Jag har också fastnat en gång. Ponnyn blev rädd för en katt som hoppade upp ur diket och jag var inte alls beredd. Foten åkte inte igenom, men hakade liksom fast. Jag blev släpad en bra bit (stenig grusväg, aj!) och lossnade inte förrän stiglädret släppte från sadeln. Jag hade riktiga ridstövlar och sådana australienska säkerhetsstigbyglar med en båge, lyckades fastna ändå. :angel:

Det där med att fastna i stigbygeln vid en avramlig, hur går det till? Jag har bara sett det en gång, på en ridskola. Aldrig råkat ut för det själv. Är det så att man kör foten igenom stigbygeln, för att man inte har klack? På säkerhetsstigbyglar öppnas oftast ena sidan, har man verkligen någon nytt av detta?
Fastnade en gång när jag var liten. Red i gummistövlar utan klack. :banghead: Stöveln gled igenom stigbygeln så jag åkte med en bra bit innan hästen stannade. Sjukt läskigt. Minns det väl än trots att det är typ 100 år sedan. 😅

Jag har glidit igenom ett par gånger i mitt liv. I ridstövlar, men med lite för stora stigbyglar (i andras sadlar alltså). En gång i säkerhetsstigbyglar av typen med gummisnodd. :eek:

Har acavallos säkerhetsstigbyglar numera. Har åkt av fyra gånger sen jag skaffade dem när den modellen kom för rätt många år sedan. Aldrig fastnat.

Jag har fastnat en gång i ett par soft up.
Var ute och galopperade, hästen tvärnitade och vände 180 grader.
Foten åkte inte igenom men den släppte inte ur stigbygeln förrän jag landade på marken, slutade med en fraktur i fotleden 🙃

Dottern fastande i vintras när hästen tvärvände på ridbanan foten kilades fast på högkant och den var inte lätt att få ut. Vinterridstövlar så lite klumpigare men här var inte problemet att den for igenom iaf

Tack för alla svar! Ska man sammanfatta det hela så verkar ordet ”ponny” dyka upp i nästa alla incidenter! Skämt å sido verkar det gå att fastna på många olika sätt och man kan fastna även i säkerhetsstigbyglar även om risken är mindre.

Jag har fastnat en gång och sen har jag varit rädd för att fastna en gång så jag släppte stigbyglarna när hästen skenade och kastade mig av i farten.

När jag fastnade minns jag inte vad som hände då jag var medvetslös innan men jag vaknade till att jag drogs på ryggen längs en grusväg. Fick då av mig stigbygeln. Men både före o efter det vet jag inte.
Den som såg olyckan sa något om att hästen hade stegrat eller kastat sig (personen var inte hästvan) och jag hade ramlat av på sidan, slagit i huvudet i vägen o sen hade hästen sprungit iväg med mig släpandes.

Gång två när jag kastade mig av var i helt förebyggande syfte att inte fastna.

Jag har fastnat en gång, på den tiden var jag ganska usel på vissa hästar med att ha stigbygeln vid tårna. Jag är fortfarande rätt dålig på det men det händer bara på vissa hästar och jag kan rätta till det direkt, då var jag för osäker för att ändra på något. Tyckte det kändes tryggare och stabilare att ha stigbygeln inne mot foten. :cautious:

Ganska stora plaststigbyglar, såna med plastplatta som ska ha ett mönster för att göra dem mindre halkiga, men plastplattan så nernött att det bara var slät plast + ganska halkiga ridskor med usel sula.
Foten vreds nog på något vis så att den liksom kilades fast lite när jag ramlade av. Jag släpades väl kanske 1/3 långsida så inte långt alls och så fort jag vinklade till foten släppte det.

Dottern fastnade för ett par veckor sedan och blev hängandes med foten fastkilad i stigbygeln. Hon har fodrade vinterridstövlar med klack. Har aldrig hänt med smalare modeller av ridstövlar. Jag tror att stöveln blev för stor för att lösa ut sig från stigbygeln.
Bytte tillfälligt till klassiska stigbyglar med gummisnodd och då har det inte hänt någon mer gång.
Hennes andra stigbyglar är också sälerhetsstigbyglar men med en metallarm som öppnar sig.

Fastnat en gång och åkte efter, hästen kastade sig undan tränaren ( 😂 ) när jag fegade ur på ett hinder och tänkte vika av vid sidan där tränaren stod..
Åkte en sväng efter och kunde trassla mig ur. Inga skador på någon iblandad. Vet inte varför jag fastnade även om jag fick ett axelryck och "det är skorna" som kommentar från tränaren. Har aldrig ens varit i närheten att fastna igen efter det.
Saknar att rida för honom jämt :D

Tack för alla svar! Ska man sammanfatta det hela så verkar ordet ”ponny” dyka upp i nästa alla incidenter! Skämt å sido verkar det gå att fastna på många olika sätt och man kan fastna även i säkerhetsstigbyglar även om risken är mindre.

Min erfarenhet är att rätt storlek på stigbyglarna i relation till stöveln är något som man inte alls pratar om nu på samma sätt som man gjorde när jag började rida på 80-talet. Det är extremt stor skillnad på mina löjligt smala sommarridstövlar och de väldigt breda varmaste vinterstövlarna, och både för stora och för små verkar öka risken att fastna rätt mycket.

Jag är väldigt nöjd med öppning på utsidan men bred platta med bra grepp är ännu viktigare. De gånger jag glidit igenom med foten har jag inte trillat av, utan det har varit pga uselt grepp och för breda stigbyglar. Lite tappat fäste i ett felbedömt språng eller nåt, och så har stigbygeln varit på helt fel ställe på foten.

Rider man i skor med snörning och stövelskaft så finns ju dessutom risken att fastna i utstickande piggar om det finns sådana på stigbyglarna. Gummibandsstigbyglar brukar ha det.

Jag använder stigbyglar med korg, och till det typ lätta joggingskor eller liknande. De fastnar inte och man har full rörlighet i vristen så även om man hamnar på sniskan i stigbygeln så kommer foten trilla ur ändå. Det värsta som kan hända är att man vrickar sig lite liksom.

De är dessutom i plast så de blir inte alls kalla på vintern = kan ha samma skor på vintern som på sommaren.

Jag har fastnat två gånger - kombon grova skor och nätta stigbyglar gjorde att foten liksom kilades fast när jag föll. Ena gången var det nästan tur att jag fastnade, för jag var på väg att slängas rätt in i sargen. Drogs undan från den av att foten satt fast, sen lossnade jag. Den andra gången var vid uppsittning, hästen var otålig och drog iväg från pallen. Snäll häst stannade dock och tittade bekymrat på mig när jag satt fast, en åskådare fick trassla loss mig :o

Fastnat en gång, jättelängesen med min gamla fjordvalack. Jag hade suttit av någon anledning (kratsa ur en stylta eller något) och skulle sitta upp igen och halkar igenom med skon! Ja den hade klack! Tack och lov förstod min älskade häst allvaret och stod stilla tills jag liggande på backen med benet fast tills jag lyckats sparka av mig skon. Hade kunnat gå annorlunda men slutade väldigt väl <3.

Jag har fastnat till och knäckt ett mellanfotsben (dvs drogs inte efter hästen men föll före foten). Det är en så vanlig fraktur hos ryttare att den tydligen har ett eget namn åtminstone i England

Min erfarenhet är att rätt storlek på stigbyglarna i relation till stöveln är något som man inte alls pratar om nu på samma sätt som man gjorde när jag började rida på 80-talet. Det är extremt stor skillnad på mina löjligt smala sommarridstövlar och de väldigt breda varmaste vinterstövlarna, och både för stora och för små verkar öka risken att fastna rätt mycket.

Jag är väldigt nöjd med öppning på utsidan men bred platta med bra grepp är ännu viktigare. De gånger jag glidit igenom med foten har jag inte trillat av, utan det har varit pga uselt grepp och för breda stigbyglar. Lite tappat fäste i ett felbedömt språng eller nåt, och så har stigbygeln varit på helt fel ställe på foten.

Rider man i skor med snörning och stövelskaft så finns ju dessutom risken att fastna i utstickande piggar om det finns sådana på stigbyglarna. Gummibandsstigbyglar brukar ha det.
Det har du rätt i! Man skiljer inte ens på herr och damstigbyglar längre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar