Favoritkaka - vilken?

Lovisaleonora

Trådstartare
Insprierad av Hela Sverige bakar - vilken är din favoritkaka? Jag sträcker mig över gränserna och säger att vi inte behöver hålla oss till småkakor. Välj fritt.

Finska pinnar tycker jag är super. Och en fin vaniljdröm.

En "kladdkaka" med kesella istället för kopiösa mängder smör. Utöver det innehåller den bla konjak och kaffe (i rätt stora mängder om jag gör den :D).

Saffranscheesecake. Gudarnas kaka, att intas vid jul (eller närsomhelst).

Småkakor jag aldrig tilltalat mig riktigt men visst, vaniljdrömmar är goda. Det brukar slinka ner en och annan pepparkaka när det är säsong också, helst med grönmögelost.

Mamma hade ett underbart recept på kardemummakaka. Trodde det fanns in den kokbok syrran räddade, men icke.

Homan har heller inte delat med sig vad jag kan hitta (Mårtensons deckarfigur som fodrar sin siameskatt med kardemummakaka, från mix som nu gått i graven) (hemhjälpen bakar egen och fodrar Cleo med)

Senast ändrad:
Åhh, Jitterbugg kom jag ju på. De kan jag ju faktiskt baka. Rullrån och Struvor är inte så dumt det heller.
(Jag brukar säga att jag gärna bakar rån och struvor eftersom det är så deprimerande att misslyckas med en hel plåt i taget. :D )

Insprierad av Hela Sverige bakar - vilken är din favoritkaka? Jag sträcker mig över gränserna och säger att vi inte behöver hålla oss till småkakor. Välj fritt.

Finska pinnar tycker jag är super. Och en fin vaniljdröm.

Williambakelse med mycket päron :love:

Annars gillar jag en hederlig morotskaka med ett tjockt lager glasyr.

Småkaka: vaniljhorn
Mjuk kaka: delad förstaplats mellan banan/kanel och citron med citronglasyr (skalet i smeten, saften i glasyren).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: miumiu
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 655
Senast: sardellen
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi... 6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 818
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 833
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet