Favoritkaka - vilken?

Eller hur! Jag och en kompis köpte sådana häromdagen, efter att ha kommit på att det var på tok för länge sedan sist. Och alltså OMG vad goda de är! Trodde att jag hade tagit mig ur det beroendet, men det var så att säga snabbt åtgärdat i så fall. ;)

Fick sådan på en fikarast på ett möte jag var på för ett tag sedan och de var väldigt populära. Strax därpå var det min tur att bjuda på fika på jobbet och jag hade absolut ingen tid att baka själv, så högg en sådan längd och en morotskakelängd på vägen - de gick hem där också! Kan verkligen rekommendera dem, 59:- för en hel längd liksom, blir tio lagom små eller fem gigantiska bitar ;)
 
Fick sådan på en fikarast på ett möte jag var på för ett tag sedan och de var väldigt populära. Strax därpå var det min tur att bjuda på fika på jobbet och jag hade absolut ingen tid att baka själv, så högg en sådan längd och en morotskakelängd på vägen - de gick hem där också! Kan verkligen rekommendera dem, 59:- för en hel längd liksom, blir tio lagom små eller fem gigantiska bitar ;)
 
Jag fyller rätt snart år och då blir det en gammaldags bärtårta men med chokladsmörkräm på.
För övrigt så tycker jag jättemycket om småkakor, men det är ju liksom raketbränsle...
Nötkakor
Bondkakor
Syltkakor med hemmagjord hallonsylt och florsockerglasyr.
Kavlade kanelhjärtan
Pepparkakor - mina hembakta.
Mazarinsnitt
 
Är det nu man ska annonsera ut baklavan som blev över i fredags? ;) Den får i alla fall bli mitt bidrag till tråden som den där perfekta kakan på maten. Supersöt och nötig. Mums.

En annan superfavorit är en tårta men tråden verkar ha spårat så den kanske också är välkommen? ;) hemmagjorda marängbottnar med äggkräm och grädde och färska jordgubbar. Det BÄSTA!
 
Är ett kak/bull/bakelsemonster.....

Kakor äter jag det mesta, gärna med smördegsbas. Men choklad går bra det, lite småsega chokolatechipcookies är ju fantastiskt, gärna med vit choklad i. Pepparkakor!
Budapestbakelse... schwarzwaldtårta... vitchokladkladdkaka... mmmm
En nygräddad kanelbulle går inte av för hackor, eller farmors rimbobullar!! LUSSEKATTER!
 
Fantastisk uppfinning.
http%3A%2F%2Frecept-nu.s3.amazonaws.com%2Fimages%2Fkalljasta-rimbobullar-fran-maja.jpg
 
OK då har Det Onda Imperiet - aka Buke - sabbat åter en dag :rage:

Här sitter jag - dels har jag fått typ tio nya bakverk att prova, dels håller jag på med inventeringen av vad jag redan ätit. Vad var godast? Allt med Tosca-smet (utom grundkakan) - nötpaj, florentiner (svenska versionen)? Kokosmazariner? Moccamousetårta? Om man kombinerade Moccamousetårta med hallon eller körsbär?

(Tårtan görs på följande sätt - nötmarängbottnar, fransk maräng av fem äggvitor + 2,5 dl floursocker, vänd ner 150 g rivna hasselnötter. Dela upp i fem tunna bottnar. Mjölad plåt eller bakplåtspapper. 150 grader 20 minuter. Lossa bottnarna innan de svalnat. moccamousse: fem äggulor, 100 g god smält choklad, lite finmalt snabbkaffe vänd ner 3 dl vispad grädde. Lägg i hop, in i frysen ät halvtinad. Jag har inte bakat en på 15 år och kommer ihåg receptet: Tårtan var död. borta. finito....men kunde ni låta den vila i frid? nej, ni måste väcka det till liv igen)

PS det är inte kalorierna som oroar mig utan priset på hasselnötter :p
 
@BornAgain Vad har du for recept pa Tosca smet utan sockerkaka? Jag hade ett for ett par ar sedan men kan inte hitta det nu. (kanske lika bra i och for sig.:p)
Jag minns vad som var i, men inte hur mycket (typ mängder av smör, socker, matskedsvis av sirap, lite mjölk och lite mjöl. Det fick koka upp och hela ytan skulle bli bubblig - men gick det för länge så blev det knäck. Rostade mandlar och hasselnötter. Fyll i pajdegsskal och grädda. Jag ska leta recept)
 
Tack. Men det är att de blir hårda i mitten som är problemet.

Om det inte beror på smöret (att man lämnar det grumliga i botten är för att skilja ut det rena fettet från vatten, protein och andra "orenheter", det gör riktigt stor skillnad på bakkemin) kan det inte vara så enkelt att du arbetar smeten för mycket? Ju sprödare kakor man vill ha, desto försiktigare måste man vara med mjölet. :)
 
Jag minns vad som var i, men inte hur mycket (typ mängder av smör, socker, matskedsvis av sirap, lite mjölk och lite mjöl. Det fick koka upp och hela ytan skulle bli bubblig - men gick det för länge så blev det knäck. Rostade mandlar och hasselnötter. Fyll i pajdegsskal och grädda. Jag ska leta recept)

Tack! Kan du hitta recept blir jag dig evigt tacksam ... och kanske lite sur da midjemattet lar oka.:p
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 128
Senast: Inte_Ung
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: Jeps
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 505
Senast: Mineur
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp