Bukefalos 28 år!

Favoritkaka - vilken?

Det värsta är ju på café när de har mage att servera morotskaka med vanlig glasyr på florsocker och vatten. :mad: Utan frosting på färskost är det ingen morotskaka!

(och är det saftigheten i kakan man gillar kan jag tipsa om att byta morot mot squash... MUMS!)
Eller hur :yuck: Det ska vara rejält med färskost och inte så mycket florsocker och själva kakan ska vara kryddig inte bara söt.
 
Jag är rädd för att det måste bli bakning här nu :nailbiting: eller möjligtvis en tripp till affären. Förmodligen både och om skafferiet ekar tomt när det ska bakas.

Men vad jag har för favoritkaka har jag svårt att komma på, varierar nog snabbt vad jag är sugen på.
Hur man inte kan gilla havreflarn övergår mitt förstånd, knäckiga och gooda :d
Jitterbugg har jag en gång som yngre ätit sådana mängder av att det slutade med att det kom upp igen :angel: numer känns de inte lika lockande längre :laugh:
Knäckig päronpaj får nog toppa min lista just nu i alla fall, när vi har trädgården full av päron :up:
 
7/11:s brownies är fruktansvärt goda. Och beroendeframkallande som bara den. Det är en farlig tur att det inte finns något 7/11 nära jobbet för jag hade lätt kunnat peta i mig ett tiotal om dagen.
 
Jag har insett att jag saknar riktigt bra bagerier. Det är väldigt få konditorier och bagerier som säljer riktiga småkakor. Ofta är det ju de större kedjorna med sina gigantiska muffins som härskar, och inte har mina närbagerier något särskilt kul utbud av småkakor.

Jo, Vismarlöv har ett fantastiskt kafé med goda småkakor som även säljs i påse, men här finns ett par förslag jag hittills inte sett till salu.

Ska jag behöva BAKA?!:nailbiting:
Min granne har sommarcafé, enbart hembakat med dels gamla godingar och dels nya idéer, helt livsfarligt! Dessutom bakar hon matbröd själv och gör helt underbara mackor. Tack och lov att hon bara har öppet på sommaren, annars skulle min vikt stiga i allt för hög hastighet. Under vintern brukar vi gå promenader ihop och försöker motionera bort de där extra kilona som jag har fått på sommaren, hon hinner inte lägga på sig då för då sliter hon som ett djur. Men då och då under vintern bjuder hon in på kaffekalas :love:

Sen bakar jag en del själv också, men det blir inte riktigt lika gott... :cautious: men jag äter tyvärr ändå... :angel:
 
Tänkte lite! Ett tips som jag fick av mormor, när du brynt smöret och ska blanda det med resten av ingredienserna, ta inte med bottensatsen! Jag kan inte säga varför eller om det hjälper dig, men jag gör så :)

Det tipset fick jag av farmor och det hjälper fast jag vet inte varför. Jag har provat båda metoderna.:d
 
Semla - originalet ska det vara, och den ska ätas med varm mjölk
Kanelbullar med mycket smör
Bullar med mandelmassa
Äppelkaka med vaniljsås
Rabarberpaj med vaniljsås
Toscakaka
Kolakakor


Jag måste vara den enda på buke som inte gillar chokladkakor och kladdkakor :D

Semla med varm mjölk = fullständigt oätligt
Kladdkakor = inga favoriter precis
 
Krokantrullar med pistagesmörkräm... :d :d :d

Fast det är ju en sådan där "kondiskaka" som man bara köper en av...
Nej, tacka vet jag rediga kafferep med (minst) sju sorters kakor! :D
Ni som tycker att småkakor är torra, har ni aldrig provat doppa? ;)
Jag ska inte skriva ner de hembakade favoriterna, det hade nog blivit mitt längsta inlägg någonsin!!! :D

/Hade kakmonstret som avatar förut!
 
Det tipset fick jag av farmor och det hjälper fast jag vet inte varför. Jag har provat båda metoderna.:d
Om två av varandra oberoende ökensand-bagare gör så måste det vara sant!

Själv har jag just nu mest problem med att lära mig använda nya varmluftsugnen men hoppas behärska det snart.
 
Kom på en annan höjdare: Kouign Amann. Gärna med äpple och kanel. En liten kladdig, frasig oemotståndlig skapelse som blir knäckig i botten.
 
7/11:s brownies är fruktansvärt goda. Och beroendeframkallande som bara den. Det är en farlig tur att det inte finns något 7/11 nära jobbet för jag hade lätt kunnat peta i mig ett tiotal om dagen.

Eller hur! Jag och en kompis köpte sådana häromdagen, efter att ha kommit på att det var på tok för länge sedan sist. Och alltså OMG vad goda de är! Trodde att jag hade tagit mig ur det beroendet, men det var så att säga snabbt åtgärdat i så fall. ;)
 
:love: Små sega nötkakor är ju underbart goda eller hemmagjorda chokladbiskvier.
Drömrulltårta är riktigt gott också :d och kärleksmums.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 456
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Nova123
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: Jeps
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 171
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp