(Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Har du dom boxade året runt?
Svårt för mig att förstå som inte har något kontrollbehov.

Jag tycker man ser och märker på hästarna om något är galet, och tar tag i det då.
Vilket problem kanske minskar duktigt per automatik i o m utegången?

Vårt gammelsto kunde förr stå och huttra när vädret var riktigt ruttet (då åkte täcke på). Sedan vi började med utegången har det inte hänt en enda gång. Jag tror dom anpassar sig, både fysiskt och mentalt.

LIA

App app.. nu lägger du krokben för dig själv igen.
Jag tycker inte att jag någon gång har snubblat. Ok att du vill få det till det för vi tycker olika!
Det är INTE DSM:s jobb att sköta kontrollen! Reglerna om hårdgjorda rasthagar har funnits sedan lääänge, långt innan DSM ens var påtänkt.
Så en vinter som den här då lägger man ner verksamheten då? Eftesom man inser att denna vinter skulle 90% av stallen få föreläggande om dränering av hage. Även stora hagar har blivit totalförstörda. Så de inser att det går ju inte. Det skulle bli för mycket att göra. Så det går bättre att blunda och be att naturens makter inte blir alltför bistra nästa vinter.
Och vem står för kontrollen då? Vem kommer och besiktigar stallen?
Att det ses genom fingrarna ofta med just den regeln sålänge det inte är extremt antar jag är för de flesta ändå anser att ute är viktigast.
Här kan det ju bli problematiskt. Jag är kräsen när det gäller hagen. Börjar hagarna bli för skitiga vill jag inte ha hästarna där eller kunna släppa på annat ställe........någon annan skulle tycka -men det där är ju ingenting. Alla tycker att lervälling inte är trevligt men skulle vi visa 20 bilder på olika hagar och bedöma vilka som är helt otänkbara, ok, godkända så skulle vi tycka olika om det.
Jag tycker att när ändå stallen ska besiktigas så ska även hagarna ochså bli inspekterade. Dränering, staket, ström, hagens/hagarnas status, vindskydd och ligghallar. Det ska tas hänsyn till hur många hästar som ska nyttja marken som finns tillgänlig osv.
Du, det hoppas jag med
Skillnaden är att du nu sett hur illa det kan bli vissa vintrar, och tänker se till vara mer förberedd till nästa vinter. De flesta bara ber till gud........så de slipper kostnaden för dränering.
Och nej, jag ser inte varför 'många skulle behöva sluta med hästar'?
I vinter har jag varit runt och sett en hel del inakorderingsstall. Det har varit allt från tävlingsstall till hobbystall och en del varit blandad kompott. Nästan alla hade mer eller mindre vidriga hagar och några var så bedrövliga att jag undrade var för slags människor det var som släppte ut sina hästar där. (djurplågerihagar) En del hagar var rätt små, en del rätt stora.......men alla var riktigt illa tilltygade och för att det skulle vara ok att ha hästar där skulle en utgrävning ske och dräneras erfter konstens alla regler. Det skulle gå lös på stora pengar och ska hästägarna betala skulle hyran säkert höjas, och många skulle inte längre ha råd. (det värsta av allt var att fler förvarade sitt utsläppande av hästar i skitiga hagar med-bättre ute än inne. Jag höll ju inte med)
Och det där tankesättet är och förblir för mig HELT obegripligt! Det du talar om är att du prioriterar bort en del av hästarnas grundläggande behov!
NEJ, hästarnas grundläggande behov är bland annt rörelse. Sen om det är i hage,skrittmaskin eller ridning/körning.
Även om 'det bästa av situationen' blir att de får vistas bra del av dag på 'små' preparerade och dränerade ytor så är det bättre än att inte alls ta hänsyn till behovet att röra sig fritt och få yttre stimuli.
Mmmm....om de inte är preparerade då?? Då vet du hur dessa små hagar ser ut efter 1 dags regn. Hur ska dessa hagar se ut efter 3 månaders regn?
Vår fölmärr och hennes föl går på lösdrift. Inte våra tävlingshästar.
Jag säger inte alls att dina hästar inte trivs och mår helt okej. Men jag är också ganska säker på att de skulle må BÄTTRE av vissa förändringar.
Säkert i dina ögon. Och jag kan säkert säga desamma om dina hästar.
Men det är skillnad på bra och optimalt, och på bra och bättre.
Ingen häst har det optimalt. Vissa människor vill gärna tro att de sitter på den optimala lösningen. Jag VET att vår gård har många brister och det finns mycket jag önskar på den för att den ska passa oss och våra hästar optimalt. Men vi gör så gott det går och försöker att göra det bästa av det. Men ingen anläggning i hela italien går att hitta som är optimal.
bara man vet VARFÖR, och står för att det är för ens egens skull och inte hästens.
Och då tycker jag att man måste se på helheten då. Vi har ju hästar för vår egen skull, hästen har ju inte valt det tex, det står jag i alla fall för. Det skulle vara svårt om jag fick en fråga från min travhäst....varför vill du att jag ska springa?? Eh...för jag vill. Därför frågar inte jag så mycket, jag gör det jag tror är bäst för dem. Ser jag något som inte verkar funka, ändrar jag om och provar nått annat.
Bara för att många nu mer och mer retat sig på toppryttare som inte låter sina tävlingshästar gå ute fritt i paddok vill man ha lag på det. Man bryr sig liksom inte om att se på helheten om hästen verkligen far illa. Dessa hästar blir minutiöst omskötta och står under vetrinärers lupp. Många hästar har EN skötare som bara pysslar med den, och går ut och promenerar och ser till att den mår bra både fysiskt OCH psykiskt. Många är de hästar som får daglig utevistelse (i en bra eller bedrövlig hage) har det inte ens hälften så god omvårdnad som dessa. Eller ens hälften så gott hästliv som dessa.
Många tävlingshästar får enormt med stimuli. Och jag tror inte att dessa hästar lider av avsaknad av fri rörelse. Eller jag är säker förresten!
Det är helt okej sålänge jag är både klar över och 'ärlig' med att det är för MIN skull det är så. Och eftersom jag valt att inte ge dem den mer optimala lösningen, så har jag också gjort så mycket jag någonsin kan för att göra den ickeoptimala lösningen så bra det någonsingår utefter dess förutsättningar.
Jaha....varför skriver du sen så här??
Men fick HÄSTARNA välja, så inte fasiken är det den lösning de skulle ha valt. Utan det är jag som för min egen skull valt den lösningen. Och jag är medveten om dess nackdelar (och fördelar, för sådana finns också såklart)
Ännu bättre vore det om jag kunnat kompromissa ÄNNU mer mellan mina behov och hästarnas, genom att öppna upp en dörr i ytterväggen i deras boxar, och de dem möjlighet att fritt gå in och ut mellan sin box och varsin hage. Det är fortfarande inte optimalt, men det är att ännu mer sträva efter att inte låta mina behov gå ut alltför mycket över hästarnas behov.
Jomen det är ju hela tiden DU som gör det du TROR att hästarna behöver. De kanske bara skakar på huvudet och undrar vad tusan du gjorde så för. Allt var ju bra innan som det var.
Jag tycker att hela det här resonemanget går ut på att bunta ihop alla hästar och bestämma vad som är bäst för alla. Bara för att många har häst som de rider på lite sporadiskt och vill ha dem ute mycket betyder inte det jag vill ha det på samma sätt. Att min häst inte alls har samma behov som den hästen. Att då den andra tycker att den minsann har sin häst mycket mer optimalare än mig och säger -Jomen jag tycker hästar ska få vara hästar och det MEST naturliga för dem är att få vara ute så mycket som möjligt.
Jag tycker att INNAN man dömer ett visst sätt att sköta och handha hästar så borde man se till helheten.

För att ... av ett antal anledningar. Men jag tror det är meningslöst att peka på dom. Äpplen och päron. Du få tänka själv.

Äh vad larvig du är. Du påstod att frånvaro på DAGLIG utevistelse var ett bevis på DÅLIG hästhållnig tyckte jag att det finns det ju MASSOR av andra saker som ochså är dålig hästhållnig. Man kan inte bara säga att har man inte det så är det dålig hästhållnig.
Det kan man kanske inte, och då får vi ta den tråkiga vägen via tvingande lagar.
Ja, men det är tråkigt när man inser att lagen i alla fall inte kommer att hjälpa de som den egentligen är till för. I början av tråden förekom ofta sila mygg och svälja elefanter -eller nått sånt. Samma blir en lag om tvång på daglig utevistelse.
Hästens behov har nog inte ändrats så mycket. Behovet av rörelse i frihet borde alla hästägare inse.
Jovisst, men att en häst i fångenskap skulle få sitt behov tillgodosett enkom för den får gå ut i en hage....nej det tror inte jag.
Återigen, äpplen och päron och meningslöst att kommentera. Du får tänka själv.
Ja det börjar ju brännas lite nu. Ska alla i hela hästsverige börja ställa sig frågan: allt som vi gör med våra hästar....hur naturligt ÄR det egentligen. Då blir man lite förlägen och inser att, det inte är så lätt att svara!!
Det kan jag göra om du vill. F ö är frågan ointressant.
Ja eller hemska tanke om min storebror som är buddist skulle bestämma. Som inte tycker att något djur ska vara i fångenskap, eller att man ska döda något (inte ens myggan som sitter på din arm och suger ditt blod -den kan man blåsa bort). Hur skulle det bli då? Protestera skulle man ju
Du får tänka- återigen.
Min barn sa alldeles nyss att det luktade bränt i huset......
gulan

J
Så en vinter som den här då lägger man ner verksamheten då? Eftesom man inser att denna vinter skulle 90% av stallen få föreläggande om dränering av hage. Även stora hagar har blivit totalförstörda. Så de inser att det går ju inte. Det skulle bli för mycket att göra. Så det går bättre att blunda och be att naturens makter inte blir alltför bistra nästa vinter.
Och vem står för kontrollen då? Vem kommer och besiktigar stallen?
Eller också så gör vi en kompromiss som tar hänsyn till extremt väder tex. Det är bättre med hästar som går ute 11 månader om året än inte alls tex. Och om en del hästar tvingas vara inne en vintre som denna men annars får gå ute så har vi ändå nått längre än idag.

Eller också så gör vi en kompromiss som tar hänsyn till extremt väder tex.
Verkar ju inte bättre. Undrar hur många som denna vinter fått ett föreläggande från den-som-nu-inspekterar att sanda eller dränera hagarna?
Jag skulle gissa......inte så många. Det HAR ju varit en extrem vinter......och det begriper de stackars hästar som fått stå ute i dessa förskräckliga hagar, att nästa år blir det nog inte så här.
gulan

Verkar ju inte bättre. Undrar hur många som denna vinter fått ett föreläggande från den-som-nu-inspekterar att sanda eller dränera hagarna?
Jag skulle gissa......inte så många. Det HAR ju varit en extrem vinter......och det begriper de stackars hästar som fått stå ute i dessa förskräckliga hagar, att nästa år blir det nog inte så här.
gulan

Så du vill inte ha några regler alls om utevistelse? Skall jag tolka dig så?

*kl*

Läste första sidan med inlägg och har sen skummat era diskussioner om utevistelse.

Vi hade en inspektion i vårt stall i november och ALLT var godkänt ibland mer än väl (bland annat ventilation) FÖRUTOM gödselhantering och takhöjd.

Vi har lämnat in en skrivelse om takhöjden och väntar nu på nämndens beslut, för jag förstår inte riktigt det ni menar att inspektören tar beslut? Här gör inspektören inspektionen, pekar på avvikelser, meddelar stallägaren, tar emot skrivelse från stallägaren och lämnar sedan ärendet till vår miljö och byggnämnd som sedan tar beslut.

Just nu är vi dock i en lite knepig situation. Vår takhöjd är under 2,20 i alla boxar utom en där takhöjden är 2,23. Stallet är byggt 1870 och med centrummått på takstolarna om 60 cm, alltså helt meningslöst att lägga undertaket ovanpå takstolarna för det ger ingen lösning av problemet. Att sänka golvet är uteslutet då stallet är ett sutterängstall med garage under. Det som återstår är att möjligen höja hela taket med ett timmervarv, men vilket projekt! Och vilken kostnad! Inget som stallägaren vill ta och det förstår vi hästägare också.

Så i vår skrivelse ansökte vi om dispens för mindre hästar, dvs 160 cm och lägre. Jag har letat förtvivlat förarbetena till lagen om varför måttet 2,20 har valts men kan inte hitta något. En del gissar på att det ska ge en viss luftvolym vilket är bra för ventilationen, men vi har ju jättebra ventilation i övrigt!! Om det är för att hästarna inte ska slå i huvudet så har ingen av vår hästar någonsin gjort det. Vilken häst står med huvudet höjt hela tiden? Och om det är det som är grejen så räcker det ju inte med att ha 1,5 gånger mankhöjden heller, för hästarna kan ju resa...

Jag har nu pratat med inspektören (mycket bra och förnuftig) och fått beskedet att kommunen inte kan ge dispens utan det får vi söka från DSM... Jippi...

Så nu är jag fundersam: ska jag ansöka om dispens (jag har detta i uppdrag från stallägaren) redan nu innan nämnden har tagit ett beslut och med DSM är kvar, eller ska jag vänta till efter första juli och hoppas på att SJV inte är lika hård i bedömningen?

Det känns så himla hopplöst att stänga ett fullt fungerande stall där hästarna bevisligen mår utmärkt, där alla andra regler följs med råge (vi hade betydligt större boxar än kraven, men det betyder tydligen mindre) och där vi alla trivs, både hästar och människor, på grund av några futtiga centimetrar...

Och vad händer med byggnaden? En byggnad som hyst djur i 140 år? Och var ska vi ta vägen? Det finns inga platser kvar i de stall som är godkända i området - kan de bara ställa oss på gatan? Ibland känner man sig bara hjälplös...

/Camilla

jag tror att inspektörer i vissa kommuner kan ta beslut om stallar på delegation dvs utan att ta upp det i nämnden. Nämnden hinner nog inte med sådana ärenden ändå.

Och måste ni söka formell dispens? Det finns ju redan i reglerna möjligheter att göra avsteg från enskilda mått om miljön i övrigt är god.

Hagar måste inte vara lerhål, ens en höst/vinter som denna.
Vi har våra hästar i en hage, sommar som vinter. Det går alldeles utmärkt. Förutsättningen är bara att man har tillräckligt stor hage med ordentlig grässvål och gott om träd och buskar.

Jag har skrivit om (det nästan obefintliga) trampet i den tidigare och ska lägga till en sak. Under blåsvädret så stod hästarna i lä på ett och samma område under flera dagar, och då började det bli upptrampat där. Så då fick dom tillfälligt gå i en (gräsbevuxen) rasthage dagtid tills vädret lugnade sig. På så sätt minimerade vi skadorna på det området.

LIA

Vad jag förstår så måste vi söka dispens. Jag tror att avstegen från måtten handlar om 1,5-gånger-mankhöjd-måttet - det är nog svårare att göra avsteg från minimimåttet 2,20 (betänk shettisarna i tidigare inlägg).

/Camilla

Hualigen, håller på att utbilda mig till inspektör och försöker ta till mig vad de som inspekteras tycker och tänker. När man läst den här tråden känns det ju väldigt upplyftande! Vi har vad vi kallar mjuk/hård inspektionsstil, den mjuka har en dialog med verksamhetsutövaren (VU) och den hårda går på och ger mer förelägganden och säger att detta ska göras för så står det i lagen. Den mjuka inspektören har också en tendens att kanske se till helheten och godkänna en box även om det saknas ett par cm på ena sidan, så länge boxen inte är förskräckligt liten så att hästen far illa av det. Sedan är det tyvärr så att vissa söker sig till de här utbildningarna utan att ha bakomliggande kunskaper om djur i största allmänhet, de läser kanske 40 poäng djurskydd och tror att de är klara sedan. Själv är jag uppvuxen på bondgård och har varit med i skötseln av djuren sedan barnsben och trots det känner jag att jag är långt ifrån bra. Självklart lär man sig ju med tiden, men tänk på den som inte haft naturlig kontakt med djur innan de hoppar på en utbildning och sen examineras till att kallas djurskyddsinspektör och försöka göra bedömningar om ett djur mår bra eller inte trots att de knappt sett en kossa IRL! Tro mig jag har bevis på det.

Det är samma sak med de som rider några år på ridskola och sedan tycker att de har tillräckliga kunskaper för att skaffa en egen häst. Min erfarenhet av ridskolor är att man får kunskaper i att rida och kanske någon teorilektion då och då, men hur många som rider en gång i veckan får mocka, vara med när hovslagaren/vet kommer osv? Nu säger jag inte att detta gäller för alla, men det är nog så skrämmande iaf. för då uppstår kanske sådana här diskussioner eftersom personen ifråga inte besitter tillräckliga kunskaper om hur hästar ska behandlas.

Vet du vad,
när jag läser dina svar ang hagvistelse etc kommer jag osökt att tänka på Hasse Alfredssons sketch om kaffet.
"Jag har gott om kaffe, vill du ha en kopp?"
GOTT OM KAFFE? I Brasilien, DÄR har dom gott om kaffe! Osv, osv.

För att det finns en hel del annat i hästvärlden som behöver åtgärdas, ska vi då strunta i utevistelse? Ska vi strunta i allt negativt som hästarna utsätts för, bara för att vi inte kan åtgärda allt i samma svep? Är det det du menar?

Du påstod att frånvaro på DAGLIG utevistelse var ett bevis på DÅLIG hästhållnig tyckte jag att det finns det ju MASSOR av andra saker som ochså är dålig hästhållnig. Man kan inte bara säga att har man inte det så är det dålig hästhållnig.
Jo, det är just det man kan! Det faktumet förändras inte av att det finns annat som är dåligt.
Kan du förresten ge oss en lista på "massor av andra saker som är dålig hästhållning" så kan vi göra en lååång förteckning för hästägare att hålla sig till.

Nu vill jag gärna se dina argument för att hålla hästar inspärrade dygnet runt!

LIA

Den inspektör som kollade oss (för ganska länge sedan) använde sitt omdöme och inte tumstock. Det är ett exempel att ta efter.

Vår takhöjd är alldeles för låg, om man ska gå efter boken, men räcker ändå väl till för våra högväxta hästar. Dom har gott om marginal vid vanlig kroppshållning och stalluften fick vi faktiskt beröm för.
Hästarna var även då ute merparten av dygnet och i mycket fint skick. Dessutom trevliga och harmoniska.
Så inspektörens slutsats var att hästarna mådde utmärkt och levde under goda förhållanden.
Vilket väl är vad det borde handla om?

LIA

Jag kan tänka mig att du blir en alldeles utmärkt inspektör med den distansen till din utbildning och ditt arbete!

/Camilla

Åh, det finns alltså fall där det har hanterats med sunt förnuft?! Det ger en annan hopp...

Träffade inspektören nu på lunchen och vårt fall har ännu inte varit uppe i nämnden och det dröjer så hon rådde mig att avvakta med dispensansökan. Schysst när man kan hålla en dialog!

/Camilla

Så du vill inte ha några regler alls om utevistelse? Skall jag tolka dig så?
En häst ska inte vara inne hela dygn. Den måste få komma ut, om det sker för en vagn/under ryttare eller för hand eller att man släpper ut den i en hage.
gulan

Jag håller med dig. Vi hade ju nyligen en liten diskussion här på forumet om ljusinsläpp för att ta ett exempel. Det finns inspektörer som fokuserar på detta men det skall ju inte vara ett problem för en sund hästhållning bygger ju på att hästarna är ute när det är ljust. Här fokuserar man fel. Tvinga ut hästarna i dagsljuset istället för att titta på fönsterareor eller luxtal.

Det är bara ett exempel på hur reglerna ibland är skrivna för att hästarna står inne.

Kan bara hålla med...ännu en gång....

// M

MM (jag saknar ljusinsläpp, och fick dividera LÄNGE med dem om att mina hästar är UTE om det är ljust, och är de t ex sjuka och står inne är porten öppen dagtid), samma sak är/var med galler med. Jag har ogallrat och har alltid haft. Det gav en himla diskusion med inspektören, som inte kunde förstå att dte var MENINGEN att de skulle kunna stoppa in huvud och hals i boxgrannens box, och att de INTE bråkade då..

Det gick alltså bra eller? Att inte ha ljusinsläpp alltså?
Dörrar måste ju också räknas som ljusinsläpp...

// M

Får jag låna din text och skicka till mina studiekamrater, många blivande djurskyddsinspektörer, alla inte från hästbakgrund. Det var verkligen kanonbra skrivet och rent ut sagt slog du hammaren på spiken

Tröst kanske är att en ny generation med mer kompetenta djurskyddsinspektörer är på väg ut tack vare Etologi och djurskyddsutbildningen i Skara SLU. Där cm inte disskuteras men däremot djurs behov, vettiga kompromiser och djurvårdarna/ägarnas omsorg.

Mumin

Senast ändrad:

"Mmmmm...är inte så säker på det. Jag tror en tamhäst har andra behov än vad en vildhäst har. OBS jag skriver jag tror"

Då TROR du tvärtemot vad alla etologer/forskare/veterinärkåren och många hästägare VET. Finns forskning, böcker och artiklar skrivna på ämnet så varför tro något när du kan läsa?

Mumin

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 934
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår