Bukefalos 28 år!

Feber & magbesvär - vad kan det vara?

MiaMaria

Trådstartare
I tisdags morse upptäckte jag att min häst var sjuk. Han hade inte ätit något av kvällsmaten, var mycket trött, hängig och hade 38,9 i feber. Han hade inte bajsat så mycket som normalt, men hade inga koliksymptom. Vet kom ut och tog blodprover och gav kramplösande. Han hade förhöjd puls och dåligt med tarmljud. Under dagen åt han inget, var trött, feberns sjönk något men efter en liten kort promenad steg den igen till 38,9. Vet var ute på kvällen igen, och behandlade med penicillin (tänkte ev anaplasma). Leverproverna som tagits var bra, men vita blodkroppar lågt. Hästen drack lite, men åt inget. På natten var han något piggare och åt ett par morötter när han blev erbjuden.

I går morse var han något piggare. 38,2 i temp och hade varit mycket lös i magen på natten (luktar mycket starkt och illa). Åt lite hö och ville ha några morötter. Var något mer alert men fortfarande trött. Fick Pro-paste i hög dos. Vet var ute på kvällen, pulsen lägre och mer tarmljud. 38,2 i temp. Hade inte bajsat på hela dagen, men lite på kvällen i fastare koncistens. Fick ingen penicillin pga magen, och troligtvis inte anaplasma, dock inget svar på proverna än. Ville gärna har morötter och lite hö. Ätit ca 2 kg hö i natt, och några morötter på morgonen. Fortfarande trött men piggare och mer som "vanligt". Har bajsat en gång i natt. Ingen feber på morgonen idag. Vill inte äta hö.

Hästen har gått i samma hage hela vintern (gräs), får hö och lite morötter men inget annat.

Någon som upplevt något liknande?
 
Sv: Feber & magbesvär - vad kan det vara?

Ingen som haft en häst som visat liknande symtom?? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 799
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 748
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp