fel av veterinären

Sv: fel av veterinären

En tanke är att man skulle få starta med en vacc som är några dagar för gammal men till dubbla startavgiften.
Sen är det ganska stor skillnad mellan att tävla med en för gammal vaccination o att göra omvaccinationen ett par dagar för sent.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: fel av veterinären

Du är efter din tid PL, 10 % gränsen tillämpas inte alltid längre och dessutom överskrider 80 km med mer än 10%. Regler och böter skärptes from 1/5 eller 1/6.
Vad surrar du om? Var har jag skrivit 10%? Èftersom jag inte har i huvudet vilken marginal polisen tillämpar på 70 sträckor så skrev jag avsiktligt inte ut ngt men jag tror det är 4 el 5 kmt. Däremot är det helt klart att du inte åker dit om polisen mäter hastigheten till 71 kmt!
PL
 
Sv: fel av veterinären

Nu vet inte jag hur det förhåller sig med TR, FIPO däremot är ett rent internationellt regelverk. Så det går inte bara enkelt att bestämma sig för en sådan klausul, utan hela regelverket måste arbetas om.
Tror knappast att man gör det för att folk inte håller reda på sina vaccinations tider, dessutom har man väl även skärpt reglerna på vaccination internationellt där det handlar om var 6:e månad så man får väl ändå anta att även TR är internationell.
 
Sv: fel av veterinären

Givetvis försvinner inte skyddet men var ska då gränsen dras? Skyddet försvinner inte poff efter 265 dagar men då måste det ju vara ok med 366 och det försvinner inte då heller utan då är det ok med 367 osv. slutligen kommer vi fram till 400 dagar eller kanske 450 är det också okej? Någonstans måste ju gränsen dras och då är det alltid någon som med behjärtansvärda skäl hamnar på fel sida av den.

Jag tycker man kan se ettårsgränsen som en riktlinje. Om man kommer med en vaccination som är en eller ett par dagar gammal så kan man slippa igenom. Kanske som PL skriver med en straffavgift av något slag.

Ska vi vara helt ärliga så är det förmodligen en hel drös med hästar som någonstans i sitt vacckort har en bakdaterad vacc. Med dagens system så gynnas faktiskt fuskarna, tyvärr...
 
Sv: fel av veterinären

Du är efter din tid PL, 10 % gränsen tillämpas inte alltid längre och dessutom överskrider 80 km med mer än 10%. Regler och böter skärptes from 1/5 eller 1/6.

Med insideinfo så kan jag säga at du måste upp en bit över 70 för att få böter...för det första så är det en viss osäkerhet i mätningarna och för det andra så stoppar polisen i första hand de som är trafikfarliga, dvs kör en bit över begränsningen...

helt offtopic....
 
Sv: fel av veterinären

men disskutionen är helt absurd!
det finns regler. vi håller oss till dessa. annars kan vi hålla oss till klubb nivå.

löjliga liknelser har jag miljoner av då jag lästan bubblar av ilska just nu.

ponny tyttare som är över 18år... startar tävling 1/1 det året ryttaren fyller 19.... 1dag hit eller dit... vad spelar det för roll...

hoppning, näst snabbaste ekipaget vinner. red 0,1 sec långsammare än den snabbaste. men vad spelar 0,1 sec för roll!
 
Sv: fel av veterinären

med viss inside info kan jag tala om för dig att det du sa inte stämmer helt. för när polisen står o skjuter (hastigehetslaser) så sjkuter de inte bara på e som är en fara för trafiken utan även på måfå. vet många som fått böter utdelat för fortkörning under 5km/h för snabbt.
 
Sv: fel av veterinären

Löjliga liknelser hade du ja...bra att du visste det själv....

Som sagt, mitt största argument mot att stoppa någon som har vaccinerat en dag försent är att det på varje tävlingsplats finns minst (förmodligen många) annan/andra häst/ponny som är vaccinerad senare men har det bakdaterat och därmed slipper igenom. Plus att vaccinationen är rätt tandlös totalt sett. Inför ett vacctvång på var 6:e månad istället om man nu tycker det är viktigt.
 
Sv: fel av veterinären

Jag vet att de skjuter på fler men på en 70 sträcka ska du ha bra otur och en nitisk polis om du blir stoppad och bötfälld för en hastighetsöverträdelse på mindre än 5 km/h.
 
Sv: fel av veterinären

nix. jag är inte för själva vaccinationen. utan att följa regelverket, dvs. TR.
har inte det framgått ännu. så gör det väl nu i och med detta inlägg.
 
Sv: fel av veterinären

Som sagt, mitt största argument mot att stoppa någon som har vaccinerat en dag försent är att det på varje tävlingsplats finns minst (förmodligen många) annan/andra häst/ponny som är vaccinerad senare men har det bakdaterat och därmed slipper igenom. Plus att vaccinationen är rätt tandlös totalt sett. Inför ett vacctvång på var 6:e månad istället om man nu tycker det är viktigt.

Så om flera fuskar så ändrar vi istället reglerna och gör fusket ok...?

Om någon kommer med en två dagar gammal vaccinering, får de tävla då?
En vecka gammal?
Två veckor gammal?
En månad gammal?

Var går gränsen? Och sätter du en gräns då - så kan du lika gärna sätta den vid ett år.

Så himla svårt är det faktiskt inte att pricka in ett vaccinationsdatum när man har ett sexmånadersintervall att sikta på...
 
Sv: fel av veterinären

Nej, om man ändrar reglerna kanske inte lika många fuskar, du har ju uppfattat helt bakvänt...

Angående var man ska dra gränsen så har jag redan svarat på det.
 
Sv: fel av veterinären

Nej, men det är den ju inte heller om man har gjort det en dag försent...

Det ena fallet är fusk men accepterat ,det andra kan leda till att man inte får lasta ur ens...var är logiken?
 
Sv: fel av veterinären

Jag följer självklart det regelverk som finns. Men jag tycker inte att man bara slaviskt ska följa regler utan att kritiskt granska dem och ifrågasätta. Speciellt om tycker att de är ganska grundlösa.
 
Sv: fel av veterinären

Nej precis, för om vi ändrar reglerna så att de som fuskar idag inte längre räknas som fuskare, så kommer fuskarna att försvinna. Genialt.:idea:

Om man gör det till en bedömningsfråga för vem som ska få tävla eller inte så VET du ju inte när då kommer till tävlingsplatsen om din vaccination som t.ex. är en vecka "gammal" kommer godkännas eller inte? En domare tycker det är ok med en vaccinering som är ett par veckor försenad och en annan domare släpper bara igenom de som max en veckas sen vacc. Hur vet du vilken domare som tar emot dig? Eller hur hade du tänkt att man skulle lösa det? Hur långt ifrån ett års gränsen ska vara godkänt?
 
Sv: fel av veterinären

Att bli hemskickad för att ha en dags gammal vaccinering är kanske överdrivet men jag håller på att regler är regler- att ändra ett års tiden är väll löjligt- du har haft ett helt år att planera in en vaccinering, att missa den är ju löjligt egentligen, även bara en dag, och oansvarsfullt om man nu vill tävla. Är rekommenderade tiden av vet ett år- då är det ett år- det finns alltså års av forskning bakom det hela, detta är inte något man gissat sig fram till.
Kanske inte så hemskt att missa med en dag eller så om man bara har en promenadhäst som inte har mycket kontakt med okända hästar men nu gäller det tävlingshäst. Lite ansvar får man väll ha och det är sådana handlingar som får ryttaren att tänka om och nästa gång beställa vaccineringen i tid- även om de kanske verkar stränga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är nästan helt säker på att vet skrivit fel i mitt pass och behöver nu råd. Bakgrund (Från en messengerchatt, så exakta...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 013
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 146
Senast: Millz
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 593
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp