fel av veterinären

Sv: fel av veterinären

Du vill bara inte förstå va? De som fuskar idag är ju de som bakdaterar sina vaccinationer, det fusket syns ju aldrig. Veterinären har helt enkelt skrivit ett datum som passar in i ditt vaccinationskort, det riktiga datumet kanske är ett par dagar tidigare och alltså skulle du egentligen inte få tävla på det kortet heller.

Medans en som gör det helt schysst och skriver det datum hästen är vaccinerad inte ens skulle få lasta ur. Jag menar att anledningen att bakdatera dvs FUSKA skulle minska om reglerna var lite mer flexibla. Förstår du nu?

Observera att i båda fallen är ju hästen vaccinerad...ingen fara för sin omgivning (nu förutsätter jag att det är omvaccninering vi talar om och inte grundvaccinering).

Nej visst kan man inte veta om domaren släpper igenom, men du kan ju fortfarande vara på den säkra sidan och vaccinera inom det där året. Eller hur?
 
Sv: fel av veterinären

Den rekommenderade tiden är ju inte ett år utan sex månader. Så redan där är diskussionen lite löjlig. Ett år anser jag är mer av en kompromiss för att det är svårt att få folk att vaccinera oftare. Skyddet är godtagbart efter ett år men inte optimalt, därför är det löjligt att hålla på att pratat om en dag hit eller dit.

Vill bara förtydliga att jag faktiskt aldrig har missat en vaccination, och då har jag ändå för tillfället inga tävlinghästar. Men även en del träningsanläggningar/kurser kräver vaccinering. Jag tycker ändå att det är en löjlig regel...
 
Sv: fel av veterinären

Ska jag vara ärlig så har jag alltid fått höra av både vet och hästägare att det är årligen, inte halvårsperioder! Hade ingen aning faktiskt. Bra att man fick veta det av legitimerad vet... *suck*
 
Sv: fel av veterinären

*KL*

Sanningen är ju den, oavsett vilken tid du sätter på denna vaccination, 6,12, eller 18 månader så kommer samma problem att kvarstå nämligen de som inte håller koll på detta. Sen har man samma löjliga resonemang, det kvittar väl med en dag hit eller dit eller? Ja så var vi där igen, har man en regel så har man, att det sen kan verka fjuttig om någon missat en dag eller två kvittar ju liksom.
Det är lika fjuttigt att få böter om man inte har körkortet med, fast man faktiskt har ett giltigt sådant. Man kör ju inte sämre för det, eller det kanske man gör.;)
 
Sv: fel av veterinären

Du vill bara inte förstå va? De som fuskar idag är ju de som bakdaterar sina vaccinationer, det fusket syns ju aldrig. Veterinären har helt enkelt skrivit ett datum som passar in i ditt vaccinationskort, det riktiga datumet kanske är ett par dagar tidigare och alltså skulle du egentligen inte få tävla på det kortet heller.

Som sagt, detta är ju inget man kommer åt med att ändra längden på vaccinations kravet. Problemet i sig kvarstår, så länge det finns dom som inte håller koll så har vi detta problem kvar. Sen gör det ju inte saken bättre att man dessutom har veterinärer som underminerar gällande regler, man tycker ju någonstans att de får lämna sin personliga åsikt hemma och följa de regler som tillämpas. Trots allt har det ju funnits kollegor till veterinärer som varit med och utformat många av reglerna som tillämpas i de olika regelverken.
 
Sv: fel av veterinären

Nej, men det är den ju inte heller om man har gjort det en dag försent...

Det ena fallet är fusk men accepterat ,det andra kan leda till att man inte får lasta ur ens...var är logiken?
Troligtvis påverkas effekten av den nya vaccinationen ytterst lite eller ingenting om den görs försent på en tidigare bra grundvaccinerad häst.
PL
 
Sv: fel av veterinären

Du vill bara inte förstå va?

Onödig kommentar.

De som fuskar idag är ju de som bakdaterar sina vaccinationer, det fusket syns ju aldrig. Veterinären har helt enkelt skrivit ett datum som passar in i ditt vaccinationskort, det riktiga datumet kanske är ett par dagar tidigare och alltså skulle du egentligen inte få tävla på det kortet heller.

Medans en som gör det helt schysst och skriver det datum hästen är vaccinerad inte ens skulle få lasta ur. Jag menar att anledningen att bakdatera dvs FUSKA skulle minska om reglerna var lite mer flexibla. Förstår du nu?

Observera att i båda fallen är ju hästen vaccinerad...ingen fara för sin omgivning (nu förutsätter jag att det är omvaccninering vi talar om och inte grundvaccinering).

Nej visst kan man inte veta om domaren släpper igenom, men du kan ju fortfarande vara på den säkra sidan och vaccinera inom det där året. Eller hur?

Men nej jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Det beror dock inte på min vilja att förstå för jag försöker...

Tycker det låter helt fel att ändra på tävlingsregler för att komma åt fusk inom veterinärkåren.

Kan någon förklara för mig varför veterinär bakdaterar vaccinationer, alltså skriver in en datum som är SENARE än aktuellt vacc.datum?? (enligt citerat inlägg). Det är ju bakvänt fusk som inte gynnar någon?
 
Sv: fel av veterinären

Jag tyckte inte kommentaren var onödig...jag har förklarat samma sak tre gånger eller så och du vände det konstant åt andra hållet mot vad jag skrev. Då börjar man undra enligt ovanstående, men visst om du verkligen inte förstår så ber jag om ursäkt för en snäsig kommentar.

Naturligtvis skrev jag fel, veterinären skriver in ett tidigare datum än den verkliga vaccinationen. Alltså bakdaterar. De veterinärer jag mött som gör detta gör det för att de inte ser vitsen med regeln. De tycker inte att det spelar någon roll om vacc hamnar någon/några dagar för sent, eftersom det rent vaccinationsmässigt inte spelar någon roll. Dvs skyddet blir inte sämre.

Ingen som ser ett problem med att om man nu missar en vacc, med låt oss säga en dag, blir tvungen att göra om hela grundvaccinationen. Bara för att liksom. Det blir några extrasprutor för hästen helt i onödan.
 
Sv: fel av veterinären

Eller så är det du som vägrar försöka förstå vad jag skriver för du har ännu inte kommit med några vettiga svar på de frågor jag ställt.

Om någon kommer med en två dagar gammal vaccinering, får de tävla då?
En vecka gammal?
Två veckor gammal?
En månad gammal?

Om man gör det till en bedömningsfråga för vem som ska få tävla eller inte så VET du ju inte när då kommer till tävlingsplatsen om din vaccination som t.ex. är en vecka "gammal" kommer godkännas eller inte? En domare tycker det är ok med en vaccinering som är ett par veckor försenad och en annan domare släpper bara igenom de som max en veckas sen vacc. Hur vet du vilken domare som tar emot dig? Eller hur hade du tänkt att man skulle lösa det? Hur långt ifrån ett års gränsen ska vara godkänt?

Vems bedömning ska gälla? Ska den gå att överklaga? Två personer kan ju tycka helt olika (uppenbarligen) så hur vet man vem som har rätt om inga regler finns?
 
Sv: fel av veterinären

...men det är ju inte så att vaccinationen slutar verka exakt på dagen 1 år senare!
 
Sv: fel av veterinären

Jag tycker man kan se ettårsgränsen som en riktlinje. Om man kommer med en vaccination som är en eller ett par dagar gammal så kan man slippa igenom. Kanske som PL skriver med en straffavgift av något slag.

Skogstrollet: Jag citerar mig själv för att visa att jag redan svarat på din fråga.
 
Sv: fel av veterinären

Nej visst kan man inte veta om domaren släpper igenom, men du kan ju fortfarande vara på den säkra sidan och vaccinera inom det där året. Eller hur?

Skogstrollet: jag citerar mig själv igen för att visa att jag redan svarat på din andra fråga.

Vet inte vad du vill ha för svar? Det mesta inom hästsport är en bedömningsfråga. Finns en rad paragrafer i TR som kan tolkas på flera sätt. Nu vet jag tyvärr inte var, men jag antar att det finns en nämnd av något slag dit man överklagar de beslut som man anser är felaktigt tagna på en tävlingsplats.
 
Sv: fel av veterinären

Ursprungligen postat av Bubbla
Jag tycker man kan se ettårsgränsen som en riktlinje. Om man kommer med en vaccination som är en eller ett par dagar gammal så kan man slippa igenom. Kanske som PL skriver med en straffavgift av något slag.

Så då sätter du gränsen vid ett år och två dagar?
Den som kommer med en vaccination som är tre dagar för gammal får åka hem?

*försöker få fram vad jag menar*

Citerar mig själv med risk för att vara övertydlig, det är det här jag vill "få svar på":

Om någon kommer med en två dagar gammal vaccinering, får de tävla då?
En vecka gammal?
Två veckor gammal?
En månad gammal?


Ursprungligen postat av Bubbla
Nej visst kan man inte veta om domaren släpper igenom, men du kan ju fortfarande vara på den säkra sidan och vaccinera inom det där året. Eller hur?

Att ge böter till de som kommer med gamla vaccinationer och låta dem tävla ändå låter väl ok. Men likaså där behövs en gräns för när vaccinationen är FÖR gammal och hästen ej bör lastas ut på tävlingsplatsen.

Nu vet jag tyvärr inte var, men jag antar att det finns en nämnd av något slag dit man överklagar de beslut som man anser är felaktigt tagna på en tävlingsplats.

Vore det inte bra att ha regler som är så pass klara och enkla att man slipper individuella bedömningar av en nämnd för att klargöra en så basal sak.

Men nu har jag väl fått fram vad jag tycker så jag ska sluta förpesta tråden. :D
 
Senast ändrad:
Sv: fel av veterinären

vi har regler för tävlan, de finns i TR. varför slira och inte hålla oss till dessa?!!!!!!!!!!!


Jag håller med dig men ställer mig frågande till varför dessa regler finns då dom ändå varesig efterföljs eller respekteras från varesig vissa hästägare tillika yrkesutövare.

Är reglerna och bestämda max datum tillämpade för ett fullgott skydd för den enskilda individen eller som en säkerhetsåtgärd till dom som följer reglerna att inte bli smittade av dom som anser att regler är inte till för att följas???

Sänker man gränsen till omvacination till sex månader i stället för tolv månader så har väl inte ett par dagar för sen vacination så stor betydelse och dom som fuskar och tillbaka daterar vac. datumet (vilket bara Veterinärerna kan göra) så äventyrar man ju inte sina medtävlare och deras hästars hälsa i lika stor omfattning.

Jag blir matt på folk som utifrån eget slarv och envishet om att "jag måste tävla denna helg" är så respektlösa att dom äventyrar andra mer seriösa hästägare och hästar utifrån smittorisk.
 
Sv: fel av veterinären

Troligtvis påverkas effekten av den nya vaccinationen ytterst lite eller ingenting om den görs försent på en tidigare bra grundvaccinerad häst.
PL

Hur mycket försent kan man acceptera? Jag har ett utlånat sto där vi har missat årliga vacc efter många års vaccinering. Hon tävlar/tränar inte, men jag vill ändå att hon ska ha vaccineringen, så för mig spelar det ingen roll att det drar över lite. Men hur länge är ok, innan skyddet försvinner såpass att man bör börja om?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är nästan helt säker på att vet skrivit fel i mitt pass och behöver nu råd. Bakgrund (Från en messengerchatt, så exakta...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 011
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 146
Senast: Millz
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 587
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp